Golvreflex fråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Golvreflex fråga

Inläggav NADifierad » 2020-09-19 11:34

Håller på att fundera lite kring mitt pågående ”frontbygge”.
En tanke just nu är att bas/mellanregistret hamnar på 110 cm över golv till centrum elementet.
Och pga av takhöjden i mitt lyssningsrum, så är det exakt 110cm från taket också.

Hur tror ni att golv/takreflex kommer att bli?
Vilka utsläkningar kan jag förvänta mig? :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Golvreflex fråga

Inläggav goat76 » 2020-09-19 12:55

Är det inte bättre att du istället utgår ifrån i vilken höjd högtalarna låter bäst i förhållandet till dina örons höjd, och efter det anpassa antingen högtalarnas höjd (mest logiskt) eller sittplatsens höjd. Först därefter tycker jag det är läge att tackla eventuella golv- och tak-reflexer.

Eller? :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Golvreflex fråga

Inläggav NADifierad » 2020-09-19 13:54

goat76 skrev:Är det inte bättre att du istället utgår ifrån i vilken höjd högtalarna låter bäst i förhållandet till dina örons höjd, och efter det anpassa antingen högtalarnas höjd (mest logiskt) eller sittplatsens höjd. Först därefter tycker jag det är läge att tackla eventuella golv- och tak-reflexer.

Eller? :)

Klokt tillvägagångssätt :).
Men... Jag skulle vilja ha lite teoretiskt underlag för mina funderingar.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Golvreflex fråga

Inläggav Tangband » 2020-09-19 14:46

NADifierad skrev:Håller på att fundera lite kring mitt pågående ”frontbygge”.
En tanke just nu är att bas/mellanregistret hamnar på 110 cm över golv till centrum elementet.
Och pga av takhöjden i mitt lyssningsrum, så är det exakt 110cm från taket också.

Hur tror ni att golv/takreflex kommer att bli?
Vilka utsläkningar kan jag förvänta mig? :)


Resonansen som uppstår mellan tak/golv blir nånstans mellan 69-73 Hz om du har normal takhöjd.

Genom att lägga delningen Hybriddist / basunderdelar HP vid 72 Hz och LP vid 69 Hz så har jag fått bort resonansen vid 70,5 Hz som är mellan tak och golv . Det fungerar över förväntan faktiskt . Bättre än att dela vid 80 Hz i mitt rum.
Vet inte om detta är ett tips till dig som är användbart på nåt sätt :)

Jag tycker inte du ska oroa dig för den reflex som sker pga höjden på 110 cm. Det är ju en reflex som bildas och ingen resonans och därmed inte lika besvärlig ( anser jag )

Mäter du så ser du säkert fenomenet , frågan är om det hörs .

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Golvreflex fråga

Inläggav Adhoc » 2020-09-19 15:45

Med samma avstånd från elementet till reflekterande ytor så kommer dippen blir djupare och djupare för varje adderad lika gångväg för en särskild frekvens (och förstärkningen av en annan, högre upp i frekvens). Du kan inte EQ:a bort dessa effekter, bara använda passiva åtgärder som soffbord, absorbenter etc för att mildra dom plus flytta på högtalare förstås. En OK länk där du kan lägga in din rumstorlek och möblering: http://tripp.com.au/sbir.htm

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Golvreflex fråga

Inläggav NADifierad » 2020-09-19 16:33

Tackar för tipsen :) .
Mellanregistret kommer att spela från ca 200 Hz, till 1,2 KHz, så om jag har tur, så slipper jag allt för stora bekymmer.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Golvreflex fråga

Inläggav petersteindl » 2020-09-19 17:10

Adhoc skrev:Med samma avstånd från elementet till reflekterande ytor så kommer dippen blir djupare och djupare för varje adderad lika gångväg för en särskild frekvens (och förstärkningen av en annan, högre upp i frekvens). Du kan inte EQ:a bort dessa effekter, bara använda passiva åtgärder som soffbord, absorbenter etc för att mildra dom plus flytta på högtalare förstås. En OK länk där du kan lägga in din rumstorlek och möblering: http://tripp.com.au/sbir.htm


Japp. Högtalarelementet befinner sig i ett nollställe för halvvågsresonansen. Det är strax under 80 Hz med takhöjd på 220 cm.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster