Hur tusan funkar det, basic?!?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Hur tusan funkar det, basic?!?

Inläggav Baffel » 2020-10-06 09:57

Har lite frågor om tekniken som skapar ljudet i en rörförstärkare. Hav tålamod med mig. Detta är grundläggande frågor men jag är nybörjare och nyfiken.

Låt säga att jag har ett förstärkeri som, rent teoretiskt, enbart förstärker signalen från källan, tex CD, till högtalarna utan på något sätt förvränga ljudet. Ingen distortion, signalen omvandlas enbart med den information som den för med sig i så ren form som möjligt till högtalarna. Hyperrent klass A. Skapar detta det ultimata ljudet i förstärkeriväg? (bortse från kvalité källa och högtalare i detta exempel)

Så blandar jag in rörförstärkeri . Rören skapar rörljudet . De förvränger och påverkar insignalen. Detta jämfört med den teoretiska förstärkaren beskriven ovan. Eller är jag fel ute nu med mina tankar?

Men låt då säga att man tar den hypotetiska förstärkaren som förstärker helt rent och kollar in en avancerad EQ. Kanske någon EQ digital , DSP. Någon teknisk lösning, digital lösning eller något som kan behandla signalen på många olika sätt. Frekvens, kompression vad vet jag. Kan man inte då lika gärna med en sådan apparatur och den med förstärkeri beskriven ovan som förstärker signalen helt rent , distortionsfritt osv skapa ett rörljud? Det runda, mjuka, 3d , bra soundstage rörljudet .

Eller vad i annars ligger det i det sk rörljudet ? Är det att för att rör har en annan typ av harmonisk distortion än tex en transistorförstärkare ? Eller för den delen digitalt förstärkeri.
Klass A rörförstärkare jmf med klass A transistorförstärkare. De har väl olika typ av ljud trots att de båda är klass A?

Låt säga att jag vill ha det mest ultimata renaste ljudet men med rörljudseffekten . Det är väl en motsägelse i sig för rören påverkar väl, förvränger signalen ? Dvs rent ljud och rörljud gör inte ihop, eller? Går det att få ett exakt tydligt upplöst ljud där man hör microdetaljer som kan separera alla instrument, dynamik på topp osv osv på ett ypperligt sätt i kombination med rörljud? Eller är det frågan om val och kompromisser i vilken typ av ljud man vill ha? Det går inte att äta kakan och ha den kvar?

Vad är det med rörljudet som får det att låta så behagligt , i alla fall i mina öron, att lyssna på? Jag kan lyssna i timmar utan att bli lyssningstrött . Detta jämfört med , inte så dåliga men inga high end transistorförstärkare jag haft. Har det att göra med distortortionen som resp skapar eller ? Eller inbillar jag mig bara att det låter bra med för att jag förväntar mig ska låta bra? Det spelar egentligen i så fall ingen roll om jag lurar mig själv. Det gör jag gärna. Just nu är jag mest nyfiken på grundläggande förstärkningsteori. Därav mina frågor.

Jag vet lite rörigt och jag blandar lite högt och lågt med mina frågor men är ändå tacksam om någon är sugen på att hjälpa till och reda ut hur det fungerar.
Senast redigerad av Baffel 2020-10-06 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hur tusan funkar det, basic?!?

Inläggav hifikg » 2020-10-06 10:48

Baffel skrev:...Går det att få ett exakt tydligt upplöst ljud där man hör microdetaljer som kan separera alla instrument på ett ypperligt sätt i kombination med rörljud? ...

Här vill jag, som "blandmissbrukare" bestämt hävda att det helt och hållet beror på inspelningens kvalitet (förutsätter att både rör o transistorförstärkare har en hygglig nivå, en riktigt dålig förstärkare är alltid en dålig förstärkare (men när hörde vi en sådan senast?)).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 11:30

Visst men för att inte röra ihop det . Vi håller allt annat än själva förstärkerit konstant. Signal in är av absolut högsta kvalité . Ljud ut ur högtalare är av absolut högsta kvalité , lyssningsrum oklanderligt . Öronen är nypillade . Inget vax i dem. Allt är tipp topp. Så om vi bara koncentrerar oss på förstärkeriet. Jag vet omöjligt i praktiken men rent teoretiskt .

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-10-06 11:50

Det har hänt att vi diskuterat detta förr! :D

De grova penseldragen menar att det du hör sabbas av distortion och störnivåer. Bägge dessa är typiskt högre, inte lägre, i en välgjort förstärkare med rör jämför med en välgjort förstärkare med transistorer. Sedan finns det avarater av bägge slagen, förstås, som ställer till jämförelsen.

Lyssningströtthet vet jag inget om, förutom att jag blir trött av country-musik... Vi har dock medlemmar på forumet som forskat; de chippar säkert in här!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-06 11:59

Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det . Vi håller allt annat än själva förstärkerit konstant. Signal in är av absolut högsta kvalité . Ljud ut ur högtalare är av absolut högsta kvalité , lyssningsrum oklanderligt . Öronen är nypillade . Inget vax i dem. Allt är tipp topp. Så om vi bara koncentrerar oss på förstärkeriet. Jag vet omöjligt i praktiken men rent teoretiskt .

Jag har slutat tro på skillnader. Det som skiljer mina slutsteg är mysfaktorn med glödande rör och "maxkapacitet", det är trots allt skillnad på 35W och ruskigt många watt när man drar på riktigt starkt. Fast det gör jag sällan.

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-06 12:23

Baffel - det finns ingen "rörljud" i egentlig mening. ALLT ljud som inte är absolut rent innehåller distorsion.

Med absolut rent menas att elektroniken inte tillför eller tar bort någonting som inte fanns innan. Vad man stoppar in (insignalen) är vad som kommer ut (utsignal) , dock förstärkt.

Med distorsion menas allt som "förvränger" signalen . Distorsion = förvrängning.

Distorsion är alltså även att basen eller diskanten är svagare, att fasen är vriden (signalen är lite försenad i vissa frekvenser), olika toner som tillförs,mm.
Brus brukar man dock redovisa separat vilket är bra då t.ex hörseln separerar brus från musik "automatiskt". Även frekvensgång separerar man från distorsion trots att "biverkningen" är förvanskat transientsvar.

Olika distorsion låter olika. T.ex intermodulationsdist som är "elakt". (När 2 olika toner blandas bildas ännu en ton). ibland är denna blandton harmonisk men oftast disharmonisk (falsk ur musikalisk synvinkel) . Toner(frekvenser) finns det oändligt många av men musiktoner är relativt få = ca 200 beroende hur bra man hör.
Harmonisk distorsion är dock inte alls alltid harmoniska ur ett musikperspektiv. De jämna är det alltid det, d v s 2:a, 4:e, 6:e osv övertons disten, men de udda (3:e, 5:e, 7:e osv ) är ibland harmoniska och ibland inte beroende på musiken och vilka harmonier (accord) musiktonerna följer för varje accord.
Just detta tog jag upp i en annan tråd nyligen med "blinka lilla stjärna"
Hörseln är därför väldigt förlåtande för harmonisk dist som är jämna övertoner då musiken inte bli falsk. Enkelt att visa/bevisa praktiskt men på Faktiskt.io verkar detta delvis vara okänt.

(måste mellanlagra, fortsättning följer.....)

Nu till din fråga!
En förstärkare innehåller aktiva komponenter och passiva komponenter (motstånd/kondensatorer/spolar/transformatorer/mm), glöm de passiva komponentern för ett ögonblick.
Aktiva komponenter är halvledare (transistorer i olika former t.ex FET eller MosFET) och "radiorör. Det är dessa komponenter som kan förstärka signalen.
Enkelt uttryckt, de fungerar som en vattenkran. Genom att vrida på en liten kran kan du kontollera ett stort vattenflöde.
Tyvärr är dom precis som vattenkranar! Vrider du på till hälften får du inte hälften av vattenflödet jämfört om du vrider på för fullt . vrider du på 1/10 del kanse det bara droppar ur slangen. DU HAR ALLTSÅ INTE ETT LINJÄRT FÖRHPÅLLANDE MELAN HUR MYCKET DU VRIDER PÅ KRANEN OCH VATTENFLÖDET.
DETTA ÄR DISTORSION!!!!!

Skillnaden är bara att i en transistor "vrider" du (insignalen) på en BAS eller GATE Och på ett rör STYRGALLRET som då fungerar som en kran som släpper igenom ström.

Transistorer är generellt MYCKET BÄTTRE på detta än rör, "kranen" funderar alltså bättre på transistoree och kan också hanter större "vattenflöden" med en liten "kran"

Vad är då "rörljud"". Jo, röret (tillsammans med nödvändiga passiva komponenter) har en oljämn "kran" som ger mer jämna övertoner.
Transistorn och framförallt när man "kranar på" lite för mycket har udda övertoner.
(Alltså, det är inte svart eller vitt utan ibland är det lite för mycket salt, ibland lite för mycket peppar......)

Om du nu läser i början av inlägget: Röret ger mycket jämna övertoner som aldrig är falska, det låter nästan rätt... fast det är fel....
Senast redigerad av jansch 2020-10-06 13:16, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 12:46

Intressant . Joda det med harmonisk distortion och rörförstärkaren har jag läst lite om. Kanon att du utvecklar.

Så låt säga att du har en digital ljudprocessor och programmerar in den på "rörljud" så efterliknar ljudet som en rörförstärkare producerar enbart till viss del. Men den typ av dist en transistorförstärkare har kan inte en digital ljudprocessor gör något åt? Dvs den kan inte på något sätt omvandla den typen av distortion i sig som transistorförstärkare producerar....
Senast redigerad av Baffel 2020-10-06 13:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-06 12:50

Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det .

...

:D
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-06 13:10

Baffel skrev:Intressant . Joda det med harmonisk distortion och rörförstärkaren har jag läst lite om. Kanon att du utvecklar.

Så låt säga att du har en digital ljudprocessor och programmerar in den på "rörljud" så efterliknar ljudet som en rörförstärkare producerar enbart till viss del. Men den typ av dist en transistorförstärkare har kan inte en digital ljudprocessor gör något åt? Dvs den kan inte på något sätt omvandla den typen av distortion i sig som transistorförstärkare producerar.

Svaret är i grunden nej. Man kan manipulera litegran som man gör med återutgiven musik, men nackelarna uppvägs inte.
Det mycket bättre att göra rätt från början och oändligt mycket billigare relaterat till resultatet.

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-06 13:12

Baffel - om du om undrar något i mitt långa, uppdaterade inlägg så "skrik till"

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-10-06 13:16

Trioder är den aktiva komponent som är minst olinjär.

Men även om man alltid har mer eller mindre olinjära komponenter så är det en lagom dos av motkoppling
som reducerar kvarstående dist till små värden.

https://spectrum.ieee.org/consumer-elec ... d-of-tubes
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 15:36

PerStromgren skrev:Det har hänt att vi diskuterat detta förr! :D

De grova penseldragen menar att det du hör sabbas av distortion och störnivåer. Bägge dessa är typiskt högre, inte lägre, i en välgjort förstärkare med rör jämför med en välgjort förstärkare med transistorer. Sedan finns det avarater av bägge slagen, förstås, som ställer till jämförelsen.

Lyssningströtthet vet jag inget om, förutom att jag blir trött av country-musik... Vi har dock medlemmar på forumet som forskat; de chippar säkert in här!

Sen var det just detta med harmonisk dist som jansch i denna tråd skriver om. Det kan jag skriva under på verkligen stämmer. Har praktisk erfarenhet . Så om en röris har högre dist är det en mer behaglig dist än i en trisseförstärkare. En dist i man inte blir lyssningstrött av . Som man kan bli av en del trisseförstärkare . Är min erfarenhet i alla fall. Kan givetvis, i mitt fall , bero på kass trisseförstärkare.
Senast redigerad av Baffel 2020-10-06 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 15:40

hifikg skrev:
Baffel skrev:Visst men för att inte röra ihop det . Vi håller allt annat än själva förstärkerit konstant. Signal in är av absolut högsta kvalité . Ljud ut ur högtalare är av absolut högsta kvalité , lyssningsrum oklanderligt . Öronen är nypillade . Inget vax i dem. Allt är tipp topp. Så om vi bara koncentrerar oss på förstärkeriet. Jag vet omöjligt i praktiken men rent teoretiskt .

Jag har slutat tro på skillnader. Det som skiljer mina slutsteg är mysfaktorn med glödande rör och "maxkapacitet", det är trots allt skillnad på 35W och ruskigt många watt när man drar på riktigt starkt. Fast det gör jag sällan.

Mysfaktorn mmmm. Mumma för Måns. :D

Vad spelar det för roll om du så har en miljon watt om det pga av obehaglig dist inte går att lyssna på.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 15:47

Jansch

Stort tack för din mycket pedagogiska och intressant genomgång av distortion. Du av mig sående ovationer. Tack för att du tog dig tid! :D

Nu hänger jag mer med på det rent tekniska och medföljande akustisk/ljud , upplevelsen av ljud gällande förstärkning. Kanoninfo. :) :)
Senast redigerad av Baffel 2020-10-06 15:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 15:49

peterh skrev:Trioder är den aktiva komponent som är minst olinjär.

Men även om man alltid har mer eller mindre olinjära komponenter så är det en lagom dos av motkoppling

Aha AHA. Tack Peter .

Bra länk . Den ska jag studera sen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 15:50

Johan_Lindroos skrev:

...

Vänta bara tills jag skapar nästa tråd. Då lär det bli tio resor mer förvirrat . Ho ho.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-06 16:44

Baffel skrev:
hifikg skrev:

Vad spelar det för roll om du så har en miljon watt om det pga av obehaglig dist inte går att lyssna på.

Det har jag aldrig upplevt. Har en NAD 208:a som levererar nästan oändligt med kraft utan distorsion. Rörljudet levereras av en betydligt effektsvagare PrimaLuna (hoppades att den skulle ge lite skön rördist, men icke, den levererar ljud rent som en fjällbäck i april). Det som ibland genererar lyssningströtthet är just trötthet, 12-15 timmars lyssningspass gör gubben trött (och hungrig) helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-06 16:53

Baffel skrev:
Johan_Lindroos skrev:

...

Vänta bara tills jag skapar nästa tråd. Då lär det bli tio resor mer förvirrat . Ho ho.

Kanske missade du att det var roligt det du skrev? Jag menade ju alltså inte att du själv är rörig. Tänk "RÖR:a ihop", alltså (förstärkar)-"RÖR", som alltså anknyter till dina undringar. Är du med? :wink: :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-06 16:59

Baffel skrev:
hifikg skrev:

Ta till dig detta, Baffel! Skit i tekniska specar, testa olika rörsteg och hitta ett som du gillar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 17:03

Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo.

Här så här. Det spelar ingen roll du har massa watt men samtidigt obehaglig dist . En dålig förstärkare helt. En bra trisseförstärkare behöver såklart inte den heller vara ansträngande . En NAD 208 är en bra förstärkare så då är det nemas problemas.

Just låg dist verkar de modernare digitala förstärkarna ha. Fast det tas ju upp i andra trådar.

Nu ska jag hjälpa min bekant som för två dagar köpte min Yamaha rx 497 och i samband med det lyssnade på rörförstärkare för första gången .Min lilla. Så nu ska Yamahan avyttras till förmån för en röris. Men den lär gå snabbt på Blocket . Han lirar vinyl och kan i annonsen poängtera att phonoingången verkligen fungerar . Det är ju inne bland kidsen att lira vinyl nu så den lär han få såld för en tusenlapp.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 17:04

Johan_Lindroos skrev:
Baffel skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Kanske missade du att det var roligt det du skrev? Jag menade ju alltså inte att du själv är rörig. Tänk "RÖR:a ihop", alltså (förstärkar)-"RÖR", som alltså anknyter till dina undringar. Är du med? :wink: :)

Nu blev det för rörigt för mig. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-06 17:13

Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo. ...

Bara alla som hört den, andra kan ha avvikande åsikter ;)
Icke desto mindre vill jag ha en röris också. Jag har ett slags romantiskt rörljudsminne som jag jagar, men alla gör för bra rörförstärkare idag. Skillnaden blir inte så uppenbar, så då känns det onödigt med två slutsteg, även om rören tillför mys som sagt, så den lär väl stå kvar. I grunden så låter inte slutsteg särskilt olika så länge de är hela och hyfsat ordentligt byggda. Det finns säkert alternativ till NAD 208 därute. Om man letar. Länge.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 17:14

Almen skrev:
Baffel skrev:
hifikg skrev:

Ta till dig detta, Baffel! Skit i tekniska specar, testa olika rörsteg och hitta ett som du gillar.

Har en liten röris (2x5 w) som låter fint . Aningens några mer W hade inte skadat . Om jag har tur kan jag nu köpa en lite mer kraftfullare rörförstärkare till ett kanonpris.

Anledningen till denna tråd är att jag var nyfiken hur det funkar rent tekniskt . Jansch gav en ypperlig beskrivning i denna tråd.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 17:19

hifikg skrev:
Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo. ...

Bara alla som hört den, andra kan ha avvikande åsikter ;)
Icke desto mindre vill jag ha en röris också. Jag har ett slags romantiskt rörljudsminne som jag jagar, men alla gör för bra rörförstärkare idag. Skillnaden blir inte så uppenbar, så då känns det onödigt med två slutsteg, även om rören tillför mys som sagt, så den lär väl stå kvar. I grunden så låter inte slutsteg särskilt olika så länge de är hela och hyfsat ordentligt byggda. Det finns säkert alternativ till NAD 208 därute. Om man letar. Länge.

Jovarars . Det var med glimten i ögat jag skrev sekt såklart . :)

Skulle vara kul att läsa en tråd NAD 208 vs värsting digital , hypex försärkeri.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-10-06 17:21

Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo.

Nej, för tusan, här har vi ingen sekt! I alla fall ingen gemensam. Jag har en egen, Quad-sekten! Jag vet flera som har egna! :)

Allvarligt talat, NAD och Sonab/Carlsson) har gjort en del väldigt bra produkter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 17:47

Jag är klart sugen på att höra just NAD 208 och några Carlsson högtalare . :D sekt eller inte (det skrev jag såklart med glimten i ögat) ..Dessutom kastar jag sten i glashus med mitt tjat om rörförstärkare. Fullt medveten om det. Förutom ljudet skapar rörförstärkare ett så satans mysigt ljus med de små rören.

Appropå hur det ser ut . Hade det enbart varit för utseendet och jag hade de pengarna att lägga ut nu hade jag köpt dessa
https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 107758.htm

Grymt snygg finish . Hur de låter har jag ingen aning om . Låter säkert bra. Mysko form på basarna. Synd att den som tagit fotot inte verkar kunna fota och inte ha känsla för placering, bakgrunder osv. Man ser tydliga reflexer. Kablar som skräpar vid sidan om dem. Gardin som inte hänger rakt . Tvådelad panelvägg med olika mönster och färg i bakgrunden som förstör helhetsintrycket av dem. Synd på så rara ärtor.
Senast redigerad av Baffel 2020-10-06 18:23, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-06 17:53

PerStromgren skrev:
Baffel skrev:Är det någon slags sekt här? Eller är det verkligen min bra pryttlar . NAD 208 och Carlsson högtalare . Var och varannan verkar ha , eller vill ha den typen av kombo.

Nej, för tusan, här har vi ingen sekt! I alla fall ingen gemensam. Jag har en egen, Quad-sekten! Jag vet flera som har egna! :)

Allvarligt talat, NAD och Sonab/Carlsson) har gjort en del väldigt bra produkter.

Jag blev inlockad i Quad-sekten av Per, så jag har mina fötter i två sekter o spelar just nu på Apogee, så sådär helt ortodox är jag inte :)
(Den högtalare jag lyssnar näst mest på, efter Carlsson, är dessutom MBL)

makesrain

Inläggav makesrain » 2020-10-06 18:08

Baffel skrev:Jansch

Stort tack för din mycket pedagogiska och intressant genomgång av distortion. Du av mig sående ovationer. Tack för att du tog dig tid! :D

Nu hänger jag mer med på det rent tekniska och medföljande akustisk/ljud , upplevelsen av ljud gällande förstärkning. Kanoninfo. :) :)

+1
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-06 22:32

peterh skrev:Trioder är den aktiva komponent som är minst olinjär.

Näe..... nu måste du förklara

Är en triod linjärare än bra halvledare?

Dessutom - Egentligen kan man inte jämföra endast linjäriteten utan man måste ta hänsyn till råförstärkingen. Som du skriver så återkopplar man och relationen mellan tillgänglig råförstärkning och önskad förstärkning ger "vinsten" i form av lägre dist.

Dessutom - Man behöver en transformator för triodslutsteg som ställler till det

Ge gärna några exempel där en triodförstärkare ger THD på t.ex 0,01% och lägre.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-10-06 23:19

Minst olinjär jmf med andra rör kanske Peter menade.

Nästa

Återgå till Teknikforum