Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-15 08:29

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Min egen erfarenhet är att man någorlunda ofta har rätt i åsikten om vilka ljudskillnader som finns men att man brister i analysen på vad dessa skillnader beror på. Även om man försöker isolera förändringarna till en sak i taget är det tyvärr alltför ofta som flera parametrar som förändras.

/ B


Ska man tro på någon som säger att det låter bättre med guldpläterad optisk kabel också?


Bara om de specificerar kabellyftarens form och densitet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Bill50x » 2020-09-15 09:34

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Min egen erfarenhet är att man någorlunda ofta har rätt i åsikten om vilka ljudskillnader som finns men att man brister i analysen på vad dessa skillnader beror på. Även om man försöker isolera förändringarna till en sak i taget är det tyvärr alltför ofta som flera parametrar som förändras.

Ska man tro på någon som säger att det låter bättre med guldpläterad optisk kabel också?

Den klassiska argumentationen brukar väl var "hoppar du från tredje våningen med denna t-shirt som sägs hindra alla skador vid nedslaget?" :D

Nejdå, man ska inte tro på alla tokigheter. Men om man lyssnar och hör skillnader så försöker man väl förklara saken? För drygt ett år sedan var jag hemma hos en kamrat och vi jämförde våra CD-spelare, båda i 25 tusenkronorsklassen när de var nya. Det var definitivt skillnad på dem ljudmässigt. Båda hörde vi lite mer detaljrikedom i min spelare, dock på marginalen till hörbart. Själv hörde jag ochså hur kamratens spelare presenterade musiken på en gammal jazz-skiva som rent kaos. Ljudet var det ingen skillnad på och vi började lyssna på min spelare så det handlade inte om att jag lärde mig låten/musiken. Det är ju annars ett vanligt misstag när man jämför, version nummer två är alltid bättre eftersom man då lärt sig musiken.

Men förklara för en logisk mät-Nisse att det lät kaotiskt om musiken, vad får du för svar? Du har hört fel, tror du på Tomten också?

För den som inte tror på Tomten, ja det finns fördelar med en NAS. Framför allt ur praktisk synvinkel och där man är flera brukare av musik/video/bilder/dokument osv. Men det blir förstås en apparat till att ta hand om och serva. Själv använder jag min egna dator som server för musiken, orkar inte hålla på med en NAS. Det räcker med att se till att ha en fungerande back-up.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster