Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Harryup » 2020-09-13 21:20

hifikg skrev:
hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.


Hur i hela friden skulle det kunna vara så? Finns det belägg för ett sådant påstående?


Varför skulle det inte kunna vara så att elektronik byggd för att enbart för att spela musik på kan låta bättre än elektronik byggt för att skriva dokument med?
Sen att grunkan ur grupp 2 kan bearbeta bilder, surfa på nätet och en massa programvara som snurrar ifrån otaliga leverantörer som hela tiden behöver matchas och uppdateras lär väl knappast vara en fördel ur optimal ljudmässigt perspektiv.
Brukar du uppleva att datorer fungerar ganska konstant?

/Harry Up

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hcl » 2020-09-13 21:35

hifikg skrev:
hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.


Hur i hela friden skulle det kunna vara så? Finns det belägg för ett sådant påstående?

Motfrågan är väl som Harryup menar; Varför inte? Det vore väl egentligen mer underligt om det inte var så - kan jag tycka.

Notera att jag använde orden "nog" och "ofta" d.v.s. ett ganska okategoriskt uttalande, men det är lika fullt min erfarenhet så här långt. Jag har givetvis inte testat alla DAC:ar (bara så ingen frågar...). Det är dock inte något statiskt tillstånd så... Externa DAC:ar/ljudkort (t.ex. sådana som används i studiosammanhang) kan också prestera på ett förtjänstfullt sätt, men ännu så länge så ligger dessa riktigt bra enheter på prisnivåer ungefär i samma härad som riktigt bra hifi-streamers.

(skrivet sittandes vid dator med musik i lurarna :oops: )
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-13 23:01

Harryup skrev:...Brukar du uppleva att datorer fungerar ganska konstant? ...


Ja.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-13 23:06

hcl skrev:
hifikg skrev:
hcl skrev:Den väsentliga skillnaden är nog ändå att NAS+streamer ofta låter bättre än HD+dator+DAC.


Hur i hela friden skulle det kunna vara så? Finns det belägg för ett sådant påstående?

Motfrågan är väl som Harryup menar; Varför inte? Det vore väl egentligen mer underligt om det inte var så - kan jag tycka.

Notera att jag använde orden "nog" och "ofta" d.v.s. ett ganska okategoriskt uttalande, men det är lika fullt min erfarenhet så här långt. Jag har givetvis inte testat alla DAC:ar (bara så ingen frågar...). Det är dock inte något statiskt tillstånd så... Externa DAC:ar/ljudkort (t.ex. sådana som används i studiosammanhang) kan också prestera på ett förtjänstfullt sätt, men ännu så länge så ligger dessa riktigt bra enheter på prisnivåer ungefär i samma härad som riktigt bra hifi-streamers.

(skrivet sittandes vid dator med musik i lurarna :oops: )


Tja... när mina ettor o nollor rullar in i DAC-en så spelar det nog ingen roll varifrån de kommer, så länge de kommer i en jämn ström. Det jag befarar med en NAS är avbrott i den jämna strömmen. Givetvis mycket mindre risk för det om den går på ett eget, internt, nätverk, men säkrare än en direktansluten hårddisk, njae, jag är skeptisk och oavsett när den digitala strömmen processats så är det väl omvandlingen till analogt som är den kinkiga processen o den tror jag att en väl fungerande dedicerad DAC gör bättre än en (enkel) mediespelare som ska vara allting, den påverkar sannolikt mer än min dator gör. När min Mac släppt filerna till DAC-en så ställer den inte till så mycket mer. Det är t o m så att jag kan stänga av datorn och musiken fortgår i åtskilliga sekunder ändå.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-13 23:15

goat76 skrev:Hur gör du i dagsläget när du vill lyssna på din lagrade musik i lägenheten eller på polarens musik, tar du med dig datorn och dina hårddiskar upp till lägenheten, och när blev det ens viktigt att lyssna på polarens musik hemifrån dig???

Klart att det går att streama musik och film över internet från egen NAS, men det måste väl ändå ses som en sekundär funktion. Men visst går det, jag har suttit med en vän i Thailand och tittat på film i HD och lyssnat på musik från hans NAS hemma i Sverige utan någon kvalitetsförlust, det hänger ju bara på uppkopplingens kvalitet.

En NAS är ju som jag sa främst en bra lösning för lagring av media för det egna nätverket, vilket medför enkel åtkomst från alla uppspelningsenheter från en och samma lagringsplats.


1) Jag tar med en CD upp i lyan. Polarens musik lyssnar jag på genom hederlig fildelning när vi besöker varandra. Det funkar. Vi har till 72,8% samma musiksmak, dvs jag gillar i princip allt han gillar, men han köper inte allt jag gillar :)

2) Okej, men får man samma ljudkvalitet och överföringssäkerhet som när man sitter i sitt eget intranät?

3) Jag har bara en anläggning som jag verkligen lyssnar på. I mobilen har jag laddat ner ett fåtal fonogram i full upplösning, men numera är jag modern o streamar från Apple Music. Det sista kommer vara vad som gäller i bilen, i lägenheten och hemma hos andra. Det får duga. Och ärligt talat, nu sitter jag o lyssnar på Oskar Lindström Trio via Apple Music utan att ha en susning om vad det är för kvalitet på strömmen, men undrar om jag skulle njuta mer om det var en snurrande CD som levererade musiken. Jag kanske inte hör bättre än att streaming kommer fylla alla mina krav när jag väl vant mig vid tanken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 414
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav mn12 » 2020-09-13 23:38

hifikg skrev:
Fast om jag vill lyssna i lägenheten eller på polarens musik lär den väl transporteras över det stora, världsomspännande, nätet?
.


Ja, men se till att du har koll på vad du öppnar i din router och Nas. Klantar du till det ger du alla på internet access till ditt nätverk och det kan påverka mer än ditt ljud.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-14 00:03

mn12 skrev:
hifikg skrev:
Fast om jag vill lyssna i lägenheten eller på polarens musik lär den väl transporteras över det stora, världsomspännande, nätet?
.


Ja, men se till att du har koll på vad du öppnar i din router och Nas. Klantar du till det ger du alla på internet access till ditt nätverk och det kan påverka mer än ditt ljud.


Ett schyst lösenord?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav goat76 » 2020-09-14 00:04

hifikg skrev:
goat76 skrev:Hur gör du i dagsläget när du vill lyssna på din lagrade musik i lägenheten eller på polarens musik, tar du med dig datorn och dina hårddiskar upp till lägenheten, och när blev det ens viktigt att lyssna på polarens musik hemifrån dig???

Klart att det går att streama musik och film över internet från egen NAS, men det måste väl ändå ses som en sekundär funktion. Men visst går det, jag har suttit med en vän i Thailand och tittat på film i HD och lyssnat på musik från hans NAS hemma i Sverige utan någon kvalitetsförlust, det hänger ju bara på uppkopplingens kvalitet.

En NAS är ju som jag sa främst en bra lösning för lagring av media för det egna nätverket, vilket medför enkel åtkomst från alla uppspelningsenheter från en och samma lagringsplats.


1) Jag tar med en CD upp i lyan. Polarens musik lyssnar jag på genom hederlig fildelning när vi besöker varandra. Det funkar. Vi har till 72,8% samma musiksmak, dvs jag gillar i princip allt han gillar, men han köper inte allt jag gillar :)

2) Okej, men får man samma ljudkvalitet och överföringssäkerhet som när man sitter i sitt eget intranät?

3) Jag har bara en anläggning som jag verkligen lyssnar på. I mobilen har jag laddat ner ett fåtal fonogram i full upplösning, men numera är jag modern o streamar från Apple Music. Det sista kommer vara vad som gäller i bilen, i lägenheten och hemma hos andra. Det får duga. Och ärligt talat, nu sitter jag o lyssnar på Oskar Lindström Trio via Apple Music utan att ha en susning om vad det är för kvalitet på strömmen, men undrar om jag skulle njuta mer om det var en snurrande CD som levererade musiken. Jag kanske inte hör bättre än att streaming kommer fylla alla mina krav när jag väl vant mig vid tanken.


2) Om uppkopplingen inte räcker till så blir det såklart avbrott, men så länge ljudet går fram så låter det lika bra som den ursprungliga filen låter på plats. Det är väl ingen direkt skillnad jämfört med hur streaming från Tidal fungerar, det är ju även i det fallet streaming från ett lagrat musikbibliotek från någon plats över internet. Ett album på Tidal låter identiskt med samma master-version på CD.

Personligen är jag dock helt ointresserad av att streama från min NAS när jag inte är hemma, jag har inte ens aktiverat den funktionen i min NAS att kunna nå den utanför mitt eget nätverk. För mig är det antingen lyssning i hemmet på huvudsystemet eller i hörlurar från mobilen, och i mobilen har jag musiken lagrad i Foobar eller så lyssnar jag på Tidal. Varför anstränga mobilen eller slösa på mobildata i onödan när jag ändå har tillgång till det mesta ändå? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-14 00:12

goat76 skrev:Personligen är jag dock helt ointresserad av att streama från min NAS när jag inte är hemma, jag har inte ens aktiverat den funktionen i min NAS att kunna nå den utanför mitt eget nätverk. För mig är det antingen lyssning i hemmet på huvudsystemet eller i hörlurar från mobilen, och i mobilen har jag musiken lagrad i Foobar eller så lyssnar jag på Tidal. Varför anstränga mobilen eller slösa på mobildata i onödan när jag ändå har tillgång till det mesta ändå? :)


Varför har du inte din musikhårddisk/diskar anslutna direkt till din DAC? Är det för att få ett bättre gränssnitt för sökning mm? För det är precis vad min polare är ute efter. Jag som kör Musik från Apple behöver inget annat gränssnitt, det är fulländat (jag saknar i varje fall inget).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav goat76 » 2020-09-14 00:33

hifikg skrev:
goat76 skrev:Personligen är jag dock helt ointresserad av att streama från min NAS när jag inte är hemma, jag har inte ens aktiverat den funktionen i min NAS att kunna nå den utanför mitt eget nätverk. För mig är det antingen lyssning i hemmet på huvudsystemet eller i hörlurar från mobilen, och i mobilen har jag musiken lagrad i Foobar eller så lyssnar jag på Tidal. Varför anstränga mobilen eller slösa på mobildata i onödan när jag ändå har tillgång till det mesta ändå? :)


Varför har du inte din musikhårddisk/diskar anslutna direkt till din DAC? Är det för att få ett bättre gränssnitt för sökning mm? För det är precis vad min polare är ute efter. Jag som kör Musik från Apple behöver inget annat gränssnitt, det är fulländat (jag saknar i varje fall inget).


Min NAS är min musikhårddisk, den ÄR ansluten direkt till min Linn Akurate DSM. Anslutningskabeln är en nätverkskabel och musikhårddisken befinner sig i ett annat rum i lägenheten så att jag slipper höra hårddiskar och fläktar.
På min NAS har jag ett serverprogram som heter Twonky Media vilket har en uppsjö varianter av hur filerna presenteras, alla dessa varianter går sedan att välja mellan i Linns styrprogram Kazoo. Jag föredrar indexeringen Artsist/Album vilket ger en lista över artister och band, och klickar man på ett specifikt band så ligger alla deras album samlade där.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-14 00:41

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:Personligen är jag dock helt ointresserad av att streama från min NAS när jag inte är hemma, jag har inte ens aktiverat den funktionen i min NAS att kunna nå den utanför mitt eget nätverk. För mig är det antingen lyssning i hemmet på huvudsystemet eller i hörlurar från mobilen, och i mobilen har jag musiken lagrad i Foobar eller så lyssnar jag på Tidal. Varför anstränga mobilen eller slösa på mobildata i onödan när jag ändå har tillgång till det mesta ändå? :)


Varför har du inte din musikhårddisk/diskar anslutna direkt till din DAC? Är det för att få ett bättre gränssnitt för sökning mm? För det är precis vad min polare är ute efter. Jag som kör Musik från Apple behöver inget annat gränssnitt, det är fulländat (jag saknar i varje fall inget).


Min NAS är min musikhårddisk, den ÄR ansluten direkt till min Linn Akurate DSM. Anslutningskabeln är en nätverkskabel och musikhårddisken befinner sig i ett annat rum i lägenheten så att jag slipper höra hårddiskar och fläktar.
På min NAS har jag ett serverprogram som heter Twonky Media vilket har en uppsjö varianter av hur filerna presenteras, alla dessa varianter går sedan att välja mellan i Linns styrprogram Kazoo. Jag föredrar indexeringen Artsist/Album vilket ger en lista över artister och band, och klickar man på ett specifikt band så ligger alla deras album samlade där.


Oki, du slipper oljud alltså. Bra så. Själv kör jag med 2,5" diskar som är fläktlösa o tämligen ohörbara, backupdisken låter lite mer, men jag gör inte backup medan jag lyssnar. Kazoo kanske är som Musik (tidigare känt som iTunes alltså). Jag söker t ex på Ebba Forsberg o får då upp allt hon är registrerad i, himla praktiskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hcl » 2020-09-14 08:19

hifikg skrev:
Tja... när mina ettor o nollor rullar in i DAC-en så spelar det nog ingen roll varifrån de kommer, ... , jag är skeptisk och oavsett när den digitala strömmen processats så är det väl omvandlingen till analogt som är den kinkiga processen o den tror jag att en väl fungerande dedicerad DAC gör bättre än en (enkel) mediespelare som ska vara allting, den påverkar sannolikt mer än min dator gör. När min Mac släppt filerna till DAC-en så ställer den inte till så mycket mer. Det är t o m så att jag kan stänga av datorn och musiken fortgår i åtskilliga sekunder ändå.

Skillnaden mellan en dator och en NAS är (givetvis inte våldsam, men ändå vanligen) att en NAS är dedicerad för lagring, lagerhållning av filer medan en dator vanligen har betydligt fler program rullande samtidigt. Skillnaden mellan en DAC och en nätverksspelare är främst det digitala gränssnittet som i DAC fallet är antingen något synkront gränssnit (typ SPDIF) eller ett semisynkront gränssnitt USB medan nätverksspelaren styr datainflödet själv d.v.s. den interna klockan styr filhämtningen från NAS:en. Ofta kan de även agera precis som en DAC, men eftersom det vanligen inte är lika bra så är det inte förstahandsvalet. Helt asynkrona DAC:ar är i princip samma grej som en nätverksspelare.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 08:36

hifikg skrev:Tja... när mina ettor o nollor rullar in i DAC-en så spelar det nog ingen roll varifrån de kommer, så länge de kommer i en jämn ström. Det jag befarar med en NAS är avbrott i den jämna strömmen. Givetvis mycket mindre risk för det om den går på ett eget, internt, nätverk, men säkrare än en direktansluten hårddisk, njae, jag är skeptisk och oavsett när den digitala strömmen processats så är det väl omvandlingen till analogt som är den kinkiga processen o den tror jag att en väl fungerande dedicerad DAC gör bättre än en (enkel) mediespelare som ska vara allting, den påverkar sannolikt mer än min dator gör. När min Mac släppt filerna till DAC-en så ställer den inte till så mycket mer. Det är t o m så att jag kan stänga av datorn och musiken fortgår i åtskilliga sekunder ändå.


Ettorna och nollorna buffras väl i alla digitala system? Det är flera sekunders buffring likt det du nämner med när du stänger av datorn, dt är i båda fallen tal om liknande digitalteknik. När det fanns både analog och digital TV kunde detta bli lite småroligt på en del sportbarer med direktsändning där analogsändningen låg före den digitala. Det skreks över gjort mål i ena änden av lokalen och de som hade digital mottagning i andra änden hade ännu inte fått sin bild.

En dedikerad DAC kan ofta anslutas till streamers. Det är säkert så att utrustning dedikerad för ljud har möjlighet att låta bättre än en multimaskin som datorer ju är. De som sysslar yrkesmässigt med ljud tror jag inte sitter med datorer som är uppkopplade till en uppsjö andra uppgifter.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav ottovonkopp » 2020-09-14 11:07

hifikg skrev:Ett par enkla frågor bara

1) Idag spelar jag min musik från hårddiskar som jag rippar plastbitar eller laddar ner filer till. Hårddiskarna är direkt anslutna till Macen som musiken väljs från och spelas upp från via en DAC etc. Fungerar bra för mig, medan en polare väckt frågan om NAS på allvar. Vilken NAS är bäst för musik? Min erfarenhet av en ganska enkel NAS är att det tog fruktansvärt lång tid att föra över musiken till den, så lång tid att jag gav upp.

2) Ansluter man NASen via en kabel? Om så, vad är skillnaden mot att ha en hårddisk direkt till datorn?

3) Om man streamar trådlöst från egen NAS, bibehålls då ljudkvaliteten eller förlorar man något i överföringen? Många 24/192 filer handlar det om.

4) Om jag ansluter mig till polarens NAS via nätet, vilken kvalitet får jag då?


1) Vilken NAS som helst funkar för musik. Vad är lång tid? För jag över hela mitt musikbibliotek från min NAS hemma till min backup-NAS borta över vpn\internet så tar det ett dygn eller så. Nästan 8000 flacfiler. En rippad cd tar någon minut.

2) Om du menar med usb så att NAS:n dyker upp som en disk så är det ingen direkt skillnad. En NAS har ofta speglade diskar så går en sönder är det bara att stoppa i en ny och köra vidare.

3) Beror helt på vilken mjukvara som används. Har inget med NAS:n i sig att göra.

4) Se svar 3.

Har en ReadyNAS 202 hemma med Logitech Media Server (LMS) och Plex Media Server (PMS).

PMS är enklast att spela upp musik över internet med. Det är snyggt och du kan dela din musik med kompisar på ett enkelt sätt.
Plexamp är en musik-endast klient som funkar fint både på datorn och mobilen (Carplay och Android Auto).

Hemma funkar Squeezebox och LMS bäst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Bill50x » 2020-09-14 16:30

ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.

Mjae, det råder delade meningar om detta.

Läs denna artikel och begrunda...

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Almen » 2020-09-14 17:02

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.

Mjae, det råder delade meningar om detta.

Läs denna artikel och begrunda...

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596

/ B

:D :D :D

Vem är den där "Linnofil", egentligen?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-14 17:29

"A bit of a warning:
If you build the "Linnofil Super NAS" above, don't think that you can swap any component with something of "better/newer" spec. It will not be the same. The components are selected with tunedem "

Fniss... fast vi vet alla att H&M hörde tydliga skillnader på olika RJ45 kablar också, en rackarns tur att man inte har sådan hörsel, det kan bli dyrt det!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-14 18:06

Almen skrev:
Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.

Mjae, det råder delade meningar om detta.

Läs denna artikel och begrunda...

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596

/ B

:D :D :D

Vem är den där "Linnofil", egentligen?


Daterad 2007!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav peterh » 2020-09-14 18:50

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.

Mjae, det råder delade meningar om detta.

Läs denna artikel och begrunda...

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596

/ B

En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...

Jag har inte svarat på andra frågan : Vad är bäst" Svaret är sannolikt en netapp. Men det är knappast det
som efterfrågas, utan det än nog något billigare och mera lämpat för hemmabruk.

En microserver med xigmanas !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-14 18:57

peterh skrev:
Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.

Mjae, det råder delade meningar om detta.

Läs denna artikel och begrunda...

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596

/ B

En patetisk sucker ....


Nääää... det handlar om "A quantum leap in performance" måste väl vara bra :)
Bara jag får rätt färg på nätverkskablarna och lite belt-tejp på säkringarna först så ska jag överväga saken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Bill50x » 2020-09-14 19:04

peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...

Det är förstås lätt att göra sig lustig över någon när man själv inte fattar något.
Ni som var med på 80-talet när CD-spelarna introducerades! Det var ju hallelujah över hur bra det lät! Och det handlade ju bara om ettor och nollor så det kunde ju inte vara fel, eller hur? Trots att vissa tidskrifter (tex HiFi&Musik) testade spelare enbart ur praktisk synvinkel och pris eftersom prestanda ljudmässigt inte kunde skilja sig åt, så började ändå många diskutera ljudkvalité och skillnader mellan olika spelare.

Men ni som gnäller på denna "sucker" - har någon av er överhuvudtaget provat olika NAS'ar? Vad har ni för belägg för era trista kommentarer?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav hifikg » 2020-09-14 19:18

Bill50x skrev:
peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...

Det är förstås lätt att göra sig lustig över någon när man själv inte fattar något.
Ni som var med på 80-talet när CD-spelarna introducerades! Det var ju hallelujah över hur bra det lät! Och det handlade ju bara om ettor och nollor så det kunde ju inte vara fel, eller hur? Trots att vissa tidskrifter (tex HiFi&Musik) testade spelare enbart ur praktisk synvinkel och pris eftersom prestanda ljudmässigt inte kunde skilja sig åt, så började ändå många diskutera ljudkvalité och skillnader mellan olika spelare.

Men ni som gnäller på denna "sucker" - har någon av er överhuvudtaget provat olika NAS'ar? Vad har ni för belägg för era trista kommentarer?

/ B


Njae, men att snubben skulle ha hittat den heliga gral som inte ens får modifieras med modernare komponenter osv låter mumbojumbo grande. Att jämföra NAS-ar vore väl ett hästjobb om något. Då finns det sannolikt andra delar av anläggningen/omgivningen som betalar sig bättre att se över. Fast jag kan förstås ha fel, hade det 1969 så det kan hända igen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Bill50x » 2020-09-14 19:30

hifikg skrev:
Bill50x skrev:
peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...

Det är förstås lätt att göra sig lustig över någon när man själv inte fattar något.
Ni som var med på 80-talet när CD-spelarna introducerades! Det var ju hallelujah över hur bra det lät! Och det handlade ju bara om ettor och nollor så det kunde ju inte vara fel, eller hur? Trots att vissa tidskrifter (tex HiFi&Musik) testade spelare enbart ur praktisk synvinkel och pris eftersom prestanda ljudmässigt inte kunde skilja sig åt, så började ändå många diskutera ljudkvalité och skillnader mellan olika spelare.

Men ni som gnäller på denna "sucker" - har någon av er överhuvudtaget provat olika NAS'ar? Vad har ni för belägg för era trista kommentarer?

Njae, men att snubben skulle ha hittat den heliga gral som inte ens får modifieras med modernare komponenter osv låter mumbojumbo grande. Att jämföra NAS-ar vore väl ett hästjobb om något. Då finns det sannolikt andra delar av anläggningen/omgivningen som betalar sig bättre att se över. Fast jag kan förstås ha fel, hade det 1969 så det kan hända igen!

Ur hans synvinkel ska man förstås inte ändra någonting, för allt det som föreslås år noga testat och fungerar bra. Det hindrar givetvis ingen att bygga en likadan NAS (om nu ingående komponenter ens går att få tag på) och sedan bygga vidare på detta bygge. Så tänker jag göra den dagen det är aktuellt. Jag känner inte "Linnofil" personligen men jag uppfattar hen som en synnerligen seriös person, trots att hen starkt ogillar mina stånd-/synpunkter :-)
Jag är på en annan nivå, jag är nöjd bara jag får det låta. För min egen del gick det snett när jag satt med min nyligen inköpta stereo 1970 och testade att använda vanlig lampsladd istället för bifogade högtalarkabel. Skillnaden i ljud var så grym att jag fortfarande (ibland) testar olika lösningar för bättre ljud!

Men jag måste erkänna att jag, utan att ha lyssnat, tvekar lite inför olika bord för routern i systemet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav peterh » 2020-09-14 19:40

Bill50x skrev:
peterh skrev:En patetisk sucker .... Fumlar med MS och diverse hembyggen...

Det är förstås lätt att göra sig lustig över någon när man själv inte fattar något.
Ni som var med på 80-talet när CD-spelarna introducerades! Det var ju hallelujah över hur bra det lät! Och det handlade ju bara om ettor och nollor så det kunde ju inte vara fel, eller hur? Trots att vissa tidskrifter (tex HiFi&Musik) testade spelare enbart ur praktisk synvinkel och pris eftersom prestanda ljudmässigt inte kunde skilja sig åt, så började ändå många diskutera ljudkvalité och skillnader mellan olika spelare.

Men ni som gnäller på denna "sucker" - har någon av er överhuvudtaget provat olika NAS'ar? Vad har ni för belägg för era trista kommentarer?

/ B

Som jag skrev så ligger netapp övert på min lista.
En bit ner kommer freenas / xigmanas
längre ner hp / lustre , bra fräs men ack så meckigt att hålla igång.
Solaris zfs funkar bra
linux xfs fungerar ok, fast en del begränsningar
OSX med påhängd raidlåda , funkar men instängt

tidig netgear - avrådes bestämt. Nyare med linux möjliga, fast supporten på inlåsta linux från netgear stinker.

Att använda wintoys på en NAS är patetiskt
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Bill50x » 2020-09-14 19:47

peterh skrev:Som jag skrev så ligger netapp övert på min lista.
En bit ner kommer freenas / xigmanas
längre ner hp / lustre , bra fräs men ack så meckigt att hålla igång.
Solaris zfs funkar bra
linux xfs fungerar ok, fast en del begränsningar
OSX med påhängd raidlåda , funkar men instängt

tidig netgear - avrådes bestämt. Nyare med linux möjliga, fast supporten på inlåsta linux från netgear stinker.

Att använda wintoys på en NAS är patetiskt

Du har säkert rätt. Men har du lyssnat och jämfört?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Bamsefar » 2020-09-14 19:54

Netapp? Slöast skräp jag någonsin stött på. Och helt orealistisk som hemma lösning. Netapp är bra för företag som är (dum-) snåla, men för hemmabruk? Pyttsan heller.

För hemmabruk så gäller troligen tyst lösning, med låg energiförbrukning (något en Netapp garanterat inte fixar).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav jonasp » 2020-09-14 21:23

Bill50x skrev:Du har säkert rätt. Men har du lyssnat och jämfört?

/ B


Det går säkert att hitta någon stackars sate som jämfört ljudkvaliteten hos olika filsystem.

-"Ljudbilden blir mycket djupare med XFS!"
-"Men basen är snärtigare med ZFS!"
-"Jag gillar inte NTFS. Det låter för digital. UFS ska det vara för den rätta rondören i ljudet"
-"FAT låter bäst!!!!"
osv

:mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav Bill50x » 2020-09-14 22:42

jonasp skrev:
Bill50x skrev:Du har säkert rätt. Men har du lyssnat och jämfört?

Det går säkert att hitta någon stackars sate som jämfört ljudkvaliteten hos olika filsystem.

-"Ljudbilden blir mycket djupare med XFS!"
-"Men basen är snärtigare med ZFS!"
-"Jag gillar inte NTFS. Det låter för digital. UFS ska det vara för den rätta rondören i ljudet"
-"FAT låter bäst!!!!"
osv

:mrgreen:

Min egen erfarenhet är att man någorlunda ofta har rätt i åsikten om vilka ljudskillnader som finns men att man brister i analysen på vad dessa skillnader beror på. Även om man försöker isolera förändringarna till en sak i taget är det tyvärr alltför ofta som flera parametrar som förändras.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav ottovonkopp » 2020-09-15 07:48

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:1) Vilken NAS som helst funkar för musik.

Mjae, det råder delade meningar om detta.

Läs denna artikel och begrunda...

https://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596

/ B


Kanske skulle ha skrivit att vilken NAS som hest funkar för lagring av musik. Att det skulle skilja på hur musiken låter beroende på var\hur filerna är lagrade låter väldigt konstigt?

Isf borde man kanske tänka på vilken hård\mjukvara man använder när man flyttar filerna till NAS:n också, eller vilken internetleverantör som användes när man tankade osv?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad vinner man med en NAS och vilken är bäst?

Inläggav jonasp » 2020-09-15 08:24

Bill50x skrev:Min egen erfarenhet är att man någorlunda ofta har rätt i åsikten om vilka ljudskillnader som finns men att man brister i analysen på vad dessa skillnader beror på. Även om man försöker isolera förändringarna till en sak i taget är det tyvärr alltför ofta som flera parametrar som förändras.

/ B


Ska man tro på någon som säger att det låter bättre med guldpläterad optisk kabel också?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster