Strmbrg skrev:Min Pro-ject Stream-box Ultra S2 (alla dessa modellnamn...) kan släppa ifrån sig signalen i två skick:
DSD och PCM. Såsom varande rudis på allt slikt så vet jag inte mycket mer än att båda varianterna kan tas emot och behandlas av M Scalern.
Jag har gjort ytterst oseriösa försök att lyssna efter ljudliga skillnader mellan de två alternativen. Dessvärre krävs ett tiotal sekunder för skiftet och jag inbillar mig att skillnaden ligger inom det härad som jag skulle kategorisera som såpass liten att den är oväsentlig.
Så till frågorna:
Vad innebär de där två varianterna?
Varför kan man välja mellan saker som knappt - eller alls - skiljer sig åt?
Någon här som menar att det faktiskt är skillnader mellan dem? LJUDMÄSSIGA alltså.
Texten nedan är den som står att läsa vid val-reglaget i styr-appen till Pro-Ject -streamern.
"Choose the DSD Playback mode: Direct DSD Playback plays DSD Native on supported hardware, if DSD is not supported by your DAC then DSD is converted on-the-fly to PCM. With DoP (DSD over PCM), DSD streams will be encapsulated in 24 bits PCM (as per DoP Standard)."
Såvitt jag förstår så sker all databehandling vid inspelning i professionella DAWs i 32 eller 64 bits floating point, multibit - ej DSD.
Nästan alla bra plugins ( reverb, eq, delay, kompressor mm, mm ) är 48 kHz som verkar vara proffstandard.
Det innebär att om du lyssnar till skivor som på något sätt mixats i efterhand så blir samplingsfrekvensen i praktiken 48 kHz, eller i enstaka fall 96 kHz om någon eller några av dessa effekter använts.
Om man inte mixar i efterhand så blir det en annan sak- där är de flesta ljudkort på 24 bit och 96 kHz i A/D:n och det innebär att upplösningen kan bli högre. Men hur många kommersiella inspelningar skulle det handla om ? Där ingen mixning skett och inga effekter inkl eq skett ? Kanske inga alls, inte ens gällande akustiska inspelningar av klassisk musik.
Att då sedan formatera om allting till DSD från floating point 32 eller 64 bit som är standard i DAWen känns som ett nerköp. DSD är ju mycket sämre än DAW-standarden.
Jag tror även DSD är sämre, mindre transparent än 48 kHz 24 bit .
Om DSD vore standard i alla DAW:s och det vore DSD redan vid A/D vid inspelningen och höll sig i detta format utan konvertering någonstans till multibit skulle det nog fungera bättre.
Om din projekt streamer kan ”räkna om ” ett original på tex 16 bit 44,1 kHz multibit och skicka vidare den via digitalutgången som DSD-format så tror jag, om du upplever någon skillnad, att det är en försämring du upplever.