Hur tusan funkar det, basic?!?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Hur tusan funkar det, basic?!?

Inläggav Baffel » 2020-10-06 09:57

Har lite frågor om tekniken som skapar ljudet i en rörförstärkare. Hav tålamod med mig. Detta är grundläggande frågor men jag är nybörjare och nyfiken.

Låt säga att jag har ett förstärkeri som, rent teoretiskt, enbart förstärker signalen från källan, tex CD, till högtalarna utan på något sätt förvränga ljudet. Ingen distortion, signalen omvandlas enbart med den information som den för med sig i så ren form som möjligt till högtalarna. Hyperrent klass A. Skapar detta det ultimata ljudet i förstärkeriväg? (bortse från kvalité källa och högtalare i detta exempel)

Så blandar jag in rörförstärkeri . Rören skapar rörljudet . De förvränger och påverkar insignalen. Detta jämfört med den teoretiska förstärkaren beskriven ovan. Eller är jag fel ute nu med mina tankar?

Men låt då säga att man tar den hypotetiska förstärkaren som förstärker helt rent och kollar in en avancerad EQ. Kanske någon EQ digital , DSP. Någon teknisk lösning, digital lösning eller något som kan behandla signalen på många olika sätt. Frekvens, kompression vad vet jag. Kan man inte då lika gärna med en sådan apparatur och den med förstärkeri beskriven ovan som förstärker signalen helt rent , distortionsfritt osv skapa ett rörljud? Det runda, mjuka, 3d , bra soundstage rörljudet .

Eller vad i annars ligger det i det sk rörljudet ? Är det att för att rör har en annan typ av harmonisk distortion än tex en transistorförstärkare ? Eller för den delen digitalt förstärkeri.
Klass A rörförstärkare jmf med klass A transistorförstärkare. De har väl olika typ av ljud trots att de båda är klass A?