Pinsamt !

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Pinsamt !

Inläggav Baffel » 2020-10-04 23:32

Säljer ut lite av vad jag har i gömmorna för att finansiera köp av lite mer kraftfull rörförstärkare. Nåväl sålde just en HK förstärkare . Denna modellen :
https://www.rehifi.se/arkivet/2016/harm ... 3470-39392

Testade den innan. Allt utom phonoingången. Funkade som det skulle , tyckte jag . Nåväl nu ringer köparen och säger att den enbart går i monoläge. Han testade att enbart koppla in en av de två ingångarna på AUX ingången . Inkoppling enbart ingång A och då kom det ändå ljud i båda högtalarna. Inkoppling enbart B ljud ut i båda högtalarna. Så en pinsam fråga . Jag har aldrig testat att gör så men ska det inte enbart komma ljud till en högtalare då? Om man enbart tex kopplar in på ingång A AUX. Ljud ut i en högtalare då. Han testade alla andra ingångar samma resultat. Han satt i hörlurar och testade med samma resultat .

Måste kolla hur han kopplat in högtalarkablarna. Fast det är ju samma problem när han testar med hörlurarna.

Huvudbry . Vad är det för fel ?
Senast redigerad av Baffel 2020-10-05 01:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Pinsamt !

Inläggav Bill50x » 2020-10-05 00:41

Låter som en intryckt mono-knapp, men det finns det väl ingen på den apparaten? Kolla i manualen om det finns någon inställning som kan skapa mono. Det finns ju en mono-sub-utgång, kan den spöka bland inställningarna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-05 01:09

Bill50x skrev:Låter som en intryckt mono-knapp, men det finns det väl ingen på den apparaten? Kolla i manualen om det finns någon inställning som kan skapa mono. Det finns ju en mono-sub-utgång, kan den spöka bland inställningarna?

/ B

Monoknapp finns ej. Att skapa mono på något annat sätt säger du. Hum . Kan kolla .

En kanal kan väl inte vara paj ? För det kommer ju ljud från båda kanaler . Men som sagt då ljud i båda högtalarna samtidigt trots bara en inkoppling på kanal A eller B ingång. Hur fan är det möjligt? Mysko är ju att det är samma med hörlurarna. Därmed borde man ju utesluta att han på något konstigt sätt kopplat in högtalarna fel.

Hur tror du mono subutgången kan ställa till det ? Tror inte ens han kopplat in någon sub .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-05 02:32

Fan kan inte somna pga detta äggmökande. Bill50x tack du gav mig en idé . Den har ju för tusan en ljudprocessor , (H/K's VMAx® virtual surround processing delivers an enveloping sound field using only two speakers, .) Det kan ju vara så att i en av de lägena den kan ställas i skapas just mono. V MAX intresserade inte mig. Tror knappt ens jag testade den funktionen.

Jag ska be han senare idag att kolla så han verkligen inte använder V MAX när han kör sina A/B tester.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-05 09:27

Det kan också vara så att volymkontrollens jordning är dålig så det kopplar samman och denna effekt uppnås.

Får manualen från HK nu och de rekommenderade att till att börja med göra en processor återställning. Får se om det hjälper.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-05 18:19

Det var VMAX som ställde till det. Allt funkar som det ska.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-05 18:31

VMAX! Pinsamt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-05 18:44

Baffel skrev:Det var VMAX som ställde till det. Allt funkar som det ska.

Faktiskt.io är allt bra att ha ibland :-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-10-05 20:17

Pinsamt, lika pinsamt som i sången med Die Twinnies!
Das ist wahrscheinlich ziemlich peinlich...
Das ist dir jetzt wirklich peinlich
Höchstwahrscheinlich richtig peinlich
Und du schämst dich fürchterlich
Höchstwahrscheinlich richtig peinlich

:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-05 21:21

Om jag min kokosnöt kommit på det med den där urusla VMAX funktionen tidigare . Hade jag sluppit det här debaclet . Där håller köparen på så svetten lackar när han står upp till öronen med sladdar överallt och kopplar febrilt in och ut i varenda anslutning som finns . Mono det är ju bara MONO...

Tipsade han om VMAX . Tog inte många minuter. Så fick jag svar :Jag kopplade ur VMAX , nu funkar det.

Tjena mittbena.

Nej old school ska det vara. Nu återgår jag till att pyssla med att sätta dit skorstenar på rörförstärkaren.

Yes Bill50x. . Faktiskt är allt bra att ha . Tack för tipset :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-05 22:39

Baffel skrev:Yes Bill50x. . Faktiskt är allt bra att ha . Tack för tipset :D

Jag har aldrig ägt/hanterat någon form av dylik receiver. men eftersom nya grejor alltid innehåller någon form av menyhantering och sk intelligens så misstänkte jag att det kunde vara ngt med mjukvaran.

/ B

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2020-10-06 13:02

Baffel skrev:Nej old school ska det vara. Nu återgår jag till att pyssla med att sätta dit skorstenar på rörförstärkaren.

Kör så att det ryker! :lol:

Återgå till Teknikforum