Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Liten tanke här.
Jag gjorde en gång en "droppe" i plyfa med skumplatta på båda sidor och satte 2 mikar i vinkel ut från var sida på droppen, för att simulera huvudet i någon mån och få en stereobild som jag inbillade mig skulle bli lite som ett konsthuvud.
Det funkade så bra att jag blev av med den mot god ersättning (inklusive mikar) till en vän som spelar in naturen mestadels.
Jag är usel på att rita i datorn så jag har svårt att visa hur det såg ut, men stativet satt i spetsen på droppen och mikarna satt så att det blev en 90 graders vinkel mikarna emellan.
Du skulle ju kunna prova och se om det funkar med dina mycket bättre mikar att få ljudet som man hör det live.
Taskigt försök till frihandsritning med Paint.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Liten tanke här.
Jag gjorde en gång en "droppe" i plyfa med skumplatta på båda sidor och satte 2 mikar i vinkel ut från var sida på droppen, för att simulera huvudet i någon mån och få en stereobild som jag inbillade mig skulle bli lite som ett konsthuvud.
Det funkade så bra att jag blev av med den mot god ersättning (inklusive mikar) till en vän som spelar in naturen mestadels.
Jag är usel på att rita i datorn så jag har svårt att visa hur det såg ut, men stativet satt i spetsen på droppen och mikarna satt så att det blev en 90 graders vinkel mikarna emellan.
Du skulle ju kunna prova och se om det funkar med dina mycket bättre mikar att få ljudet som man hör det live.
Taskigt försök till frihandsritning med Paint.
Det där är en variant på Jecklinskiva som har sina (klangliga) problem med ljud som kommer från sidan. En del gillar det andra inte. En variant som jag föredrog för länge sedan var med en skumgummicylinder mellan mikrofonerna. Jag tyckte (i alla fall när det begav sig) att de klangliga och oönskade bieffekterna var mildare med denna än med en plan skiva. Jag provade även med en lite genomsläpplig skiva av skumgummi som en medelväg. Den kunde funka bra den med.
Nu drar jag ofta mer åt hållet NOS eller liknande (ibland A-B eller någon mix). https://en.wikipedia.org/wiki/NOS_stereo_technique
Perfector skrev:Jag gjorde min 1977, när fanns jecklins skiva?
Bara nyfiken.
Perfector skrev:Jag kan inte låta bli att känna mig hedrad i deras närvaro.
Jag hade nämligen inte hört talas om det innan idag.
Edit:
Jecklin float.
Samma gubbe?
RogerJoensson skrev:Det är rätt naturligt att komma på och prova sådana enkla och intuitiva saker. Jag gjorde också uppfinningen, men jag var redan då rätt övertygad om att jag inte var först. Sådana logiska grejor brukar ha redan uppfunnits, men man kan ju så klart inte vara säker förrän man upptäckt det.
När jag googlade nu, så hittade jag även exempel på varianten med lätt genomsläpplig skumgummi mellan mikrofonerna. Ingen cylindervariant dök upp, men den som letar finner förmodligen...
Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Det är rätt naturligt att komma på och prova sådana enkla och intuitiva saker. Jag gjorde också uppfinningen, men jag var redan då rätt övertygad om att jag inte var först. Sådana logiska grejor brukar ha redan uppfunnits, men man kan ju så klart inte vara säker förrän man upptäckt det.
När jag googlade nu, så hittade jag även exempel på varianten med lätt genomsläpplig skumgummi mellan mikrofonerna. Ingen cylindervariant dök upp, men den som letar finner förmodligen...
Såhär ser Jecklin varianten ut.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jecklin_disk
petersteindl skrev:Jecklin utvecklade sin disc genom åren. Han har ett eget skivmärke med utgivna skivor sedan 60-talet och kanske t o m sedan 50-talet. Tror att alla hans skivor är inspelade med hans disc. Även Bertil Alving har provat liknande.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Finns även en senare variant, Schneider Disc: https://www.core-sound.com/jecklin/1.php
Det är samme Jeckling bakom lurarna och discen. Jürg i förnamn.
The Schneider Disk provides a slightly better approximation of a binaural recording when played back over headphones. We recommend the Schneider Disk for chamber groups, rock bands and small choirs. We recommend the Jecklin Disk for larger orchestra and choirs.
Tangband skrev:petersteindl skrev:Jecklin utvecklade sin disc genom åren. Han har ett eget skivmärke med utgivna skivor sedan 60-talet och kanske t o m sedan 50-talet. Tror att alla hans skivor är inspelade med hans disc. Även Bertil Alving har provat liknande.
Mvh
Peter
Vad tyckte Alving ?
Jecklin, som du skriver, verkar ha utvecklat konceptet sedan ibörjan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jecklin_disk
”Translated: Two omnidirectional microphones are placed with a distance between them of 36 cm (14 3/16"), and acoustically separated by a foam-covered disk having a diameter of 35 cm (13¾"). That shows a great difference to the initial smaller Jecklin Disk of 30 centimeters diameter and the distance between the microphones of 16.5 centimeters.”
Perfector skrev:Liten tanke här.
Jag gjorde en gång en "droppe" i plyfa med skumplatta på båda sidor och satte 2 mikar i vinkel ut från var sida på droppen, för att simulera huvudet i någon mån och få en stereobild som jag inbillade mig skulle bli lite som ett konsthuvud.
Det funkade så bra att jag blev av med den mot god ersättning (inklusive mikar) till en vän som spelar in naturen mestadels.
Jag är usel på att rita i datorn så jag har svårt att visa hur det såg ut, men stativet satt i spetsen på droppen och mikarna satt så att det blev en 90 graders vinkel mikarna emellan.
Du skulle ju kunna prova och se om det funkar med dina mycket bättre mikar att få ljudet som man hör det live.
Taskigt försök till frihandsritning med Paint.
petersteindl skrev:Jag tror Jecklin var först och jag undrar om det inte finns ett patent i botten?
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Jag tror Jecklin var först och jag undrar om det inte finns ett patent i botten?
Möjligen först med en speciell variant. Konceptet med skiva mellan mikrofonerna verkar ju vara mycket äldre än så (Blumlein, patent 1931 enl wikipedia). Det vore konstigt om inte fler kommit fram till ungefär samma sak före Jecklin.
RogerJoensson skrev:Finns det alltså angivet någonstans att en skiva (Jecklin disk) mellan mikrofonerna har används på denna utgåva?
hcl skrev:Vollenveider skivan kommer jag också ihåg som trevlig.
Ang. Jeklin disc så bör man fundera över vad det är man vill åstadkomma innan man gör sin egen. Jag gissar att man primärt vill hantera ljudinfallande mot mikrofonerna utanför primärupptagningsriktningarna (utanför kanske +/-70 grader rel. resp. mikrofon.
Jag har testat en variant där skivan kompletteras med en mot denna vinkelrät dämpskiva bakom de båda mikrofonerna (dämpskivan bildar alltså ett T, uppifrån sett. Detta placerades i mitten av ett Decca träd kompletterat med två bakåtriktade mikrofoner. Syftet med hela a arrangemanget var att kunna justera mängd ambiensljud i förhållande till direktljudet.
petersteindl skrev:hcl skrev:Vollenveider skivan kommer jag också ihåg som trevlig.
Ang. Jeklin disc så bör man fundera över vad det är man vill åstadkomma innan man gör sin egen. Jag gissar att man primärt vill hantera ljudinfallande mot mikrofonerna utanför primärupptagningsriktningarna (utanför kanske +/-70 grader rel. resp. mikrofon.
Jag har testat en variant där skivan kompletteras med en mot denna vinkelrät dämpskiva bakom de båda mikrofonerna (dämpskivan bildar alltså ett T, uppifrån sett. Detta placerades i mitten av ett Decca träd kompletterat med två bakåtriktade mikrofoner. Syftet med hela a arrangemanget var att kunna justera mängd ambiensljud i förhållande till direktljudet.
Jag kan tänka mig tvärtom, d v s att man vill införa en form av frekvensberoende Interchannel Level Difference på ljudkällornas direktljud men jag har inte läst något om det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster