Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:...Går det att få ett exakt tydligt upplöst ljud där man hör microdetaljer som kan separera alla instrument på ett ypperligt sätt i kombination med rörljud? ...
Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det . Vi håller allt annat än själva förstärkerit konstant. Signal in är av absolut högsta kvalité . Ljud ut ur högtalare är av absolut högsta kvalité , lyssningsrum oklanderligt . Öronen är nypillade . Inget vax i dem. Allt är tipp topp. Så om vi bara koncentrerar oss på förstärkeriet. Jag vet omöjligt i praktiken men rent teoretiskt .
Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det .
...
Baffel skrev:Intressant . Joda det med harmonisk distortion och rörförstärkaren har jag läst lite om. Kanon att du utvecklar.
Så låt säga att du har en digital ljudprocessor och programmerar in den på "rörljud" så efterliknar ljudet som en rörförstärkare producerar enbart till viss del. Men den typ av dist en transistorförstärkare har kan inte en digital ljudprocessor gör något åt? Dvs den kan inte på något sätt omvandla den typen av distortion i sig som transistorförstärkare producerar.
PerStromgren skrev:Det har hänt att vi diskuterat detta förr!![]()
De grova penseldragen menar att det du hör sabbas av distortion och störnivåer. Bägge dessa är typiskt högre, inte lägre, i en välgjort förstärkare med rör jämför med en välgjort förstärkare med transistorer. Sedan finns det avarater av bägge slagen, förstås, som ställer till jämförelsen.
Lyssningströtthet vet jag inget om, förutom att jag blir trött av country-musik... Vi har dock medlemmar på forumet som forskat; de chippar säkert in här!
hifikg skrev:Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det . Vi håller allt annat än själva förstärkerit konstant. Signal in är av absolut högsta kvalité . Ljud ut ur högtalare är av absolut högsta kvalité , lyssningsrum oklanderligt . Öronen är nypillade . Inget vax i dem. Allt är tipp topp. Så om vi bara koncentrerar oss på förstärkeriet. Jag vet omöjligt i praktiken men rent teoretiskt .
Jag har slutat tro på skillnader. Det som skiljer mina slutsteg är mysfaktorn med glödande rör och "maxkapacitet", det är trots allt skillnad på 35W och ruskigt många watt när man drar på riktigt starkt. Fast det gör jag sällan.
peterh skrev:Trioder är den aktiva komponent som är minst olinjär.
Men även om man alltid har mer eller mindre olinjära komponenter så är det en lagom dos av motkoppling
som reducerar kvarstående dist till små värden.
https://spectrum.ieee.org/consumer-elec ... d-of-tubes
Johan_Lindroos skrev:Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det .
...
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det . Vi håller allt annat än själva förstärkerit konstant. Signal in är av absolut högsta kvalité . Ljud ut ur högtalare är av absolut högsta kvalité , lyssningsrum oklanderligt . Öronen är nypillade . Inget vax i dem. Allt är tipp topp. Så om vi bara koncentrerar oss på förstärkeriet. Jag vet omöjligt i praktiken men rent teoretiskt .
Jag har slutat tro på skillnader. Det som skiljer mina slutsteg är mysfaktorn med glödande rör och "maxkapacitet", det är trots allt skillnad på 35W och ruskigt många watt när man drar på riktigt starkt. Fast det gör jag sällan.
Mysfaktorn mmmm. Mumma för Måns.![]()
Vad spelar det för roll om du så har en miljon watt om det pga av obehaglig dist inte går att lyssna på.
Baffel skrev:Johan_Lindroos skrev:Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det .
...
Vänta bara tills jag skapar nästa tråd. Då lär det bli tio resor mer förvirrat . Ho ho.
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det . Vi håller allt annat än själva förstärkerit konstant. Signal in är av absolut högsta kvalité . Ljud ut ur högtalare är av absolut högsta kvalité , lyssningsrum oklanderligt . Öronen är nypillade . Inget vax i dem. Allt är tipp topp. Så om vi bara koncentrerar oss på förstärkeriet. Jag vet omöjligt i praktiken men rent teoretiskt .
Johan_Lindroos skrev:Baffel skrev:Johan_Lindroos skrev:
Vänta bara tills jag skapar nästa tråd. Då lär det bli tio resor mer förvirrat . Ho ho.
Kanske missade du att det var roligt det du skrev? Jag menade ju alltså inte att du själv är rörig. Tänk "RÖR:a ihop", alltså (förstärkar)-"RÖR", som alltså anknyter till dina undringar. Är du med?![]()
Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo. ...
Almen skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:
Ta till dig detta, Baffel! Skit i tekniska specar, testa olika rörsteg och hitta ett som du gillar.
hifikg skrev:Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo. ...
Bara alla som hört den, andra kan ha avvikande åsikter
Icke desto mindre vill jag ha en röris också. Jag har ett slags romantiskt rörljudsminne som jag jagar, men alla gör för bra rörförstärkare idag. Skillnaden blir inte så uppenbar, så då känns det onödigt med två slutsteg, även om rören tillför mys som sagt, så den lär väl stå kvar. I grunden så låter inte slutsteg särskilt olika så länge de är hela och hyfsat ordentligt byggda. Det finns säkert alternativ till NAD 208 därute. Om man letar. Länge.
Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo.
PerStromgren skrev:Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo.
Nej, för tusan, här har vi ingen sekt! I alla fall ingen gemensam. Jag har en egen, Quad-sekten! Jag vet flera som har egna!![]()
Allvarligt talat, NAD och Sonab/Carlsson) har gjort en del väldigt bra produkter.
Baffel skrev:Jansch
Stort tack för din mycket pedagogiska och intressant genomgång av distortion. Du av mig sående ovationer. Tack för att du tog dig tid!![]()
Nu hänger jag mer med på det rent tekniska och medföljande akustisk/ljud , upplevelsen av ljud gällande förstärkning. Kanoninfo.![]()
peterh skrev:Trioder är den aktiva komponent som är minst olinjär.
Men även om man alltid har mer eller mindre olinjära komponenter så är det en lagom dos av motkoppling
som reducerar kvarstående dist till små värden.
https://spectrum.ieee.org/consumer-elec ... d-of-tubes
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster