Benledning, kan det vara något?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Benledning, kan det vara något?

Inläggav hifikg » 2020-08-04 13:21

När jag nästa gång ska köpa nya hörlurar, kan det vara en teknik som är värd att ta till sig? Någon som testat?

T ex

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/horlurar/sport-och-traningshorlurar/aftershokz-titanium-black/1012292.9295/
Sitter nöjd :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Benledning, kan det vara något?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-04 13:42

Det beror på vad du ska använda dem till. Särskilt mycket stereo lär det inte bli.
Det skulle vara intressant att höra hur de låter och hur det känns efter att ha haft dem på en längre tid.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Benledning, kan det vara något?

Inläggav Imbecillen » 2020-08-12 10:33

Något som används vid hörselskador, då kan man få vibratorer inopererade i skallbenet som en ersättare för trumhinna. Intressant teknik, men den har ju en svårighet med att leda hela frekvensregistret. Måste därför kompletteras med framförallt diskant via trumhinna, vilket lurarna du länkade säkert har.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Benledning, kan det vara något?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-12 12:54

Jag har provat benledning med en liten ljudvibrator och det det hördes mer diskant än jag förväntat mig. Bäst resultat fick jag om ljudvibratorn trycktes mot tänderna. -Väldigt mycket diskant, men förutom att det inte är så praktiskt med mojängen i munnen, så gissar jag att det inte kanske inte är så bra för tänderna. -Det lät dock väldigt mycket bättre än jag förväntat mig.
-På självvald "semester".

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Benledning, kan det vara något?

Inläggav MacBruce » 2020-08-12 13:00

RogerJoensson skrev:Jag har provat benledning med en liten ljudvibrator och det det hördes mer diskant än jag förväntat mig. Bäst resultat fick jag om ljudvibratorn trycktes mot tänderna. -Väldigt mycket diskant, men förutom att det inte är så praktiskt med mojängen i munnen, så gissar jag att det inte kanske inte är så bra för tänderna. -Det lät dock väldigt mycket bättre än jag förväntat mig.


Piezoelektriska tandimplementat kanske vore något för mig! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Benledning, kan det vara något?

Inläggav MacBruce » 2020-08-12 17:58

MacBruce skrev:
RogerJoensson skrev:Jag har provat benledning med en liten ljudvibrator och det det hördes mer diskant än jag förväntat mig. Bäst resultat fick jag om ljudvibratorn trycktes mot tänderna. -Väldigt mycket diskant, men förutom att det inte är så praktiskt med mojängen i munnen, så gissar jag att det inte kanske inte är så bra för tänderna. -Det lät dock väldigt mycket bättre än jag förväntat mig.


Piezoelektriska tandimplementat kanske vore något för mig! ;-)


Det "fetade" skulle ha varit "tandimplantat" men "det skrev sig fel" (-- Kurt Olsson). För sent att ändra i inlägget.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster