Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav tordnilsson » 2020-08-24 19:36

Ja, hur bra är de, vad tycker ni om dem?
Tex den här: https://www.soundimports.eu/en/dayton-a ... pro-4.html
Eller Mundorfs motsvarande, jo jag vet att alla är ju inte riktiga bandelement, vissa är AMT osv.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav I-or » 2020-09-02 22:51

Efter att ganska ingående ha studerat och dessutom konstruerat/byggt band/planarelement så har jag kommit till slutsatsen att de nästan alltid skapar fler problem än de löser. Hög spänningskänslighet är dock inte ovanligt och i ultraljudsområdet kan de ibland ha fördelar via den över bandet någorlunda jämnt utbredda kraftverkan, men fladdermössen och hundarna lyser förstås med sin frånvaro i de flesta lyssningsrum. Det går att få till långa bandelement som är riktigt bra, men då är man huvudsakligen ute efter att skapa en linjekälla. Därmed inte sagt att alla långa band är bra, snarare tvärtom.

För normala utstrålningsmönster, "punktkällor", så är det klokast att hålla sig till konventionella domediskanter. Danska herr Gravesen visar detta med all önskvärd tydlighet här: http://www.troelsgravesen.dk/Tweeters_dist-test.htm.

Med detta skrivet har jag dock sett att en av ryska Viawaves banddiskanter har riktigt bra data för frekvensgång och distorsion (http://viawave.ru/files/SRT-7.pdf). Den begränsade vertikala spridningen ställer ändå till det även för detta välkonstruerade element och priset är med stor sannolikhet högt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav JM » 2020-09-03 09:20

I-or skrev:Efter att ganska ingående ha studerat och dessutom konstruerat/byggt band/planarelement så har jag kommit till slutsatsen att de nästan alltid skapar fler problem än de löser. Hög spänningskänslighet är dock inte ovanligt och i ultraljudsområdet kan de ibland ha fördelar via den över bandet någorlunda jämnt utbredda kraftverkan, men fladdermössen och hundarna lyser förstås med sin frånvaro i de flesta lyssningsrum. Det går att få till långa bandelement som är riktigt bra, men då är man huvudsakligen ute efter att skapa en linjekälla. Därmed inte sagt att alla långa band är bra, snarare tvärtom.

För normala utstrålningsmönster, "punktkällor", så är det klokast att hålla sig till konventionella domediskanter. Danska herr Gravesen visar detta med all önskvärd tydlighet här: http://www.troelsgravesen.dk/Tweeters_dist-test.htm.

Med detta skrivet har jag dock sett att en av ryska Viawaves banddiskanter har riktigt bra data för frekvensgång och distorsion (http://viawave.ru/files/SRT-7.pdf). Den begränsade vertikala spridningen ställer ändå till det även för detta välkonstruerade element och priset är med stor sannolikhet högt.


Skärmavbild 2020-09-03 kl. 09.10.53.png
Skärmavbild 2020-09-03 kl. 09.10.53.png (439.92 KiB) Visad 592 gånger


Morel MDT30, a tweeter I love to hate. I had a friend coming in with a speakers fitted with this tweeter and we could never make it work, so he left it behind in favour of the Vifa XT25TG. I really don't know why it was doing so bad. Apparently distortion wasn't the reason.
http://www.troelsgravesen.dk/Tweeters_dist-test.htm

Det bortom varje tvivel att andratonensdistorsion (blå) maskerar tredjetonendistorsionen (grön) om den har relativt hög SPL.
Morell MDT30 låter tydligen inte bra. Diskanten har låg andratons distorsion kring 5-7 kHz nästan lika låg som tredjetonsdistorsionen. Dvs andratondistorsionen maskerar inte tredjetons distorsionen i detta område på samma sätt som vid lägre frekvenser. Således blir tredjetonsdistorsionen hörbar och Morell diskanten låter illa pga heterogen andratonsdistorsion. Andra exempel han framför som bra diskanter har genomgående högre andratonsdistorsion relativt tredetonsdistorsionen med bättre möjlighet till relevant maskering.

Skärmavbild 2020-09-03 kl. 09.24.50.png
Skärmavbild 2020-09-03 kl. 09.24.50.png (470.38 KiB) Visad 589 gånger


Är mitt antagande korrekt?
Om så - andratonsdistorsionen maskerar inte bara tredjetonsdistorsion utan även originalljud från ljudkällan.
Finns det diskanter med så låg andra/tredjetonsdistorsion att maskeringar inte behövs av tredjetonsdistorsionen vid normala lyssningsnivåer?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav matssvensson » 2020-09-03 10:55

Tredjetons distortion vid 6-7 kHz resulterar i distortionsprodukter vid 18-21 kHz, vilket jag gissar de flesta av oss aktiva här på Faktiskt inte besväras nämnvärt av. Jag skulle inte leta efter en förklaring i hur harmonisk distortion uppför sig, utan snarare hur elementen uppför sig med avseende på intermodulationsprodukter. Blandprodukter hamnar lätt i klart hörbara frekvensområden och är dessutom av icke harmonisk karaktär vilket borde göra dem mer hörbara/störbara. Hur uppför sig banddiskanter i intermodulationstester?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav Morello » 2020-09-03 11:02

Det kan vara värt att påminna om att det är samma olinjäriteter som medför övertoner som blandtoner.
Det är bara två metoder att mäta på.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav jonasp » 2020-09-03 11:40

Sen ska man väl tillägga att att bara mäta distorsion på en nivå ger en väldigt begränsad bild. Både för diskanter och konelement är det väldigt olika från modell till modell hur mycket distorsionen stiger när man drar på och vid vilka frekvenser. Det är vanligt att en del diskanter som har låg distorsion på lite lägre nivå (ca 90 dB t ex) sticker iväg rejält distorsionsmässigt när man ökar spänningen. De diskanter jag använder själv har jag testat med över 50V in.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav jonasp » 2020-09-03 11:44

Och så här går det när man klantar sig.
Bilagor
H534 kass.jpg
H534 kass.jpg (92.98 KiB) Visad 552 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur bra är de moderna banddiskanterna ?

Inläggav I-or » 2020-09-03 13:07

JM,

Är mitt antagande korrekt?
Om så - andratonsdistorsionen maskerar inte bara tredjetonsdistorsion utan även originalljud från ljudkällan.
Finns det diskanter med så låg andra/tredjetonsdistorsion att maskeringar inte behövs av tredjetonsdistorsionen vid normala lyssningsnivåer?


Jag inte att det beror så mycket på maskering från andratonen som att högre ordningars distorsionskomponenter har mycket högre hörbarhet. Det andra exemplet har helt enkelt lägre nivåer för högre ordningar. För att komma ifrån subjektiv produktionstestning av missljud från mobiltelefonhögtalare (operatörer som lyssnar på varje komponent - vi talar om miljarder varje år 8O) tog jag fram en enkel algoritm som bara tog hänsyn till högre ordningars hörbarhet. Detta fungerade utmärkt, komponenter med samma "oljudsindex" lät nära nog lika illa. Observera dock att de absolut inte lät likadant, bara lika illa.


jonasp,

Sen ska man väl tillägga att att bara mäta distorsion på en nivå ger en väldigt begränsad bild. Både för diskanter och konelement är det väldigt olika från modell till modell hur mycket distorsionen stiger när man drar på och vid vilka frekvenser. Det är vanligt att en del diskanter som har låg distorsion på lite lägre nivå (ca 90 dB t ex) sticker iväg rejält distorsionsmässigt när man ökar spänningen. De diskanter jag använder själv har jag testat med över 50V in.


Stämmer bra. Det finns ändå ofta hygglig korrelation mellan distorsion runt 90 dB / 1 m och distorsion vid högre nivåer och jämfört med att bara sitta och babbla om subjektiva intryck har man i alla fall någonting att gå på. Låg distorsion är definitivt hörbart och tränade lyssnare lär sig snabbt att föredra högpresterande element.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster