Härligt försteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Härligt försteg

Inläggav tomsk » 2020-10-07 21:48

Jaha ja då har man uppgraderat anläggningen med ett rent försteg istället gör marantz sr 7013

Vart ett linn klimax kontroll det har ht bypass så man kan köra stereo eller hembio bypass. Vart balanserade silver kablar till classe ca 5200 och b&w 802 natilus..
Mm Mm nu är det härligt att lyssna.
Saknar inte ens eq som var ett måste med marantzen.
Den är bra till bio dock inte i närheten vid stereo.
Nu är jag på jakt efter nätverksspelare.
Tar emot tacksamt förslag

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Härligt försteg

Inläggav goat76 » 2020-10-07 22:00

tomsk skrev:Jaha ja då har man uppgraderat anläggningen med ett rent försteg istället gör marantz sr 7013

Vart ett linn klimax kontroll det har ht bypass så man kan köra stereo eller hembio bypass. Vart balanserade silver kablar till classe ca 5200 och b&w 802 natilus..
Mm Mm nu är det härligt att lyssna.
Saknar inte ens eq som var ett måste med marantzen.
Den är bra till bio dock inte i närheten vid stereo.
Nu är jag på jakt efter nätverksspelare.
Tar emot tacksamt förslag


Vad tyckte du förbättrades ljudmässigt med försteget från Linn jämfört med Marantz receivern?

Mitt förslag på nätverksspelare hade varit en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC, i den ingår även ett försteg som kanske är lika bra som försteget i din Klimax Kontrol, så det blir kaka på kaka. Å andra sidan skulle du kunna finansiera köpet med att sälja ditt nyinköpta försteg. :)

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Härligt försteg

Inläggav tomsk » 2020-10-08 05:33

Detaljer.
Det vart stereo på riktigt.
Hörde tex när 3 tjejer sjöng samtidigt 2 låg lika i ton em skilde dig.
Fick sången från mitten.
I marantzen drog det åt vänster
Defenetivt bättre bas.
Kan skippa eq. Som jag gärna använde i marantzen.
Så man kan nog säga allt vart bättre

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Härligt försteg

Inläggav tomsk » 2020-10-08 06:04

goat76 skrev:
tomsk skrev:Jaha ja då har man uppgraderat anläggningen med ett rent försteg istället gör marantz sr 7013

Vart ett linn klimax kontroll det har ht bypass så man kan köra stereo eller hembio bypass. Vart balanserade silver kablar till classe ca 5200 och b&w 802 natilus..
Mm Mm nu är det härligt att lyssna.
Saknar inte ens eq som var ett måste med marantzen.
Den är bra till bio dock inte i närheten vid stereo.
Nu är jag på jakt efter nätverksspelare.
Tar emot tacksamt förslag


Vad tyckte du förbättrades ljudmässigt med försteget från Linn jämfört med Marantz receivern?

Mitt förslag på nätverksspelare hade varit en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC, i den ingår även ett försteg som kanske är lika bra som försteget i din Klimax Kontrol, så det blir kaka på kaka. Å andra sidan skulle du kunna finansiera köpet med att sälja ditt nyinköpta försteg. :)


Men katalys är väl bara från dsm 3.
Eller man uppgraderar vet dock inte vad det kostar med uppgraderingen

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Härligt först

Inläggav hcl » 2020-10-08 06:55

goat76 skrev:
tomsk skrev:Jaha ja då har man uppgraderat anläggningen med ett rent försteg istället gör marantz sr 7013

Vart ett linn klimax kontroll det har ht bypass så man kan köra stereo eller hembio bypass. Vart balanserade silver kablar till classe ca 5200 och b&w 802 natilus..
Mm Mm nu är det härligt att lyssna.
Saknar inte ens eq som var ett måste med marantzen.
Den är bra till bio dock inte i närheten vid stereo.
Nu är jag på jakt efter nätverksspelare.
Tar emot tacksamt förslag


Vad tyckte du förbättrades ljudmässigt med försteget från Linn jämfört med Marantz receivern?

Mitt förslag på nätverksspelare hade varit en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC, i den ingår även ett försteg som kanske är lika bra som försteget i din Klimax Kontrol, så det blir kaka på kaka. Å andra sidan skulle du kunna finansiera köpet med att sälja ditt nyinköpta försteg. :)

Njea, försteget i Akurate DSM är inte på Klimax nivå. Även med en Klimax DSM så saknas vissa kvaliteter jämfört med att ha med en Klimax Kontroll i kedjan (lite underligt måste jag medge - om det är drivförmåga, isolation mellan källa och slutsteg eller vad det kan vara?). Jag har jämfört i ett aktivt system inkl. sub och i det fallet blir det en del last jämfört med att bara driva ett ensamt slutsteg. Det krävs dock ett riktigt bra försteg för att ge någon fördel. Enklare grejer står sig slätt mot att bara köra Klimax DSM direkt till slutsteget. (japp - detta har provats noga). Vissa påstår att digital volymreglering inte är bra och att även någorlunda enkla analoga försteg gör detta bättre, men det är nonsens. En välimplementerad digital volymreglering är bra (i det närmaste fullständigt transparent - ja, även detta har jag testat relativt ingående). Det är dock inte svårt att klanta till det...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Härligt försteg

Inläggav Morello » 2020-10-08 09:25

Mycket märkligt skall man läsa - vad är det för mög till försteg ni jämför som tarvar klangnivellering för att det ska låta mer lika? Det låter helt orimligt givet att apparaterna inte är defekta.

Samt, vad menas med "isolation"?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Härligt först

Inläggav goat76 » 2020-10-08 09:57

hcl skrev:
goat76 skrev:
tomsk skrev:Jaha ja då har man uppgraderat anläggningen med ett rent försteg istället gör marantz sr 7013

Vart ett linn klimax kontroll det har ht bypass så man kan köra stereo eller hembio bypass. Vart balanserade silver kablar till classe ca 5200 och b&w 802 natilus..
Mm Mm nu är det härligt att lyssna.
Saknar inte ens eq som var ett måste med marantzen.
Den är bra till bio dock inte i närheten vid stereo.
Nu är jag på jakt efter nätverksspelare.
Tar emot tacksamt förslag


Vad tyckte du förbättrades ljudmässigt med försteget från Linn jämfört med Marantz receivern?

Mitt förslag på nätverksspelare hade varit en Linn Akurate DSM med Katalyst-DAC, i den ingår även ett försteg som kanske är lika bra som försteget i din Klimax Kontrol, så det blir kaka på kaka. Å andra sidan skulle du kunna finansiera köpet med att sälja ditt nyinköpta försteg. :)

Njea, försteget i Akurate DSM är inte på Klimax nivå. Även med en Klimax DSM så saknas vissa kvaliteter jämfört med att ha med en Klimax Kontroll i kedjan (lite underligt måste jag medge - om det är drivförmåga, isolation mellan källa och slutsteg eller vad det kan vara?). Jag har jämfört i ett aktivt system inkl. sub och i det fallet blir det en del last jämfört med att bara driva ett ensamt slutsteg. Det krävs dock ett riktigt bra försteg för att ge någon fördel. Enklare grejer står sig slätt mot att bara köra Klimax DSM direkt till slutsteget. (japp - detta har provats noga). Vissa påstår att digital volymreglering inte är bra och att även någorlunda enkla analoga försteg gör detta bättre, men det är nonsens. En välimplementerad digital volymreglering är bra (i det närmaste fullständigt transparent - ja, även detta har jag testat relativt ingående). Det är dock inte svårt att klanta till det...


Ja, du har praktisk erfarenhet av detta vilket naturligtvis väger tyngre så jag misstror dig absolut inte. Frågan är om orsaken var som du säger att det var det aktiva systemet som drog fördel av det separata analoga försteget, det hade varit intressant ifall du även hade gjort ett liknande test till ett ensamt slutsteg vilket trådskaparen har tänkt göra.

Det är ju annars en riktig vattendelalare det där med digitalt vs analogt försteg hos användarna, vissa är riktigt besvikna över att Linn slutade göra separata analoga försteg medans Linn själva menar att de digitala volymkontrollerna nu har blivit såpass mycket bättre än de analoga, oavsett vilken produktnivå de än var i.
Å andra sidan kanske Linn bara stirrar blint på sina framtida produktlinjer där de antagligen kommer överge de analoga aktiva systemen helt till förmån för deras Exaktsystem, och att det i dessa nya system inte finns plats för några analoga delar i kedjan?

Men när det är som du säger så har de definitivt slutat med de separata förstegen för tidigt och borde ha fortsatt med dessa så länge de fortfarande har analoga aktiva system i produktlinjen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Härligt försteg

Inläggav Harryup » 2020-10-08 09:58

Hur som, lycka till med nya apparaten. Helt klart är ju att förstegsdelen i de flesta (kanske alla) hembiogrunkor inte håller måttet om man sätter sig och jämför själv i egen anläggning. Men om man är nöjd med att andra lyssnar och testar åt en och man lyder deras omdömen så funkar ju det också.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Härligt försteg

Inläggav Morello » 2020-10-08 10:01

Visst, men klangliga avvikelser på mer än några tiondelar är ovanligt och sådant tarvar inte klangnivellering.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Härligt försteg

Inläggav Harryup » 2020-10-08 10:16

Personligen är jag vansinnigt trött på hembioreceivers. Dom låter ju inte ens lika över tiden då allt är programvaror som aldrig blir färdiga som styr grunkan. Nu är ju digitala försteg i gränslandet och en Akurate går att köra som ett multimediasteg med HDMI ingångar också men det känns som att kinabyggda steg som Demon, Marantz etc. inte är så väl utprovade.

/Harry Up

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Härligt försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-08 10:28

tomsk skrev:Jaha ja då har man uppgraderat anläggningen med ett rent försteg istället gör marantz sr 7013

Vart ett linn klimax kontroll det har ht bypass så man kan köra stereo eller hembio bypass. Vart balanserade silver kablar till classe ca 5200 och b&w 802 natilus..
Mm Mm nu är det härligt att lyssna.
Saknar inte ens eq som var ett måste med marantzen.
Den är bra till bio dock inte i närheten vid stereo.
Nu är jag på jakt efter nätverksspelare.
Tar emot tacksamt förslag


Klimax kontrol har lm4562 som buffer och gainsteg om jag inte minns fel på de bilder jag sett.
Marantz försteg har kretsar sämre än ne5532 och delar samtidigt nätdel med 7 slutsteg.
Audiosciencerewiev har en del intressanta tester av Marantz hemmabioreceivers, tex denna dyra modell nyss testad:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16462/

Förstärkaren har möjlighet att stänga av de 7 slutstegen . Då ändras och förbättras mätningarna på försteget, vilket kan ses i den övre bilden. Den undre bilden visar förstegets resultat med slutstegen påslagna. Det blir sämre. Båda alternativen är minst 15 dB sämre än cd-standarden , dvs bara ungefär 13- 14 bitars upplösning.

Ett topping försteg för 2000:- eller en klimax kontrol är oerhört mycket bättre.
Senast redigerad av Tangband 2020-10-08 10:44, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Härligt försteg

Inläggav Morello » 2020-10-08 10:33

Det är knappast rimligt att slutsteget har så låg matningsspänning som förstegsdelen.


För övrigt helt befängt att ta signalen genom en AD-omvandlare samt DA-omvandlare för att reglera volymen då detta inte utan fördel görs i den analoga domänen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Härligt försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-08 10:41

Morello skrev:Det är knappast rimligt att slutsteget har så låg matningsspänning som förstegsdelen.


För övrigt helt befängt att ta signalen genom en AD-omvandlare samt DA-omvandlare för att reglera volymen då detta inte utan fördel görs i den analoga domänen.


Kan du förklara skillnaden i förstegsprestanda i ovanstående marantzförstärkare med slutstegen avslagna eller påslagna ?
Det måste väl vara en kompromissad, alt felkonstruerad apparat ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Härligt försteg

Inläggav Morello » 2020-10-08 10:48

Mycket svårt att spekulera i, men att det smittar via matningen är inte en plausibel förklaring då en typisk OP har mycket stor undertryckning av störningar från matningen - så kallad "PSRR=Power Supply Rejection Ratio.

En plausibel förklaring skulle kunna vara att kollektor och/eller emitterströmmarna från slutstegets utgångssteg kopplar induktivt till förstegsdelen, varvid halvvågslikriktad signal ger sig tillkänna som övertoner/distorsion.

Även med försteget ur drift är distorsionen onödigt hög. Man undrar ju hur det ser ut vid 20 kHz.
Senast redigerad av Morello 2020-10-08 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Härligt försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-08 10:50

Morello skrev:Mycket svårt att spekulera i, men att det smittar via matningen är inte en plausibel förklaring då en typisk OP har mycket stor undertryckning av störningar från matningen.

En plausibel förklaring skulle kunna vara att kollektor och/eller emitterströmmarna från slutstegets utgångssteg kopplar induktivt till förstegsdelen, varvid halvvågslikriktad signal ger sig tillkänna som övertoner/distorsion.


Stort tack för svar. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Härligt försteg

Inläggav jonasp » 2020-10-08 10:50

Tangband skrev:
Klimax kontrol har lm4562 som buffer och gainsteg om jag inte minns fel på de bilder jag sett.
Marantz försteg har kretsar sämre än ne5532 och delar samtidigt nätdel med 7 slutsteg.


Jag tror du är lite snabb att dra slutsatser här, eventuellt. Om du gillar en apparat med LM4562 men inte gillar en annan apparat med NE5532 är det kanske lätt att tro att det beror enbart på OP-förstärkaren. Men du kan inte lyssna enbart på en OP, allt annat i apparatens konstruktion påverkar också. Ja, LM4562 förefaller vara en vassare krets än NE5532, men även sistnämnda har vid en korrekt implementation otroligt liten påverkan på signalen. En digital volymkontroll riskerar att ha hörbara artefakter som är flera magnituder större än de som OP-förstärkaren kan bidra med.

Mitt budskap är: snöa inte in på det som är precis framför näsan, förklaringen kan finnas någon annanstans.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Härligt försteg

Inläggav Morello » 2020-10-08 10:59

Ja, precis, såväl 5532 som 4562 medför oerhört låg (runt 0,001%) distorsion i linjenivåapplikationer där förstärkningen är låg.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Härligt försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-08 11:38

Morello skrev:Ja, precis, såväl 5532 som 4562 medför oerhört låg (runt 0,001%) distorsion i linjenivåapplikationer där förstärkningen är låg.


Jag misstror er inte alls :) .

Jag ser fram emot undersökningen av ne5532 jag skickat till dig . Jag tror den är fejk .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Härligt försteg

Inläggav Bill50x » 2020-10-08 14:17

tomsk skrev:Detaljer.
Det vart stereo på riktigt.
Hörde tex när 3 tjejer sjöng samtidigt 2 låg lika i ton em skilde dig.
Fick sången från mitten.
I marantzen drog det åt vänster
Defenetivt bättre bas.
Kan skippa eq. Som jag gärna använde i marantzen.
Så man kan nog säga allt vart bättre

Känner igen mig. Jag brukar själv ge rådet till de som frågar om lämplig sub för att få bättre bas: "Byt källa eller försteg". Ofta tror frågeställaren att lite mer bas skulle vara lämpligt (det kan det iofs vara) men jag tycker att det först är lämpligt att se till att den bas som finns blir av högre kvalitet.

I ditt fall försvann tom behovet av frekvenskorrigering (nu vet jag iofs inte vari den bestod) vilket är talande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Härligt försteg

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-08 15:41

Det kan lika gärna vara slutsteget som försteget som ger dålig bas.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Härligt försteg

Inläggav jonasp » 2020-10-08 16:01

Bill50x skrev:Känner igen mig. Jag brukar själv ge rådet till de som frågar om lämplig sub för att få bättre bas: "Byt källa eller försteg". Ofta tror frågeställaren att lite mer bas skulle vara lämpligt (det kan det iofs vara) men jag tycker att det först är lämpligt att se till att den bas som finns blir av högre kvalitet.

I ditt fall försvann tom behovet av frekvenskorrigering (nu vet jag iofs inte vari den bestod) vilket är talande.

/ B


Jag trodde standardrekommendationen var att byta tallrikslager på LP12:an! :mrgreen: (obs ej seriöst menat)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Härligt försteg

Inläggav Bill50x » 2020-10-08 17:14

RogerGustavsson skrev:Det kan lika gärna vara slutsteget som försteget som ger dålig bas.

Absolut. men det gäller att börja i rätt ände.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Härligt försteg

Inläggav Bill50x » 2020-10-08 17:19

jonasp skrev:Jag trodde standardrekommendationen var att byta tallrikslager på LP12:an! :mrgreen: (obs ej seriöst menat)

Självklart. Den skillnaden jag upplevde på demon är lika stor som byte av (valfri annan skivspelarprodukt), större än skillnaden mellan tex det pickupbyte/riaa jag gjorde för ett antal år sedan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Härligt försteg

Inläggav Vinylcalle » 2020-10-10 01:25

Bill50x skrev:
jonasp skrev:Jag trodde standardrekommendationen var att byta tallrikslager på LP12:an! :mrgreen: (obs ej seriöst menat)

Självklart. Den skillnaden jag upplevde på demon är lika stor som byte av (valfri annan skivspelarprodukt), större än skillnaden mellan tex det pickupbyte/riaa jag gjorde för ett antal år sedan.

/ B


https://youtu.be/3BBvwEj8bXo?t=29 :wink:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Härligt försteg

Inläggav matssvensson » 2020-10-10 01:52

Tangband skrev:Klimax kontrol har lm4562 som buffer och gainsteg om jag inte minns fel på de bilder jag sett.

För den som tror att det spelar någon roll är det Burr Brown/TI OPA627 som sitter i ljuddelen på Linn Klimax Kontrol. Den kretsen använder jag också i mina egna aktiva filter och det funkar.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Härligt försteg

Inläggav goat76 » 2020-10-10 07:00

Vinylcalle skrev:
Bill50x skrev:
jonasp skrev:Jag trodde standardrekommendationen var att byta tallrikslager på LP12:an! :mrgreen: (obs ej seriöst menat)

Självklart. Den skillnaden jag upplevde på demon är lika stor som byte av (valfri annan skivspelarprodukt), större än skillnaden mellan tex det pickupbyte/riaa jag gjorde för ett antal år sedan.

/ B


https://youtu.be/3BBvwEj8bXo?t=29 :wink:

MvH Carl


Är det så där illa de beter sig i materialet som klipps bort, vilket svinaktigt och vidrigt beteende mot en medmänniska och inte det minsta kul att se. Är det det du vill representera i argumentationen mot Bill50x och det han hörde vid förändringen med lagret?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Härligt försteg

Inläggav jonasp » 2020-10-10 08:33

matssvensson skrev:
Tangband skrev:Klimax kontrol har lm4562 som buffer och gainsteg om jag inte minns fel på de bilder jag sett.

För den som tror att det spelar någon roll är det Burr Brown/TI OPA627 som sitter i ljuddelen på Linn Klimax Kontrol. Den kretsen använder jag också i mina egna aktiva filter och det funkar.

mvh, mats


OPA627 har ungefär samma spänningsbrus som 5532 men betydligt lägre strömbrus. Den har även mycket låg distorsion. Den är väl dock väldigt dyr?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Härligt försteg

Inläggav jonasp » 2020-10-10 08:34

Vinylcalle skrev:
Bill50x skrev:
jonasp skrev:Jag trodde standardrekommendationen var att byta tallrikslager på LP12:an! :mrgreen: (obs ej seriöst menat)

Självklart. Den skillnaden jag upplevde på demon är lika stor som byte av (valfri annan skivspelarprodukt), större än skillnaden mellan tex det pickupbyte/riaa jag gjorde för ett antal år sedan.

/ B


https://youtu.be/3BBvwEj8bXo?t=29 :wink:

MvH Carl


Hahahaha den gamla klassikern! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Härligt försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-10 09:21

jonasp skrev:
matssvensson skrev:
Tangband skrev:Klimax kontrol har lm4562 som buffer och gainsteg om jag inte minns fel på de bilder jag sett.

För den som tror att det spelar någon roll är det Burr Brown/TI OPA627 som sitter i ljuddelen på Linn Klimax Kontrol. Den kretsen använder jag också i mina egna aktiva filter och det funkar.

mvh, mats


OPA627 har ungefär samma spänningsbrus som 5532 men betydligt lägre strömbrus. Den har även mycket låg distorsion. Den är väl dock väldigt dyr?


Tack för info matssvensson .
Jonasp: jo den är dyr , men den är bättre . Försteget är också extremt dyrt, så det är inga konstigheter.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Härligt försteg

Inläggav jonasp » 2020-10-10 09:53

Jo, ja, men LM4562 ser bättre ut för audiotillämpningar än OPA627, strömbruset kan du påverka i implementationen men spänningsbruset är svårare att bli av med. Jag menar dock att tillämpningen av kretsen är viktigare än vilken krets man valt så länge du inte kommer dragande med en gammal 741, typ. :)

Oavsett vilket är fortfarande OPA627 en fin krets såklart.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster