En konstig antennfråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

En konstig antennfråga

Inläggav mp3flac » 2020-08-02 10:46

En antennfråga. Har en stereo som jag köpte ny 1993. Radiodelen har jag aldrig fått att fungera bra utan det har brusat något otroligt. Har provat centralantenn, rundstålande, utomhusantenn och enkel t-antenn med koaxialkontakt. Men inget har fungerat. Men nu i helgen fick jag för mig att klippa av överdelen på t-antennen så det bara är två 70 cm långa trådar som sticker ut från koaxialkontakten och helt plötsligt fungerar radion superbra. Alla stationer låter kristallklart. Kan någon förklara detta fenomen.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 933l.shtml
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: En konstig antennfråga

Inläggav mp3flac » 2020-08-02 10:59

Här kommer en bild. Står en skivspelare på toppen också. Brukar spela på den ett par gånger om året. Tycker det är synd och slänga den. Fräck kassettbandspelare som spelar på båda sidor och dubbla däck. Equalizer med massa blinkande dioder. Allt fungera till 100% tror den har gått max 100 Tim.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: En konstig antennfråga

Inläggav Kralle » 2020-08-02 16:51

När du klippte i antennen så förändrades antennen riktningsegenskaper. En dipolantenn har strålningsminimum i trådens riktning. Antagligen låg dina sändarstationer i antennens minima innan du modifierade den.
Idealet är att antennen har bredsidan mot sändaren.
Bilagor
200px-RadPatt-dB.png
200px-RadPatt-dB.png (15.82 KiB) Visad 2080 gånger

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-02-02

Re: En konstig antennfråga

Inläggav BobHallon » 2020-08-02 17:59

antar du klippte av allt på toppen = dipolen borta, 1 tråd 70cm är nu bara jordadkabelstump o andra som sitter på mitt stiftet är nu en enkel 70cm tråd antenn( typ köksradio metallspröt), har du ett vattentorn nära så sitter där ofta rixs fm / megapol sändare o överstyr radiodelens p1p2p3p4 ( kan ta emot utan antenn ibland :P dock bara rixs/megapol etc )kör med det som funkar.
mvh magnus

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: En konstig antennfråga

Inläggav mp3flac » 2020-08-02 18:38

Precis så var det. Har en köksradio med en kabelantenn som är 70 cm och den tar in alla möjliga kanaler hur bra som helst. Så i min desperation så tänkte jag att klipper antennen så den också blir 70 cm och det fungerade. Dessutom har jag ett vattentorn 700 m bredvid mig. Men hade ingen aning att det stör. Tittar jag på det så ser jag en massa antenner så det stämmer säkerhet. Ni har inget tips på en bra och enkel trådantenn?
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: En konstig antennfråga

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 20:11

Du förstår att du måste rikta en dipol och sträcka ut den som ett T ? Sannolikheten att "armarna" på T:et parallellt med en vägg bakom leder till bästa mottagning är inte jättestor, så därför kan en dipol vara svår att placera så den passar rent fysiskt i rummet. Har man otur bli mottagningen bäst vinkelrätt ut från väggen med sladden hängande mitt i (mellan "armarna" på T:et).

Tänk dig att du är en dipol, ett T (utsträckta armar). Där sändaren är, dit ska näsan peka. Om du placerade du dipolen så och det ändå blev bättre med sladdstump lite hipp som happ, så har jag ingen förklaring (utan att kunna undersöka på distans). -Bara att konstatera och glädjas att det funkar nu. :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-02-02

Re: En konstig antennfråga

Inläggav BobHallon » 2020-08-02 20:55

köp en lös hane / hona tv plugg( olika versioner genom åren vad som är std), skruva i en koppar ledare(vilken enkel kabel som helst) på mittstiftet( jord ingen funktion här med valfri färg på isolering för eventuell krav på WAF ( wife acceptance factor :P)
eller om du kan mäta vilken tråd som är i mitt stiftet på din befintliga variant. o skala bort den onödiga , bandkabeln brukar vara seg ibland, lätt att klippa men ta isär snyggt njae :s

( liten korrigering på 1:a svaret , eftersom någon signal är råstark( reklam radion :P ) så dämpar AGC eller första steget i radio kretsen blir störd av för "bra" mottagning då blir övriga signaler "svaga"dämpade eller utstörda, en dröse med 90 tal o 00 tal radio o.s.v fått bytas när rix/megapol byggde på sändarna här i obygden.
mvh magnus

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En konstig antennfråga

Inläggav jansch » 2020-08-02 21:16

Har inte en alltör dålig motagning är en vanligt 1/4 vågsantenn enklast.
Des består av en antenn som är ungefär en 1/4 våg lång , motsvarande ca 100 MHz om det är fm bandet du lyssnar på.

Dock, vad de flesta användare inte förstår r att antennen också består av ett jordplan! jämför med en klassisk bilantenn som an vänder plåtkarossen som jordplan.
En stereotuner får avsevärt bättre mottagning om du drar ut några jordkablar horisontellt om antennen står vertikalt (vilket den skall göra).
Allt kan fixas med enkel kabel, typ fk eller liknande. Ju bättre jordplan desto bättre antenn.

Användarvisningsbild
mp3flac
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2017-12-23

Re: En konstig antennfråga

Inläggav mp3flac » 2020-08-02 21:26

Gjorde som så att jag satte ovandelen på T på en list på så vis kunde jag snurra antennen för att prova bästa läge. Mycket riktigt så blev bästa läget inte platt mot väggen. Men bästa läge var så dåligt att det inte gick att lyssna för allt brus. Nu är antennen ca 70cm och bara mittledaren är kopplad. Hur känsligt är längden och vad göra om man vill förbättra mottagningen ytterligare. Vad blir nästa lämplig längd. Hur löser man ett jordplan i detta fallet.
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: En konstig antennfråga

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 22:43

jansch skrev:Har inte en alltör dålig motagning är en vanligt 1/4 vågsantenn enklast.
Des består av en antenn som är ungefär en 1/4 våg lång , motsvarande ca 100 MHz om det är fm bandet du lyssnar på.

Dock, vad de flesta användare inte förstår r att antennen också består av ett jordplan! jämför med en klassisk bilantenn som an vänder plåtkarossen som jordplan.
En stereotuner får avsevärt bättre mottagning om du drar ut några jordkablar horisontellt om antennen står vertikalt (vilket den skall göra).
Allt kan fixas med enkel kabel, typ fk eller liknande. Ju bättre jordplan desto bättre antenn.

De flesta FMsändare i Sverige sänder väl ut horisonellt? Då bör antennen inte stå vertikalt utan läggas horisontellt och riktas med sidan mot sändaren.
Om sändaren sänder ut vertikalt (vilket jag tror är ganska ovanligt i Sverige) så bör antennen däremot stå vertikalt (och en dipol monteras som ett liggande T).
Alla möjliga metallgrejor i närheten påverkar på olika sätt, så det är bäst att prova sig fram både vad gäller placering och ev vinkel.
-På självvald "semester".

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En konstig antennfråga

Inläggav jansch » 2020-08-02 23:09

RogerJoensson skrev:
jansch skrev:Har inte en alltör dålig motagning är en vanligt 1/4 vågsantenn enklast.
Des består av en antenn som är ungefär en 1/4 våg lång , motsvarande ca 100 MHz om det är fm bandet du lyssnar på.

Dock, vad de flesta användare inte förstår r att antennen också består av ett jordplan! jämför med en klassisk bilantenn som an vänder plåtkarossen som jordplan.
En stereotuner får avsevärt bättre mottagning om du drar ut några jordkablar horisontellt om antennen står vertikalt (vilket den skall göra).
Allt kan fixas med enkel kabel, typ fk eller liknande. Ju bättre jordplan desto bättre antenn.

De flesta FMsändare i Sverige sänder väl ut horisonellt? Då bör antennen inte stå vertikalt utan läggas horisontellt och riktas med sidan mot sändaren.
Om sändaren sänder ut vertikalt (vilket jag tror är ganska ovanligt i Sverige) så bör antennen däremot stå vertikalt (och en dipol monteras som ett liggande T).
Alla möjliga metallgrejor i närheten påverkar på olika sätt, så det är bäst att prova sig fram både vad gäller placering och ev vinkel.


Vet inte...... verkar konstigt då alla "klassiska" kvartsvågsantenner på t.ex bilar är monterade vertikalt. Har aldrig sett en bil med horisontellt monterad antenn.
Du menar inte dipoler som monteras horisontellt?

Teoretiskt tappar man ju all mottagning vid 90 grader...

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: En konstig antennfråga

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-03 01:01

Nästan alla bilantenner är vinklade och klarar därför både och hyfsat. Även om en signal är horisontell så kommer en del av signalen den att vridas av terrängen, så stående antenn kan fungera någorlunda ändå beroende på omständigheter. För bilkörning hade vertikalsignal varit mer lämpad eftersom i vissa vinklar blir det nästan ingenting med horisontell antenn och utsändning (vilket också är fallet om inte signalen är stark). Titta på yttre antenner på villor i Sverige. Dom är horisontella nästan allihop. Det tillhör undantag med vertikal montering. Teleskopantenner och liknande brukar get brusfriast ljud liggande eller på snedden (vriden rätt i förhållande till sändaren), sällan rakt upp. Jag är hyggligt säker på att jag har rätt. Om någon vet bättre så fyll gärna i.
-På självvald "semester".

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: En konstig antennfråga

Inläggav MacBruce » 2020-08-03 01:50

RogerJoensson skrev:Nästan alla bilantenner är vinklade och klarar därför både och hyfsat. Även om en signal är horisontell så kommer en del av signalen den att vridas av terrängen, så stående antenn kan fungera någorlunda ändå beroende på omständigheter.[...]


Om det skall vara riktigt fint: https://en.wikipedia.org/wiki/Evolved_antenna ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: En konstig antennfråga

Inläggav Kralle » 2020-08-03 09:49

mp3flac skrev: Nu är antennen ca 70cm och bara mittledaren är kopplad. Hur känsligt är längden och vad göra om man vill förbättra mottagningen ytterligare.


Om du bor i ett hus av betong kan det vara armeringsjärnen i väggarna som förstör mottagningen. Prova att sätta en normal dipol i fönstret. Man kan vika ytterändarna 90 grader utan att det påverkar nämnvärt (av utrymmesskäl). Förbind antennen och mottagaren med koaxialkabel. Om det inte hjälper, sätt upp en yttre antenn på taket.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: En konstig antennfråga

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-03 10:08

mp3flac skrev: Nu är antennen ca 70cm och bara mittledaren är kopplad. Hur känsligt är längden och vad göra om man vill förbättra mottagningen ytterligare.

Vilken längd som bäst i en elektriskt rörig miljö med sladden på sned kan variera påtagligt. Det är bara att experimentera. Olika längder, olika placeringar och vinklar.
-På självvald "semester".

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: En konstig antennfråga

Inläggav jansch » 2020-08-03 10:29

RogerJoensson skrev:Nästan alla bilantenner är vinklade och klarar därför både och hyfsat. Även om en signal är horisontell så kommer en del av signalen den att vridas av terrängen, så stående antenn kan fungera någorlunda ändå beroende på omständigheter. För bilkörning hade vertikalsignal varit mer lämpad eftersom i vissa vinklar blir det nästan ingenting med horisontell antenn och utsändning (vilket också är fallet om inte signalen är stark). Titta på yttre antenner på villor i Sverige. Dom är horisontella nästan allihop. Det tillhör undantag med vertikal montering. Teleskopantenner och liknande brukar get brusfriast ljud liggande eller på snedden (vriden rätt i förhållande till sändaren), sällan rakt upp. Jag är hyggligt säker på att jag har rätt. Om någon vet bättre så fyll gärna i.


Blev nyfiken och ringde Teracom....
När Teracom renoverar och byter ut FM sändarantenner monterar dom för vertikal polarisation. Personen jag pratade med i kundsupport hade ingen statistik men ansåg att de flesta antenner nu hade vertikal polarisation.

Vid varje byte av antenn meddelar dom på sin hemsida och att vertikal polarisation skall användas för bästa mottagning.
Praktiskt kan man "tappa" mer än 20dB om antennen är 90 grader fel.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: En konstig antennfråga

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-03 11:03

Ok. Tack. Då är det en förändring som skett de sista åren. Jag letade länge på Terracoms hemsida efter en företeckning i går, men misslyckades. Undrar hur många som har takdipolantenn som inte fyller sin uppgift längre...

Om man bor där vertikal polarisation gäller ska sprötet/spröten peka vertikalt (liggande T om det är en sådan där enkel sladd-dipol som följer med stereon, ner-ledaren bör inte placeras allt för nära eller på olycklig avstånd till spröten). Så länge ingen förteckning går att hitta så får man prova sig fram.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: En konstig antennfråga

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-09 15:27

RogerJoensson skrev:Ok. Tack. Då är det en förändring som skett de sista åren. Jag letade länge på Terracoms hemsida efter en företeckning i går, men misslyckades. Undrar hur många som har takdipolantenn som inte fyller sin uppgift längre...

Om man bor där vertikal polarisation gäller ska sprötet/spröten peka vertikalt (liggande T om det är en sådan där enkel sladd-dipol som följer med stereon, ner-ledaren bör inte placeras allt för nära eller på olycklig avstånd till spröten). Så länge ingen förteckning går att hitta så får man prova sig fram.

Det här är klart intressant, och kan mycket väl förklara varför radiomottagningen med rundtagande på vinden funkar så dåligt.
Jag har mailat för att få klart besked.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: En konstig antennfråga

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-09 16:07

Tidigare fanns rundtagande antenner för horisontell polarisation (en i horisontalplanet rullad dipol). De borde fungera uselt om man gått över till vertikal polarisaton.
Då är det mer två vertikala spröt som gäller eller ett vertikalt spröt + jordplan (sladden kan agera jordplan/nedåtspröt hjälpligt).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: En konstig antennfråga

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-13 23:24

Vertikalt här i Hbg. Dags att se över antennsituationen, m.a.o. Troligen detta som påverkar bilens mottagning också.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster