Anslutning av equalizer, bryderier.......

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Anslutning av equalizer, bryderier.......

Inläggav FocSuiH » 2020-08-28 11:05

Jag "blev så illa tvungen" att spinna vidare lite på min tidigare diskussionstråd angående vilken nytta (eller inte) som en equalizer gör till en anläggning. Jag har sparkat igång en undanställd Sansui AU-X711-förstärkare och hade en den smärre problem att få ut ljud ur den. Med viss avundsjuka ser jag hur det finns stora mängder av er i detta forum som säkert småler (eller asgarvar) då sådana som jag ställer frågor som nu följer.

När jag hade kopplat in alla RCA-sladdar till alla ingångar på AU-X711 SAMT till de för equalizern och sedan tryckt in knappen "PROCESSOR" på fronten, så fick jag INTE ut ljud alls. Efter mycket bryderier kunde jag dock konstatera att jag "släppte ut" PROCESSOR-knappen och satte ratten "SOURCE DIRECT" på DIRECT varvid jag fick ljud ur högtalarna. Med STOR FÖRVÅNING fick jag också ut ljud när jag vred SOURCE DIRECT till läge "OFF", det tog dock ett par minuter och fortfarande var PROCESSOR-knappen EJ intryckt.

Den egentligen FRÅGAN är nu: 2 x RCA-sladdar som leder FRÅN equalizern är benämnda "MAIN IN", 2 x RCA är benämnd "REC OUT". Manualen till AU-X711 säger följande:

Använd kabel med stiftkontaktsledning för att ansluta SEND-kontakterna till ingångskontakterna (INPUT) på den valda komponenten och anslut också mellan RETURN-kontakterna till dess utgångskontakter (OUTPUT).

RCA-ingångarna är således benämnda SEND och RETURN på förstärkaren. Eftersom det nämns "INPUT" i deras beskrivning så anslöt jag alltså MAIN IN till SEND och REC OUT till RETURN. Att jag först noterar att jag INTE får ut ljud med PROCESSOR-knapp intryckt (som manualen säger) men får det efter en stund, det BORDE väl tyda på att jag kopplat rätt, ELLER.....???

Jag KAN göra en test och skifta till tvärtom, REC OUT-sladd till SEND istället, MAIN IN-sladd till RETURN istället - MEN...……..om någon av er med större kunskap (och erfarenhet, kanske just av AU-X711 specifikt?) protesterar högljutt så låter jag bli och kan eventuellt undvika stor skada?

Enkla problem kan tyvärr bli långdragna i beskrivning i text. Jag använda AU-X711 för en längre tid sedan och borde ha antecknat / tagit ett foto / gjort en teckning hur jag kopplade då för då hade jag INTE detta problem.


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Anslutning av equalizer, bryderier.......

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-28 12:06

I princip ska du ansluta från SEND på förstärkaren till equalizerns INGÅNG och från equalizerns UTGÅNG till RETURN på förstärkaren.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Anslutning av equalizer, bryderier.......

Inläggav FocSuiH » 2020-08-28 12:33

Roger, det är exakt vad min equalizers manual säger, har inte tittat i den förrän idag. ( Yamaha EQ-550 )


/ FocSuiH

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Anslutning av equalizer, bryderier.......

Inläggav Harryup » 2020-08-31 18:52

Rec out skall du inte blanda in.

Ut ifrån förstärkaren SEND kopplas till in på din processor och ut ifrån din processor kopplas till RETURN precis som Roger skriver.

Rec out är för bandspelare.

FocSuiH
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2018-06-04

Re: Anslutning av equalizer, bryderier.......

Inläggav FocSuiH » 2020-08-31 21:29

Det envisa användandet av equalizer har fått en ordentlig törn!!

Att jag inte blev vän med min Sansui AU-X711 kan jag inte utreda på egen hand. Den har nog oxiderat på ett par ställen pga att den stått oanvänd för länge. Kopplade då in en Yamaha AX-930, ja jag har ett gäng vintage-förstärkare som mer än väl fyller behoven med det ljud jag vill ha.

Vad som hände nu var att equalizern (Yamaha EQ-550 som sagt) gav ett ordentligt nätbrum i alla 4 högtalare, även med volymen på noll. stängde av equalizern, slog på, ett flertal gånger och finner att jag nog får pensionera den efter detta. Tryckte då in "jumprar", left till left, right till right i eq-ingångarna (fick kolla noga på Googlade bilder för att inte orsaka olycka)

Kan en equalizer också oxidera och i så fall, ge detta elaka nätbrum? Mitt exemplar har använts till och från i mer än 30 år. Fördelen med just Yamaha AX-930-förstärkaren är att den förutom bas och diskant, också har "mid". Till detta även Tone Bypass, Subsonic filter och High Filter SAMT steglös Loudness. Jag lär kunna leva med att en EQ snart inte behövs som jag ser det.

Men VAD orsakar detta nätbrum? Önskar få detta förklarat.


/ FocSuiH


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster