Elektronik inuti högtalaren - vibrationskänsligt ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Elektronik inuti högtalaren - vibrationskänsligt ?

Inläggav Tangband » 2020-08-05 08:05

Finns det en risk att elektroniska komponenter som monterats internt tar skada på sikt av de ljudtryck som uppstår inuti en aktiv högtalare ?
Eller är det helt riskfritt och OK att köpa en sådan och förvänta sig en livslängd på minst 10 år dagligt bruk ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Elektronik inuti högtalaren - vibrationskänsligt ?

Inläggav Perfector » 2020-08-05 09:32

Philips MFB högtalare börjar väl bli över 50 år och dom funkar fortfarande av vad jag har lyssnat på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Elektronik inuti högtalaren - vibrationskänsligt ?

Inläggav rajapruk » 2020-08-05 09:50

Ingen aning. Men känslan är väl ändå att tex inbyggd subwooferelektronik generellt pajjar tidigare än vanlig elektronik.
Värme hade jag varit med oroad för än vibrationer, om det går varmt inne i en trång isolerad högtalare.
Eventuellt har klass-D stärkare kortare livslängd än klass-AB generellt? Eller switchade nätaggregat mer specifikt kanske?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Elektronik inuti högtalaren - vibrationskänsligt ?

Inläggav peterh » 2020-08-05 10:53

Tangband skrev:Finns det en risk att elektroniska komponenter som monterats internt tar skada på sikt av de ljudtryck som uppstår inuti en aktiv högtalare ?
Eller är det helt riskfritt och OK att köpa en sådan och förvänta sig en livslängd på minst 10 år dagligt bruk ?


Det var två frågor.

På ett svarar jag nej
på två svararr jag ja
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster