Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Ett scenario som nämnts är att något är producerat vid en viss ljudnivå t.ex. 100 phon. Du spelar sedan upp det med 80 phon. I mellanregistret är skillnaden 20 dB mellan de kurvorna, vid 30 Hz är skillnaden mindre, du behöver en höjning där för att du ska uppfatta samma tonala balans. Vid högre frekvenser är skillnaderna närmast betydelselösa. Jämför vi sedan kurvan för 100 med 60 phon, behöver vi en större höjning i basen för att få samma tonala balans. Det är alltså skillnaderna mellan kurvorna som är intressant och det är olika från individ till individ.
Tangband skrev:Så en akustisk inspelning som i verkligheten lät med medelnivå 95 dB men sedan avspelas i en anläggning med medelnivå 80 dB bör mixas med eq/shelving i efterhand ? För att de som lyssnar vid 80 dB medelnivå ska uppleva samma klangbalans som det var live ? Och att akustiska inspelningar som sedan uppspelas oavsett nivå bör eq:as +2 dB vid 1,4 kHz ?
Den kompensationen ser ju snarlik ut som det första stereosystem-felet , eller har jag kanske missuppfattat något ?
petersteindl skrev::D En massa bra inlägg i en bra tråd. Det gläder mig.
De blå kurvorna är som ni sett de gamla originalkurvorna.
De moderna kurvorna enligt ISO är de röda kurvorna. Det är bara de röda man bör fokusera på.
Mvh
Peter
Menar du att efter volymkontrollen i realtid analysera ljudnivån och applicera EQ? Det är ingen bra idé. Korrigeringen, om man ska göra den, måste knytas till volymrattens läge och inte den faktiska ljudnivån. Annars kommer tonkurvan ändras under varje transient i musiken, och det vore olyckligt. Det blir bara distorsion.Tangband skrev:Det borde ju med dsp-teknik vara möjligt att konstruera en högtalare med variabel phonkurva beroende på volym ?
Något som följer kurvan betydligt noggrannare än en vanlig loudness kontroll.
Vilka hinder finns det att göra det och/eller är det en dålig idé tror du ?
Tangband skrev:petersteindl skrev::D En massa bra inlägg i en bra tråd. Det gläder mig.
De blå kurvorna är som ni sett de gamla originalkurvorna.
De moderna kurvorna enligt ISO är de röda kurvorna. Det är bara de röda man bör fokusera på.
Mvh
Peter
Det borde ju med dsp-teknik vara möjligt att konstruera en högtalare med variabel phonkurva beroende på volym ?
Något som följer kurvan betydligt noggrannare än en vanlig loudness kontroll.
Vilka hinder finns det att göra det och/eller är det en dålig idé tror du ?
Tangband skrev:Det borde ju med dsp-teknik vara möjligt att konstruera en högtalare med variabel phonkurva beroende på volym ?
Något som följer kurvan betydligt noggrannare än en vanlig loudness kontroll.
Vilka hinder finns det att göra det och/eller är det en dålig idé tror du ?
goat76 skrev:Automatic ISO 226:2003 Compensation = Low Level Enhancement - LLE
It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurately. However, we will only do this compensation at low levels (<70dB), where we know most listeners will not perform their critical listening. The outcome from this compensation is a smooth and constantly adapting timbre to the sound, so that it will also sound dynamic and impressive at lower levels, where you can have conversations at the same time during listening. This is a very well engineered feature primarily aimed at professorial use in studios. It allows the mastering engineers to work at lower volumes and still get a precise representation of the music. This allows for much longer work sessions without getting fatigued. For HiFi use, if you often listen at lower volumes this would be a game changer for you! https://www.buchardtaudio.com/a700-detailed-description
matssvensson skrev:goat76 skrev:Automatic ISO 226:2003 Compensation = Low Level Enhancement - LLE
It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurately. However, we will only do this compensation at low levels (<70dB), where we know most listeners will not perform their critical listening. The outcome from this compensation is a smooth and constantly adapting timbre to the sound, so that it will also sound dynamic and impressive at lower levels, where you can have conversations at the same time during listening. This is a very well engineered feature primarily aimed at professorial use in studios. It allows the mastering engineers to work at lower volumes and still get a precise representation of the music. This allows for much longer work sessions without getting fatigued. For HiFi use, if you often listen at lower volumes this would be a game changer for you! https://www.buchardtaudio.com/a700-detailed-description
Yippie!! Buchardt har kommit på en högtalare som dynamikkomprimerar musiken automatiskt, så att slöa mastringsingenjörer slipper göra jobbet själva.
Det enda positiva man kan hoppas ur den soppan är just att oförståndiga mastringstekniker missar att trycka ihop produktionerna så beklämmande som dagens utbud oftast gör gällande. Men det vore nog en from förhoppning att all världens klåpare hoppar på detta Buchhardttåg. Eller har jag missuppfattat något fullständigt?
/m
Tangband skrev:Det borde ju med dsp-teknik vara möjligt att konstruera en högtalare med variabel phonkurva beroende på volym ?
Något som följer kurvan betydligt noggrannare än en vanlig loudness kontroll.
Vilka hinder finns det att göra det och/eller är det en dålig idé tror du ?
goat76 skrev:Hur får du det till komprimering?
matssvensson skrev:goat76 skrev:Hur får du det till komprimering?
Att öka nivån på ett svagare ljud till ett starkare ljud samtidigt som de starkare ljuden behåller sin nivå kallar i alla fall jag för komprimering = mindre skillnad mellan svaga och starka ljud.
/m
goat76 skrev:[i]It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurately.
matssvensson skrev:goat76 skrev:[i]It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurately.
matssvensson skrev:Det är fullt möjligt jag missuppfattat texten såtillvida att jag tolkade att Buchardts kompensation skulle vara dynamisk och beroende på den momentana ljudnivån. Då blir det helknas i min värld. Om de däremot tänker sig beräkna någon slags långtidsmedelvärde av lyssningsnivån i rummet och kompensera efter det kvarstår min frågeställning varför man vill försöka ”lura” hörseln till att man lyssnar på en kraftigare ljudnivå än man faktiskt gör? Men det är klart, det är ju en smaksak och kan ge intryck av en fullödigare återgivning till middagskonversationen.
Att funktionen bara skall vara verksam under 70 dB tror jag inte kommer rädda speciellt många mastringsöron, som jag gissar kommer vilja fortsätta utföra sitt arbete vid starkare nivåer än för bakgrundslyssning.
mvh, mats
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster