52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav Tangband » 2020-07-27 09:04

Har pluggat mycket inspelningsteknik på sistone, sporrad av den lyckosamma orgelinspelningen jag gjorde i juni.
Jag har även testat och funderat samt lyssnat till olika mikavstånd för mina två OM1 mikrofoner.
50-54cm avstånd mellan mikrofonerna ger konstant bra resultat vid 2 meters avstånd vid inspelning av flygel/flöjt, vid avlyssning med två högtalare.

Då läste jag i denna intressanta tråd med inspelningstekniker :

https://www.gearslutz.com/board/all-thi ... ut-11.html

52 cm mellan OMNI-mikrofonerna verkar bli perfekt för återgivning vid +-23 öppningsvinkel för högtalare, om jag inte missförstått det hela ?
Jag använde 50 cm vid orgelinspelningen , efter råd av Peter Stendl.
Ska även testa framöver med längre avstånd mellan mickarna, men 50 -54 cm verkar hittills ge bra resultat.
Senast redigerad av Tangband 2020-07-27 09:38, redigerad totalt 5 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel

Inläggav Tangband » 2020-07-27 09:29


Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel

Inläggav Perfector » 2020-07-27 09:32

Liten tanke här.
Jag gjorde en gång en "droppe" i plyfa med skumplatta på båda sidor och satte 2 mikar i vinkel ut från var sida på droppen, för att simulera huvudet i någon mån och få en stereobild som jag inbillade mig skulle bli lite som ett konsthuvud.
Det funkade så bra att jag blev av med den mot god ersättning (inklusive mikar) till en vän som spelar in naturen mestadels.
Jag är usel på att rita i datorn så jag har svårt att visa hur det såg ut, men stativet satt i spetsen på droppen och mikarna satt så att det blev en 90 graders vinkel mikarna emellan.
Du skulle ju kunna prova och se om det funkar med dina mycket bättre mikar att få ljudet som man hör det live.
Taskigt försök till frihandsritning med Paint.
Bilagor
Droppe.png
Droppe.png (48.04 KiB) Visad 4295 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-27 11:10

Jag tycker inte att man kan koppla avståndet mellan omnimikrofonerna och högtalarnas öppningsvinkel enbart. Det bör väl rimligen påverkas även av avståndet till det man vill spela in och bredden på ljudkällan/ljudkällorna. Eftersom dessa avstånd i en akustisk miljö är olika samtidigt så blir det fråga om en avvägning. Avstånd mellan öronen om man spelar in på lyssnarplats är en poäng vid hörlurslyssning, men det blir ofta för smalt vid högtalarlyssning, delvis eftersom man inte har någon nivåskillnad alls som hjälper separationen, så det blir nog gärna att man dubblar eller tredubblar (beroende på omständigheterna) trots att man ofta spelar in närmre än på lyssnarplats.
Någon vetenskapligt exakt kalkyl vet jag inte om man kan göra. Kanske finns det både bestämda åsikter och vetenskapliga undersökningar vad gäller detta? Jag vet inte. Jag tycker att det blir olika bara och det är inte alltid lätt att avgöra vilken avvägning som låter bäst. Hörlurar funkar som bekant uselt för att bedöma hur perspektivet kommer att bli vid högtalarlyssning (A-B inspelningar).
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-07-27 11:21, redigerad totalt 2 gånger.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-27 11:18

Perfector skrev:Liten tanke här.
Jag gjorde en gång en "droppe" i plyfa med skumplatta på båda sidor och satte 2 mikar i vinkel ut från var sida på droppen, för att simulera huvudet i någon mån och få en stereobild som jag inbillade mig skulle bli lite som ett konsthuvud.
Det funkade så bra att jag blev av med den mot god ersättning (inklusive mikar) till en vän som spelar in naturen mestadels.
Jag är usel på att rita i datorn så jag har svårt att visa hur det såg ut, men stativet satt i spetsen på droppen och mikarna satt så att det blev en 90 graders vinkel mikarna emellan.
Du skulle ju kunna prova och se om det funkar med dina mycket bättre mikar att få ljudet som man hör det live.
Taskigt försök till frihandsritning med Paint.

Det där är en variant på Jecklinskiva som har sina (klangliga) problem med ljud som kommer från sidan. En del gillar det andra inte. En variant som jag föredrog för länge sedan var med en skumgummicylinder mellan mikrofonerna. Jag tyckte (i alla fall när det begav sig) att de klangliga och oönskade bieffekterna var mildare med denna än med en plan skiva. Jag provade även med en lite genomsläpplig skiva av skumgummi som en medelväg. Den kunde funka bra den med.
Nu drar jag ofta mer åt hållet NOS eller liknande (ibland A-B eller någon mix). https://en.wikipedia.org/wiki/NOS_stereo_technique
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel

Inläggav Perfector » 2020-07-27 11:41

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Liten tanke här.
Jag gjorde en gång en "droppe" i plyfa med skumplatta på båda sidor och satte 2 mikar i vinkel ut från var sida på droppen, för att simulera huvudet i någon mån och få en stereobild som jag inbillade mig skulle bli lite som ett konsthuvud.
Det funkade så bra att jag blev av med den mot god ersättning (inklusive mikar) till en vän som spelar in naturen mestadels.
Jag är usel på att rita i datorn så jag har svårt att visa hur det såg ut, men stativet satt i spetsen på droppen och mikarna satt så att det blev en 90 graders vinkel mikarna emellan.
Du skulle ju kunna prova och se om det funkar med dina mycket bättre mikar att få ljudet som man hör det live.
Taskigt försök till frihandsritning med Paint.

Det där är en variant på Jecklinskiva som har sina (klangliga) problem med ljud som kommer från sidan. En del gillar det andra inte. En variant som jag föredrog för länge sedan var med en skumgummicylinder mellan mikrofonerna. Jag tyckte (i alla fall när det begav sig) att de klangliga och oönskade bieffekterna var mildare med denna än med en plan skiva. Jag provade även med en lite genomsläpplig skiva av skumgummi som en medelväg. Den kunde funka bra den med.
Nu drar jag ofta mer åt hållet NOS eller liknande (ibland A-B eller någon mix). https://en.wikipedia.org/wiki/NOS_stereo_technique

Jag gjorde min 1977, när fanns jecklins skiva?
Bara nyfiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-27 11:53

Perfector skrev:Jag gjorde min 1977, när fanns jecklins skiva?
Bara nyfiken.

Jag experimenterade med det in början av åttiotalet, utan att veta att det redan fanns och kallades Jecklin disk. Såg det i elfa-katalogen (tror jag att det var) något senare. Jag har senare sett bilder i gamla böcker med två mikrofoner med mindre skiva emellan, kanske från 60-talet, men det är inte säkert att det kallades just Jecklin disk då.
"The Jecklin disk is a refinement of the baffled microphone technique for stereo initially described by Alan Blumlein in his 1931 patent on binaural sound."
https://en.wikipedia.org/wiki/Jecklin_disk
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 12:03

Jecklin utvecklade sin disc genom åren. Han har ett eget skivmärke med utgivna skivor sedan 60-talet och kanske t o m sedan 50-talet. Tror att alla hans skivor är inspelade med hans disc. Även Bertil Alving har provat liknande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav Perfector » 2020-07-27 12:12

Jag kan inte låta bli att känna mig hedrad i deras närvaro.
Jag hade nämligen inte hört talas om det innan idag.

Edit:
Jecklin float.
Samma gubbe?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-27 12:19

Det är rätt naturligt att komma på och prova sådana enkla och intuitiva saker. Jag gjorde också uppfinningen, men jag var redan då rätt övertygad om att jag inte var först. Sådana logiska grejor brukar ha redan uppfunnits, men man kan ju så klart inte vara säker förrän man upptäckt det. :)
När jag googlade nu, så hittade jag även exempel på varianten med lätt genomsläpplig skumgummi mellan mikrofonerna. Ingen cylindervariant dök upp, men den som letar finner förmodligen...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 12:29

Perfector skrev:Jag kan inte låta bli att känna mig hedrad i deras närvaro.
Jag hade nämligen inte hört talas om det innan idag.

Edit:
Jecklin float.
Samma gubbe?


Vad jag minns är det samma person.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav Tangband » 2020-07-27 13:35

RogerJoensson skrev:Det är rätt naturligt att komma på och prova sådana enkla och intuitiva saker. Jag gjorde också uppfinningen, men jag var redan då rätt övertygad om att jag inte var först. Sådana logiska grejor brukar ha redan uppfunnits, men man kan ju så klart inte vara säker förrän man upptäckt det. :)
När jag googlade nu, så hittade jag även exempel på varianten med lätt genomsläpplig skumgummi mellan mikrofonerna. Ingen cylindervariant dök upp, men den som letar finner förmodligen...


Såhär ser Jecklin varianten ut.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jecklin_disk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav Perfector » 2020-07-27 14:50

Tangband skrev:
RogerJoensson skrev:Det är rätt naturligt att komma på och prova sådana enkla och intuitiva saker. Jag gjorde också uppfinningen, men jag var redan då rätt övertygad om att jag inte var först. Sådana logiska grejor brukar ha redan uppfunnits, men man kan ju så klart inte vara säker förrän man upptäckt det. :)
När jag googlade nu, så hittade jag även exempel på varianten med lätt genomsläpplig skumgummi mellan mikrofonerna. Ingen cylindervariant dök upp, men den som letar finner förmodligen...


Såhär ser Jecklin varianten ut.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jecklin_disk

Mycket mer avancerad än mitt gamla bygge.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-27 15:03

Finns även en senare variant, Schneider Disc: https://www.core-sound.com/jecklin/1.php

Det är samme Jeckling bakom lurarna och discen. Jürg i förnamn.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav Tangband » 2020-07-27 15:12

petersteindl skrev:Jecklin utvecklade sin disc genom åren. Han har ett eget skivmärke med utgivna skivor sedan 60-talet och kanske t o m sedan 50-talet. Tror att alla hans skivor är inspelade med hans disc. Även Bertil Alving har provat liknande.

Mvh
Peter


Vad tyckte Alving ?

Jecklin, som du skriver, verkar ha utvecklat konceptet sedan ibörjan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jecklin_disk
”Translated: Two omnidirectional microphones are placed with a distance between them of 36 cm (14 3/16"), and acoustically separated by a foam-covered disk having a diameter of 35 cm (13¾"). That shows a great difference to the initial smaller Jecklin Disk of 30 centimeters diameter and the distance between the microphones of 16.5 centimeters.”
Senast redigerad av Tangband 2020-07-27 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav Tangband » 2020-07-27 15:17

RogerGustavsson skrev:Finns även en senare variant, Schneider Disc: https://www.core-sound.com/jecklin/1.php

Det är samme Jeckling bakom lurarna och discen. Jürg i förnamn.

Ikea har en dyna som inbjuder till DIY , 35 cm diameter av fårskinn. :)
https://www.ikea.com/se/sv/p/steivor-fa ... -40447329/
Två sådana med en masonitrondell i mitten borde bli bra ?
Två nya hål i min DIY bom med 36 cm avstånd kommer att göras :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-27 15:27

Jag skulle nog provat utan masonitrondell i första hand. Två sådana mattor dämpar nog tillräckligt som det är.

Du kan prova med ett vikt fluffigt badlakan också. Fyrkantig form och rektangulär ger mindre fokus runt en frekvens (diffusare och bredare övergång). Lätt att variera och bara hänga över en stativbom. Kanske inte lika "sexig" dock.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 15:29

Om man antar viss maximal infallsvinkel på direktljudet mellan +/- 45 grader så kan man nog räkna ut ett förhållande på diametern på Jecklin-skivan och avståndet till mikrofonkapsel för att minimera reflexer från skivan in i miken.

Sedan kan man räkna ut övergångsfrekvens från reflexion till diffraktion.

Om man vill åstadkomma diffraktion och absorption av ljudvågor runt disken som skall agera ljudvågshinder över viss frekvens för att få med Interchannel level difference d v s nivåskillnad från 1,5 kHz mellan kanalerna ungefär och utan reflexer som medför kamfiltereffekt så går det säker att optimera. Man förutsätter plan ljudvåg in som sedan böjs av genom diffraktion runt hindret utan att åstadkomma destruktiva reflexer i någon kanal.

Vad som sedan låter bäst har jag ingen aning om. Men jag har svårt att tänka mig att jecklins disk inte skulle kunna gå att optimera vidare. Den variant som kallas Schneider disc är jag inte säker på att det skulle vara rätt väg att gå.

Det står även följande i texten i länken i inlägget ovan.

The Schneider Disk provides a slightly better approximation of a binaural recording when played back over headphones. We recommend the Schneider Disk for chamber groups, rock bands and small choirs. We recommend the Jecklin Disk for larger orchestra and choirs.


Det är nog inte det man vill åstadkomma med återgivning via högtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 15:37

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Jecklin utvecklade sin disc genom åren. Han har ett eget skivmärke med utgivna skivor sedan 60-talet och kanske t o m sedan 50-talet. Tror att alla hans skivor är inspelade med hans disc. Även Bertil Alving har provat liknande.

Mvh
Peter


Vad tyckte Alving ?

Jecklin, som du skriver, verkar ha utvecklat konceptet sedan ibörjan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jecklin_disk
”Translated: Two omnidirectional microphones are placed with a distance between them of 36 cm (14 3/16"), and acoustically separated by a foam-covered disk having a diameter of 35 cm (13¾"). That shows a great difference to the initial smaller Jecklin Disk of 30 centimeters diameter and the distance between the microphones of 16.5 centimeters.”


Jag tror Jecklin var först och jag undrar om det inte finns ett patent i botten? Jag tror Bertil fick till en hyfsad variant som han använt vid några tillfällen. Jag minns dock inte riktigt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav Perfector » 2020-07-27 15:38

60 mm profilskum kanske kan vara nå't?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 15:52

Vanlig dunkudde kanske, där tyget släpper igenom ljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 15:57

Perfector skrev:Liten tanke här.
Jag gjorde en gång en "droppe" i plyfa med skumplatta på båda sidor och satte 2 mikar i vinkel ut från var sida på droppen, för att simulera huvudet i någon mån och få en stereobild som jag inbillade mig skulle bli lite som ett konsthuvud.
Det funkade så bra att jag blev av med den mot god ersättning (inklusive mikar) till en vän som spelar in naturen mestadels.
Jag är usel på att rita i datorn så jag har svårt att visa hur det såg ut, men stativet satt i spetsen på droppen och mikarna satt så att det blev en 90 graders vinkel mikarna emellan.
Du skulle ju kunna prova och se om det funkar med dina mycket bättre mikar att få ljudet som man hör det live.
Taskigt försök till frihandsritning med Paint.


Droppe är nog inte helt fel, men den borde i så fall vara rotationssymmetrisk d v s som en riktig droppe d v s en modifierad sfär eller kanske som ett ägg. Då skall det dessutom vara någon form av dämpmaterial runt om. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-27 16:38

petersteindl skrev:Jag tror Jecklin var först och jag undrar om det inte finns ett patent i botten?

Möjligen först med en speciell variant. Konceptet med skiva mellan mikrofonerna verkar ju vara mycket äldre än så (Blumlein, patent 1931 enl wikipedia). Det vore konstigt om inte fler kommit fram till ungefär samma sak före Jecklin.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 17:04

RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:Jag tror Jecklin var först och jag undrar om det inte finns ett patent i botten?

Möjligen först med en speciell variant. Konceptet med skiva mellan mikrofonerna verkar ju vara mycket äldre än så (Blumlein, patent 1931 enl wikipedia). Det vore konstigt om inte fler kommit fram till ungefär samma sak före Jecklin.


Så kanske det är. Jecklin kanske var först med att ge ut skivor inspelade med sådan typ av disc? Han spelade in musik åt flera skivmärken bl a DG. Någonstans för länge sedan har jag läst att han var pionjär med sin teknik. Jag hade ju några av hans skivor/inspelningar på LP och därefter på CD.

https://www.discogs.com/Heinz-Holliger-Siebengesang-Der-Magische-T%C3%A4nzer/release/793840

https://www.discogs.com/sell/list?artist_id=625649&ev=ab

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-27 17:49

Finns det alltså angivet någonstans att en skiva (Jecklin disk) mellan mikrofonerna har används på denna utgåva?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-27 18:01

RogerJoensson skrev:Finns det alltså angivet någonstans att en skiva (Jecklin disk) mellan mikrofonerna har används på denna utgåva?


Nej, teknikvalet på inspelningen finns Inte angivet på skivorna och inte heller på discogs. Det har nog skrivits i gamla tidskrifter om detta och jag har för mig att då Jecklin var inblandad så var det för att utnyttja hans inspelningsteknik med Jecklin-disc. Något annat känner jag inte till.

Jag visste inte att Jecklin var med på Vollenweider - Book Of Roses. Står så på Discogs och Jecklin står som Engineer. Den skivan hade jag redan på LP tiden som en slags referens för god inspelning av den typen av musik. Spelade den ofta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav hcl » 2020-07-28 15:13

Vollenveider skivan kommer jag också ihåg som trevlig.

Ang. Jeklin disc så bör man fundera över vad det är man vill åstadkomma innan man gör sin egen. Jag gissar att man primärt vill hantera ljudinfallande mot mikrofonerna utanför primärupptagningsriktningarna (utanför kanske +/-70 grader rel. resp. mikrofon.

Jag har testat en variant där skivan kompletteras med en mot denna vinkelrät dämpskiva bakom de båda mikrofonerna (dämpskivan bildar alltså ett T, uppifrån sett. Detta placerades i mitten av ett Decca träd kompletterat med två bakåtriktade mikrofoner. Syftet med hela a arrangemanget var att kunna justera mängd ambiensljud i förhållande till direktljudet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-28 16:49

Ja ville påverka inom en snävare vinkel, med mindre markant övergång och mindre skumt ljud från sidan där ljudet skulle runda skivan. Därför experimenterade jag med andra former och/eller lätt genomsläppliga material.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav petersteindl » 2020-07-28 17:57

hcl skrev:Vollenveider skivan kommer jag också ihåg som trevlig.

Ang. Jeklin disc så bör man fundera över vad det är man vill åstadkomma innan man gör sin egen. Jag gissar att man primärt vill hantera ljudinfallande mot mikrofonerna utanför primärupptagningsriktningarna (utanför kanske +/-70 grader rel. resp. mikrofon.

Jag har testat en variant där skivan kompletteras med en mot denna vinkelrät dämpskiva bakom de båda mikrofonerna (dämpskivan bildar alltså ett T, uppifrån sett. Detta placerades i mitten av ett Decca träd kompletterat med två bakåtriktade mikrofoner. Syftet med hela a arrangemanget var att kunna justera mängd ambiensljud i förhållande till direktljudet.


Jag kan tänka mig tvärtom, d v s att man vill införa en form av frekvensberoende Interchannel Level Difference på ljudkällornas direktljud men jag har inte läst något om det.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: 52 cm mellan OM1 ger +-23 graders öppningsvinkel ?

Inläggav hcl » 2020-07-28 22:44

petersteindl skrev:
hcl skrev:Vollenveider skivan kommer jag också ihåg som trevlig.

Ang. Jeklin disc så bör man fundera över vad det är man vill åstadkomma innan man gör sin egen. Jag gissar att man primärt vill hantera ljudinfallande mot mikrofonerna utanför primärupptagningsriktningarna (utanför kanske +/-70 grader rel. resp. mikrofon.

Jag har testat en variant där skivan kompletteras med en mot denna vinkelrät dämpskiva bakom de båda mikrofonerna (dämpskivan bildar alltså ett T, uppifrån sett. Detta placerades i mitten av ett Decca träd kompletterat med två bakåtriktade mikrofoner. Syftet med hela a arrangemanget var att kunna justera mängd ambiensljud i förhållande till direktljudet.


Jag kan tänka mig tvärtom, d v s att man vill införa en form av frekvensberoende Interchannel Level Difference på ljudkällornas direktljud men jag har inte läst något om det.

Menar du om man i så fall använder omni-mikrofoner och då vill åstadkomma ngt som påminner om mer riktade mikrofoner? Visst, man kommer även få en ännu mer markant frekvensöverföringsvariation än den vanligtvis redan uppenbara sådana som det aktuella mikrofonparet. Våglängderna som hörbart ljud får i luft gör saker och ting tämligen bökiga...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster