Frågor om vertikal MTM, kamfiltereffekt och utsläckning...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JW
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-08-27

Frågor om vertikal MTM, kamfiltereffekt och utsläckning...

Inläggav JW » 2020-09-16 16:32

Hej!

Lär mig hifi allt vad jag orkar och är nu inne på kamfiltereffekten och bafflar...
Några funderingar...

Hur uppstår kamfiltereffekten vid horisontell MTM konfiguration?
Har blivit avrådd att överhuvudtaget inte bygga en center så och därför blir jag jättesugen på att göra det på ett bra vis. :twisted:
Jag tänker att denna effekt beror på att de båda elementen som är "M" i MTM spelar ur fas, varför? Skillnaden i avstånd mellan dem och mina öron borde vara försumbart men jag kanske inte upplever det så?

Är det en bra eller en dålig ide att placera en skiva med dämpmaterial bakom centerhögtalaren som vilar på en hylla över min tv?
Tanken är att släcka oönskade frekvenser som studsar mot väggen och släcker ut önskade frekvenser från framsidan av högtalaren...

/JW

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Frågor om vertikal MTM, kamfiltereffekt och utsläckning.

Inläggav Morello » 2020-09-16 16:38

Det absoluta avståndet är irrelevant - det är skillnaden i gångväg till respektive element som räknar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Frågor om vertikal MTM, kamfiltereffekt och utsläckning.

Inläggav Tangband » 2020-09-16 16:48

JW skrev:Hej!

Lär mig hifi allt vad jag orkar och är nu inne på kamfiltereffekten och bafflar...
Några funderingar...

Hur uppstår kamfiltereffekten vid horisontell MTM konfiguration?
Har blivit avrådd att överhuvudtaget inte bygga en center så och därför blir jag jättesugen på att göra det på ett bra vis. :twisted:
Jag tänker att denna effekt beror på att de båda elementen som är "M" i MTM spelar ur fas, varför? Skillnaden i avstånd mellan dem och mina öron borde vara försumbart men jag kanske inte upplever det så?

Är det en bra eller en dålig ide att placera en skiva med dämpmaterial bakom centerhögtalaren som vilar på en hylla över min tv?
Tanken är att släcka oönskade frekvenser som studsar mot väggen och släcker ut önskade frekvenser från framsidan av högtalaren...

/JW


En center med MTM konfiguration kommer att ha olika frekvensgång från sidorna, endast rakt mitt framför ( om man konstruerat så ) .
Direktiviteten och ljudet blir därmed inte speciellt bra.
Avståndet mellan de två M:en blir dessutom för långt vid delningsfrekvensen.
Ladda gärna ned EDGE och prova lite simuleringar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Frågor om vertikal MTM, kamfiltereffekt och utsläckning.

Inläggav jonasp » 2020-09-16 17:05

Morello skrev:Det absoluta avståndet är irrelevant - det är skillnaden i gångväg till respektive element som räknar.


Precis, och skillnaden i gångväg ska jämföras med våglängden. Antag att du delar vid 3 kHz, och får en gångvägsskillnad på 5,5 cm om man sitter vid sidan av soffan. Våglängden vid 3 kHz är ca 11 cm. Vad händer med ljudet från de två ljudkällorna när du har en halv våglängds skillnad?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Frågor om vertikal MTM, kamfiltereffekt och utsläckning.

Inläggav jansch » 2020-09-16 23:21

JW skrev:Hej!

Lär mig hifi allt vad jag orkar och är nu inne på kamfiltereffekten och bafflar...
Några funderingar...

Hur uppstår kamfiltereffekten vid horisontell MTM konfiguration?
Har blivit avrådd att överhuvudtaget inte bygga en center så och därför blir jag jättesugen på att göra det på ett bra vis. :twisted:
Jag tänker att denna effekt beror på att de båda elementen som är "M" i MTM spelar ur fas, varför? Skillnaden i avstånd mellan dem och mina öron borde vara försumbart men jag kanske inte upplever det så?

Är det en bra eller en dålig ide att placera en skiva med dämpmaterial bakom centerhögtalaren som vilar på en hylla över min tv?
Tanken är att släcka oönskade frekvenser som studsar mot väggen och släcker ut önskade frekvenser från framsidan av högtalaren...

/JW


Precis som Morello skriver: avståndskillnad mellan de två "M" fram till det ena respektive det andra örat avgör. Ljudvågorna superponeras ( adderas helt enkelt) och är fasskillnaden 180 grader blir resultatet total utsläckning för direktljudet . Samverkar dom, d vs har samma fas dubbleras ljudet. Med enkel matematik kan man räkna ut hur mycket ljud som uppstår vid olika frekvenser och vinklar vid örat/öronen.
Nu är det inte bara mellan de två "M":en som detta uppstår utan även mellan "T" och respektive "M" vid och omkring delningsfrekvensen.

Nu är det ju inte bara direktljud som når örat/öronen så total utsläckning upplever man inte utan kanske ett lite "suddigare" stereoperspektiv.

Angående dämpskiva bakom ...
Endast rundstrålande frekvenser kommer att reflekteras från väggen och utsläckning sker då vid 1/4 våglängds avstånd (ljudet ska ju först nå väggen och sedan tillbaka igen). Om inte lådan är löjligt liten sker alltså utsläckning vid 500Hz eller under. Det kräver då ganska tjock dämpning för att göra någon verkan.
Läs tråden om baffelsteg oxå.... i grunden samma problembild.

Summering
Alltså, att använda horisontella, samspelande högtalare är ett utmärkt sätt att förstöra möjligheten att få ett bra stereoperspektiv och en rimlgt bred "sweetspot".
Liknelse: som att sätta ett 3:e hjul på en motorcykel och därmed förstöra de grundläggande goda egenskaperna som en 2-hjuling har.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster