Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 15:33

Min Pro-ject Stream-box Ultra S2 (alla dessa modellnamn...) kan släppa ifrån sig signalen i två skick:
DSD och PCM. Såsom varande rudis på allt slikt så vet jag inte mycket mer än att båda varianterna kan tas emot och behandlas av M Scalern.
Jag har gjort ytterst oseriösa försök att lyssna efter ljudliga skillnader mellan de två alternativen. Dessvärre krävs ett tiotal sekunder för skiftet och jag inbillar mig att skillnaden ligger inom det härad som jag skulle kategorisera som såpass liten att den är oväsentlig.

Så till frågorna:
    Vad innebär de där två varianterna?
    Varför kan man välja mellan saker som knappt - eller alls - skiljer sig åt?
    Någon här som menar att det faktiskt är skillnader mellan dem? LJUDMÄSSIGA alltså. :wink:

Texten nedan är den som står att läsa vid val-reglaget i styr-appen till Pro-Ject -streamern.
"Choose the DSD Playback mode: Direct DSD Playback plays DSD Native on supported hardware, if DSD is not supported by your DAC then DSD is converted on-the-fly to PCM. With DoP (DSD over PCM), DSD streams will be encapsulated in 24 bits PCM (as per DoP Standard)."
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Tangband » 2020-08-06 17:04

Strmbrg skrev:Min Pro-ject Stream-box Ultra S2 (alla dessa modellnamn...) kan släppa ifrån sig signalen i två skick:
DSD och PCM. Såsom varande rudis på allt slikt så vet jag inte mycket mer än att båda varianterna kan tas emot och behandlas av M Scalern.
Jag har gjort ytterst oseriösa försök att lyssna efter ljudliga skillnader mellan de två alternativen. Dessvärre krävs ett tiotal sekunder för skiftet och jag inbillar mig att skillnaden ligger inom det härad som jag skulle kategorisera som såpass liten att den är oväsentlig.

Så till frågorna:
    Vad innebär de där två varianterna?
    Varför kan man välja mellan saker som knappt - eller alls - skiljer sig åt?
    Någon här som menar att det faktiskt är skillnader mellan dem? LJUDMÄSSIGA alltså. :wink:

Texten nedan är den som står att läsa vid val-reglaget i styr-appen till Pro-Ject -streamern.
"Choose the DSD Playback mode: Direct DSD Playback plays DSD Native on supported hardware, if DSD is not supported by your DAC then DSD is converted on-the-fly to PCM. With DoP (DSD over PCM), DSD streams will be encapsulated in 24 bits PCM (as per DoP Standard)."


Såvitt jag förstår så sker all databehandling vid inspelning i professionella DAWs i 32 eller 64 bits floating point, multibit - ej DSD.
Nästan alla bra plugins ( reverb, eq, delay, kompressor mm, mm ) är 48 kHz som verkar vara proffstandard.
Det innebär att om du lyssnar till skivor som på något sätt mixats i efterhand så blir samplingsfrekvensen i praktiken 48 kHz, eller i enstaka fall 96 kHz om någon eller några av dessa effekter använts.

Om man inte mixar i efterhand så blir det en annan sak- där är de flesta ljudkort på 24 bit och 96 kHz i A/D:n och det innebär att upplösningen kan bli högre. Men hur många kommersiella inspelningar skulle det handla om ? Där ingen mixning skett och inga effekter inkl eq skett ? Kanske inga alls, inte ens gällande akustiska inspelningar av klassisk musik.

Att då sedan formatera om allting till DSD från floating point 32 eller 64 bit som är standard i DAWen känns som ett nerköp. DSD är ju mycket sämre än DAW-standarden.
Jag tror även DSD är sämre, mindre transparent än 48 kHz 24 bit .

Om DSD vore standard i alla DAW:s och det vore DSD redan vid A/D vid inspelningen och höll sig i detta format utan konvertering någonstans till multibit skulle det nog fungera bättre.

Om din projekt streamer kan ”räkna om ” ett original på tex 16 bit 44,1 kHz multibit och skicka vidare den via digitalutgången som DSD-format så tror jag, om du upplever någon skillnad, att det är en försämring du upplever.
Senast redigerad av Tangband 2020-08-06 17:24, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav petersteindl » 2020-08-06 17:12

DSD skall avnjutas alla jämna veckor och PCM alla udda veckor.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 20:22

petersteindl skrev:DSD skall avnjutas alla jämna veckor och PCM alla udda veckor.


Vad händer om man gör tvärtom?
Hur skall man göra om man lever i en kultur där året indelas annorlunda än i sjudagarsperioder?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Tangband » 2020-08-06 20:28

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:DSD skall avnjutas alla jämna veckor och PCM alla udda veckor.


Vad händer om man gör tvärtom?
Hur skall man göra om man lever i en kultur där året indelas annorlunda än i sjudagarsperioder?


Det blir komplicerat

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 20:39

Tangband skrev:
Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:DSD skall avnjutas alla jämna veckor och PCM alla udda veckor.


Vad händer om man gör tvärtom?
Hur skall man göra om man lever i en kultur där året indelas annorlunda än i sjudagarsperioder?


Det blir komplicerat


Ja, jo, men nu menar jag ljudmässigt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav petersteindl » 2020-08-06 20:44

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:DSD skall avnjutas alla jämna veckor och PCM alla udda veckor.


Vad händer om man gör tvärtom?
Hur skall man göra om man lever i en kultur där året indelas annorlunda än i sjudagarsperioder?

Då lirar man LP.

Tvärtom kan gå, men bara på dispans.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 20:57

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:DSD skall avnjutas alla jämna veckor och PCM alla udda veckor.


Vad händer om man gör tvärtom?
Hur skall man göra om man lever i en kultur där året indelas annorlunda än i sjudagarsperioder?

Då lirar man LP.

Tvärtom kan gå, men bara på dispans.


Vet du vart man vänder sig för att ansöka om dispens? Svenska hifi-institutet är väl nedlagt?
Pastorsexpeditionen?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Tangband » 2020-08-06 21:05

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:
Vad händer om man gör tvärtom?
Hur skall man göra om man lever i en kultur där året indelas annorlunda än i sjudagarsperioder?

Då lirar man LP.

Tvärtom kan gå, men bara på dispans.


Vet du vart man vänder sig för att ansöka om dispens? Svenska hifi-institutet är väl nedlagt?
Pastorsexpeditionen?

Ja.
Domkapitlet måste dock utreda saken i två år för att ge ett balanserat ( xlr ) beslut

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 21:59

Hm, jag minns inte vad tråden handlade om från början,,, Vill inte ens ta reda på det tror jag.
Det här var roligare.
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Skillnad mellan DSD och PCM i praktiken?

Inläggav RJohan » 2020-08-08 11:32

Perfect sound for ever!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster