Några mer basic frågor, slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav Baffel » 2020-10-11 01:46

Om någon känner för att reda ut.

Hur pass mycket kan man uttyda ur de tekniska specifikationerna hur ett slutsteg kommer prestera ?

Om jag tar två jämförelser . NAD 208 jmf med Pioneer A616. Tog bara två i mängden. NAD208 är strömmstark . Har hög dämpningsfaktor. Den låga utgångsimpedansen på slutsteget innebär bra förmåga att kontrollera högtalarelements rörelser. Därav den höga dämpfaktorn, är jag rätt ute? Men NAD208 har högre THD än Pioneer A616 . De har ungefär samma signal /brus nivå. Den skillnaden 108 jmf 120 har den enorm betydelse för ljudkvalitén? Så givet lättdrina högtalare innebär det att Pioneeren , tack vare lägre THD låter bättre bättre ? .Det vid normal lyssningsvolym. Vad annars spelar in i kvalitén på ljudet ?
Är NAD208 enbart att satsa på om man har trögdrivna högtalare.? Högtalare med stora baselement som måste hållas hårt i tyglarna och kontrolleras ordentligt för att låta bra?

Är inte signal brus förhållandet egentligen bara ett resultat av hög eller låg THD? Eller något annat måste spela in eftersom NAD208 har både högre THD och högre signal brus än Pioneeren .Vad innebär tex gain?

Försöker bara reda ut begreppen och tolka dem . Mest för jag är nyfiken .
Bilagor
shot_2020-10-11_01-10-38_copy_960x600.png
shot_2020-10-11_01-10-38_copy_960x600.png (213.31 KiB) Visad 1498 gånger
shot_2020-10-11_00-39-08_copy_1440x900.png
shot_2020-10-11_00-39-08_copy_1440x900.png (520 KiB) Visad 1498 gånger

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav Kribban » 2020-10-11 14:01

Jag kan inte svara på några av dina frågor men vill bara säga att jag uppskattar dina trådar då även jag lär mig en del. Jag har faktiskt själv kikat en del på begagnatmarknaden fast då på Pioneer 858 som har delbart försteg/slutsteg. Tanken är att då eventuellt använda det som ett rent slutsteg till mina högtalare då jag har pre-out på min Marantz Nr-1609

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav Ted_B » 2020-10-11 14:30

Kribban skrev:Jag kan inte svara på några av dina frågor men vill bara säga att jag uppskattar dina trådar då även jag lär mig en del.
MVH Christer


+1
Kul med trådar som dessa som tar upp mina egna frågeställningar som jag aldrig kommer mig för att ta upp.
The World's Mine Oyster

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav jansch » 2020-10-11 15:22

Baffel - Dämpfaktor är faktiskt både "på gott och ont.
Dämpfaktor är relationen mellan nominell impedans, typiskt 8 ohms högtalare, och förstärkarens utimpedans. En dämpfakor på 10 är alltså som om 0,8ohm var seriekopplat med högtalaren och en idealisk förstärkare drev den.
Idealisk förstärkare = utspänning allid samma oavsett lasten = kan de ut hur mycket ström som helst tills säkringar/kortslutningsskydd slår till.
- "vanliga" högtalare ger normalt lite, lite lägre dist med lite mjukare drivning, någon ohm brukar vara bra d v s dämpfaktor 8-10.
- lite enkelt kan man säga att en dämpfaktor på 100 eller 1000 eller 10 000 spelar ingen roll då högtalarens resistans adderas till förstärkarens impedans. Det som dämpar högtalaren vilja att "svänga vidare" är då :
högtalarens motstånd + förstärkarens motstånd = t.ex 8 ohm + 0,08 ohm = 8,08ohm ( för dämpfaktor 100).
För dämpfaktor 1000 blir det alltså 8,008ohm och för dämpfaktor 10 000 blir det 8,0008ohm. vilket helt enkelt är skit samma.
- Hur fungerar det då egentligen? Jo, när högtalaren vill fortsätta att svänga bildas ström i högtalarens spole som "kortsluts" i motståndet dvs talspolen = membranet bromsas upp. Läs om EMK (elektromotorisk kraft, om du vill veta mer)
- har du ett löst baselement kan du enkelt konstatera detta genom att trycka lite snabbt på membranet, därefter kortsluter du högtalarens anslutningar med t.ex en skruvmejsel och tycker snabbt igen - det känns mycket trögare.

Till de som kan..... jo, jag blandar impedans och resistans hej vilt ovan men jag ville inte krångla till det.....
Senast redigerad av jansch 2020-10-11 15:30, redigerad totalt 1 gång.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav jansch » 2020-10-11 15:29

Blanda inte ihop signal/brusförhållande med TDH! Det finns ingen relation mellan dom.
Dom är helt skilda "väsen" både tekniskt och för hörseln!

Brus är i sig en form av förvrängning= distorsion i allmän mening MEN bör behandlas helt separat

Frågor på det?

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav RJohan » 2020-10-12 16:18

+1 På jansch's båda inlägg (eller ska det vara +2 då?). Enkelt och redigt förklarat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav paa » 2020-10-12 23:16

Låg dämpfaktor höjer systemets Q-värde lite, men t.o.m oändlig dämpfaktor kan inte sänka Q-värdet märkbart pga att förstärkarutgångens (låga) resistans kommer i serie med talspolens ganska höga resistans, och begränsar därmed dämpningen.

När det gäller stora högtalarelement, så är det enbart högtalarens impedansgång och förstärkarens förmåga att klara den impedansgången som avgör om de passar ihop. Små högtalare kan vara minst lika besvärliga att driva som stora, när det gäller svåra impedanser och stora fasvinklar.
Mycket effekt är dock förstås till nytta för att uppnå realistisk ljudnivå, speciellt om högtalaren tål detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav MacBruce » 2020-10-12 23:33

paa skrev:Låg dämpfaktor höjer systemets Q-värde lite, men t.o.m oändlig dämpfaktor kan inte sänka Q-värdet märkbart pga att förstärkarutgångens (låga) resistans kommer i serie med talspolens ganska höga resistans, och begränsar därmed dämpningen. [...]


Om vi skall vara riktigt noga - då vi talar om förstärkarens låga utgångsimpedans - så bör man addera högtalarkabelns impedans till den. (Lite förenklat men duger för oss vanliga, dödliga).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav I-or » 2020-10-13 00:00

Baffel skrev:Om någon känner för att reda ut.

Hur pass mycket kan man uttyda ur de tekniska specifikationerna hur ett slutsteg kommer prestera ?

Om jag tar två jämförelser . NAD 208 jmf med Pioneer A616. Tog bara två i mängden. NAD208 är strömmstark . Har hög dämpningsfaktor. Den låga utgångsimpedansen på slutsteget innebär bra förmåga att kontrollera högtalarelements rörelser. Därav den höga dämpfaktorn, är jag rätt ute? Men NAD208 har högre THD än Pioneer A616 . De har ungefär samma signal /brus nivå. Den skillnaden 108 jmf 120 har den enorm betydelse för ljudkvalitén? Så givet lättdrina högtalare innebär det att Pioneeren , tack vare lägre THD låter bättre bättre ? .Det vid normal lyssningsvolym. Vad annars spelar in i kvalitén på ljudet ?
Är NAD208 enbart att satsa på om man har trögdrivna högtalare.? Högtalare med stora baselement som måste hållas hårt i tyglarna och kontrolleras ordentligt för att låta bra?

Är inte signal brus förhållandet egentligen bara ett resultat av hög eller låg THD? Eller något annat måste spela in eftersom NAD208 har både högre THD och högre signal brus än Pioneeren .Vad innebär tex gain?

Försöker bara reda ut begreppen och tolka dem . Mest för jag är nyfiken .


Jag vill bara passa på att förpassa den rödmarkerade myten till den fysikaliska skräphögen. En normal förstärkare har förstås ingen aning om vad högtalarens rörliga delar håller på med och kan än mindre kontrollera dem. Högtalaren gör vad den vill med den inkommande signalen, kanske vänder den polaritet eller distorderar. För att full kontroll ska vara möjlig måste man implementera servokoppling via en lämplig sensor. (Man kan även få ett hum om vad som försiggår med strömmätning, men det räcker inte fullt ut.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav paa » 2020-10-13 00:06

MacBruce skrev:
paa skrev:Låg dämpfaktor höjer systemets Q-värde lite, men t.o.m oändlig dämpfaktor kan inte sänka Q-värdet märkbart pga att förstärkarutgångens (låga) resistans kommer i serie med talspolens ganska höga resistans, och begränsar därmed dämpningen. [...]


Om vi skall vara riktigt noga - då vi talar om förstärkarens låga utgångsimpedans - så bör man addera högtalarkabelns impedans till den. (Lite förenklat men duger för oss vanliga, dödliga).

Jo det är klart, men som sagt, talspolens resistans hamnar också i serie med dessa, och den dominerar ju det hela.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav jansch » 2020-10-13 22:08

I-or skrev:
Baffel skrev:Om någon känner för att reda ut.

Hur pass mycket kan man uttyda ur de tekniska specifikationerna hur ett slutsteg kommer prestera ?

Om jag tar två jämförelser . NAD 208 jmf med Pioneer A616. Tog bara två i mängden. NAD208 är strömmstark . Har hög dämpningsfaktor. Den låga utgångsimpedansen på slutsteget innebär bra förmåga att kontrollera högtalarelements rörelser. Därav den höga dämpfaktorn, är jag rätt ute? Men NAD208 har högre THD än Pioneer A616 . De har ungefär samma signal /brus nivå. Den skillnaden 108 jmf 120 har den enorm betydelse för ljudkvalitén? Så givet lättdrina högtalare innebär det att Pioneeren , tack vare lägre THD låter bättre bättre ? .Det vid normal lyssningsvolym. Vad annars spelar in i kvalitén på ljudet ?
Är NAD208 enbart att satsa på om man har trögdrivna högtalare.? Högtalare med stora baselement som måste hållas hårt i tyglarna och kontrolleras ordentligt för att låta bra?

Är inte signal brus förhållandet egentligen bara ett resultat av hög eller låg THD? Eller något annat måste spela in eftersom NAD208 har både högre THD och högre signal brus än Pioneeren .Vad innebär tex gain?

Försöker bara reda ut begreppen och tolka dem . Mest för jag är nyfiken .


Jag vill bara passa på att förpassa den rödmarkerade myten till den fysikaliska skräphögen. En normal förstärkare har förstås ingen aning om vad högtalarens rörliga delar håller på med och kan än mindre kontrollera dem. Högtalaren gör vad den vill med den inkommande signalen, kanske vänder den polaritet eller distorderar. För att full kontroll ska vara möjlig måste man implementera servokoppling via en lämplig sensor. (Man kan även få ett hum om vad som försiggår med strömmätning, men det räcker inte fullt ut.)


Jag svarade i tidigare inlägg på denna fråga, det är ju en smaksak hur man uppfattar begreppet "kontrollera". Både du, jag och många andra VET BAKGRUNDEN till meningen som du markerat i Baffels inlägg.
Jag vill inte att Baffel (och andra som inte ännu har tillskansat sig kunskap) ska tro att dämpfaktorn är oviktig och en myt. Detta även om jag anser måttet dämpfaktor väldigt korkat då utimpedams är ett vedertaget och bättre begrepp som inte förutsätter en påhittad last (typiskt 8ohm).
Så..... javisst är "kontrollera" inte korrekt men "dämpa" blir också svårtolkat.....

Hur skulle du beskriva dämpfaktorns "påverkan" på ett högtalarelement?
Jag gjorde det med hänvisning till studier av EMK (skulle skrivit EMI) och praktisk test av ett löst högtalarelement och en skruvmejsel i mitt svar till honom.
Har du ett bättre förslag så Baffel verkligen får insikt om hur dämpfaktorn kan påverka?
Senast redigerad av jansch 2020-10-13 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav Morello » 2020-10-13 22:18

I-or skrev:
Baffel skrev:Om någon känner för att reda ut.

Hur pass mycket kan man uttyda ur de tekniska specifikationerna hur ett slutsteg kommer prestera ?

Om jag tar två jämförelser . NAD 208 jmf med Pioneer A616. Tog bara två i mängden. NAD208 är strömmstark . Har hög dämpningsfaktor. Den låga utgångsimpedansen på slutsteget innebär bra förmåga att kontrollera högtalarelements rörelser. Därav den höga dämpfaktorn, är jag rätt ute? Men NAD208 har högre THD än Pioneer A616 . De har ungefär samma signal /brus nivå. Den skillnaden 108 jmf 120 har den enorm betydelse för ljudkvalitén? Så givet lättdrina högtalare innebär det att Pioneeren , tack vare lägre THD låter bättre bättre ? .Det vid normal lyssningsvolym. Vad annars spelar in i kvalitén på ljudet ?
Är NAD208 enbart att satsa på om man har trögdrivna högtalare.? Högtalare med stora baselement som måste hållas hårt i tyglarna och kontrolleras ordentligt för att låta bra?

Är inte signal brus förhållandet egentligen bara ett resultat av hög eller låg THD? Eller något annat måste spela in eftersom NAD208 har både högre THD och högre signal brus än Pioneeren .Vad innebär tex gain?

Försöker bara reda ut begreppen och tolka dem . Mest för jag är nyfiken .


Jag vill bara passa på att förpassa den rödmarkerade myten till den fysikaliska skräphögen. En normal förstärkare har förstås ingen aning om vad högtalarens rörliga delar håller på med och kan än mindre kontrollera dem. Högtalaren gör vad den vill med den inkommande signalen, kanske vänder den polaritet eller distorderar. För att full kontroll ska vara möjlig måste man implementera servokoppling via en lämplig sensor. (Man kan även få ett hum om vad som försiggår med strömmätning, men det räcker inte fullt ut.)


Jag bistår givetvis med att förpassa det rödmarkerade möget till runda arkivet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav Baffel » 2020-10-13 23:38

Hold your horses boys. Det blev en punkt och vips blev min fråga till ett påstående. Si så här skulle det vara:

Den låga utgångsimpedansen på slutsteget innebär bra förmåga att kontrollera högtalarelements rörelsern därav den höga dämpfaktorn, är jag rätt ute?

Jag påstår inte ett smack. Annat än av misstag uppenbarligen. Jag ställer frågor och lär mig efter hand. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav I-or » 2020-10-13 23:51

jansch skrev:
I-or skrev:
Baffel skrev:Om någon känner för att reda ut.

Hur pass mycket kan man uttyda ur de tekniska specifikationerna hur ett slutsteg kommer prestera ?

Om jag tar två jämförelser . NAD 208 jmf med Pioneer A616. Tog bara två i mängden. NAD208 är strömmstark . Har hög dämpningsfaktor. Den låga utgångsimpedansen på slutsteget innebär bra förmåga att kontrollera högtalarelements rörelser. Därav den höga dämpfaktorn, är jag rätt ute? Men NAD208 har högre THD än Pioneer A616 . De har ungefär samma signal /brus nivå. Den skillnaden 108 jmf 120 har den enorm betydelse för ljudkvalitén? Så givet lättdrina högtalare innebär det att Pioneeren , tack vare lägre THD låter bättre bättre ? .Det vid normal lyssningsvolym. Vad annars spelar in i kvalitén på ljudet ?
Är NAD208 enbart att satsa på om man har trögdrivna högtalare.? Högtalare med stora baselement som måste hållas hårt i tyglarna och kontrolleras ordentligt för att låta bra?

Är inte signal brus förhållandet egentligen bara ett resultat av hög eller låg THD? Eller något annat måste spela in eftersom NAD208 har både högre THD och högre signal brus än Pioneeren .Vad innebär tex gain?

Försöker bara reda ut begreppen och tolka dem . Mest för jag är nyfiken .


Jag vill bara passa på att förpassa den rödmarkerade myten till den fysikaliska skräphögen. En normal förstärkare har förstås ingen aning om vad högtalarens rörliga delar håller på med och kan än mindre kontrollera dem. Högtalaren gör vad den vill med den inkommande signalen, kanske vänder den polaritet eller distorderar. För att full kontroll ska vara möjlig måste man implementera servokoppling via en lämplig sensor. (Man kan även få ett hum om vad som försiggår med strömmätning, men det räcker inte fullt ut.)


Jag svarade i tidigare inlägg på denna fråga, det är ju en smaksak hur man uppfattar begreppet "kontrollera". Både du, jag och många andra VET BAKGRUNDEN till meningen som du markerat i Baffels inlägg.
Jag vill inte att Baffel (och andra som inte ännu har tillskansat sig kunskap) ska tro att dämpfaktorn är oviktig och en myt. Detta även om jag anser måttet dämpfaktor väldigt korkat då utimpedams är ett vedertaget och bättre begrepp som inte förutsätter en påhittad last (typiskt 8ohm).
Så..... javisst är "kontrollera" inte korrekt men "dämpa" blir också svårtolkat.....

Hur skulle du beskriva dämpfaktorns "påverkan" på ett högtalarelement?
Jag gjorde det med hänvisning till studier av EMK (skulle skrivit EMI) och praktisk test av ett löst högtalarelement och en skruvmejsel i mitt svar till honom.
Har du ett bättre förslag så Baffel verkligen får insikt om hur dämpfaktorn kan påverka?


Jag tycker nog att ämnet för tråden är ganska väl genomarbetat ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav jansch » 2020-10-14 07:52

Baffel skrev:Hold your horses boys. Det blev en punkt och vips blev min fråga till ett påstående. Si så här skulle det vara:

Den låga utgångsimpedansen på slutsteget innebär bra förmåga att kontrollera högtalarelements rörelsern därav den höga dämpfaktorn, är jag rätt ute?

Jag påstår inte ett smack. Annat än av misstag uppenbarligen. Jag ställer frågor och lär mig efter hand. :)


Precis, det var en fråga.
Det var därför jag svarade på frågan i tidigare inlägg som jag gjorde. I-ors kommentar var för mej otydlig i sitt syfte och riskerade att göra dämpfaktorns påverkan som sådan till en myt.

Ibland är det inte lätt att att ställa frågor på rätt sätt. Helst ska man vara expert på ämnet i fråga......

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav Baffel » 2020-10-14 09:03

Ha ha så kan man se på det.

Jag kör på. Skiter fullständigt i om jag ses som en kokosnöt som vill ha beskrivet varför jorden inte är platt. Jag tycker bara det är intressant att lära sig.

Irriterar mig att jag missade denna

https://www.tradera.com/item/170613/422 ... -hogtalare

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -890.shtml

Den stärkarn har delbart för och slutsteg. Det hade varit bra att ha ifall jag någon gång skulle vilja köra med separat slutsteg. Vettiga spec med (tror ja..ha ha, viken dämpfaktor :wink: ) . Alltid kul att säga för det kan ju ta skruv , har jag märkt :D

Säljaren ville inte släppa enbart förstärkaren . Pallade bara inte med att köpa den med högtalarna och släpa runt och sälja dem sen.

Användarvisningsbild
Rapid
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2004-05-14
Ort: Malmö

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav Rapid » 2020-10-14 19:41

Om man tycker att förstärkaren har i övrigt bra egenskaper men vill minska dämpfaktorn kan det väl enkelt lösas med en tunnare kabel eller löda dit ett seriemotstånd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Några mer basic frågor, slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-15 08:08

Rapid skrev:Om man tycker att förstärkaren har i övrigt bra egenskaper men vill minska dämpfaktorn kan det väl enkelt lösas med en tunnare kabel eller löda dit ett seriemotstånd.


Det sitter vanligtvis en spole (eller två) i serie med baselementet som väl gör något med dämpfaktorn också?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster