Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Harryup » 2020-08-31 18:36

Johan_Lindroos skrev:Kolla mätningarna på den här apparaten:

https://www.stereophile.com/content/hol ... asurements

Total katastrof!!

Som slutkläm skriver John Atkinson:

"In almost every way, the HoloAudio May (Level 3) is the best-measuring D/A processor I have encountered, rivaled only by the Weiss DAC502 and MBL N31.—John Atkinson".

Hur kan han tycka att detta är en av världens bäst mätande D/A-omvandlare?

Mitt råd är väl att helt bortse ifrån i Atkinsons slutkläm och istället läsa själva mätreportaget istället. Möjligtvis skriver han så för att inte göra highendbranschgubbarna sura. Eller vad tror ni?


Kan det inte vara yttermåtten som passar ovanligt bra i hans stereobänk som han kommenterar lite otydligt?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Laila » 2020-08-31 18:42

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav jonasp » 2020-08-31 20:03

Harryup skrev:Kan det inte vara yttermåtten som passar ovanligt bra i hans stereobänk som han kommenterar lite otydligt?


:lol: Dagens garv!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Almen » 2020-08-31 22:45

Fast han säger ju "In almost every way..." [min kursivering]

Många av kurvorna ser ju jättebra ut! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Morello » 2020-08-31 22:52

Apropå interpolationsfilter - beställde precis ett av fåtalet kvarvarande exemplar av Burr Brown DF1704 nyss. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Max_Headroom » 2020-09-04 11:54

DACen verkar inte klara 44,1/16 med rekonstruktionsfilter. Dåligt.
Översamplad PCM (med filter?) ser ju OK ut, men dom första mätningarna är ju helt bananas. Helt uppenbart släpper apparten ut en del högfrekvent bös.

"with negligible DC offset,"

Vad säger ni om detta? Skiljer typ 35uV mellan kanalerna. Jag tycker det är för mycket med tanke på priset på apparaten.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav petersteindl » 2020-09-04 13:38

Varje enskild sample är i form av en enskild puls, separat från andra samples. Det är tidsdiskreta pulser, en puls för varje sample. Med 44100 samples/pulser per sekund så fås ett tåg med diskreta pulser.

Om det inte finns något rekonstruktionsfilter samt noll kapacitans så finns inget annat än diskreta pulser på analogutgången. Värdet noll kapacitans finns dock inte i praktiken, så på något sätt binds pulserna ihop. Detta ”något” kan kallas rekonstruktionsfilter men är inte något teoretiskt bra sådant.

Ett annat sätt är sample and hold, ett tredje sätt är att applicera ett enkelt första, andra eller tredje ordningens passivt filter, om det skall vara enkelt. Då går man från diskreta pulser på analogutgången till en tidskontinuerlig funktion.

Kvar finns högfrekvent skräp som är i form av skillnaden mellan den rena sinusformen och sinusformen med trappsteg d v s trappstegen. Denna DAC är ett utmärkt exempel på att man faktiskt har dessa trappsteg inneboende i det digitala systemet ända tills rekonstruktionsfilter av brickwall-karaktär appliceras.

Appliceras digital oversampling/upsampling så kan rekonstruktionfilter införas i form av någon typ av interpolationsfilter där man beräknar varje nytt mellanliggande sample mellan originalsamplen.

@ Max, 35uV är en låg siffra och jag kan inte klassa det som något annat än negligible. Normalt finns det i efterföljande steg en dc-spärr i form av kondensator. Skulle samtliga steg vara dc-kopplade så kanske totala efterföljande förstärkning är 20-100 ggr. Det blir i så fall 0,7-3,5 mV på slutstegets utgång.

Vill man varken ha seriekondensator, transformator eller DC-servo så blir det dc på utgången.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav americantabloid » 2020-09-05 21:06

Hej, kan man inte köra denna DAC i olika lägen, NOS/OS?

Förklara gärna vad som är dåligt i OS läge.
Se även den recension på samma DAC på audiosciencereview.

Obs en genuin undran angående i OS läge performance och jag blottar min okunskap.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-holo-audio-may-probably-the-best-discrete-r2r-dac.10161

Mvh
at

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5351
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Belker » 2020-09-05 21:30

Den här dacen är väl mer eller mindre gjord för att användas tillsammans med extern (dator eller ”upscaler”) uppsampling. Finns väl ingen som kör den i NOS? Tycker den bör utvärderas i den kontexten.
Edit. Ja alltså man kör den väl kanske i NOS-läget, men med DD512 eller väldigt högfrekvent PCM.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6240
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav I-or » 2020-09-06 01:11

Nej, meningen med HoloAudio May är att användaren ska kunna välja mellan NOS och OS för PCM och DSD in/ut (4 olika filterlägen totalt). Den gode JA tyckte att det var så spännande att lyssna på vikningsdistorsion och avrullad högfrekvens att han faktiskt föredrog NOS på vissa låtar, men framför allt gillade han att fladdra runt bland filtren.

Gissningsvis är det de teoretiska fördelarna i kraft av frånvaron av för-ekon som gör honom så exalterad, men det märkliga är att han tycks ignorera att man kan slippa både vikning och för-ekon med rekonstruktionsfilter optimerade för tidsplanet (populärt på 90-talet hos Theta Digital, Pioneer* m.fl.). Nackdelen är som vanligt i tid/frekvens-sammanhang att när tidsplanet "optimeras" blir frekvensplanet lidande (i det här fallet med avrullning för de högsta frekvenserna), vilket är tydligt hörbart till skillnad från för-ekon. Egentligen vet ju JA detta, men han kanske börjar bli en aning gaggig eller så är det en släng av hans kroniska malaudiofilaria igen...


*Jag kom via kontakter över en ny Pioneer PD-75 med s.k. Legato Link-filtrering väldigt billigt när det begav sig och den har nog de märkligaste ljudande egenskaper jag har hört för en digitalenhet. Den har samlat damm sedan dess.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Morello » 2020-09-07 11:19

Det fina är att en diracpuls faltad med inverstransformen av heavisides stegfunktion (som i frekvensdomänen beskriver ett idealt lågpassfilter med oändlig flankdämpning) medför just den bekanta signalen av typen sin(z)/z(=sinc(z))! Jag tycker det är olyckligt att kalla "svansen" för föreko.

Det verkar väldigt svårt för att folk att förstå kopplingen mellan tids- och frekvensdomän.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6240
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav I-or » 2020-09-07 18:19

Tja, kanske är "förringning", som inte heller framstår som särskilt trevligt, eller "förrespons", en bättre benämning. Möjligen kan man använda "rippel". Vilket begrepp man väljer kan bero på vilket specifikt fenomen man menar, olika filter ger lite olika påverkan på signalen, men oavsett detta ser det mycket värre ut än det är.

Vad man definitivt ska komma ihåg är att sinc-förloppets "för-/efterrespons" eller "svansar" har visat sig vara ohörbara i alla blindtest jag känner till, även i Keith Howards test för Stereophile som dessutom innehöll filtreringar som var tiopotenser värre i det här avseendet. Inte så märkligt om man betänker att i ett rekonstruktionsfilter med fs = 44,1 kHz hamnar "svansfrekvensen" på fs/2 = 22,05 kHz, vilket är ohörbart för människan. Min inställning är att de skillnader man hör för olika rekonstruktionsfilter beror på avvikelser i frekvensdomänen och, i förekommande fall, vikningsprodukter med hög nivå. Välkonstruerade filter av idag hör man alltså inte alls.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav sprudel » 2020-09-07 19:37

I-or skrev:Tja, kanske är "förringning", som inte heller framstår som särskilt trevligt, eller "förrespons", en bättre benämning. Möjligen kan man använda "rippel". Vilket begrepp man väljer kan bero på vilket specifikt fenomen man menar, olika filter ger lite olika påverkan på signalen, men oavsett detta ser det mycket värre ut än det är.

Vad man definitivt ska komma ihåg är att sinc-förloppets "för-/efterrespons" eller "svansar" har visat sig vara ohörbara i alla blindtest jag känner till, även i Keith Howards test för Stereophile som dessutom innehöll filtreringar som var tiopotenser värre i det här avseendet. Inte så märkligt om man betänker att i ett rekonstruktionsfilter med fs = 44,1 kHz hamnar "svansfrekvensen" på fs/2 = 22,05 kHz, vilket är ohörbart för människan. Min inställning är att de skillnader man hör för olika rekonstruktionsfilter beror på avvikelser i frekvensdomänen och, i förekommande fall, vikningsprodukter med hög nivå. Välkonstruerade filter av idag hör man alltså inte alls.


Chord m-scaler visar kanske att det inte är så ohörbart ändå? svansarna alltså.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Morello » 2020-09-07 19:50

Jag vill iofs minnas att m-skalaren har just ett korrekt implementerat interpolationsfilter med de så kallade för- och efterringningarna fullt synliga i tidsdomänen. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6240
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav I-or » 2020-09-08 00:20

sprudel,

Chord m-scaler visar kanske att det inte är så ohörbart ändå? svansarna alltså.


Hur ska man kunna höra en svag, men tilltagande, sinus (förringningen) när man inte kan höra en starkare konstant dito av samma frekvens (22050 Hz för CD)?
(JA som inte ens hörde galet överdrivna förringningar i KH:s blindtest hörde förstås tydlig skillnad för denna produkt med hänvisning till just förringningar eller "time smear".)

Man får komma ihåg att ringningarna bara är ett fenomen som uppstår för att systemet, liksom alla fysikaliska system, har ändlig övre gränsfrekvens. Jämför gärna med den kanske mer bekanta matematiken bakom hur man kan bygga upp en fyrkantvåg av sinusar - Fourierserie https://sv.wikipedia.org/wiki/Fourierserie.



Morello,

Jag vill iofs minnas att m-skalaren har just ett korrekt implementerat interpolationsfilter med de så kallade för- och efterringningarna fullt synliga i tidsdomänen. :)


Stämmer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav sprudel » 2020-09-26 08:48

Åter till testen och recensionen.
Atkinson finner vid lyssnandet att Holo-dacen i NOS överglänser Weiss på vissa parametrar, trots artefakter i mätningarna.
Det är ju lite spännande faktiskt och ger perspektiv på andra trådar där man diskuterar mätbarhet och hörbarhet.
Johan går ju i taket, bland annat på diskantfallet. Hur mycket hörs det kontra andra positiva egenskaper i NOS-läget?
Det finns annat att diskutera i testupplägget också, tex att använda sig av en passiv volymkontroll istället för en förförstärkare. Weiss har ju inbyggd ”förförstärkare” vilket inte Holo dac har.

När jag provlyssnade dacar och fann relativt stora skillnader visade det sig att dessa skillnader till största delen låg i dacarnas volymkontroll/försteg. När jag senare provade dacar med ett dedikerat försteg i anläggningen var skillnaderna knappt identifierbara. Min erfarenheter i min setup förstås. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav jonasp » 2020-09-26 09:16

sprudel skrev:När jag provlyssnade dacar och fann relativt stora skillnader visade det sig att dessa skillnader till största delen låg i dacarnas volymkontroll/försteg. När jag senare provade dacar med ett dedikerat försteg i anläggningen var skillnaderna knappt identifierbara. Min erfarenheter i min setup förstås. :)


Jag kan egentligen inte kommentera de specifika apparater mer som tidigare nämnt i tråden. Men jag vill bara säga att vad du skriver här passar väldigt bra med min bild av hur saker och ting fungerar. En anekdot är att jag lånade hem en Sentec DiAna till prov efter goda omdömen både i Hifi & Musik och LTS tidning MoLT. Jag hade stora förhoppningar om att få höra en dramatisk skillnad. Det blev ett gigantiskt antiklimax! :mrgreen: Ja, det lät ju bra. Men det hände inte så mycket med ljudet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

AlbertHall
 
Inlägg: 1501
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav AlbertHall » 2020-09-26 21:26

sprudel skrev:Åter till testen och recensionen.
Atkinson finner vid lyssnandet att Holo-dacen i NOS överglänser Weiss på vissa parametrar, trots artefakter i mätningarna.
Det är ju lite spännande faktiskt och ger perspektiv på andra trådar där man diskuterar mätbarhet och hörbarhet.
Johan går ju i taket, bland annat på diskantfallet. Hur mycket hörs det kontra andra positiva egenskaper i NOS-läget?
Det finns annat att diskutera i testupplägget också, tex att använda sig av en passiv volymkontroll istället för en förförstärkare. Weiss har ju inbyggd ”förförstärkare” vilket inte Holo dac har.

När jag provlyssnade dacar och fann relativt stora skillnader visade det sig att dessa skillnader till största delen låg i dacarnas volymkontroll/försteg. När jag senare provade dacar med ett dedikerat försteg i anläggningen var skillnaderna knappt identifierbara. Min erfarenheter i min setup förstås. :)


Jepp, skippa dacarnas eventuella volymkontroller. De ska köras via ett kompetent försteg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-26 22:07

AlbertHall skrev:
sprudel skrev:Åter till testen och recensionen.
Atkinson finner vid lyssnandet att Holo-dacen i NOS överglänser Weiss på vissa parametrar, trots artefakter i mätningarna.
Det är ju lite spännande faktiskt och ger perspektiv på andra trådar där man diskuterar mätbarhet och hörbarhet.
Johan går ju i taket, bland annat på diskantfallet. Hur mycket hörs det kontra andra positiva egenskaper i NOS-läget?
Det finns annat att diskutera i testupplägget också, tex att använda sig av en passiv volymkontroll istället för en förförstärkare. Weiss har ju inbyggd ”förförstärkare” vilket inte Holo dac har.

När jag provlyssnade dacar och fann relativt stora skillnader visade det sig att dessa skillnader till största delen låg i dacarnas volymkontroll/försteg. När jag senare provade dacar med ett dedikerat försteg i anläggningen var skillnaderna knappt identifierbara. Min erfarenheter i min setup förstås. :)


Jepp, skippa dacarnas eventuella volymkontroller. De ska köras via ett kompetent försteg.


Som mycket väl kan sitta i DAC:en...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Bill50x » 2020-09-26 22:29

RogerGustavsson skrev:
AlbertHall skrev:
sprudel skrev:Åter till testen och recensionen.
Atkinson finner vid lyssnandet att Holo-dacen i NOS överglänser Weiss på vissa parametrar, trots artefakter i mätningarna.
Det är ju lite spännande faktiskt och ger perspektiv på andra trådar där man diskuterar mätbarhet och hörbarhet.
Johan går ju i taket, bland annat på diskantfallet. Hur mycket hörs det kontra andra positiva egenskaper i NOS-läget?
Det finns annat att diskutera i testupplägget också, tex att använda sig av en passiv volymkontroll istället för en förförstärkare. Weiss har ju inbyggd ”förförstärkare” vilket inte Holo dac har.

När jag provlyssnade dacar och fann relativt stora skillnader visade det sig att dessa skillnader till största delen låg i dacarnas volymkontroll/försteg. När jag senare provade dacar med ett dedikerat försteg i anläggningen var skillnaderna knappt identifierbara. Min erfarenheter i min setup förstås. :)


Jepp, skippa dacarnas eventuella volymkontroller. De ska köras via ett kompetent försteg.


Som mycket väl kan sitta i DAC:en...

En DAC, eller CD-spelare för den delen, verkar ofta inte ha drivkraften för att driva ett slutsteg. oavsett vad data säger. Det låter ofta(st) bättre med ett försteg emellan. Jag har testat åskilliga gånger med sk passivt försteg och det har hittills aldrig låtit lika bra som med ett aktivt försteg mellan källa och slutsteg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav sprudel » 2020-09-27 11:30

RogerGustavsson skrev:
AlbertHall skrev:
sprudel skrev:Åter till testen och recensionen.
Atkinson finner vid lyssnandet att Holo-dacen i NOS överglänser Weiss på vissa parametrar, trots artefakter i mätningarna.
Det är ju lite spännande faktiskt och ger perspektiv på andra trådar där man diskuterar mätbarhet och hörbarhet.
Johan går ju i taket, bland annat på diskantfallet. Hur mycket hörs det kontra andra positiva egenskaper i NOS-läget?
Det finns annat att diskutera i testupplägget också, tex att använda sig av en passiv volymkontroll istället för en förförstärkare. Weiss har ju inbyggd ”förförstärkare” vilket inte Holo dac har.

När jag provlyssnade dacar och fann relativt stora skillnader visade det sig att dessa skillnader till största delen låg i dacarnas volymkontroll/försteg. När jag senare provade dacar med ett dedikerat försteg i anläggningen var skillnaderna knappt identifierbara. Min erfarenheter i min setup förstås. :)


Jepp, skippa dacarnas eventuella volymkontroller. De ska köras via ett kompetent försteg.


Som mycket väl kan sitta i DAC:en...


Känner du till någon sådan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Morello » 2020-09-27 11:31

Vilket inte har med CD-spelarens drivförmåga att göra, utan på det faktum att en passiv potentiometer medför att utgångsimpedansen varierar med nivåpådraget och när maximum vid -6 dB och mäter då in på en fjärdedel av potentiometerns nominella värde.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav sprudel » 2020-09-27 11:37

americantabloid skrev:Hej, kan man inte köra denna DAC i olika lägen, NOS/OS?

Förklara gärna vad som är dåligt i OS läge.
Se även den recension på samma DAC på audiosciencereview.

Obs en genuin undran angående i OS läge performance och jag blottar min okunskap.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-holo-audio-may-probably-the-best-discrete-r2r-dac.10161

Mvh
at


Det var som f-n! Någon som kan förklara mätningarna?
”Awesome!” enligt artikelförfattaren.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav Morello » 2020-09-27 11:52

Sprudel skrev "positiva egenskaper", men vad är det?

En apparat torde defineiras av dess negativa egenskaper, dvs sådant som tillför artefakter av olika slag.


För övrigt visar testet att ifrågavarande omvandlare har en skickligt implementerad faslåst slinga, varvid undertryckningen av svaj i den digitala domänen (jitter) blir stor.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-27 12:31

sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:
AlbertHall skrev:
Jepp, skippa dacarnas eventuella volymkontroller. De ska köras via ett kompetent försteg.


Som mycket väl kan sitta i DAC:en...


Känner du till någon sådan?



Har inte Benchmark DAC:ar med volymkontroller med buffertsteg?

Jag har en CD-spelare med inbyggd DAC/försteg. Enligt Johan Lindroos en transparent apparat utan direkt "signatur". Det passar så klart inte alla. Då blir det till att leta efter något som har en passande "signatur". Ett kompetent försteg är det ju inte i egentlig mening. Det finns bara linjära ingångar, ingen RIAA, inga tonkontroller etc.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav sprudel » 2020-09-27 17:25

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:
RogerGustavsson skrev:
Som mycket väl kan sitta i DAC:en...


Känner du till någon sådan?



Har inte Benchmark DAC:ar med volymkontroller med buffertsteg?

Jag har en CD-spelare med inbyggd DAC/försteg. Enligt Johan Lindroos en transparent apparat utan direkt "signatur". Det passar så klart inte alla. Då blir det till att leta efter något som har en passande "signatur". Ett kompetent försteg är det ju inte i egentlig mening. Det finns bara linjära ingångar, ingen RIAA, inga tonkontroller etc.


Det är nog inte enbart transparens som är viktigt. Jansson hade ju en Benchmark som nyttjades som försteg och bytte till 1622. Nu jämförde vi både Riaa och förstegsbyte samtidigt men jag tvivlar på att det var i enbart Riaa-kompetensen som förbättringen låg. Förbättringen var avsevärd i mina öron, och andras.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-27 17:58

Jag förväntar mig att 1622:an passerar LTS F/E-lyssning utan detektion. Gör det något annat? Givetvis finns det en möjlighet att två apparater har synergiverkan, kanske en färgning som upplevs positiv i vissa sammanhang?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9594
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Har Atkinson fått hjärnsläpp? (Holo Audio DAC)

Inläggav sprudel » 2020-09-27 22:26

RogerGustavsson skrev:Jag förväntar mig att 1622:an passerar LTS F/E-lyssning utan detektion. Gör det något annat? Givetvis finns det en möjlighet att två apparater har synergiverkan, kanske en färgning som upplevs positiv i vissa sammanhang?


Säger nog mer om detektionsnivån för LTS än apparternas kompetens.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster