Moderator: Redaktörer
FocSuiH skrev:Jag tillhör de som aldrig har varit utan en bra equalizer att ha inkopplad i min anläggning. Mina öron har uppskattat det jag spelat när jag haft eq:n inställd på en nivå där öronen ger signal till sinnena att den har varit värd att behålla under alla år.
Men equalizers har varit föremål för elaka tungors åsikter, kan förstå till viss del. Nu under en tid har jag undrat vad en DSP skulle kunna göra som min Yamaha EQ-550 (2 x 10 band) eventuellt inte kan göra? Specifikt har jag försökt att förstå vad Technics SH-GE90 har för "värde" då jag lockats av den. Diverse tämligen gamla användarrecensioner både höjer den till skyarna medan andra menar att den är gravt överreklamerad. Jag är inte intresserad av att någon slags rumskorrigerarinställning (eller dylikt) förvandlar ljudet till kyrksal, rockkonsert eller annat. Mer i så fall vad en heldigital DSP/EQ gör i frekvensomfång räknat som en analog EQ inte klarar av då reglagen på den har ett "nedre" (reglaget i botten) läge samt ett övre.
Angående hur många band en EQ har, min 10-bands EQ-550 har som sagt gett nytta genom åren men hur många fler band anses det handla om för att det ska kallas "mer än godkänt/inte illa alls" - typ......?
Jag har ingen övertro på att uppnå underverk då jag som sagt är nöjd men jag kastar ut frågan för om möjligt ta nödvändig lärdom.
/ FocSuiH
RogerGustavsson skrev:Nu kanske man ska dela in det lite? En grafisk EQ kan vara en användbar tonkontroll vid lyssning. En parmetrisk EQ är ju lite bökigare och kanske mera att se som en mera fast inställning för att korrigera frekvensgång i anläggningen? Analog eller digital? Som tonkontroll kanske skitsamma. För korrigering av anläggningens prestation i lyssningsrummet är det enklara med den digitala lösningen (DSP). Man kan se vilka ingrepp som görs på ett annat sätt än med en analog lösning. Digitalt kan man göra mera avancerade korrigeringar. Dock blir det att köra en analog-till-digital-omvandling, om man har analogt källmaterial. Finns förstås några DSP som är utan ADC ller DAC, kan köras med externa enheter.
RogerJoensson skrev:Jag tror tvärtom att repeterbarheten och vetskapen om vad som faktiskt händer är viktig för lärande. Om man använder flera filter intill varandra så ser man med en bra display hur filtren faktiskt samverkar och luras inte att tro något annat. Det där med att tro felaktiga saker driver inte lärande.
Med en korrekt display självluras man inte att göra felaktiga justeringar och dra felaktiga slutsatser där man missar en förändring (t ex pga en kombinationseffekt) då man lyssnar/fokuserar på och korrigerar en annan.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Nu kanske man ska dela in det lite? En grafisk EQ kan vara en användbar tonkontroll vid lyssning. En parmetrisk EQ är ju lite bökigare och kanske mera att se som en mera fast inställning för att korrigera frekvensgång i anläggningen? Analog eller digital? Som tonkontroll kanske skitsamma. För korrigering av anläggningens prestation i lyssningsrummet är det enklara med den digitala lösningen (DSP). Man kan se vilka ingrepp som görs på ett annat sätt än med en analog lösning. Digitalt kan man göra mera avancerade korrigeringar. Dock blir det att köra en analog-till-digital-omvandling, om man har analogt källmaterial. Finns förstås några DSP som är utan ADC ller DAC, kan köras med externa enheter.
Kommentar på det fetmarkerade.
Jag tror det finns vissa risker att alltför detaljerade visuella ledtrådar kan leda till att man rattar in ett sämre ljud. Många har svårt att fullt ut lita på hörseln och vill gärna få ett bildbevis på att det som hörs är "rätt", jag misstänker dock att det kan leda till att man styrs till att tycka att det mätmässigt mest raka resultatet låter bättre, fastän det egentligen kanske inte gör det.
Det hade varit intressant med en undersökning där personer först får möjlighet att under en längre tid finjustera EQ med hjälp av hörseln och musiklyssning som enda verktyg, och sedan få samma tid på sig att ratta in ljudet med visuella ledtrådar, mikrofon-mätningar, diverse testtoner och musiklyssning.
Avslutningvis hade det varit intressant att se vilken av dessa två EQ-kurvor som verkligen föredras med endast ljudet som ledtråd vid lyssning av musik?
RogerGustavsson skrev:Nu kanske man ska dela in det lite? En grafisk EQ kan vara en användbar tonkontroll vid lyssning. En parmetrisk EQ är ju lite bökigare och kanske mera att se som en mera fast inställning för att korrigera frekvensgång i anläggningen? Analog eller digital? Som tonkontroll kanske skitsamma. För korrigering av anläggningens prestation i lyssningsrummet är det enklara med den digitala lösningen (DSP). Man kan se vilka ingrepp som görs på ett annat sätt än med en analog lösning. Digitalt kan man göra mera avancerade korrigeringar. Dock blir det att köra en analog-till-digital-omvandling, om man har analogt källmaterial. Finns förstås några DSP som är utan ADC ller DAC, kan köras med externa enheter.
RogerJoensson skrev:Ja, det är du det.
Jag har massor med inspelningar som är så skeva klangmässigt att jag föredrar att räta ut dem med eq. Om man ska ha högtalare som matchar varenda klangsjuk inspelning, så blir det många högtalare. Mycket lättare med eq, om man nu inte är så flexibel att man inte bryr sig.
Perfector skrev:Jag har aldrig haft en EQ eller DSP.
Om jag inte kan bygga en högtalare som klarar sig utan är det en dålig högtalare eller ett ruttet rum att spela i.
Men det är jag det.
Perfector skrev:Eller så spelar man något som låter musik redan från början.
Och handen på hjärtat.
Den enda som kan bedöma skevhet i en inspelning är dom som spelat in det och dom har säkert haft en avsikt med det dom gjort, såvida inte man anser att dom är inkompetenta idioter.
RogerJoensson skrev:Ja, det är du det.
Jag har massor med inspelningar som är så skeva klangmässigt att jag föredrar att räta ut dem med eq. Om man ska ha högtalare som matchar varenda klangsjuk inspelning, så blir det många högtalare. Mycket lättare med eq, om man nu inte är så flexibel att man inte bryr sig.
Tell skrev:Perfector skrev:Jag har aldrig haft en EQ eller DSP.
Om jag inte kan bygga en högtalare som klarar sig utan är det en dålig högtalare eller ett ruttet rum att spela i.
Men det är jag det.
Dålig högtalare, ruttet rum, annorlunda preferenser, man bryr sig inte eller bara inte har koll. Vilket som.
Sen har väl både du o vi konstaterat sen tidigare att din tröskel på det mesta inom ljud är rätt mycket lägre än dom flesta här på faktiskt.
Personligen är jag säker på att jag skulle behöva EQa dina högtalare för att jag skulle bli nöjd, men det är nödvändigtvis inte för att du byggt dåliga högtalare, utan för att jag har mina preferenser som kanske inte överensstämmer med dina.Perfector skrev:Eller så spelar man något som låter musik redan från början.
Och handen på hjärtat.
Den enda som kan bedöma skevhet i en inspelning är dom som spelat in det och dom har säkert haft en avsikt med det dom gjort, såvida inte man anser att dom är inkompetenta idioter.
Varför skulle vi andra inte få bedömma skevheten i en inspelning? Fine om det är så dom ville ha kanske diskanten sänkt en massa decibel, men varför skulle inte jag kunna få justera lite om jag gillar det annorlunda? Jag menar jag brukar ofta salta lite extra på maten oavsett vad kocken själv tycker att mängd salt ska vara.
Perfector skrev:RogerJoensson skrev:Ja, det är du det.
Jag har massor med inspelningar som är så skeva klangmässigt att jag föredrar att räta ut dem med eq. Om man ska ha högtalare som matchar varenda klangsjuk inspelning, så blir det många högtalare. Mycket lättare med eq, om man nu inte är så flexibel att man inte bryr sig.
Eller så spelar man något som låter musik redan från början.
Och handen på hjärtat.
Den enda som kan bedöma skevhet i en inspelning är dom som spelat in det och dom har säkert haft en avsikt med det dom gjort, såvida inte man anser att dom är inkompetenta idioter.
Perfector skrev:Svar på 2.
Jag byter musik om jag inte trivs med vad som spelas, istället för att sitta och mikla med knappar och rattar.
Svar på 1.
Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser
Tell skrev:Perfector skrev:Svar på 2.
Jag byter musik om jag inte trivs med vad som spelas, istället för att sitta och mikla med knappar och rattar.
Svar på 1.
Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser
2. Pja, det gör jag också för jag orkar inte heller mikla med knappar o rattar per låt. Däremot använder jag EQ till annat då det är ett väldigt kraftfullt verktyg. Preferenser återigen.
1. Har väl senaste åren läst vad du skriver här på forumet, så ganska bra koll har jag på din tröskel Din är åtminstone rätt mycket lägre än min som i sin tur är lägre än t ex Morellos. Sen vilken tröskel som är mest "rätt" är väl en helt annan fråga (o om det ens finns nåt svar).
Perfector skrev:Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser
Morello skrev:Perfector skrev:Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser
Kompetens, erfarenhet och resultat mäts ej i kalendertid!
Perfector skrev:Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.
MacBruce skrev:Perfector skrev:Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.
Du vägrar fortfarande att lära dig "vad som gäller"?
RogerGustavsson skrev:Ni måste leva i annan värld som inte tycker att det kan vara påkallat att ändra klangen i mellanåt. Det är inget man gör ständigt men visst finns det ett behov att göra det ibland. Att ljudteknikerna lever i samma värld är sant men hur man uppfattar den är inte alltid lika.
RogerGustavsson skrev:Ni måste leva i annan värld som inte tycker att det kan vara påkallat att ändra klangen i mellanåt. Det är inget man gör ständigt men visst finns det ett behov att göra det ibland. Att ljudteknikerna lever i samma värld är sant men hur man uppfattar den är inte alltid lika.
Perfector skrev:Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster