Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-15 18:19

Hur tyder man effektsiffran för högtalarelement och specifikt 4 ohms? Är det den effekt som går in i talspolen med hänsyn tagen till impedansen, eller är det motsvarande en effektförstärkares nominella effekt vid 4 ohm, eller kan elementen tåla en 8 ohms förstärkare som kan ge specad effekt long term i 8 ohm?

Jag tittar nu på förstärkaren XTZ Edge A2-300 som ger 2x300W vid 4 ohm och är uppbyggd med 2st 300W Ice-power moduler vilka skulle kunna tänkas driva mina två nya basmoduler med 4 ohms Seas Roy. Dessa ska tåla 250 W long term, specat enligt IEC 268-5.

Är det lagom effekt, förstärkaren ger ju "bara" ca 150W i 8 ohm vilket ju inte verkar så mycket?

Frontsystemet har klart högre känslighet, så jag behöver utnyttja det mesta av basarnas kapacitet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-15 18:38

Effekten mäts med hänsyn till impedans. Du ser ofta att element som går att få både som 4 ohm och 8 ohm har samma effekttålighet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav Calleberg » 2020-09-15 19:50

Har du byggt modulerna själv, vet du säkert vid vilken effekt som konutslaget börjar bli väl långt, ibland kan kan man ha tur med att den termiska och mekaniska effektåligheten sammanfaller någotsånär, då är det lätt. Annars låter väl 300W per kanal generellt rätt lagom för en ordinär privatbostad.

Beroende på om magnetsystemets ventilation har möjlighet att ta sig ut i sagda bostad kan man även dimensionera effekten efter luktmetoden, dvs man köper för stor stärkare och vrider ner när det luktar talpole. Bara lämpligt om man gillar att vara "on the edge" och vet hur het talspole luktar förståss :D

/M

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-15 19:56

Ja beroende på frekvens är nog effekttåligheten långt under den termiska gränsen...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav Calleberg » 2020-09-15 20:37

Så är det ju oftast, så man behöver ha ett hum om vilka frekvenser man ämnar skicka till sina moduler, Hyffsat Normal populärmusik är rätt död under 35Hz och jag killgissar på att därifrån och kanske en halv oktav upp så är ofta amplituden lägre än medelamplituden på fonogrammen.

Verkligheten är mer förlåtande än simuleringsprogrammen för baslådor, så att man ligger lite över xmax vid 40w in vid 20Hz är oftast inget att ligga sömnlös över

För hembiogalningar gäller såklart inte ovanstående.

/M

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-15 21:32

Om jag kollar på ett helt slumpmässigt element... lås oss säga Seas XM001-04, i en 65 liters låda med en avstämning på 20 Hz och en portarea om ca 120 cm2 *host* *host* *host* så får jag... ca 25 V RMS in vid överstyrningsgränsen @ 20 Hz @ 10 m/s.

Det är ca 4,1 Ohm elektrisk impedans vid den frekvensen så ca 152 W in. Men "8-ohmseffekten" är bara 78W vid den spänningen. Däremot krävs hela 325 "8-ohmswatt" för att driva systemet till överstyrning vid 57 Hz. Vid den punkten infaller den mest ogynnsamma kombinationen av impedans och konutslag, sedan faller spänningsbehovet vid högre frekvenser.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-15 23:19

Jag har lagt in några simuleringar med 300W förstärkaren i första inlägget i tråden om bygget, så att allt grundläggande ligger samlat.
Se:
viewtopic.php?p=2121982#p2121982

Tyvärr så funkar inte Unibox408 på min dator när det gäller att simulera flödeshastigheten i porten. Vilken effekt jag än lägger in till elementet så blir det samma kurva för flödeshastigheterna!
Vet inte var buggen ligger faktiskt.
Men i vilket fall räknar jag med att en slitsport borde klara dubbla hastigheten mot en rund port, innan porten går i överstyrning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jansch » 2020-09-16 11:28

paa skrev:Hur tyder man effektsiffran för högtalarelement och specifikt 4 ohms? Är det den effekt som går in i talspolen med hänsyn tagen till impedansen, eller är det motsvarande en effektförstärkares nominella effekt vid 4 ohm, eller kan elementen tåla en 8 ohms förstärkare som kan ge specad effekt long term i 8 ohm?

Jag tittar nu på förstärkaren XTZ Edge A2-300 som ger 2x300W vid 4 ohm och är uppbyggd med 2st 300W Ice-power moduler vilka skulle kunna tänkas driva mina två nya basmoduler med 4 ohms Seas Roy. Dessa ska tåla 250 W long term, specat enligt IEC 268-5.

Är det lagom effekt, förstärkaren ger ju "bara" ca 150W i 8 ohm vilket ju inte verkar så mycket?

Frontsystemet har klart högre känslighet, så jag behöver utnyttja det mesta av basarnas kapacitet.


Effektsiffran på högtalarelement är problematisk att tolka om tillverkaren inte redogör för vilken standard som används. Jag tror att IES standarden reviderad 2012 är den vanligaste.
Då mäts effekten under lång tid och rosa brus används med en crestfaktor på 12dB, dessutom är bruset "vägt", filtrerat. för att få en rimlig simulering av normala driftsförhållande numera. (IES268-5 var lite tuffare i kraven.)
Dessutom görs mätningarna motsvarande vid nominell impedans (t.ex 4 eller 8 ohm) för att efterlikna verklighetet. En förstärkare är ju spänningstyrd,d v s uteffekten är direkt beroende av lastens impedans då spänningen är konstant (inom rimlga gränser).

Svar på din första fråga blir då:
Om en förstärkare ger ut 34,6 volt RMS kommer effekten i 4 ohm bli 300watt. Din förstärkare klarar alltså att ge en maximal utspänning på 34,6 volt RMS.
Belastarr du den med 5ohm kan du då få ut ca 240 watt. Med 8ohm blir det 150watt.
Belastar du den med t.ex. 100 ohm får du ut 12watt - t.ex motsvarande ett löst 8 ohms baselement vid resonans

nästa fråga...
Skillnaden mellan 150 och 300 watt är 3dB(SPL). Vid hög ljudvolym (100dB SPL) är 3dB precis märkbart.

Kommentar
250watt enligt IEC268-5 är ganska rejält om känsligheten är hyffsad.
Det går dock att köra sönder högtalare på flera olika sätt. Vanligtvis låter det väligt illa långt innan......

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-16 23:20

Så här svarar SEAS på frågan, som jag även ställde till dom:
Our power handling specifications are defined according to the IEC 268-5 standard.

When the max power handling is provided in 4-ohm nominal load, like in this case, it means that the 250 Watt is in 4 ohm is equivalent to (more accurately) 31 Volt RMS output from the amplifier.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jansch » 2020-09-16 23:39

paa skrev:Så här svarar SEAS på frågan, som jag även ställde till dom:
Our power handling specifications are defined according to the IEC 268-5 standard.

When the max power handling is provided in 4-ohm nominal load, like in this case, it means that the 250 Watt is in 4 ohm is equivalent to (more accurately) 31 Volt RMS output from the amplifier.


Precis!
P (effekt) x R ("impedansen") = U x U (spänningen i kvadrat)

Skall man vara lite mer exakt blir nödvändig utspänning från förstärkaren då roten ur 1000 => d vs 31, 62 volt

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-17 08:17

jansch skrev:
paa skrev:Så här svarar SEAS på frågan, som jag även ställde till dom:
Our power handling specifications are defined according to the IEC 268-5 standard.

When the max power handling is provided in 4-ohm nominal load, like in this case, it means that the 250 Watt is in 4 ohm is equivalent to (more accurately) 31 Volt RMS output from the amplifier.


Precis!
P (effekt) x R ("impedansen") = U x U (spänningen i kvadrat)

Skall man vara lite mer exakt blir nödvändig utspänning från förstärkaren då roten ur 1000 => d vs 31, 62 volt


Så alla följer med:

P = UxI

I = U/R

Alltså

P = U^2/R dvs PxR = UxU

För att detta ska stämma med siffrorna ovan måste man ange ström och spänning som RMS-värden.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-17 08:22

paa skrev:Jag har lagt in några simuleringar med 300W förstärkaren i första inlägget i tråden om bygget, så att allt grundläggande ligger samlat.
Se:
viewtopic.php?p=2121982#p2121982

Tyvärr så funkar inte Unibox408 på min dator när det gäller att simulera flödeshastigheten i porten. Vilken effekt jag än lägger in till elementet så blir det samma kurva för flödeshastigheterna!
Vet inte var buggen ligger faktiskt.
Men i vilket fall räknar jag med att en slitsport borde klara dubbla hastigheten mot en rund port, innan porten går i överstyrning.


Räknar du med 20 m/s som gräns, eller vilken gräns har du valt? Som du ser ovan lät jag gränsen om 10 m/s ligga kvar i Basta när jag pulade med exemplet. För övrigt tycker jag Basta ger överskådlighet på vad som begränsar som funktion av frekvens på ett förnämligt vis. Det stämmer även rimligt väl med de dynamsiska tester jag själv gjort, som dock involverade konventionella slitsportar med en liten radie på flänsen.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-17 08:25

paa skrev:Så här svarar SEAS på frågan, som jag även ställde till dom:
Our power handling specifications are defined according to the IEC 268-5 standard.

When the max power handling is provided in 4-ohm nominal load, like in this case, it means that the 250 Watt is in 4 ohm is equivalent to (more accurately) 31 Volt RMS output from the amplifier.


Precis. Som jag nämnde tidigare har flera tillverkare exempelvis Scan-Speak element i både 8- och 4-Ohms utförande. Då kan man konstatera att effekttåligheten nästan alltid är exakt samma på båda varianterna. Att man sedan i många fall inte kan komma ens i närheten av den termiska effekttåligheten utan att få en massa andra problem är kanske en annan historia. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-17 09:53

jonasp skrev:
paa skrev:Jag har lagt in några simuleringar med 300W förstärkaren i första inlägget i tråden om bygget, så att allt grundläggande ligger samlat.
Se:
viewtopic.php?p=2121982#p2121982

Tyvärr så funkar inte Unibox408 på min dator när det gäller att simulera flödeshastigheten i porten. Vilken effekt jag än lägger in till elementet så blir det samma kurva för flödeshastigheterna!
Vet inte var buggen ligger faktiskt.
Men i vilket fall räknar jag med att en slitsport borde klara dubbla hastigheten mot en rund port, innan porten går i överstyrning.


Räknar du med 20 m/s som gräns, eller vilken gräns har du valt? Som du ser ovan lät jag gränsen om 10 m/s ligga kvar i Basta när jag pulade med exemplet. För övrigt tycker jag Basta ger överskådlighet på vad som begränsar som funktion av frekvens på ett förnämligt vis. Det stämmer även rimligt väl med de dynamsiska tester jag själv gjort, som dock involverade konventionella slitsportar med en liten radie på flänsen.

Simuleringsprogrammet jag använt, Unibox408, anger i Excel-cellerna, att man behöver minst 110 kvcm portarea (med en rund port 11,84 cm i diameter) med 300W förstärkare och vald avstämning.
När man beräknar portlängden på en böjd slitsport eller "fiskport" så är minsta tvärsnittet det som närmast avgör hur lång den blir, så det är det värdet man sätter in i simuleringen, varvid porthastighetens presentation i det fallet inte ger någon vettig information om hastigheten vid portändarna.
Jag bygger dock med lite mer än 110 kvcm portarea vid ändarna, och jag räknar kallt med att det blir bättre än en rund port på samma area.
Vi får väl helt enkelt se hur det blir!

Unibox408 är ett Excelblad med makron för simuleringar, skapad av Kristian Ougaard, utvecklingschef hos B&O, och det är snabbt och lätt att arbeta med.
Det klarar dock bara beräkning av basområdet, dvs inga filterberäkningar osv. Man kan ladda ner det fritt från nätet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-17 10:08

Just ja. Har lekt med Unibox men det var många år sedan. Har du en plan för att mäta när porten börja överstyra på grund av turbulens?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-17 11:39

jonasp skrev:Just ja. Har lekt med Unibox men det var många år sedan. Har du en plan för att mäta när porten börja överstyra på grund av turbulens?

Jo, jag kanske kör in 1W, 10W, 100W och 200W vid avstämningsfrekvensen, och kollar om utnivån ur porten följer med eller tappar någon dB. Men först måste jag ju kolla om avstämningen hamnat rätt och ev justera några fiskar!
Ljudet ur porten vid olika nivåer, så som brus och andra missljud kan också säga saker och ting om det är ok eller inte, men 200W vid 22 Hz kan nog rassla runt ett och annat i rummet också!
Hur skulle du testat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-17 11:58

Mät impedansen som funktion av ineffekt. När sadeln börjar ändra form börjar porten överstyra!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-17 13:24

Så här skrev SEAS också, glömde klistra in det:
For example, in our own KingRO4Y kit we combine the ROY subwoofer with a 500-Watt power amplifier. Just always be observant that you're not overloading the driver by listening to it and avoid destructive behavior.


Denna konstruktion bygger på en sluten låda med eq, vilket gör att dom inte har något problem med portbegränsningarna, men att det finns andra nackdelar i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-17 19:50

Man kan också notera att över 30 Hz så blir inte porten belastad mer än till max ca 50% när lådan är avstämd till 23 Hz, och det är ju över 30 Hz som den absolut övervägande delen av musiken håller till, så jag tror inte det är någon ko på spåret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-17 21:07

Det gäller ju att tonfiskarna inte fastnar i fiskröret när musiken ska spisas, ja. Systemet blir onekligen väldigt kapabelt speciellt i förhållande till sin storlek. (Men är det verkligen okej att ha större mellanregister än baselement?)

Rätt många inlägg här börja bli specifika för ditt bygge.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
cameltoe
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2017-03-25
Ort: Södra Fjollträsk, Svartlösa härad, Botkyrka socken

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav cameltoe » 2020-09-17 21:10

Jag körde en 4ohms xls10 med ett bryggat behringer ep1500. det höll i 2 år. Tror behringern kunde ge ca 13-1400w i bryggat 4ohm.

När man hörde talspolen slå i ändstyckena då fick man helt enkelt dra ner volymen. Till slut så blev talspolen ganska grillad och började låta dåligt.

Jag skulle inte oroat mig ang slutstegseffekt till ett par högkvalitativa basar. Det är ganska svårt att ta kol på dom.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-18 20:02

jonasp skrev:Det gäller ju att tonfiskarna inte fastnar i fiskröret när musiken ska spisas, ja. Systemet blir onekligen väldigt kapabelt speciellt i förhållande till sin storlek. (Men är det verkligen okej att ha större mellanregister än baselement?)

Rätt många inlägg här börja bli specifika för ditt bygge.

Jo, tråden har kommit att handla en hel del specifikt om mitt aktuella bygge, lite mer än vad avsikten med tråden var från början, men jag vill ju inte ha allt för mycket sidodiskussioner i byggtråden heller. Och det var ju du själv som kastade in en simulering på mina subbar! Men i alla fall har det retts ut på ett bra sätt hur man mäter effekttålighet på 4 ohm högtalare. Dvs man matar med konstant spänning beräknat efter 4 ohm resistivt, utan koll på den exakta effekten.
Sen till den enda frågan som betyder något:
Är det okej att bygga subbar med mindre element än mellanregistret?
Ja, vad ska man säga? Ingen annan gör väl så, eller?
Jo, t.ex Earl Geddes rekommenderar 12" subbar till sin Gedlee Summa med 15" mellanregister och stor wave guide med kompressionsdriver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-18 21:42

Haha! Jag är på intet sätt oskyldig!

Faktum är att hos en stor och ytterst välkänd tillverkare av högtalare är det mycket vanlig med baselement vars area kraftigt understiger diskantens. Jag tror du kan gissa vilken. Det är inte ok.

I det här fallet tycker jag däremot att det är kul! Fast man kan fundera på hur baselementen skulle se ut om de skalade proportionellt till 12” mellanregister... 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav paa » 2020-09-18 22:43

Jag gissar att det är Martin Logan du pratar om, med stor diskant och liten bas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav petersteindl » 2020-09-18 22:45

Tänkte också på Martin Logan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-18 22:55

Ni har helt rätt båda två! :D Kanske finns fler exempel?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav petersteindl » 2020-09-18 23:05

Sonab OA-116 och OA-2212 är inte långt ifrån. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Effekttålighetssiffror för 4 ohms högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-09-18 23:27

petersteindl skrev:Sonab OA-116 och OA-2212 är inte långt ifrån. :)


Fast de där håller jag högt! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster