52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-29 18:58

Jecklin har vidareutvecklat sin metod en aning, allra sist i detta dokument: https://www.mdw.ac.at/upload/MDWeb/dert ... krofon.pdf
Har sett någon amerikanske hemsida som ägnade sig åt olika varianter med bafflar imellan mikrofonerna, riktig stora.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39775
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-29 21:27

hcl skrev:
petersteindl skrev:
hcl skrev:Vollenveider skivan kommer jag också ihåg som trevlig.

Ang. Jeklin disc så bör man fundera över vad det är man vill åstadkomma innan man gör sin egen. Jag gissar att man primärt vill hantera ljudinfallande mot mikrofonerna utanför primärupptagningsriktningarna (utanför kanske +/-70 grader rel. resp. mikrofon.

Jag har testat en variant där skivan kompletteras med en mot denna vinkelrät dämpskiva bakom de båda mikrofonerna (dämpskivan bildar alltså ett T, uppifrån sett. Detta placerades i mitten av ett Decca träd kompletterat med två bakåtriktade mikrofoner. Syftet med hela a arrangemanget var att kunna justera mängd ambiensljud i förhållande till direktljudet.


Jag kan tänka mig tvärtom, d v s att man vill införa en form av frekvensberoende Interchannel Level Difference på ljudkällornas direktljud men jag har inte läst något om det.

Menar du om man i så fall använder omni-mikrofoner och då vill åstadkomma ngt som påminner om mer riktade mikrofoner? Visst, man kommer även få en ännu mer markant frekvensöverföringsvariation än den vanligtvis redan uppenbara sådana som det aktuella mikrofonparet. Våglängderna som hörbart ljud får i luft gör saker och ting tämligen bökiga...


Japp, fast över 800 -1000 Hz. Det är för att kodningen mer skall likna hörselns avkodning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster