DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav FocSuiH » 2020-08-11 18:34

Jag tillhör de som aldrig har varit utan en bra equalizer att ha inkopplad i min anläggning. Mina öron har uppskattat det jag spelat när jag haft eq:n inställd på en nivå där öronen ger signal till sinnena att den har varit värd att behålla under alla år.

Men equalizers har varit föremål för elaka tungors åsikter, kan förstå till viss del. Nu under en tid har jag undrat vad en DSP skulle kunna göra som min Yamaha EQ-550 (2 x 10 band) eventuellt inte kan göra? Specifikt har jag försökt att förstå vad Technics SH-GE90 har för "värde" då jag lockats av den. Diverse tämligen gamla användarrecensioner både höjer den till skyarna medan andra menar att den är gravt överreklamerad. Jag är inte intresserad av att någon slags rumskorrigerarinställning (eller dylikt) förvandlar ljudet till kyrksal, rockkonsert eller annat. Mer i så fall vad en heldigital DSP/EQ gör i frekvensomfång räknat som en analog EQ inte klarar av då reglagen på den har ett "nedre" (reglaget i botten) läge samt ett övre.

Angående hur många band en EQ har, min 10-bands EQ-550 har som sagt gett nytta genom åren men hur många fler band anses det handla om för att det ska kallas "mer än godkänt/inte illa alls" - typ......?

Jag har ingen övertro på att uppnå underverk då jag som sagt är nöjd men jag kastar ut frågan för om möjligt ta nödvändig lärdom.


/ FocSuiH

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Tangband » 2020-08-11 18:57

FocSuiH skrev:Jag tillhör de som aldrig har varit utan en bra equalizer att ha inkopplad i min anläggning. Mina öron har uppskattat det jag spelat när jag haft eq:n inställd på en nivå där öronen ger signal till sinnena att den har varit värd att behålla under alla år.

Men equalizers har varit föremål för elaka tungors åsikter, kan förstå till viss del. Nu under en tid har jag undrat vad en DSP skulle kunna göra som min Yamaha EQ-550 (2 x 10 band) eventuellt inte kan göra? Specifikt har jag försökt att förstå vad Technics SH-GE90 har för "värde" då jag lockats av den. Diverse tämligen gamla användarrecensioner både höjer den till skyarna medan andra menar att den är gravt överreklamerad. Jag är inte intresserad av att någon slags rumskorrigerarinställning (eller dylikt) förvandlar ljudet till kyrksal, rockkonsert eller annat. Mer i så fall vad en heldigital DSP/EQ gör i frekvensomfång räknat som en analog EQ inte klarar av då reglagen på den har ett "nedre" (reglaget i botten) läge samt ett övre.

Angående hur många band en EQ har, min 10-bands EQ-550 har som sagt gett nytta genom åren men hur många fler band anses det handla om för att det ska kallas "mer än godkänt/inte illa alls" - typ......?

Jag har ingen övertro på att uppnå underverk då jag som sagt är nöjd men jag kastar ut frågan för om möjligt ta nödvändig lärdom.


/ FocSuiH


Skillnaden mellan en analog EQ och en bra dsp är väl ungefär:

1. En dsp kan ställa q värdet och ingreppsfrekvenserna mycket mer exakt. Ofta på en Hz när.
2. En bra dsp låter bättre , mer transparent än en analog EQ, alla korrigeringar görs förlustfritt i en dsp.
Den enda flaskhalsen är en AD/DA ( ofta på 20 bit eller mer ) och räkning med ett antal bits, numera används det ofta 32 internt vilket är mycket bättre än de bästa analoga systemen.

3. Det bästa är nog att du testar själv och jämför :) en minidsp kostar kring 1000-lappen.
4. Riktigt stor nytta med en dsp är att köra helt aktivt och korrigera elementen med hjälp av mätningar. En dsp kan nämligen dessutom oftast agera delningsfilter.
Senast redigerad av Tangband 2020-08-11 19:07, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav darkg » 2020-08-11 18:57

En grafisk equalizer är svåranvänd, eller snarare man får ha tur om det man vill fixa till stämmer med de frekvenser och lutningar som finns att välja på.

En parametrisk equalizer ställer man in på just rätt frekvens, q och dämpning så bara enstaka band behövs.

En dsp kan utföra båda sorternas eq och en del annat.

Fast en grafisk med många band är onekligen oslagbart "hands on" :D
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav jonasp » 2020-08-11 19:17

Så här säger minidsp:
https://www.minidsp.com/applications/ds ... graphic-eq

Jag personligen hade endast nyttjat en DSP med specialanpassade filter.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav gcs » 2020-08-12 00:20

Jag har provat grafisk eq som jag tyckte var ganska bökig att ställa in så att det låter bra. Senare skaffade jag en DSP som ställer in sig automatiskt. Jag har alltid använt mig av en RTA med mätmikrofon för att kontrollera resultatet.
Jag har använt DSP sedan 2006 och är mycket nöjd med det resultat som jag fick finjustera något lite manuellt efter att DSP:n ställt in sig automatiskt. För mig är det DSP som gäller alla dagar inkl. subwoofer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-12 08:37

Nu kanske man ska dela in det lite? En grafisk EQ kan vara en användbar tonkontroll vid lyssning. En parmetrisk EQ är ju lite bökigare och kanske mera att se som en mera fast inställning för att korrigera frekvensgång i anläggningen? Analog eller digital? Som tonkontroll kanske skitsamma. För korrigering av anläggningens prestation i lyssningsrummet är det enklara med den digitala lösningen (DSP). Man kan se vilka ingrepp som görs på ett annat sätt än med en analog lösning. Digitalt kan man göra mera avancerade korrigeringar. Dock blir det att köra en analog-till-digital-omvandling, om man har analogt källmaterial. Finns förstås några DSP som är utan ADC ller DAC, kan köras med externa enheter.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav goat76 » 2020-08-12 09:51

RogerGustavsson skrev:Nu kanske man ska dela in det lite? En grafisk EQ kan vara en användbar tonkontroll vid lyssning. En parmetrisk EQ är ju lite bökigare och kanske mera att se som en mera fast inställning för att korrigera frekvensgång i anläggningen? Analog eller digital? Som tonkontroll kanske skitsamma. För korrigering av anläggningens prestation i lyssningsrummet är det enklara med den digitala lösningen (DSP). Man kan se vilka ingrepp som görs på ett annat sätt än med en analog lösning. Digitalt kan man göra mera avancerade korrigeringar. Dock blir det att köra en analog-till-digital-omvandling, om man har analogt källmaterial. Finns förstås några DSP som är utan ADC ller DAC, kan köras med externa enheter.


Kommentar på det fetmarkerade.

Jag tror det finns vissa risker att alltför detaljerade visuella ledtrådar kan leda till att man rattar in ett sämre ljud. Många har svårt att fullt ut lita på hörseln och vill gärna få ett bildbevis på att det som hörs är "rätt", jag misstänker dock att det kan leda till att man styrs till att tycka att det mätmässigt mest raka resultatet låter bättre, fastän det egentligen kanske inte gör det.

Det hade varit intressant med en undersökning där personer först får möjlighet att under en längre tid finjustera EQ med hjälp av hörseln och musiklyssning som enda verktyg, och sedan få samma tid på sig att ratta in ljudet med visuella ledtrådar, mikrofon-mätningar, diverse testtoner och musiklyssning.
Avslutningvis hade det varit intressant att se vilken av dessa två EQ-kurvor som verkligen föredras med endast ljudet som ledtråd vid lyssning av musik?

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-12 10:07

Jag tror tvärtom att repeterbarheten och vetskapen om vad som faktiskt händer är viktig för lärande. Om man använder flera filter intill varandra så ser man med en bra display hur filtren faktiskt samverkar och luras inte att tro något annat. Det där med att tro felaktiga saker driver inte lärande.
Med en korrekt display självluras man inte att göra felaktiga justeringar och dra felaktiga slutsatser där man missar en förändring (t ex pga en kombinationseffekt) då man lyssnar/fokuserar på och korrigerar en annan.
-På självvald "semester".

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav MacBruce » 2020-08-12 10:37

RogerJoensson skrev:Jag tror tvärtom att repeterbarheten och vetskapen om vad som faktiskt händer är viktig för lärande. Om man använder flera filter intill varandra så ser man med en bra display hur filtren faktiskt samverkar och luras inte att tro något annat. Det där med att tro felaktiga saker driver inte lärande.
Med en korrekt display självluras man inte att göra felaktiga justeringar och dra felaktiga slutsatser där man missar en förändring (t ex pga en kombinationseffekt) då man lyssnar/fokuserar på och korrigerar en annan.


++! på det "fetade"! Blind "tro" på det ena eller andra leder aldrig någonstans...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-12 10:49

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu kanske man ska dela in det lite? En grafisk EQ kan vara en användbar tonkontroll vid lyssning. En parmetrisk EQ är ju lite bökigare och kanske mera att se som en mera fast inställning för att korrigera frekvensgång i anläggningen? Analog eller digital? Som tonkontroll kanske skitsamma. För korrigering av anläggningens prestation i lyssningsrummet är det enklara med den digitala lösningen (DSP). Man kan se vilka ingrepp som görs på ett annat sätt än med en analog lösning. Digitalt kan man göra mera avancerade korrigeringar. Dock blir det att köra en analog-till-digital-omvandling, om man har analogt källmaterial. Finns förstås några DSP som är utan ADC ller DAC, kan köras med externa enheter.


Kommentar på det fetmarkerade.

Jag tror det finns vissa risker att alltför detaljerade visuella ledtrådar kan leda till att man rattar in ett sämre ljud. Många har svårt att fullt ut lita på hörseln och vill gärna få ett bildbevis på att det som hörs är "rätt", jag misstänker dock att det kan leda till att man styrs till att tycka att det mätmässigt mest raka resultatet låter bättre, fastän det egentligen kanske inte gör det.

Det hade varit intressant med en undersökning där personer först får möjlighet att under en längre tid finjustera EQ med hjälp av hörseln och musiklyssning som enda verktyg, och sedan få samma tid på sig att ratta in ljudet med visuella ledtrådar, mikrofon-mätningar, diverse testtoner och musiklyssning.
Avslutningvis hade det varit intressant att se vilken av dessa två EQ-kurvor som verkligen föredras med endast ljudet som ledtråd vid lyssning av musik?


Ja, visst finns en övertro på att ratta bort alla krumbukter. En del signatur från rummet man vistas i tror jag ska finnas kvar. Jag har tagit ner en topp till hälften som orsakas av högtalarnas placering i rummet. Det kan göras analogt eller digitalt. Jag har inte förmågan att ringa in den störning jag har i mitt rum utan hjälpmedel.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Tell » 2020-08-12 11:54

RogerGustavsson skrev:Nu kanske man ska dela in det lite? En grafisk EQ kan vara en användbar tonkontroll vid lyssning. En parmetrisk EQ är ju lite bökigare och kanske mera att se som en mera fast inställning för att korrigera frekvensgång i anläggningen? Analog eller digital? Som tonkontroll kanske skitsamma. För korrigering av anläggningens prestation i lyssningsrummet är det enklara med den digitala lösningen (DSP). Man kan se vilka ingrepp som görs på ett annat sätt än med en analog lösning. Digitalt kan man göra mera avancerade korrigeringar. Dock blir det att köra en analog-till-digital-omvandling, om man har analogt källmaterial. Finns förstås några DSP som är utan ADC ller DAC, kan köras med externa enheter.


Jag ser iofs inte en parametrisk EQ i sig som bökig alls, snarare tvärt om så är den enklare och mer intuitiv att använda än en grafisk. Dock när det kommer till en hifi-EQ så stämmer det du säger ändå; min MiniDSP kräver att jag kopplar in en sladd, öppnar programmet på datorn och går in i deras lite för krångliga parametriska EQ o rattar. Att ratta en PEQ i t ex Ableton däremot är smidigt som fan.

Men ja, jag tycker min MiniDSP o dess PEQ är fin som fan och ett av mina bästa ljudköp. Jag gillar sällan en helt platt/rak/neutral frekvenskurva, så med PEQn kan jag välja preciiis som jag vill ha det (vilket är en process av mest lyssnande över nån månads tid varje gång jag byter bostad). Dessutom kan ju småjustera basområdet också för att få det att funka lite bättre i rummet jag befinner mig i. Hade jag haft sämre högtalare än mina piP hade jag dessutom kunnat snygga till o rakat ut frekvensgången på dom innan jag lägger min personliga EQ ovanpå det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Perfector » 2020-08-12 12:16

Jag har aldrig haft en EQ eller DSP.
Om jag inte kan bygga en högtalare som klarar sig utan är det en dålig högtalare eller ett ruttet rum att spela i.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-12 12:22

Ja, det är du det.
Jag har massor med inspelningar som är så skeva klangmässigt att jag föredrar att räta ut dem med eq. Om man ska ha högtalare som matchar varenda klangsjuk inspelning, så blir det många högtalare. Mycket lättare med eq, om man nu inte är så flexibel att man inte bryr sig.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Perfector » 2020-08-12 12:28

RogerJoensson skrev:Ja, det är du det.
Jag har massor med inspelningar som är så skeva klangmässigt att jag föredrar att räta ut dem med eq. Om man ska ha högtalare som matchar varenda klangsjuk inspelning, så blir det många högtalare. Mycket lättare med eq, om man nu inte är så flexibel att man inte bryr sig.

Eller så spelar man något som låter musik redan från början.
Och handen på hjärtat.
Den enda som kan bedöma skevhet i en inspelning är dom som spelat in det och dom har säkert haft en avsikt med det dom gjort, såvida inte man anser att dom är inkompetenta idioter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-12 12:36

Det spelar ingen roll om de som spelat in är kompletta idioter eller har lyssnat genom skev lyssning när de skapade inspelningen. Om de hade en skev lyssning i studion så lät det förmodligen ok där, men illa genom en mer neutral lyssning (som funkar på det mesta). Inspelningen låter som den gör och den är vad som finns tillgängligt. Om musiken är bra, så vill jag ändå kunna lyssna på den utan att lida och om det går att åtgärda en del av felen (att den t ex låter vasst) så är det bättre än att rata inspelningen för att det låter för illa.
-På självvald "semester".

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Tell » 2020-08-12 12:45

Perfector skrev:Jag har aldrig haft en EQ eller DSP.
Om jag inte kan bygga en högtalare som klarar sig utan är det en dålig högtalare eller ett ruttet rum att spela i.
Men det är jag det.

Dålig högtalare, ruttet rum, annorlunda preferenser, man bryr sig inte eller bara inte har koll. Vilket som.
Sen har väl både du o vi konstaterat sen tidigare att din tröskel på det mesta inom ljud är rätt mycket lägre än dom flesta här på faktiskt.
Personligen är jag säker på att jag skulle behöva EQa dina högtalare för att jag skulle bli nöjd, men det är nödvändigtvis inte för att du byggt dåliga högtalare, utan för att jag har mina preferenser som kanske inte överensstämmer med dina.

Perfector skrev:Eller så spelar man något som låter musik redan från början.
Och handen på hjärtat.
Den enda som kan bedöma skevhet i en inspelning är dom som spelat in det och dom har säkert haft en avsikt med det dom gjort, såvida inte man anser att dom är inkompetenta idioter.

Varför skulle vi andra inte få bedömma skevheten i en inspelning? Fine om det är så dom ville ha kanske diskanten sänkt en massa decibel, men varför skulle inte jag kunna få justera lite om jag gillar det annorlunda? Jag menar jag brukar ofta salta lite extra på maten oavsett vad kocken själv tycker att mängd salt ska vara.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav goat76 » 2020-08-12 12:53

RogerJoensson skrev:Ja, det är du det.
Jag har massor med inspelningar som är så skeva klangmässigt att jag föredrar att räta ut dem med eq. Om man ska ha högtalare som matchar varenda klangsjuk inspelning, så blir det många högtalare. Mycket lättare med eq, om man nu inte är så flexibel att man inte bryr sig.


Inte en sportkeps att jag skulle sitta och justera tonkurvan efter olika inspelningar, det är såklart synd att vissa inspelningar inte låter helt rätt rent klangmässigt men vid lyssning av hela album aklimatiserar man sig oftast efter en relativt kort stund förutsatt att musiken är tillräckligt uppslukande.

Det hänger nog ganska mycket på vad man är för typ av lyssnare, vissa sitter kanske mest och analyserar ljud medans andra tar till sig mer av det musikaliska framförandet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Perfector » 2020-08-12 12:58

Tell skrev:
Perfector skrev:Jag har aldrig haft en EQ eller DSP.
Om jag inte kan bygga en högtalare som klarar sig utan är det en dålig högtalare eller ett ruttet rum att spela i.
Men det är jag det.

Dålig högtalare, ruttet rum, annorlunda preferenser, man bryr sig inte eller bara inte har koll. Vilket som.
Sen har väl både du o vi konstaterat sen tidigare att din tröskel på det mesta inom ljud är rätt mycket lägre än dom flesta här på faktiskt.
Personligen är jag säker på att jag skulle behöva EQa dina högtalare för att jag skulle bli nöjd, men det är nödvändigtvis inte för att du byggt dåliga högtalare, utan för att jag har mina preferenser som kanske inte överensstämmer med dina.

Perfector skrev:Eller så spelar man något som låter musik redan från början.
Och handen på hjärtat.
Den enda som kan bedöma skevhet i en inspelning är dom som spelat in det och dom har säkert haft en avsikt med det dom gjort, såvida inte man anser att dom är inkompetenta idioter.

Varför skulle vi andra inte få bedömma skevheten i en inspelning? Fine om det är så dom ville ha kanske diskanten sänkt en massa decibel, men varför skulle inte jag kunna få justera lite om jag gillar det annorlunda? Jag menar jag brukar ofta salta lite extra på maten oavsett vad kocken själv tycker att mängd salt ska vara.

Svar på 2.
Jag byter musik om jag inte trivs med vad som spelas, istället för att sitta och mikla med knappar och rattar.
Svar på 1.
Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav goat76 » 2020-08-12 13:09

Perfector skrev:
RogerJoensson skrev:Ja, det är du det.
Jag har massor med inspelningar som är så skeva klangmässigt att jag föredrar att räta ut dem med eq. Om man ska ha högtalare som matchar varenda klangsjuk inspelning, så blir det många högtalare. Mycket lättare med eq, om man nu inte är så flexibel att man inte bryr sig.

Eller så spelar man något som låter musik redan från början.
Och handen på hjärtat.
Den enda som kan bedöma skevhet i en inspelning är dom som spelat in det och dom har säkert haft en avsikt med det dom gjort, såvida inte man anser att dom är inkompetenta idioter.


Jag tror de flesta människor har en ganska god uppfattning om när en inspelning låter klangmässigt rätt, vi vet vad som låter naturligt då vi hör verkligheten runt om oss varje dag.

De som spelat in musiken lever i samma värld som alla oss andra, deras uppfattning om vad som är klangmässigt neutralt är knappast avvikande. Antingen har de inte tagit ett steg tillbaka och reflekterat över hur skevt det verkligen låter, eller så har de haft en lyssning som avviker kraftigt i klangen.

Vettefan vad de gjorde på 80-talet när så många inspelningar blev så ljusa som de blev, antingen var det en konstig trend som gick eller så satt de flesta helt plötsligt med en ganska mörk lyssning i kontrollrummen. :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Tell » 2020-08-12 13:09

Perfector skrev:Svar på 2.
Jag byter musik om jag inte trivs med vad som spelas, istället för att sitta och mikla med knappar och rattar.
Svar på 1.
Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser


2. Pja, det gör jag också för jag orkar inte heller mikla med knappar o rattar per låt. Däremot använder jag EQ till annat då det är ett väldigt kraftfullt verktyg. Preferenser återigen.

1. Har väl senaste åren läst vad du skriver här på forumet, så ganska bra koll har jag på din tröskel ;) Din är åtminstone rätt mycket lägre än min som i sin tur är lägre än t ex Morellos. Sen vilken tröskel som är mest "rätt" är väl en helt annan fråga (o om det ens finns nåt svar).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Perfector » 2020-08-12 13:18

Tell skrev:
Perfector skrev:Svar på 2.
Jag byter musik om jag inte trivs med vad som spelas, istället för att sitta och mikla med knappar och rattar.
Svar på 1.
Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser


2. Pja, det gör jag också för jag orkar inte heller mikla med knappar o rattar per låt. Däremot använder jag EQ till annat då det är ett väldigt kraftfullt verktyg. Preferenser återigen.

1. Har väl senaste åren läst vad du skriver här på forumet, så ganska bra koll har jag på din tröskel ;) Din är åtminstone rätt mycket lägre än min som i sin tur är lägre än t ex Morellos. Sen vilken tröskel som är mest "rätt" är väl en helt annan fråga (o om det ens finns nåt svar).

För mig är det enkelt.
Bygga högtalare, koppla in, lyssna och må bra.
Görs det rätt från början slipper man sitta efteråt och finslipa.
Man kan göra så om man lär av dom som har erfarenhet vilket jag har och sedan bygga på ren rutin.
Om det är en förenklad tröskel så ok, då har du rätt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-12 13:20

Ni måste leva i annan värld som inte tycker att det kan vara påkallat att ändra klangen i mellanåt. Det är inget man gör ständigt men visst finns det ett behov att göra det ibland. Att ljudteknikerna lever i samma värld är sant men hur man uppfattar den är inte alltid lika.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Morello » 2020-08-12 13:34

Perfector skrev:Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser


Kompetens, erfarenhet och resultat mäts ej i kalendertid!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Perfector » 2020-08-12 13:38

Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav MacBruce » 2020-08-12 13:40

Morello skrev:
Perfector skrev:Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser


Kompetens, erfarenhet och resultat mäts ej i kalendertid!


Bra sammanfattning! Erfarenhet är ju förstås inte "ur vägen", om man förvaltar den väl...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav MacBruce » 2020-08-12 13:42

Perfector skrev:Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.


Du vägrar fortfarande att lära dig "vad som gäller"?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Perfector » 2020-08-12 13:44

MacBruce skrev:
Perfector skrev:Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.


Du vägrar fortfarande att lära dig "vad som gäller"?

Onej, men vad har för nytta av att se vad nå'n skrivit under tiden.
Jag är upptagen med att svara en specifik text, inte att leka ordningsman i skolan och kolla vad nån annan har för åsikt.
Det kan jag ta i ett senare svar så var och en får svar på sin text.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Perfector » 2020-08-12 13:56

RogerGustavsson skrev:Ni måste leva i annan värld som inte tycker att det kan vara påkallat att ändra klangen i mellanåt. Det är inget man gör ständigt men visst finns det ett behov att göra det ibland. Att ljudteknikerna lever i samma värld är sant men hur man uppfattar den är inte alltid lika.

Jag är från den tiden då man letade pressningar av kvalitet istället för att bara köpa vad som helst.
Special japanpressat, halvfart och direktgravyrer på lack och metal direct.
Mycket köptes via Davy's Records i Södertälje där man fick vänta upp till 3 veckor på att få det när han lagt sina beställningar mot tillverkaren.
På det sättet slapp jag köpa flera kopior av skivan och kunde lyssna med full njutning av det jag gillade.
Däremot har jag aldrig haft synpunkter på det arbete som lagts ned på produktionen av en skiva.
Tycker jag inte om så köper jag inte, och det gäller både musiken och kvaliteten.
Det som kanske upplevs som dåligt jobb kan många gånger hänskjutas till pressningen enbart.
12 till 20 sekunder kräver mycket värme i pressen och ger risk för spänningar i den färdiga produkten med mikrokrackelering i spåret.
Pressen värms upp fort och sedan kyls den ned igen innan skivan spottas ut.
Nu finns 180 grams vinyler jämfört med de 40-45 gram som var standard då det begav sig.
UHQR är 250 gram vinyl som presas i 2½ minut och görs i begränsade upplagor om 5000 skivor.
Då slipper man skivor som slagit sig så illa att dom inte ens går att spela med normala nåltryck
Om jag lever i en gammal värld så är det väl så.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav goat76 » 2020-08-12 14:06

RogerGustavsson skrev:Ni måste leva i annan värld som inte tycker att det kan vara påkallat att ändra klangen i mellanåt. Det är inget man gör ständigt men visst finns det ett behov att göra det ibland. Att ljudteknikerna lever i samma värld är sant men hur man uppfattar den är inte alltid lika.


Om en grupp människor inklusive några ljudtekniker samlas och lyssnar på samma inspelningar på samma ljudsystem, då är jag är övertygad om att majoriteten kommer uppfatta det ganska lika angående om den aktuella lyssningen i överlag låter ljust, uppfattas vara neutral eller har en mörk karaktär rent klangmässigt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav Belker » 2020-08-12 14:06

Perfector skrev:Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.


Nej, varför ska man behöva läsa vad någon annan skriver när man kan SKRIVA VIKTIGA SAKER SJÄLV!

Sorry, men du peggade upp själv :wink:

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster