Få ett stort horn med 2" driver att låta bra...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-08-12 09:43

Jo, jag köpte mig ett par Renkus-Heinz CHB-500 med tillhörande D.A.S K-8 drivers. Klarar 500-20khz, även om de kanske passar bäst mellan 800-10.000 eller så. Hur som helst. Hur bör jag gå till väga för att få dessa att låta riktigt bra? Har tillgång till 10 bands parametrisk EQ genom hårdvaru-DSP, mätmikrofon till REW och mac/windows/linux om man vill använda sig av extra mjukvara. Mätningen tycker jag ser lovande ut (kan posta ett resultat ikväll), men det låter jäkligt hest alltså. Vet inte vilken approach jag ska ha för att få det att låta mer hifi/neutralt. Eftersom det är ett CD horn(?) kanske man bör ha en 6db/oktav höjning från typ 4k utöver en platt frekvenskurva? Funderar mycket på target curves osv men blir inte helt klok på vilket mål jag bör sträva efter för att lyckas till ett mindre PA med hifi-ambitioner.

Första insats blir mätning + EQ + eventuellt testa convolution EQ med equalizer APO i windows.

Andra insats blir fysiskt. Ska testa med skum, tyg och vadd av olika slag och på olika ställen i hornet tänkte jag. Läste att detta kan göra underverk mot "honk".

Tredje insats blir att montera fast hornet i en låda för att se om självresonansen/dist i hornet lugnar sig något.

Fjärde insats blir bitumenplattor på baksidan om hornet.

Femte insats?

Vad tror ni?

Datablad till horn:
ftp://ftp.renkus-heinz.com/Legacy_Produ ... 0_data.pdf

Datablad till driver:
http://www.indigo-music.com.ua/info/man ... /k-8-1.pdf

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Få ett stort horn med 2" driver att låta bra...

Inläggav paa » 2020-08-12 12:04

Om du tittar på tonkurvorna på hornets datablad så är dom två vänstra med 2" driver och den högra med en 1" halsadaper och en 1" driver.
Det ser inte ut som det går att använda hornet över 8 kHz med 2" driver, helst ska man nog dela lite lägre för att få filtret att funka, kanske 5 kHz, då får en extra diskant ca 2 oktaver att jobba med.
Frågan är dock om din 2" driver är mycket bättre än Renkus-Heinz egna?
Jag tror att kompressionsdrivers på 2" kan köra ända till 20 kHz bara om dom har membran av beryllium och i övrigt är mycket välkonstruerade.
Men en uppmätning av tonkurvan är nog nödvändig för att komma rätt.

När det gäller skumplugg i hornet så kan du läsa Geddes patent här:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiQp7-RspXrAhXqiIsKHQqsAjYQFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fpatentimages.storage.googleapis.com%2Fce%2Fc4%2F94%2F91157bf6d79b6e%2FUS7708112.pdf&usg=AOvVaw3PPPqCq1-ElLVGezK3AMcs
För eget bruk behöver man inte bry sig om patent.
Det ska i alla fall vara filterskumplast med öppna porer.
Procella har sådan skumplugg i sina HF-horn, och de fyller inte upp hela hornet, utan bara de innersta centimetrarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-08-12 13:16

paa skrev:Om du tittar på tonkurvorna på hornets datablad så är dom två vänstra med 2" driver och den högra med en 1" halsadaper och en 1" driver.
Det ser inte ut som det går att använda hornet över 8 kHz med 2" driver, helst ska man nog dela lite lägre för att få filtret att funka, kanske 5 kHz, då får en extra diskant ca 2 oktaver att jobba med.
Frågan är dock om din 2" driver är mycket bättre än Renkus-Heinz egna?
Jag tror att kompressionsdrivers på 2" kan köra ända till 20 kHz bara om dom har membran av beryllium och i övrigt är mycket välkonstruerade.
Men en uppmätning av tonkurvan är nog nödvändig för att komma rätt.

När det gäller skumplugg i hornet så kan du läsa Geddes patent här:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiQp7-RspXrAhXqiIsKHQqsAjYQFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fpatentimages.storage.googleapis.com%2Fce%2Fc4%2F94%2F91157bf6d79b6e%2FUS7708112.pdf&usg=AOvVaw3PPPqCq1-ElLVGezK3AMcs
För eget bruk behöver man inte bry sig om patent.
Det ska i alla fall vara filterskumplast med öppna porer.
Procella har sådan skumplugg i sina HF-horn, och de fyller inte upp hela hornet, utan bara de innersta centimetrarna.

Mycket skarpt svar! Hade helt missat att hornet var uppmätt med olika drivers i de olika graferna. Men, eftersom hornet ser ut att leverera skapligt med en 1" driver också bör det ju fungera så länge man har en 2" driver som går tillräckligt högt upp.

Nu kanske inte min 2" går så högt upp och bör delas vid typ 5-8k ändå. Inte hela världen då jag har både horn och 1" driver liggande för övre frekvenserna om man vill addera detta. Skulle till och med kunna göra en mätning av hornet med 1" driver bara för att utesluta eventuella problem.

Gjorde däremot en snabb lager på lager graf med Renkus-Heinz SSD 3301 2" driver och min K-8 2" driver. K8 är den mörkare kurvan och elementet i sig verkar ju mer villigt att spela högre oktaver jämfört med RH. Nu matchar kanske inte SPL graferna emellan men man får ändå ett hum om att K-8 trivs bättre högre upp och spelar mer linjärt i sin roll off.
SSD3301_vs_k8.jpg
SSD3301_vs_k8.jpg (168.73 KiB) Visad 1461 gånger

Förövrigt mätte jag tonkurvan i hornet igår och den påminner mycket om K-8ans egen originalkurva. Hornet verkade inte färga så mycket på 1m, 75db, 0grader.

Intressant med skum-pluggar! Kan ju till och med se bra ut om man gör på det sättet. Det är ju lite trist att ha feta horn men täcka för trattarna med skum/tyg för att göra ljudet bättre..

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-08-12 23:21

Med kvällens mätning har jag lyckats få hornen att låta MYCKET bättre! Efter att ha studerat target curves och testat mig fram med både mikrofon och öron har jag konstaterat:

K-8 klarar absolut att spela platt upp till 20.000hz med DSP involverad. Istället för att pressa upp de högre frekvenserna pressade jag ned de låga för att möta upp runt 15khz. I och med att känsligheten ligger på runt 110db och att de står pall för 125w borde man kunna göra på det här sättet och ändå få ur lite kräm. Risken som finns är att signalen komprimeras och brusgolvet höjs, men det återstår att se hur det låter med en bra förstärkare.

Mätte på 75db rosa brus. Satte REW på att räkna ut ett 10 bands EQ med target level på 65db, alltså 10db under mätnivån. Med DSPn pressade jag ner nivåerna totalt ca 15-20db som mest, känns fel på många sätt men med stort headroom i form av känslighet på elementet borde det fungera? Tyvärr ger inte DSPns gränssnitt en helt synlig kurva..
DSP inställningar.png
DSP inställningar.png (270.2 KiB) Visad 1420 gånger

Resultatet:
original+EQ.jpg
original+EQ.jpg (146.88 KiB) Visad 1420 gånger

Med och utan skumfilter i hornet, skummet tog absolut bort delar av honket och det syns nästan på kurvan. En tjockare skumplugg visade sig vara värdelöst, därav inte ens med på bilden. Ska testa en variant med skum på väggarna i hornet vart efter.
EQ+EQ med skumfilter.jpg
EQ+EQ med skumfilter.jpg (142.35 KiB) Visad 1420 gånger

Fasens påverkan med och utan skumfilter var intressant...
fas med och utan skum.jpg
fas med och utan skum.jpg (240.78 KiB) Visad 1420 gånger

Och dist, med filter går den upp något runt 1200hz, annars ingen större påverkan.
dist med och utan skum.jpg
dist med och utan skum.jpg (123.58 KiB) Visad 1420 gånger

Hur jag applicerade skummet, i inre delen av hornet. Ca 1cm tjockt.
skum.JPG
skum.JPG (85.97 KiB) Visad 1420 gånger

Input på detta mottages tacksamt. Vet inte alls om jag tänker rätt, men mina öron tycker iaf att det låter bättre så det är väl något på vägen! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-12 23:44

Om du ska ha hornet hemma så går det absolut att dra ner i stället för att öka upp, eftersom nivån kommer att räcka ändå.
Men egentligen spelare det ju ingen roll om du drar ner mellanregistret eller ökar diskantregistret om frekvensgången blir lika, om du ska spela en viss ljudnivå så blir det ju samma elektriska effekt ut till registren ändå. Men ska det spelas på PA-nivåer kanske utomhus, så blir det för mycket effekt till diskanten hur som helst.

Jag tycker det ser ut som skumplasten är för tät. Det ska gå att blåsa igenom utan att känna något motstånd. Men resultatet är ju det viktigaste, så om det funkar så desto bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-08-13 00:28

Jag har tänkt använda hornet i främst PA sammanhang, men som kanske drar mot mer hifi/hemma nivå vad gäller SPL. Max 50 personer och typ 100-110db på 1m som mest. PA, men inga extrema nivåer.

Min uppfattning har alltid varit att det är bättre att dra ifrån än att lägga till när det handlar om gain, men jag kan ha fel när det kommer till detta. Ska man nå en viss nivå SPL måste man ju pressa upp antingen bara de högsta oktaverna, eller alltihop om man har plattat till kurvan som jag gjort. Så i själva verket borde det bli samma sak som du säger. Kan eventuellt vara en fördel att pressa upp toppen istället för att sänka botten när det kommer till EQns möjligheter också. I det här fallet kanske man frigör fler band för finjustering. Kan vara lättare att tämja toppen istället för botten. Ska absolut testa detta och se skillnaden!

Är det en 2.83v @ 1meter som gäller för att få reda på nya känsligheten efter att DSP är applicerat? Eller ska man jämföra dB nivå med och utan EQ igång för att ta reda på differensen? Nattsuddar man kan man bli lite korkad så ta mina gissningar med en nypa salt...

Edit: SPL borde var densamma som innan, vad som ändras är noise floor level ju? När man gainar upp en signal allt för mycket blir det brus. Drivern står ju pall för samma effekt oavsett insignal mer eller mindre, den bryr sig inte nämnvärt om brus - det är vi människor som gör...

Återgå till Teknikforum