Jo, jag köpte mig ett par Renkus-Heinz CHB-500 med tillhörande D.A.S K-8 drivers. Klarar 500-20khz, även om de kanske passar bäst mellan 800-10.000 eller så. Hur som helst. Hur bör jag gå till väga för att få dessa att låta riktigt bra? Har tillgång till 10 bands parametrisk EQ genom hårdvaru-DSP, mätmikrofon till REW och mac/windows/linux om man vill använda sig av extra mjukvara. Mätningen tycker jag ser lovande ut (kan posta ett resultat ikväll), men det låter jäkligt hest alltså. Vet inte vilken approach jag ska ha för att få det att låta mer hifi/neutralt. Eftersom det är ett CD horn(?) kanske man bör ha en 6db/oktav höjning från typ 4k utöver en platt frekvenskurva? Funderar mycket på target curves osv men blir inte helt klok på vilket mål jag bör sträva efter för att lyckas till ett mindre PA med hifi-ambitioner.
Första insats blir mätning + EQ + eventuellt testa convolution EQ med equalizer APO i windows.
Andra insats blir fysiskt. Ska testa med skum, tyg och vadd av olika slag och på olika ställen i hornet tänkte jag. Läste att detta kan göra underverk mot "honk".
Tredje insats blir att montera fast hornet i en låda för att se om självresonansen/dist i hornet lugnar sig något.
Fjärde insats blir bitumenplattor på baksidan om hornet.
Femte insats?
Vad tror ni?
Datablad till horn:
ftp://ftp.renkus-heinz.com/Legacy_Produ ... 0_data.pdf
Datablad till driver:
http://www.indigo-music.com.ua/info/man ... /k-8-1.pdf