Måla eller fanera högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Måla eller fanera högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-07-20 22:46

Har köpt mig ett par Celestion Ditton 25 högtalare (från tidigt 70-tal). Utmärkta element men tyvärr har någon klant målat faneren vit. Förmodligen var den skadad på något sätt och det syntes enklare att måla än reparera.

Nåväl, tänkte slipa av all (vit) färg och måla om dem, alternativt fanera om dem i något original-likt.

Men vem kan göra sådant? Måla kan väl alla som tex lackar skåpluckor, men vem kan fanera, till en rimlig kostnad? Tror mig inte kunna fixa detta själv.

Tips?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Perfector » 2020-07-20 23:29

Går det inte att med milt lösningsmedel tvätta av färgen så man har orginalfaneren kvar?
Då kan man ju se hur skadad (eventuellt) den är och kanske kan man slippa göra ett monsterjobb av det hela.
Bums brukar funka bra, eller sån där gastejp med en grund som man använder till bla annat sandstenstukatur som inte får skadas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Adhoc » 2020-07-20 23:38

Jag köpte äkta ekfaner 200x30 cm med färdig limbaksida på Bauhaus. Väldigt enkel att applicera = värma på med strykjärn, om lådan har raka, plana sidor. Överskottet som kan sticka ut kapas med industrirakblad eller vass tunnbladig kniv. (Det här var några år sedan, jag vet inte om fanerrullarna finns kvar i sortimentet. Då fanns ek, bok, björk och ytterligare några till för en ganska låg peng.)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Harryup » 2020-07-20 23:47

Man kan ju foliera också.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-07-21 09:38

Harryup skrev:Man kan ju foliera också.

Kan man säkert, men ser inte det plastigt ut?

Perfector/Adhoc: Tack för tipsen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Perfector » 2020-07-21 10:03

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Man kan ju foliera också.

Kan man säkert, men ser inte det plastigt ut?

Perfector/Adhoc: Tack för tipsen.

/ B

Plastfolie kan aldrig ersätta en ordentlig fanering.
På sin höjd kan det se "plastigt" ut.
Hi-Fi Kit hade iofs på sin tid en väldigt trevlig "faner" som var så tjock att det var väldigt tilltalande för ögat.
Försök att återställa orginalytan om det går. Mer jobb men en stor tillfredsställelse när det är klart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-07-21 10:39

Perfector skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:Man kan ju foliera också.

Kan man säkert, men ser inte det plastigt ut?

Perfector/Adhoc: Tack för tipsen.
Försök att återställa orginalytan om det går. Mer jobb men en stor tillfredsställelse när det är klart.

Det är väl ungefär vad jag tänkt mig att försöka. Förrförra ägaren tyckte dessutom att det var kul med en grönrutmönstrad baffel (som iofs täcks av frontskydden) men där tänkte jag att svart duger gott. Originalet är obehandlad spånskiva och det kan man ju både ha och mista.
Om fanéren är i för dåligt skick gör jag nog om det hela så det blir originallikt.
Eftersom jag köpte högtalarna otroligt billigt så är det värt att lägga lite slantar på återställande. På E-Bay får man slanta av typ 6-9 tusen plus frakt (från England eller USA), jag fick mina för en dryg tusenlapp.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Talspolen » 2020-07-21 19:39

Adhoc skrev:Jag köpte äkta ekfaner 200x30 cm med färdig limbaksida på Bauhaus. Väldigt enkel att applicera = värma på med strykjärn, om lådan har raka, plana sidor. Överskottet som kan sticka ut kapas med industrirakblad eller vass tunnbladig kniv. (Det här var några år sedan, jag vet inte om fanerrullarna finns kvar i sortimentet. Då fanns ek, bok, björk och ytterligare några till för en ganska låg peng.)


Låter intressant. Kommer du ihåg vad för märke det salufördes under?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-07-21 19:50

Har letat på Bauhaus men de verkar bara ha plast idag. Men GLT Herrljunga har fanér på rulle med max bredd 380 mm
https://www.gltherrljunga.se/material-dokumentation/ytbelaggning/.
Ett annat alternativ
https://www.calexicowood.se/faneer

Kanske rentav finns lösningar som man kan fixa själv i garaget utan speciella verktyg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Perfector » 2020-07-21 20:00

Bill50x skrev:Har letat på Bauhaus men de verkar bara ha plast idag. Men GLT Herrljunga har fanér på rulle med max bredd 380 mm
https://www.gltherrljunga.se/material-dokumentation/ytbelaggning/.
Ett annat alternativ
https://www.calexicowood.se/faneer

Kanske rentav finns lösningar som man kan fixa själv i garaget utan speciella verktyg.

/ B

Köpa faner i skivor och sedan limma efter eget huvud?
Mycket pyssel, men ack så tillfredsställande när det är klart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-07-21 20:05

Perfector skrev:Köpa faner i skivor och sedan limma efter eget huvud?
Mycket pyssel, men ack så tillfredsställande när det är klart.

Det som oroar mig mest är kanterna på lådan. Hur får man det snyggt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Perfector » 2020-07-21 20:12

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Köpa faner i skivor och sedan limma efter eget huvud?
Mycket pyssel, men ack så tillfredsställande när det är klart.

Det som oroar mig mest är kanterna på lådan. Hur får man det snyggt?

/ B

Väldigt vass och tunn modellkniv. Det räcker med att ritsa i faneren så viker den sig.
Görs ritsen på fanerens översida kan man vika ner kanten till nästa större yta och limma i ett stycke.
Slipning med finfint sandpapper tar bort små ojämnheter.
För kanter runt lådans framkant så skär man först en något bredare remsa som limmas och när den torkat antingen slipas ner eller skärs fint och sedan slipas.
Det har jag gjort en enda gång och trots att det var värt arbetet ingenting jag skulle vilja göra många gånger.
Men snyggt blir det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-07-21 20:32

Perfector skrev:För kanter runt lådans framkant så skär man först en något bredare remsa som limmas och när den torkat antingen slipas ner eller skärs fint och sedan slipas.
Det har jag gjort en enda gång och trots att det var värt arbetet ingenting jag skulle vilja göra många gånger.
Men snyggt blir det.

Tack och lov slipper jag tänka på fanerad framsida. Sitter en bra placerad aluminiumlist istället.

ditton25vit.jpg
ditton25vit.jpg (158.05 KiB) Visad 2857 gånger


/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Perfector » 2020-07-21 20:50

Bill50x skrev:
Perfector skrev:För kanter runt lådans framkant så skär man först en något bredare remsa som limmas och när den torkat antingen slipas ner eller skärs fint och sedan slipas.
Det har jag gjort en enda gång och trots att det var värt arbetet ingenting jag skulle vilja göra många gånger.
Men snyggt blir det.

Tack och lov slipper jag tänka på fanerad framsida. Sitter en bra placerad aluminiumlist istället.

ditton25vit.jpg


/ B

Då behöver du "bara" se till att faneren ligger lika "flush" som på bilden så ser ingen någon skillnad.
Men jag skulle nog "bumsa" lådan eller använda gasbindan med lösningsmedel på och försöka få bort färgen innan jag tog på mig faneringsjobbet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav jansch » 2020-07-21 21:00

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Köpa faner i skivor och sedan limma efter eget huvud?
Mycket pyssel, men ack så tillfredsställande när det är klart.

Det som oroar mig mest är kanterna på lådan. Hur får man det snyggt?

/ B


Om orginalfaneret är jacaranda (Rosewood) , teak eller liknande är det väldigt svårt att få bort färg i porerna, pröva men enklast är nog ny faner.

Kanterna är inget problem.
Vanligt faner är 0,6mm tjock och det lätt att få faneret att inte "glipa".
Spelar ingen roll vilka sidor man börjar med men en tunn kant tar man alltid sist. Du kan aldrig se på vilken sida faneret "överlappar" då rundning i en "skarp" kant är ändå med ca 0,6mm radie
Var noga med att kanterna inte är rundade innan fanering.
Jag använder uttunnat vitlim på faner och låda men man ser till att limmet på faneret är nästan torrt. Då funkar limmet ungefär som kontaktlim.
Skulle du få en "blåsa" (vilket är ovanligt) kör du med strykjärn på låg värme senast sådär max 8 timmar efter faneringen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Bill50x » 2020-08-01 16:51

Perfector skrev:Går det inte att med milt lösningsmedel tvätta av färgen så man har orginalfaneren kvar?
Då kan man ju se hur skadad (eventuellt) den är och kanske kan man slippa göra ett monsterjobb av det hela.
Bums brukar funka bra, eller sån där gastejp med en grund som man använder till bla annat sandstenstukatur som inte får skadas.

Vad är Bums respektive gastejp?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Perfector » 2020-08-01 17:02

Bill50x skrev:
Perfector skrev:Går det inte att med milt lösningsmedel tvätta av färgen så man har orginalfaneren kvar?
Då kan man ju se hur skadad (eventuellt) den är och kanske kan man slippa göra ett monsterjobb av det hela.
Bums brukar funka bra, eller sån där gastejp med en grund som man använder till bla annat sandstenstukatur som inte får skadas.

Vad är Bums respektive gastejp?

/ B

Bums är/var en förtunnare som man kunde pensla på torkad färg och lösa ut samt sedan tvätta av med fuktig trasa.
Gastejpen hade en kletig lösningsmassa.
Man satte gasbindan på objektet och lät den sitta en stund efter anvisning på förpackningen.
Därefter drar man bara av den försiktigt och all färg ner till tror jag 7 lager följer med och då har man oftast den ursprungliga ytan framme.
Används ofta ved renovering av tex. öppna spisar där man målat flera lager genom åren och behöver få bort för att kunna restaurera.
Vet dock inte riktigt var man kan få tag i det idag.
Google kanske kan ge svar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav paa » 2020-08-01 17:50

Bums var färgborttagningsmedel. Det var typ kaustiksoda i tapetklister så det inte skulle rinna av. Troligen var det för starkt och farligt för t.ex ögonen för att få säljas. Det finns nog något liknande nu men inte alls så effektivt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Måla eller fanera högtalare

Inläggav Perfector » 2020-08-01 18:18

Här kan kanske något finnas som är till hjälp
https://www.google.se/search?source=hp& ... 6297802401
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster