Problem med ett slutsteg, behöver hjälp.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Problem med ett slutsteg, behöver hjälp.

Inläggav distad » 2020-08-22 17:36

Dottern i huset har ett https://parasound.com/vintage/275.php och de började för ett tag sedan slå till protect på vänster kanal när man slår på strömmen via en skarvdosa (på & av knappen trasig). Hon har använt den i en datorstereo med ett Nad försteg och en Kina Dac som fått signalen ifrån en M2Tech hiFace Two (USB - S/PDIF omvandlare) ifrån datorn. Så jag kopplade in min Dac och USB - S/PDIF omvandlare Gustard U12 då jag misstänkte att hennes M2Tech hiFace Two var trasig. Och det stämde, men fortfarande så slog slutsteget till protect på vänster kanal. Men oftast om man väntar någon minut efter man slagit av steget så fungerar det som det ska när man slår på strömmen, men slår man på det nästan direkt efter avstängning så kommer alltid protect upp. Så jag tänkte att jag testar det ute i huvudanläggningen och igår så kunde man slå av och på det hur som helst. Men idag när jag skulle sätta på det så var det protect igen, vänta en stund och då gick det att slå på som vanligt igen. Men något är ju fel, frågan vad :?: Det har ju en massa udda finesser på baksidan om någon av de påverkar något. Så här ser baksidan ut. Vet ni någon elektronik kunnig i Stockholm som kan hjälpa till utan att det kostar skjortan :?: som att lämna in den till en butik.
Efter att jag skrev detta inlägg så har jag försökt att komma på vad det är för fel så jag började med att ändra första vippan till manual ifrån Audio och då fungerade power knappen på fronten :idea: Och jag kunde stänga av och på slutsteget flera gånger utan problem. Men när jag stängde av steget med knappen på skarvdosan som hon har använt som avstägningsknapp och satte på den igen och tryckte på power knappen på fronten så kom protect upp igen på vänster kanal. Men väntar man 2 minuter efter man satt på skarvdosan så funkar power knappen på fronten hela tiden och det blir inget protect. Förklara detta fenomen den som kan :?:

BildBildBildBild

Så här ser det ut invändigt, ett rejält litet kraftpaket på 2x75 Watt som spelar mycket högre än vad datan säger. Tänk om det fanns Hemmabioreceivrar som var uppbyggda så här då behövde man inga slutsteg.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34924
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Problem med ett slutsteg, behöver hjälp.

Inläggav Morello » 2020-08-24 18:58

Om jag förstått saken rätt så fungerar steget adekvat i en annan anläggning. I så fall skulle jag mäta DC-obalansen från dotterns NAD-försteg. Det är lätt med en vanlig multimeter inställd på "VDC". Den bör inte vara högre än någon eller några mV (cirka 0,001-0,005 V).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Problem med ett slutsteg, behöver hjälp.

Inläggav distad » 2020-08-25 10:01

Morello skrev:Om jag förstått saken rätt så fungerar steget adekvat i en annan anläggning. I så fall skulle jag mäta DC-obalansen från dotterns NAD-försteg. Det är lätt med en vanlig multimeter inställd på "VDC". Den bör inte vara högre än någon eller några mV (cirka 0,001-0,005 V).

Tack för rådet Morello, men det fungerar på samma sätt även med mitt Linn försteg. Och i den här tråden så verkar jag har kommit underfull med hur det ska hanteras. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96549
Inte helt fefritt men nästan.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster