Kan lager i vinylspelare låta olika?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2020-10-13 14:59

En spinoff från annan tråd.
"Däremot är det orimligt angående lagren, men givetvis får han själv ha sin upplevelse."

Kan någon förklara för mig varför lagret i en vinylspelare inte kan göra skillnad på ljudet? Kan lagren i tonarmen, varför/varför inte? Kan elektroniken som styr motorn i spelaren göra skillnad, varför/varför inte?

Med tanke på hur små rörelser det är vinylspåren är det väl inte omöjligt att ett tex tightare lager kan ha betydelse för de finare detaljerna? Några menar att det nya Karousel-lagret är tystare, dvs det blir inte lika "mycket" rumble och därför så sänks störnivån och detaljerna kommer fram bättre. Kan det ligga någonting i det? En recension jag läste menade att de lite grova buller/brus som brukar vara mellan låtarna på en vinylskiva blev väsentligt lägre med Karousel. Kan det stämma, eller varför inte?

Jag gillar inte att det jag hörde förminskas till "min upplevelse" och därmed bara kan avfärdas. Jag behöver lite mer handfasta beskrivningar varför ett lager till skivtallriken inte kan göra skillnad.

Kom igen nu :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav jockewe » 2020-10-13 15:45

Det borde ju vara lätt att mäta om det skulle vara så enorm skillnad som du beskriver MEN hursomhelst,
jag är övertygad om att det låter annorlunda.

Jag spelar ju fiol som yrke. Byter man strängar låter den annorlunda (det finns hundratals olika att välja mellan), nya strängar av samma sort låter annorlunda, ändrar man vinkeln på stallet 1mm så låter det annorlunda. Det låter olika beroende på luftfuktighet. Det låter olika med nytt/gammalt tagel på stråken, det låter olika om man byter harts. (det finns hundratals att välja mellan) Allt det här är mekaniken = ett annat lager på en skivspelare.

Vad bryr sig då publiken om mina val? Ganska lite, alltihop yttrar sig mest bara i hur jag själv trivs/otrivs med ljudet och hur det påverkar min musikalitet fantasi och timing.
Det är ju bara jag som har en UPPLEVD känsla av skillnaden, (den kan vara hur osaklig som helst) alla andra ställs bara inför ett ljud som är färdigt.

Jag tycker du ska ändra frågeställningen till "Hur skulle ett annat lager i en skivspelare inte kunna göra skillnad" men jag tror att om du har retat dig på en egenskap (t.ex. rumble) och UPPLEVER att det minskar med ett annat lager så är det något som funkar för din unika situation och kanske inte alls för någon som inte har ett inövat fokus på just den egenskapen.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav MacBruce » 2020-10-13 16:55

jockewe skrev:Det borde ju vara lätt att mäta om det skulle vara så enorm skillnad som du beskriver MEN hursomhelst,
jag är övertygad om att det låter annorlunda.[...]


Jag har "distribuerat" några ex av mina gamla (dock ospelade) Brüel & Kjær "mätskivor". Hoppas att någon eller några av mottagarna återkommer med rapporter. Mina egna erfarenheter — ehuru 40+ år gamla — är, att olika lager uppvisar tydliga "signaturer" i spektrogram. Mycket tydliga sådana, om lagren är defekta.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2020-10-13 18:09

jockewe skrev:Det borde ju vara lätt att mäta om det skulle vara så enorm skillnad som du beskriver MEN hursomhelst,
jag är övertygad om att det låter annorlunda.

Nu skrev jag aldrig att skillnaden var enorm :-) Jag skrev bara att jag uppfattade tydligt skillnaden. Och att jag tycker den var större än mellan, till exempel, Linns dyraste respektive näst dyraste Streamers (prisskillnad nästan 100 tusen).

Det skulle vara väldigt intressant att se jämförande mätningar mellan Cirkus och Karousel. Som ren spekulation skulle jag gissa ngt lägre rumble och bättre transientsvar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav jonasp » 2020-10-13 18:28

+1 på mätningarna!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2020-10-14 00:48

Ett säljargument för min skivspelare var att den låter bättre (bl a) för att tallriken vilar på ett luftlager vid drift o därmed skulle man slippa "alla problem" som konventionella lager medför. Tror man på det så borde olika lager kunna påverka ljudet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav paa » 2020-10-14 00:59

Man kan kanske också tro att ett luftlager ger ett ostabilare ljud än ett styvare lager?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2020-10-14 01:05

paa skrev:Man kan kanske också tro att ett luftlager ger ett ostabilare ljud än ett styvare lager?


Det kan man säkert tro, men friktionen är tämligen låg
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Vinylcalle » 2020-10-14 02:15

Redan Linns tidigare lager är väldigt tysta. Betydligt tystare än vad bakgrundsljudet är på skivan i sig själv och antagligen tystare än vad allt annat som kan finnas på äldre inspelningar, bandspelare, mikrofoner, graververk m.m. som skitar ner bakgrunden är.
Därför är jag mycket skeptisk till att det kan vara hörbara skillnader på 2 utmärkta lager.

Skillnaden har du dessutom beskrivit som större än mellan 2 olika pickuper, om det var några specifika eller inte minns jag dåligt.
Jag och många med mig anser nog att pickupen är den del som kanske har störst påverkan på ljudet ifrån en skivspelare, och det är inte så konstigt då den ska kunna omvandla den fysiska graveringen till en elektrisk signal.

Det blir som jag ser det lite för inrutat mönster när den som gillar Linn automatiskt vekar anamma alla Ivors gamla ideer som väl i stort sett var att lagret är viktigast och pickupen minst viktig.
-
Jag bytte själv pickup för en vecka sedan på min stora spelare, ifrån en Ortofon Cadenza Bronze till en Audio Technica AT-ART1000. Och trots att jag då byter ifrån en redan utomordentligt trevlig och påkostad pickup är det en ganska stor skillnad ljudmässigt, större än när jag t.ex. bytte tonarm på samma spelare ifrån Fidelity Research FR-64FX till SME V.

Liksom tidigare skribenter hade även jag gärna sett mätningar som indikerar dessa förbättringar.

Imorgon ska jag förövrigt serva en LP-12 :)

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Vinylcalle » 2020-10-14 02:17

paa skrev:Man kan kanske också tro att ett luftlager ger ett ostabilare ljud än ett styvare lager?


Beror nog som så mycket annat på utförande. Min Micro Seiki har ett kombinerat centrumlager som tar upp krafter i horisontell riktning samt luftlagring, detta luftskick ska vara 0,03 mm, så det är inte som en Mag Lev (vilket skit för övrigt, försökte hjälpa en kille med en sådan för något år sedan, den orkade inte dra runt tallriken med en DL-103 spårande).

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav RJohan » 2020-10-14 09:57

Bill50x skrev:En spinoff från annan tråd.
"Däremot är det orimligt angående lagren, men givetvis får han själv ha sin upplevelse."

Kan någon förklara för mig varför lagret i en vinylspelare inte kan göra skillnad på ljudet? Kan lagren i tonarmen, varför/varför inte? Kan elektroniken som styr motorn i spelaren göra skillnad, varför/varför inte?

Med tanke på hur små rörelser det är vinylspåren är det väl inte omöjligt att ett tex tightare lager kan ha betydelse för de finare detaljerna? Några menar att det nya Karousel-lagret är tystare, dvs det blir inte lika "mycket" rumble och därför så sänks störnivån och detaljerna kommer fram bättre. Kan det ligga någonting i det? En recension jag läste menade att de lite grova buller/brus som brukar vara mellan låtarna på en vinylskiva blev väsentligt lägre med Karousel. Kan det stämma, eller varför inte?

Jag gillar inte att det jag hörde förminskas till "min upplevelse" och därmed bara kan avfärdas. Jag behöver lite mer handfasta beskrivningar varför ett lager till skivtallriken inte kan göra skillnad.

Kom igen nu :-)
/ B


Hur gick det förresten med din renovering av en gammal ERA? Det är ett exempel på ett riktigt dåligt lager. Jag har själv haft två sådana.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav paa » 2020-10-14 12:14

RJohan skrev:
Bill50x skrev:En spinoff från annan tråd.
"Däremot är det orimligt angående lagren, men givetvis får han själv ha sin upplevelse."

Kan någon förklara för mig varför lagret i en vinylspelare inte kan göra skillnad på ljudet? Kan lagren i tonarmen, varför/varför inte? Kan elektroniken som styr motorn i spelaren göra skillnad, varför/varför inte?

Med tanke på hur små rörelser det är vinylspåren är det väl inte omöjligt att ett tex tightare lager kan ha betydelse för de finare detaljerna? Några menar att det nya Karousel-lagret är tystare, dvs det blir inte lika "mycket" rumble och därför så sänks störnivån och detaljerna kommer fram bättre. Kan det ligga någonting i det? En recension jag läste menade att de lite grova buller/brus som brukar vara mellan låtarna på en vinylskiva blev väsentligt lägre med Karousel. Kan det stämma, eller varför inte?

Jag gillar inte att det jag hörde förminskas till "min upplevelse" och därmed bara kan avfärdas. Jag behöver lite mer handfasta beskrivningar varför ett lager till skivtallriken inte kan göra skillnad.

Kom igen nu :-)
/ B


Hur gick det förresten med din renovering av en gammal ERA? Det är ett exempel på ett riktigt dåligt lager. Jag har själv haft två sådana.

Jag har också haft en Era, en MkIV. Riktigt dåligt lager och skivtallrik av pressad plåt, och låda av stålplåt. Gav kraftig rundgång i basen, som åtgärdades med självhäftande bitumen i plåtlådan. Sedan lät den ganska bra med ovanligt fast basåtergivning. Men axiallagringen var en kullagerkula överst som lagrades mot den skruvade centertappens undersida, vilken var i aluminium, varvid det slets ner en grop där kulan låg an. Sedan började tallriken wobbla i lagret när kulan inte hade en definierad anliggningspunkt utan rullade runt i gropen som den skapat. Allt gick på återvinningen nu i Corona-städningen. Fascinerande dock att cellgummikuddarna som satt mellan sockelplåten och själva lådan hade klarat sig så många år (ca 50år!) utan att degraderas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav RJohan » 2020-10-14 12:33

paa skrev:
RJohan skrev:
Bill50x skrev:En spinoff från annan tråd.
"Däremot är det orimligt angående lagren, men givetvis får han själv ha sin upplevelse."

Kan någon förklara för mig varför lagret i en vinylspelare inte kan göra skillnad på ljudet? Kan lagren i tonarmen, varför/varför inte? Kan elektroniken som styr motorn i spelaren göra skillnad, varför/varför inte?

Med tanke på hur små rörelser det är vinylspåren är det väl inte omöjligt att ett tex tightare lager kan ha betydelse för de finare detaljerna? Några menar att det nya Karousel-lagret är tystare, dvs det blir inte lika "mycket" rumble och därför så sänks störnivån och detaljerna kommer fram bättre. Kan det ligga någonting i det? En recension jag läste menade att de lite grova buller/brus som brukar vara mellan låtarna på en vinylskiva blev väsentligt lägre med Karousel. Kan det stämma, eller varför inte?

Jag gillar inte att det jag hörde förminskas till "min upplevelse" och därmed bara kan avfärdas. Jag behöver lite mer handfasta beskrivningar varför ett lager till skivtallriken inte kan göra skillnad.

Kom igen nu :-)
/ B


Hur gick det förresten med din renovering av en gammal ERA? Det är ett exempel på ett riktigt dåligt lager. Jag har själv haft två sådana.

Jag har också haft en Era, en MkIV. Riktigt dåligt lager och skivtallrik av pressad plåt, och låda av stålplåt. Gav kraftig rundgång i basen, som åtgärdades med självhäftande bitumen i plåtlådan. Sedan lät den ganska bra med ovanligt fast basåtergivning. Men axiallagringen var en kullagerkula överst som lagrades mot den skruvade centertappens undersida, vilken var i aluminium, varvid det slets ner en grop där kulan låg an. Sedan började tallriken wobbla i lagret när kulan inte hade en definierad anliggningspunkt utan rullade runt i gropen som den skapat. Allt gick på återvinningen nu i Corona-städningen. Fascinerande dock att cellgummikuddarna som satt mellan sockelplåten och själva lådan hade klarat sig så många år (ca 50år!) utan att degraderas.


Jo, jag minns det som igår, till och med cellgummit mellan låda och chassie. Men nog var mina tallrikar i aluminium?. Jag byggde om min ena med lådan ersatt av några hoplimmade skivor spån. Nä, det räddade knappast ett hopplöst objekt. För att lura rumblemätinstrument hade den 'klurige' fransmannen satt en bit skumgummi som packning mellan lagertappen och schassiet. Jo, det filtrerade ju bort rumblet...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2020-10-14 12:51

RJohan skrev:Hur gick det förresten med din renovering av en gammal ERA? Det är ett exempel på ett riktigt dåligt lager. Jag har själv haft två sådana.

Jodå, den snurrar. Låter inte speciellt bra, men ganska OK.

Kuddarna i botten har pressats ihop under åren, mer på den tyngre sidan så hela spelaren lutar. Exakt samma problem som med min förra ERA. Fast den hann bara bli ca 5 år hos mig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav jockewe » 2020-10-14 13:11

Vill också tillägga att "lagret" som diskuteras när det gäller Karousel är ett helt paket med skruvar, fjädrar och inte minst en ny innertallrik, så hur skulle det inte kunna mätas skillnad. Problemet blir bara att det inte bara är ett nytt lager man mäter.
Man skulle ju ändå kunna mäta t.ex rumble före och efter byte om man använder en och samma LP och ställer in peak exakt - spelar in och gör samma med det nya ..
Min frågeställning är fortfarande varför :?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav I-or » 2020-10-14 13:15

Man bör definitivt kunna mäta skillnader för olika lager, då huvudsakligen gällande skivtallrikens lagring. Ett verk/arm/pickup-system har en ganska komplex dynamik med mängder av moder och att genom att ändra på lagren ändrar man såväl strukturegenskaperna som inkrafterna. Huruvida det är hörbart är en annan sak, dock. Riktigt dåliga eller slitna lager kommer säkert att höras, medan det antagligen inte är så lätt att detektera inverkan från olika väl fungerande typer.

Luft- eller magnetlager har fördelen att man slipper de olika former av ojämnheter, glapp och stick-slip som alltid finns i kullager, vilket leder till oljud av både tonal och brusartad typ vid drivning av skivtallriken. Stick-slip är dock inte något avgörande problem här (p.g.a. det stora masströghetsmomentet för skivtallriken), men kan påverka tonarmens rörelser märkbart.

Sedan är det förstås ett elektromekaniskt mirakel att det överhuvud taget går att överföra ristade spår till vinyl och lyckas få ut något vettigt att lyssna på, nästan i klass med gravital-wave observatories. :D
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2020-10-14 14:54

Mina erfarenheter ifrån 80-talet med de tillverkningstoleranser som då fanns är att det inte är något problem att höra skillnader mellan olika lager i även väl fungerande skivspelare. Bara att använda en Thorens rumpelmess-grunka så hör man vad som kommer ifrån lagret. Är ju få tillverkare som levererar ett lager parat ihop med en innertallrik så redan där får man något som kanske ligger vid ytterligheter när det gäller toleranser. Sen när det gäller äldre lager så räcker det ju med att man någon gång flyttat skivspelaren med tallriken på för att man med lite otur har gett lagret en defekt. Så att äldre lager inte skulle kunna ha lite sämre prestanda än ett nytt är ju ingen omöjlighet. Sen när det gäller Linns lager så är det ju uppbyggt helt annorlunda och väger helt annorlunda så att man byter fjädrar etc är ju naturligt eftersom det ingår i satsen. Så att jämföra enbart lager är ju ingen poäng utan att man får ju göra hela uppgraderingen som ingår.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2020-10-14 18:22

Vinylcalle skrev:Redan Linns tidigare lager är väldigt tysta. Betydligt tystare än vad bakgrundsljudet är på skivan i sig själv och antagligen tystare än vad allt annat som kan finnas på äldre inspelningar, bandspelare, mikrofoner, graververk m.m. som skitar ner bakgrunden är.
Därför är jag mycket skeptisk till att det kan vara hörbara skillnader på 2 utmärkta lager.

Skillnaden har du dessutom beskrivit som större än mellan 2 olika pickuper, om det var några specifika eller inte minns jag dåligt.
Jag och många med mig anser nog att pickupen är den del som kanske har störst påverkan på ljudet ifrån en skivspelare, och det är inte så konstigt då den ska kunna omvandla den fysiska graveringen till en elektrisk signal.

Det blir som jag ser det lite för inrutat mönster när den som gillar Linn automatiskt vekar anamma alla Ivors gamla ideer som väl i stort sett var att lagret är viktigast och pickupen minst viktig.
-
Jag bytte själv pickup för en vecka sedan på min stora spelare, ifrån en Ortofon Cadenza Bronze till en Audio Technica AT-ART1000. Och trots att jag då byter ifrån en redan utomordentligt trevlig och påkostad pickup är det en ganska stor skillnad ljudmässigt, större än när jag t.ex. bytte tonarm på samma spelare ifrån Fidelity Research FR-64FX till SME V.

Liksom tidigare skribenter hade även jag gärna sett mätningar som indikerar dessa förbättringar.

Imorgon ska jag förövrigt serva en LP-12 :)

Mvh Carl



Det är mycket lätt att via demonstrationer visa att en skivspelare som har ett bättre lager samt motor/upphängning med direkt drift eller remdrift låter bättre med en enkel pickup än ett sämre drivverk med en väldigt bra pickup.

Detta under förutsättning att det verkligen är verkliga skillnader i kvaliten mellan de olika skivspelarnas lager/drivverk/upphängning.

Är det ingen skillnad så kommer den bättre pickupen naturligtvis låta bättre.

Detta är knappast ”rocket-science” utan sånt som kan höras ganska enkelt vid jämförelser. Det går säkert även att mäta fram skillnader. Om man sätter sig in i hur gravering av LP-skivor går till så är det inte konstigt att det går att höra ganska stora skillnader på olika skivspelares drivverk.

Så tyvärr - en billig Denon-skivspelare med plastschassie eller nån billig kjell&kompany skivspelare med värdens bästa pickup låter trots detta sämre än en Rega planar 2 eller Linn sondek med en enkel pickup, tex audiotechnica at95 för några hundringar.

Det krävs rimligt bra skivspelare , direktdrivna eller remdrivna, för att dyrare pickuper för flera tusen kronor ens bör övervägas att användas. - min erfarenhet från den tid det begav sig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav I-or » 2020-10-15 00:49

Harryup skrev:Mina erfarenheter ifrån 80-talet med de tillverkningstoleranser som då fanns är att det inte är något problem att höra skillnader mellan olika lager i även väl fungerande skivspelare. Bara att använda en Thorens rumpelmess-grunka så hör man vad som kommer ifrån lagret. Är ju få tillverkare som levererar ett lager parat ihop med en innertallrik så redan där får man något som kanske ligger vid ytterligheter när det gäller toleranser. Sen när det gäller äldre lager så räcker det ju med att man någon gång flyttat skivspelaren med tallriken på för att man med lite otur har gett lagret en defekt. Så att äldre lager inte skulle kunna ha lite sämre prestanda än ett nytt är ju ingen omöjlighet. Sen när det gäller Linns lager så är det ju uppbyggt helt annorlunda och väger helt annorlunda så att man byter fjädrar etc är ju naturligt eftersom det ingår i satsen. Så att jämföra enbart lager är ju ingen poäng utan att man får ju göra hela uppgraderingen som ingår.



Nä, der Rumpelmeßkoppler är en vibrationsförstärkare och kan naturligtvis inte användas för att avgöra om skillnaden mellan olika lager är hörbar eller inte. Det blir litegrand som att sätta ett stetoskop mot en högtalarlåda och sedan hävda att lådljudet är fruktansvärt besvärande. Först originalet från Thorens och sedan en en DIY-rumpa:

Rmplmeskopp.gif
Rmplmeskopp.gif (41.79 KiB) Visad 1481 gånger


2VvB9FEh.jpg
2VvB9FEh.jpg (68.74 KiB) Visad 1481 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Vinylcalle » 2020-10-15 01:38

Tangband skrev:
Vinylcalle skrev:Redan Linns tidigare lager är väldigt tysta. Betydligt tystare än vad bakgrundsljudet är på skivan i sig själv och antagligen tystare än vad allt annat som kan finnas på äldre inspelningar, bandspelare, mikrofoner, graververk m.m. som skitar ner bakgrunden är.
Därför är jag mycket skeptisk till att det kan vara hörbara skillnader på 2 utmärkta lager.

Skillnaden har du dessutom beskrivit som större än mellan 2 olika pickuper, om det var några specifika eller inte minns jag dåligt.
Jag och många med mig anser nog att pickupen är den del som kanske har störst påverkan på ljudet ifrån en skivspelare, och det är inte så konstigt då den ska kunna omvandla den fysiska graveringen till en elektrisk signal.

Det blir som jag ser det lite för inrutat mönster när den som gillar Linn automatiskt vekar anamma alla Ivors gamla ideer som väl i stort sett var att lagret är viktigast och pickupen minst viktig.
-
Jag bytte själv pickup för en vecka sedan på min stora spelare, ifrån en Ortofon Cadenza Bronze till en Audio Technica AT-ART1000. Och trots att jag då byter ifrån en redan utomordentligt trevlig och påkostad pickup är det en ganska stor skillnad ljudmässigt, större än när jag t.ex. bytte tonarm på samma spelare ifrån Fidelity Research FR-64FX till SME V.

Liksom tidigare skribenter hade även jag gärna sett mätningar som indikerar dessa förbättringar.

Imorgon ska jag förövrigt serva en LP-12 :)

Mvh Carl



Det är mycket lätt att via demonstrationer visa att en skivspelare som har ett bättre lager samt motor/upphängning med direkt drift eller remdrift låter bättre med en enkel pickup än ett sämre drivverk med en väldigt bra pickup.

Detta under förutsättning att det verkligen är verkliga skillnader i kvaliten mellan de olika skivspelarnas lager/drivverk/upphängning.

Är det ingen skillnad så kommer den bättre pickupen naturligtvis låta bättre.

Detta är knappast ”rocket-science” utan sånt som kan höras ganska enkelt vid jämförelser. Det går säkert även att mäta fram skillnader. Om man sätter sig in i hur gravering av LP-skivor går till så är det inte konstigt att det går att höra ganska stora skillnader på olika skivspelares drivverk.

Så tyvärr - en billig Denon-skivspelare med plastschassie eller nån billig kjell&kompany skivspelare med värdens bästa pickup låter trots detta sämre än en Rega planar 2 eller Linn sondek med en enkel pickup, tex audiotechnica at95 för några hundringar.

Det krävs rimligt bra skivspelare , direktdrivna eller remdrivna, för att dyrare pickuper för flera tusen kronor ens bör övervägas att användas. - min erfarenhet från den tid det begav sig.


Min erfarenhet ifrån 100 tals modeller av skivspelare och 100 tals olika pickuper i prisklasser ifrån 300-100 000 kr säger att du är fel ute.

Givetvis finns det en undre gräns där en skivspelare är så dålig att det är löjligt som grund, som alternativen du benämner.

Men givetvis är det kul att ha en riktigt bra spelare gärna betydligt bättre än en Rega Planar 2 eller Linn LP-12.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Vinylcalle » 2020-10-15 01:40

I-or skrev:
Harryup skrev:Mina erfarenheter ifrån 80-talet med de tillverkningstoleranser som då fanns är att det inte är något problem att höra skillnader mellan olika lager i även väl fungerande skivspelare. Bara att använda en Thorens rumpelmess-grunka så hör man vad som kommer ifrån lagret. Är ju få tillverkare som levererar ett lager parat ihop med en innertallrik så redan där får man något som kanske ligger vid ytterligheter när det gäller toleranser. Sen när det gäller äldre lager så räcker det ju med att man någon gång flyttat skivspelaren med tallriken på för att man med lite otur har gett lagret en defekt. Så att äldre lager inte skulle kunna ha lite sämre prestanda än ett nytt är ju ingen omöjlighet. Sen när det gäller Linns lager så är det ju uppbyggt helt annorlunda och väger helt annorlunda så att man byter fjädrar etc är ju naturligt eftersom det ingår i satsen. Så att jämföra enbart lager är ju ingen poäng utan att man får ju göra hela uppgraderingen som ingår.



Nä, der Rumpelmeßkoppler är en vibrationsförstärkare och kan naturligtvis inte användas för att avgöra om skillnaden mellan olika lager är hörbar eller inte. Det blir litegrand som att sätta ett stetoskop mot en högtalarlåda och sedan hävda att lådljudet är fruktansvärt besvärande. Först originalet från Thorens och sedan en en DIY-rumpa:


+1

Likaså går det säkert se hyfsat stora skillnader via en mätning och frekvensspektrum på olika lager. Men att höra det genom musiken osv det är en helt annan värld.
Återigen vill jag påpeka att vi pratar om friska välgjorda lager.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav RJohan » 2020-10-15 07:21

Tangband skrev:
Vinylcalle skrev:Redan Linns tidigare lager är väldigt tysta. Betydligt tystare än vad bakgrundsljudet är på skivan i sig själv och antagligen tystare än vad allt annat som kan finnas på äldre inspelningar, bandspelare, mikrofoner, graververk m.m. som skitar ner bakgrunden är.
Därför är jag mycket skeptisk till att det kan vara hörbara skillnader på 2 utmärkta lager.

Skillnaden har du dessutom beskrivit som större än mellan 2 olika pickuper, om det var några specifika eller inte minns jag dåligt.
Jag och många med mig anser nog att pickupen är den del som kanske har störst påverkan på ljudet ifrån en skivspelare, och det är inte så konstigt då den ska kunna omvandla den fysiska graveringen till en elektrisk signal.

Det blir som jag ser det lite för inrutat mönster när den som gillar Linn automatiskt vekar anamma alla Ivors gamla ideer som väl i stort sett var att lagret är viktigast och pickupen minst viktig.
-
Jag bytte själv pickup för en vecka sedan på min stora spelare, ifrån en Ortofon Cadenza Bronze till en Audio Technica AT-ART1000. Och trots att jag då byter ifrån en redan utomordentligt trevlig och påkostad pickup är det en ganska stor skillnad ljudmässigt, större än när jag t.ex. bytte tonarm på samma spelare ifrån Fidelity Research FR-64FX till SME V.

Liksom tidigare skribenter hade även jag gärna sett mätningar som indikerar dessa förbättringar.

Imorgon ska jag förövrigt serva en LP-12 :)

Mvh Carl



Det är mycket lätt att via demonstrationer visa att en skivspelare som har ett bättre lager samt motor/upphängning med direkt drift eller remdrift låter bättre med en enkel pickup än ett sämre drivverk med en väldigt bra pickup.

Detta under förutsättning att det verkligen är verkliga skillnader i kvaliten mellan de olika skivspelarnas lager/drivverk/upphängning.

Är det ingen skillnad så kommer den bättre pickupen naturligtvis låta bättre.

Detta är knappast ”rocket-science” utan sånt som kan höras ganska enkelt vid jämförelser. Det går säkert även att mäta fram skillnader. Om man sätter sig in i hur gravering av LP-skivor går till så är det inte konstigt att det går att höra ganska stora skillnader på olika skivspelares drivverk.

Så tyvärr - en billig Denon-skivspelare med plastschassie eller nån billig kjell&kompany skivspelare med värdens bästa pickup låter trots detta sämre än en Rega planar 2 eller Linn sondek med en enkel pickup, tex audiotechnica at95 för några hundringar.

Det krävs rimligt bra skivspelare , direktdrivna eller remdrivna, för att dyrare pickuper för flera tusen kronor ens bör övervägas att användas. - min erfarenhet från den tid det begav sig.


+1 på det.

Det hindrar i sej inte att olika pickuper kan låta olika. Men av egen erfarenhet (med en ERA, som redan nämnts ovan) att med en dålig skivspelare så låter olika pickuper just bara olika utan att det finns någon egentlig skillnad i ljudKVALITET. Det var först när jag bytte till en riktig skivspelare av god kvalitet som det började bli bra, innan dess hade jag gått igenom ett gäng olika pickuper utan att komma rätt.

Rent tekniskt är det här inget konstigt. När man spelar av en skiva framställer skivspelaren rörelseenergi, en liten del av denna omvandlas av pickupen till elektrisk energi. Pickupen kan bara hänga med *. Rörelsenergin i tallriken ska idealt bara vara en ren, jämn rotation, men innehåller vanligtvis (ja, alltid) även annat, ofta uttryckt som svaj eller rumble. Pickupen kan inte skilja på den önskade rörelsenergin och den oönskade, den kan bara 'gilla läget'. Nu är det inte bara så att rumble är något 'lite tråkigt' brumljud, vibrationerna kan även störa när nålen försöker följa med i spåret, nålen kan missa önskade vindlingar i spåret. Alltså, skit in, skit ut, man kan inte trolla bort dessa störningar med en bättre pickup.

Tråden har ju i sej inte handlat om svaj, men det är väl ingen som inbillar sej att man fixar svaj med en bättre pickup?

* Moderna pickuper (sen åtminstonde 70-talet) har inga problem att hänga med i skivans vindlingar, hur det låter handlar mest om finlir, alltså slipningen av nålspetsen och var man lägger nålspetsresonansen samt anpassningen av pickupens compliance (fjädringsmjukhet) till tonarmens massa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2020-10-16 20:46

Vinylcalle skrev:
I-or skrev:
Harryup skrev:Mina erfarenheter ifrån 80-talet med de tillverkningstoleranser som då fanns är att det inte är något problem att höra skillnader mellan olika lager i även väl fungerande skivspelare. Bara att använda en Thorens rumpelmess-grunka så hör man vad som kommer ifrån lagret. Är ju få tillverkare som levererar ett lager parat ihop med en innertallrik så redan där får man något som kanske ligger vid ytterligheter när det gäller toleranser. Sen när det gäller äldre lager så räcker det ju med att man någon gång flyttat skivspelaren med tallriken på för att man med lite otur har gett lagret en defekt. Så att äldre lager inte skulle kunna ha lite sämre prestanda än ett nytt är ju ingen omöjlighet. Sen när det gäller Linns lager så är det ju uppbyggt helt annorlunda och väger helt annorlunda så att man byter fjädrar etc är ju naturligt eftersom det ingår i satsen. Så att jämföra enbart lager är ju ingen poäng utan att man får ju göra hela uppgraderingen som ingår.



Nä, der Rumpelmeßkoppler är en vibrationsförstärkare och kan naturligtvis inte användas för att avgöra om skillnaden mellan olika lager är hörbar eller inte. Det blir litegrand som att sätta ett stetoskop mot en högtalarlåda och sedan hävda att lådljudet är fruktansvärt besvärande. Först originalet från Thorens och sedan en en DIY-rumpa:


+1

Likaså går det säkert se hyfsat stora skillnader via en mätning och frekvensspektrum på olika lager. Men att höra det genom musiken osv det är en helt annan värld.
Återigen vill jag påpeka att vi pratar om friska välgjorda lager.

Mvh Carl


NI får tro vad ni vill. Förstås hör man inte samma ljud med rump-mätaren men man kan höra skillnader på att det lager som låter mest också får musiken att låta sämst.
Arbetade hela 80-talet med skivspelare även gjorda av instrumentmakare till väldigt höga priser som att nu det skulle vara en indikation på att man har rätt.
Antar att ni också äger en rump-mätare och är vana att använda den.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav jonasp » 2020-10-16 21:02

I-or skrev:
2VvB9FEh.jpg


Nu blir jag lite distraherad här. Vad är det där för tonarm? Och skivspelare?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6236
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav I-or » 2020-10-18 01:34

Allting ser väldigt DIY ut.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav gcs » 2020-10-18 16:23

Jag förstår inte problemet med skivspelarlager. Moderna skivspelare har som regel en rumblenivå som underskrider rumblet som alla normala vinylskivor ändå har. Om man vill mäta rumble korrekt bör man utgå ifrån ett fräscht lack graverat med ett tyst spår.
Sådana lack är inte lätta att få tag på och dessutom lär de inte heller vara fräscha så länge. Vid framställning av en vinylskiva från gravering till pressning så tillkommer det alltid en försämring i form av rumble. Man räknar med att försämringen blir ungefär
10-15dB. Ett grammofonlack eller ett kopparoriginal är helt tyst i förhållande till en vinylskiva. Jag har svårt att tänka mig att en exakt överförd vinyl kan låta bättre än en exakt överförd CD. Jag menar det att vinylskivans eget rumble kommer att maskera
alla eventuella ljud från tonarmens lager. Gör det inte det, i så fall är det ett allvarligt fel på tonarmen. 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2020-10-18 18:05

Men alla störningar adderas väl?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2020-10-18 19:24

Toleranserna i lagren lär ju minskat eftersom man nu får en innertallrik med lagertappen tillsammans med lagret så det man får är båda delarna. Så var det inte tidigare och jag vet ingen annan leverantör som levererar så. Men i övrigt så kan man ju tro och gissa eller också kan man ju åka och lyssna.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav gcs » 2020-10-18 22:05

Jag har två skivspelare hemma och jag gjorde just nu ett lyssnings prov med ett stetoskop på en direktdriven Technics SL1000 MkII och den andra är en remdriven Sony TTS 3000. Den som är direktdriven var helt tyst och när jag lyssnade på den remdrivna Sony
kunde man förnimma ett svagt, mycket svagt brum som försvann när man stänger av strömbrytare. Jag har också en Thorens TD 124 MkII och en direktdriven EMT 948 stående i ett förråd. Men dem får jag lyssna på en annan gång. Men som jag tidigar har sagt så har
alla vinylskivor ett mer eller mindre rumbel. Vad man kan säga mer är att rumbel är något mindre i 180gr än vanligt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2020-10-19 02:55

Ja, och?
Om det nu är en fråga om det via pickup och tonarm går att skilja på olika skivspelarlager så är det ju via den konstruktionen man bör testa, t.ex. via Thorens rumblemättningsjigg.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster