Varför lutar A2?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Varför lutar A2?

Inläggav MorganM » 2020-09-08 15:26

Varför lutar mellanregistret på surroundhögtalarna A2 från Ino Audio?
Spelar det inte mer upp i taket då?
Behövs det i en anläggning där man har Atmos högtalare?
Tappar man inte mellanregister från sidan?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Varför lutar A2?

Inläggav hifikg » 2020-09-08 15:28

Står det inget i manifestet?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför lutar A2?

Inläggav Nattlorden » 2020-09-08 17:31

Jag tolkar det som att det är för att kontrollera utstrålningsmönstret. Står man sidan om och sänker sig nedanför dem så mer eller mindre försvinner de. Vilket då gör att man hör mindre av den man är närmst och mer av de andra och då får ett mer homogent ljudfält.

Hjärnan summerar ju ljudet om det anländer inom en tillräckligt nära tid, där den första som anländer ger dig en ledtråd till riktning, vilket gör att du kan sitta på olika ställen, exempelvis i två rader och det ändå blir samma uppfattmning av "det här är sidan om mig". Atmos ger inte den möjligheten, då det är individuella ljudpunkter, så varenda plats du väljer att sitta i kommer att få sin unika mix av vinklar - och i princip aldrig den som filmen mixades för - förutom om du har en stol precis i sweetspot. Så Atmos är det mest egoistiska ljudformatet av de alla, skulle jag säga.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför lutar A2?

Inläggav MorganM » 2020-09-08 22:19

Ok!
Jag sitter ju precis i sweetspoot då jag till 99% tittar på film själv.
Var inne på att byta ut alla högtalare mot Ino Audio,men blir tveksam på A2 konstruktion i nya Atmos anläggningen.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför lutar A2?

Inläggav MorganM » 2020-09-08 22:20

hifikg skrev:Står det inget i manifestet?

Inte vad jag sett.
Har fått för mig att A2 är gjorda lite innan Atmos kom in i bilden?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför lutar A2?

Inläggav Nattlorden » 2020-09-08 22:28

MorganM skrev:Ok!
Jag sitter ju precis i sweetspoot då jag till 99% tittar på film själv.
Var inne på att byta ut alla högtalare mot Ino Audio,men blir tveksam på A2 konstruktion i nya Atmos anläggningen.


iP istället?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför lutar A2?

Inläggav Frisk » 2020-09-08 22:32

Jag tycker A2 fungerar mycket bra med atmos, A2an skapar ingen tydlig takreflex/höjd utan låter bara med väldigt homogent omgivande fält.

Har du lust att ta en tur förbi Västerås kan du få en demo i en för stunden väldigt rörig bio. Det bör gå att få till med lite försiktighet trots corona-situationen.

A2 surround och A1t för Atmos. Plus lite annat Ino.

Jag tycker inte heller Atmos är speciellt egoistiskt, det kanske inte låter lika likadant som övriga högtalarna men eventuell skillnad är inget som jag retat mig på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför lutar A2?

Inläggav Nattlorden » 2020-09-08 23:01

Frisk skrev:Jag tycker inte heller Atmos är speciellt egoistiskt, det kanske inte låter lika likadant som övriga högtalarna men eventuell skillnad är inget som jag retat mig på.


Skillnaden är inte "eventuell". Den är definitivt från teorin rakt ut i praktiken och jag har verifierat den på hemmabiomässor genom att fått lyssna till samma klipp ett par ggr i rad men från olika sittplatser, och inte bara gjort det i en setup utan ett par olika.

Sen behöver man inte bry sig - självklart - men att riktat ljud i takkanalerna kantrar högst markant mellan olika icke-sweetspot-platser är ett faktum.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför lutar A2?

Inläggav Frisk » 2020-09-08 23:29

Nattlorden skrev:
Frisk skrev:Jag tycker inte heller Atmos är speciellt egoistiskt, det kanske inte låter lika likadant som övriga högtalarna men eventuell skillnad är inget som jag retat mig på.


Skillnaden är inte "eventuell". Den är definitivt från teorin rakt ut i praktiken och jag har verifierat den på hemmabiomässor genom att fått lyssna till samma klipp ett par ggr i rad men från olika sittplatser, och inte bara gjort det i en setup utan ett par olika.


Sen behöver man inte bry sig - självklart - men att riktat ljud i takkanalerna kantrar högst markant mellan olika icke-sweetspot-platser är ett faktum.



Jaha, jag sitter väl mest i högsätet, får flytta runt lite och testa hör jag. Jag sitter ju rätt nära mina takhögtalare med låg takhöjd, men tycker ju a1 sprider så bra att det inte blir så mycket punktljud ändå. Ofta är det rätt lika ljud i alla takkanalerna, men inte inte alltid,. Där stack Joker ut som extrem, av vad jag sett. Mycket större behållning hemma än på biografen. Undra om inte bion också hade DLP-projektor, tyckte hela rummet blinkade och kände obehag. Brukar bara drabba reklamen, så annat än bara ljudet som påverkade upplevelsen mellan hemma och borta där.

Samtliga mina takhögtalare sitter utanför normala platser så man ska inte hamna direkt under någon hur som, sitter man under eller "utanför" blir det förstås tokigt. Har två reservplatser som mer eller mindre är precis under, men de räknar jag inte in som ordentliga platser, mer bonus att kunna sitta två till i rummet om situationen kräver.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför lutar A2?

Inläggav DVD-ai » 2020-09-09 18:23

Jag tycker att Ino A2 är en helt fantastiskt bra och tillika ful surround högtalare.
6st sådana så är i alla fall jag nöjd med eller utan atmos. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför lutar A2?

Inläggav MorganM » 2020-09-10 06:58

Kan man ha A2 även som Atmos högtalare?
Tänkte om man skulle köpa 6st (paketpris) av Ingvar.
Mitt rum är ju väldigt litet 3,60x3,60,takhöjd 2,42.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Varför lutar A2?

Inläggav Frisk » 2020-09-10 07:57

MorganM skrev:Kan man ha A2 även som Atmos högtalare?
Tänkte om man skulle köpa 6st (paketpris) av Ingvar.
Mitt rum är ju väldigt litet 3,60x3,60,takhöjd 2,42.


De är sällan rekommenderade som takhögtalare, men finns säkert specialfall.

Om jag inte missminner mig blir der dock tvärt emot ditt resonemang, ju mindre rum ju större nytta för fler högtalare, större risk att hamna nära en högtalare och då också lättare ett riktningsbestämma.

Kanske a1 är mer lämpad för rummet? (Även om jag själv skulle ha svårt att acceptera den tanken i din situation)

Visserligen är mitt rum lite längre (runt 5m i "sittdelen" tror jag), ungefär samma bredd, men jag har 8st a2 och tycker på inget sätt det är för mycket.

Meh du är som sagt välkommen att komma och se mitt rum och lyssna om du vill.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför lutar A2?

Inläggav MorganM » 2020-09-11 05:30

Frisk skrev:
MorganM skrev:Kan man ha A2 även som Atmos högtalare?
Tänkte om man skulle köpa 6st (paketpris) av Ingvar.
Mitt rum är ju väldigt litet 3,60x3,60,takhöjd 2,42.


De är sällan rekommenderade som takhögtalare, men finns säkert specialfall.

Om jag inte missminner mig blir der dock tvärt emot ditt resonemang, ju mindre rum ju större nytta för fler högtalare, större risk att hamna nära en högtalare och då också lättare ett riktningsbestämma.

Kanske a1 är mer lämpad för rummet? (Även om jag själv skulle ha svårt att acceptera den tanken i din situation)

Visserligen är mitt rum lite längre (runt 5m i "sittdelen" tror jag), ungefär samma bredd, men jag har 8st a2 och tycker på inget sätt det är för mycket.

Meh du är som sagt välkommen att komma och se mitt rum och lyssna om du vill.

Ok!
Vad har du övrigt i anläggningen för apparater/frontar?
Jag kommer gärna och lyssnar på ditt bio rum :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster