Störning/generatorvin

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-05 09:57

Köpte tidigare i våras en beg Pro-Ject DS2 digital preamp + ny DS2 poweramp då jag ville ha en smuttare anläggning när jag flyttade till ny lägenhet. Provlyssnade försteget/dac hos tidigare ägaren (ihop med Cambridge slutsteg) och kunde inte höra några missljud. När jag sedan kopplade upp allt hemma nu i sommar har jag fått ett vinande i högtalarna när aktiv ingång på försteget är vald. Detta hörs 1-2m från högtalarna och låter som ett generatorvin, ganska högt upp i frekvens och ibland varierar det lite upp och ner i frekvens. Detta oavsett ingång, USB, Coax, Toslink eller analog ingång (har CD-spelare och en RPI4 som källor). Har testat att ha bägge inkopplade, eller bara en i taget. Samma problem oavsett. Även dragit ur tvbox och tv från uttagen, dragit ur antennkabel men ingen skillnad. Orginal switchat nätaggregat har låtit lite mekaniskt och köpte ett nytt från Kjell som är tyst i sig själv men fortfarande samma ljud i högtalarna. Har provat ett par olika lågnivåkablar, supra, monster, argon men ingen skillnad. Flyttar runt och bort grendosan och separerat från signalkablarna men ingen skillnad. Det enda som skiljer är vid mittenläget på volymratten, då försvinner missljudet nästan helt. Gammal lägenhet där alla vägguttag är ojordade men har ett jordat grenuttag. Har även routern på samma uttag då nätverksuppkopplingen sitter precis där (den har också ett switchad nätbula) och den har jag inte dragit ur.

Frågan är då om det är något smutsig i strömmatningen som fortplantar sig? Kommer ev testa med annat slutsteg nästa vecka (det funkade bra hos tidigare ägare) för att se om det är det som är känsligt eller frågan är om det är försteget och om en linjär nätdel skulle vara att föredra? Pro-Ject säljer ju sådana själva liksom Sbooster eller billigare från Ebay/Kina.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Perfector » 2020-08-05 15:02

Emanuelgbg skrev:Köpte tidigare i våras en beg Pro-Ject DS2 digital preamp + ny DS2 poweramp då jag ville ha en smuttare anläggning när jag flyttade till ny lägenhet. Provlyssnade försteget/dac hos tidigare ägaren (ihop med Cambridge slutsteg) och kunde inte höra några missljud. När jag sedan kopplade upp allt hemma nu i sommar har jag fått ett vinande i högtalarna när aktiv ingång på försteget är vald. Detta hörs 1-2m från högtalarna och låter som ett generatorvin, ganska högt upp i frekvens och ibland varierar det lite upp och ner i frekvens. Detta oavsett ingång, USB, Coax, Toslink eller analog ingång (har CD-spelare och en RPI4 som källor). Har testat att ha bägge inkopplade, eller bara en i taget. Samma problem oavsett. Även dragit ur tvbox och tv från uttagen, dragit ur antennkabel men ingen skillnad. Orginal switchat nätaggregat har låtit lite mekaniskt och köpte ett nytt från Kjell som är tyst i sig själv men fortfarande samma ljud i högtalarna. Har provat ett par olika lågnivåkablar, supra, monster, argon men ingen skillnad. Flyttar runt och bort grendosan och separerat från signalkablarna men ingen skillnad. Det enda som skiljer är vid mittenläget på volymratten, då försvinner missljudet nästan helt. Gammal lägenhet där alla vägguttag är ojordade men har ett jordat grenuttag. Har även routern på samma uttag då nätverksuppkopplingen sitter precis där (den har också ett switchad nätbula) och den har jag inte dragit ur.

Frågan är då om det är något smutsig i strömmatningen som fortplantar sig? Kommer ev testa med annat slutsteg nästa vecka (det funkade bra hos tidigare ägare) för att se om det är det som är känsligt eller frågan är om det är försteget och om en linjär nätdel skulle vara att föredra? Pro-Ject säljer ju sådana själva liksom Sbooster eller billigare från Ebay/Kina.

Kan det vara den aktiva ingången som spökar?
Eller har du provat koppla in dig på annan ingång med samma resultat?
Nu vet jag inget om ditt försteg, men jag har vid ett fåtal tillfällen med annan elektronik, främst slutsteg fått något liknande när man belastat en trafo i en enhet nära dess kapacitet att lämna ström och spänningen då sjunker.
OBS! att detta är helt taget ur luften och inte behöver betyda nå'nting för ditt problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-05 15:28

Ingångarna är relästyrda, eller det klickar till när försteget hittar en aktiv ingång iaf. I samband med detta börjar även vinandet. Byter jag ingång på väljaren till ex usb och den inte är ansluten till någon källa klickar inte reläet och det blir heller inget vinande ljud ut i högtalarna. VId musiklyssnande hörs det inte men trycker jag på paus så kan det höras även om det är mkt svagt på lysningsplats.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Perfector » 2020-08-05 15:33

Emanuelgbg skrev:Ingångarna är relästyrda, eller det klickar till när försteget hittar en aktiv ingång iaf. I samband med detta börjar även vinandet. Byter jag ingång på väljaren till ex usb och den inte är ansluten till någon källa klickar inte reläet och det blir heller inget vinande ljud ut i högtalarna. VId musiklyssnande hörs det inte men trycker jag på paus så kan det höras även om det är mkt svagt på lysningsplats.

Det låter för mig som om reläets lindning är boven.
Du kanske skulle lyfta på locket och se om du kan hitta exakt var det viner, och om vad det än är kan ha samverkan med ljudkedjan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Störning/generatorvin

Inläggav PerStromgren » 2020-08-05 16:55

Påverkar volympådraget ljudet?

Hur låter det i hörlursuttaget?

Som du skriver, har du något annat slutsteg, så prova med det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-06 08:25

Själva försteget är knäpptyst förutom när ett relä slår till.

Per - Ja, volymreglaget påverkar ljudet, svårt att höra med musiken då den blir väldigt stark vid "11-12" men pausar jag musiken hörs det tydligt att oljudet i princip försvinner i mittenläget på volymen. Kan inte höra något missljud i hörlurarna. Har förhoppningsvis ett annat steg hemma på söndag kväll.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Störning/generatorvin

Inläggav jonasp » 2020-08-06 09:35

Prova gärna med en likadan apparat till. Det kan vara ett konstruktionsfel.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-06 10:51

Slutsteget är ju köpt på Hifiklubben så kanske ska kolla med dem. Försteget är ju dock köpt beg så det kan bli svårt. Har inte hittat liknande vid snabb sökning på internet.

Ska kolla med annat slutsteg först. Gissar dock att det är något med strömmatningen som inte filtreras genom systemet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Harryup » 2020-08-08 12:58

Maila tillverkaren så slipper du en massa onödigt letande. Kan vara ett känt fel.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Störning/generatorvin

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-08 14:24

Emanuelgbg skrev:Gammal lägenhet där alla vägguttag är ojordade men har ett jordat grenuttag.

Prova ansluta allt i kedjan till ojordat grenuttag för att avgöra om jorden (dubbel/trippeljord) har med saken att göra.


Om problemet kvarstår koppla ur alla nätsladdar, lågnivåkablar, nätverkssladdar, antennsladdar, HDMIsladdar osv. Rubbet.
Koppla därefter in en sak i taget och observera när oljudet uppstår.
Koppla baklänges. Fortfarande med ojordat grenuttag. Glöm inte att sänka volymen när sladdar kopplas i.

Slutsteg till försteg först (både nätsladdar och ljudsladd mellan dessa). Lyssna.
Slå på "aktiva ingångar"-funktionen som du menar har en koppling till problemet. Lyssna.
Koppla in analoga ingångar och apparaternas nätkontakt en och en. Växla till dem. Lyssna.
Därefter andra sladdar från andra enheter en och en.

När uppstår problemet och hur mycket har du kopplat in när det dyker upp?
Beskriv vad du kopplat in och i vilken ordning.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-08 17:56

Gör som Roger skriver. Problemen som beskrivs tyder på stor risk att det föreligger jordslingor.
//Johan Lindroos

Kralle
 
Inlägg: 1526
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Kralle » 2020-08-08 20:06

Bygg eller låna ett nätfilter i stil med detta
http://www.hagtech.com/pdf/conditioner.pdf

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Störning/generatorvin

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-08 20:39

Testa utan nätfilter innan det experimenteras med sådana. Det är bäst att verkligen ringa in problemet för att kunna lösa det på bästa sätt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-08 21:42

Tack. Får se om jag hinner testa imorgon. Tyvärr har jag inget ojordat grenuttag men ska se vad jag kan ordna.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-09 10:02

Okej nu ska vi se.

Endast för och slutsteg inkopplat i ojordat uttag. Missljud finns där utan något inkopplat, ingen sladd alls. Försteget ger först missljud på ingång 1 (usb) samt 6 och 7 (analoga ingångarna) utan något anslutet. Reläet slår till och de ingångarna är "aktiva" dvs försteget ger vidare signal till slutsteget. Byter jag till någon av de andra digitala ingångarna toslink/coax är det inget missljud men då klickar heller inte reläet igång. Kopplar jag sedan in ex cd-spelare på toslink (ingång 2 och 3) och spelar en skiva startar missljudet igen iom att reläet klickar till. (Cd-spelaren inkopplad i annat uttag).

Fort försteget "släpper" igenom signal / aktiverar ingången kommer missljudet. Finns även en brusmatta på låg nivå men hörbart med endast slusteg inkopplat i kedjan, dvs utan något annat inopplat eller anslutet till ström eller signal. Kopplas lågnivå in på slutsteget utan anslutning till försteget kommer brum. Kopplas det till försteget slutar detta brum.

Ingen lösning alltså.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Perfector » 2020-08-09 10:26

Emanuelgbg skrev:Okej nu ska vi se.

Endast för och slutsteg inkopplat i ojordat uttag. Missljud finns där utan något inkopplat, ingen sladd alls. Försteget ger först missljud på ingång 1 (usb) samt 6 och 7 (analoga ingångarna) utan något anslutet. Reläet slår till och de ingångarna är "aktiva" dvs försteget ger vidare signal till slutsteget. Byter jag till någon av de andra digitala ingångarna toslink/coax är det inget missljud men då klickar heller inte reläet igång. Kopplar jag sedan in ex cd-spelare på toslink (ingång 2 och 3) och spelar en skiva startar missljudet igen iom att reläet klickar till. (Cd-spelaren inkopplad i annat uttag).

Fort försteget "släpper" igenom signal / aktiverar ingången kommer missljudet. Finns även en brusmatta på låg nivå men hörbart med endast slusteg inkopplat i kedjan, dvs utan något annat inopplat eller anslutet till ström eller signal. Kopplas lågnivå in på slutsteget utan anslutning till försteget kommer brum. Kopplas det till försteget slutar detta brum.

Ingen lösning alltså.

Kan du spela in ljudet och lägga en länk här?
Vore väldigt intressant att få höra hur det låter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Störning/generatorvin

Inläggav MacBruce » 2020-08-09 14:51

Emanuelgbg skrev:Okej nu ska vi se.

Endast för och slutsteg inkopplat i ojordat uttag. Missljud finns där utan något inkopplat, ingen sladd alls. Försteget ger först missljud på ingång 1 (usb) samt 6 och 7 (analoga ingångarna) utan något anslutet. Reläet slår till och de ingångarna är "aktiva" dvs försteget ger vidare signal till slutsteget. Byter jag till någon av de andra digitala ingångarna toslink/coax är det inget missljud men då klickar heller inte reläet igång. Kopplar jag sedan in ex cd-spelare på toslink (ingång 2 och 3) och spelar en skiva startar missljudet igen iom att reläet klickar till. (Cd-spelaren inkopplad i annat uttag).

Fort försteget "släpper" igenom signal / aktiverar ingången kommer missljudet. Finns även en brusmatta på låg nivå men hörbart med endast slusteg inkopplat i kedjan, dvs utan något annat inopplat eller anslutet till ström eller signal. Kopplas lågnivå in på slutsteget utan anslutning till försteget kommer brum. Kopplas det till försteget slutar detta brum.

Ingen lösning alltså.


Har du något instrument — internt eller externt — som kan visa spektrum eller bara frekvens på oljudet?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Störning/generatorvin

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-09 20:12

Emanuelgbg skrev:Okej nu ska vi se.

Endast för och slutsteg inkopplat i ojordat uttag. Missljud finns där utan något inkopplat, ingen sladd alls. Försteget ger först missljud på ingång 1 (usb) samt 6 och 7 (analoga ingångarna) utan något anslutet. Reläet slår till och de ingångarna är "aktiva" dvs försteget ger vidare signal till slutsteget. Byter jag till någon av de andra digitala ingångarna toslink/coax är det inget missljud men då klickar heller inte reläet igång. Kopplar jag sedan in ex cd-spelare på toslink (ingång 2 och 3) och spelar en skiva startar missljudet igen iom att reläet klickar till. (Cd-spelaren inkopplad i annat uttag).

Fort försteget "släpper" igenom signal / aktiverar ingången kommer missljudet. Finns även en brusmatta på låg nivå men hörbart med endast slusteg inkopplat i kedjan, dvs utan något annat inopplat eller anslutet till ström eller signal. Kopplas lågnivå in på slutsteget utan anslutning till försteget kommer brum. Kopplas det till försteget slutar detta brum.

Ingen lösning alltså.

Skumt. Kanske långsökt, men det skulle kunna vara restprodukter av nätdelarna som läcker genom och stör förstärkarelektroniken. Kanske en av appararterna skitar ner nätet så pass mycket att den andra inte klarar svälja det. -Eller att försteget släpper ifrån sig högfrekvent skit (högre frekvenser än hörbart) som görs hörbart när det blandas i med andra störningar i det switchade slutsteget. Det borde inte vara så, men något händer ju uppenbarligen. Kanske är det en defekt eller typ felkonstruktion, svårt att säga.
Om det är en blandprodukt som uppstår, så bör störningen varken höras med försteget kopplar till ett vanligt analogt slutsteg, kanske inte heller med en annan ljudkälla kopplad till slutsteget. Du kanske ju testa genom att ansluta en mobil eller något annat batteridrivet direkt till slutsteget. Att det rör sig om ett vanligt jordfel (som har med nätjordana på kontakterna att göra, kan vi rätt säkert utesluta.
Jag har dessvärre inga fler idéer som är lätta att testa med utan att ha grejorna tillgängliga att undersöka.

Om apparaternas chassier/höljen hade elektrisk direktkontakt, så skulle du kunna prova lägga en bok eller nåt emellan, men jag gissar att det redan sitter gummifötter på dom och då borde det problemet inte vara aktuellt.
-På självvald "semester".

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Frisk » 2020-08-09 21:26

Alltid drygt med denna typ av problem! Jag har några själv jag inte brottat ner mig helt i och löst än.
Det låter som det är något försteget skapar, har du möjlighet att koppla något helt passivt på utgången av försteget? Ett par gamla datorhögtalare, hörlurar eller kanske en "blåtandshögtalare" med 3,5mm ingång.

Jag har i och för sig för mig du skrev i förstaposten att försteget fungerar tidigare.

Men kanske jag du testa ovan inkoppling helt utan kablar mellan för och slutsteg, kommer något vin från försteget? kommer något om du samtidigt slår igång slutsteget? (Fortfarande oanslutet, kanske med kortslutna ingångar om det brummar annars)

Kanske långsökt, men du kan ju även koppla ur en högtalarkabel åt gången och se om det hjälper, om den ena eller andra kabeln fungerar som antenn och leder in något, eller än hellre flyttar slutsteg och högtalare nära varandra och ansluter med kortast möjliga kabel. Det känns dock som sagt långsökt att det skulle gå den vägen.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-10 08:57

Tack för att ni engagerar er! Uppskattas.
Köpte ett HA 16 igår och kopplade snabbt in det men han inte spela speciellt mkt. Dock fanns det en avsaknad av något.. missljud. Svagt svagt brus om man lägger örat mot högtalaren men inte hörbart 0,5m därifrån. Inget vinande ljud kvar utan knäpptyst. Drar slutsatsen att det är något vajsing med slutsteget eller att det i min hemmamiljö inte kan filtrera bort någon störning i ström/signal som nu Holographic kan. Ska ta med det till Hifiklubben där jag köpte det så får de kolla över hur det står till med detta.

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Frisk » 2020-08-10 09:01

Intressant. Testa gärna med att koppla in "vinande slutsteget" i samma grendosa och slå på det oinkopplat för att se om det driver in någon störning för resten, som nu inte viner.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-11 09:33

Hunnit testa mer nu. Inga missljud med nya steget vilket är bra och skönt. Även kopplat in det tidigare steget med switchad nätdel, bara i kontakten utan att koppla in någon signal. Det smutsar inte ner och stör övriga apparater. Kommer lämna in steget till Hifiklubben för åtgärd eller att de får ta tillbaka det och behålla Amp Sixteen.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Störning/generatorvin

Inläggav Emanuelgbg » 2020-08-21 08:43

Tänkte återkoppla lite.
HA-slutsteget funkar tipptopp hemma hos mig och ihop med försteg/dac från Pro-ject. Inga missljud alls utan bara rent och kraftfullt. Slutsteget från Pro-ject som ger missljud hemma hos mig gör det inte på andra håll, bla har Hifiklubben testat med olika anläggningar men får inga missljud eller något vinande. Skall lyssna själv idag hos dem. Troligtvis finns någon störning i nätuttagen hemma hos mig som den switchade nätdelen eller slutsteget inte filtrerar bort alt förstärker i kombination med övrig utrustning. Då jag är supernöjd med HA 16 kommer det få stanna och problemet "löst".


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lemmts och 9 gäster