Kan lager i vinylspelare låta olika?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav I-or » 2020-10-19 14:10

Harryup skrev:Ja, och?
Om det nu är en fråga om det via pickup och tonarm går att skilja på olika skivspelarlager så är det ju via den konstruktionen man bör testa, t.ex. via Thorens rumblemättningsjigg.


Eftersom jag antar att det fortfarande är der Rumpelmeßkoppler du hänvisar till, så måste jag upprepa att den inte är applicerbar för att påvisa hörbarheten för olika lager. Dels ger den en helt annan struktur för vibrationsutbredning* än vid normal avspelning och dels testar man utan maskerande rumble och brus från skivspåren. Sammantaget bör der Rumpelmeßkoppler öka hörbarheten av tallrikslagren med minst 20 dB relativt normala förhållanden vid vinyllyssning.

*Vinylavspelning: lagerkrafter -> lagertapp -> skivtallrik -> matta -> vinyl -> pickup
*Rumpa: lagerkrafter -> lagertapp -> rumpa -> pickup

Bättre bild:

RumpelMessTD124 002.jpg
RumpelMessTD124 002.jpg (235.57 KiB) Visad 711 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2020-10-19 16:19

Den ger med all säkerhet inte hela sanningen men man har inga problem att höra skillnader på olika lager.
Personligen har jag aldrig stött på ett lager som låter illa med Thorensgrunkan men som låter bättre vid musikavspelning än ett lager som är mycket tystare med samma jigg.

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav gcs » 2020-10-19 18:58

Jag har ingen rumpelkopplare menn däremot ett stetoskop. Rumpelkopplaren tror ju jag var tänkt på den tiden då de flesta skivspelarna hade mer eller mindre rumbel. Jag monterade på mitt stetoskop på skivspelaren och lade på en skiva som jag spelade
med min puppa. Jag lyssnade i stetoskopet och kunde bara förnimma ett svagt ljud från puppan utan att kunna identifiera musiken. Vad säger det? Ja om man hör ljud från skivspelarens lager då är det illa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2020-10-19 20:21

Ja, eller också så säger det att du inte lyssnade på lagerljuden alls på samma sätt som pickupen gör.
Eftersom ingen utom Peter och jag verkar ha en erfarenhet och en uppfattning om vilka skillnader mellan olika lager man kan höra med en rumpel-messjigg blir det helt förståeligt lite olika kvalité på gissningarna om vad man hör ifrån skivspelarlager även när dessa inte är defekta.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav jockewe » 2020-10-19 21:56

Tillägger igen att i fallet med Linns nya så är det alltså en ny innertallrik med pigg som ska sitta i "lagret" som man ska lyssna på, jag ser ingen annan
lösning än att lyssna/spela in på ett tomt spår på en LP för att sedan jämföra med en spelare med annan tallrik/lager.

Jobb i onödan tycker jag helt enkelt för jag förstår inte hur det skulle kunna låta lika - om sedan olika är bättre eller sämre kan ju bara den avgöra som ska ha maskinen.
Kanske är det något tystare men det kanske upplevs som mindre levande eftersom hela vinylcharmen innefattar ett visst maskerande med oljud.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2020-10-19 22:41

jockewe skrev:Kanske är det något tystare men det kanske upplevs som mindre levande eftersom hela vinylcharmen innefattar ett visst maskerande med oljud.

Inte alls.
En stor del av charmen är att man kan sitta med ett album med läslig text på, innehållande en massa info och tillhörande bilder. Skivsidorna är ca 20 minuter långa vilket är precis lagom för att anstränga sig att lyssna ordentligt. Inte minst också att mixen/mastringen är bättre på vinylen än på motsvarande CD/strömmande.

Så för min del får förskönande dist och allmänt rumble vara så lite som möjligt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2020-10-19 23:36

Bill50x skrev:
jockewe skrev:Kanske är det något tystare men det kanske upplevs som mindre levande eftersom hela vinylcharmen innefattar ett visst maskerande med oljud.

Inte alls.
En stor del av charmen är att man kan sitta med ett album med läslig text på, innehållande en massa info och tillhörande bilder. Skivsidorna är ca 20 minuter långa vilket är precis lagom för att anstränga sig att lyssna ordentligt. Inte minst också att mixen/mastringen är bättre på vinylen än på motsvarande CD/strömmande.

Så för min del får förskönande dist och allmänt rumble vara så lite som möjligt!

/ B


Det där med att mixen/mastringen skulle vara bättre på vinyl kanske stämmer i några enskilda fall, men för det mesta är det precis samma mix som mest troligt har utgått ifrån det populäraste formatet.

Under tiden då CD kom men Vinyl fortfarande var det dominerande formatet så skulle jag gissa att ganska många CD-släpp fick vinylmastern ganska rakt av, möjligen var det någon som drog nytta av de färre begränsningarna CD gav men i stort jobbade man nog efter de erfarenheter man hade från vinyl.
När CD väl tog över i intäckter skiftade arbetet med all säkerhet över till det formatet och specifika vinylmasters började nog avta, så efter det har nog mastern för vinylsläppet i överlag fått följa med på kompaktskivans resa vad gäller den stympade dynamiken.

Anledningen till att vinyl ofta ser bättre ut än de digitala formaten är att man kan analysera de sistnämnda i sitt ursprung medans en vinyl måste genomgå en digitalisering för att kunna analyseras, den har därmed spelats upp genom en analog kedja vilket gjort att dynamiken "falskt" visar på mer dynamik trots att det oftast är precis samma master som det tillsynes sämre digitala formatet.
Antagligen skulle de digitala filerna de se lika bra ut i dynamiken ifall även de gick igenom en analog kedja som rippades och sedan analyserades. Det ger dock inte mer dynamiskt innehåll för själva musikmaterialet, det som är stympat vid mastringen går ju aldrig att vinna tillbaka, det ser bara bättre ut i analysen. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav music4ever » 2020-10-19 23:57

Harryup skrev:Den ger med all säkerhet inte hela sanningen men man har inga problem att höra skillnader på olika lager.


Det tror jag inte skulle ske om det var under ett blindtest. Vinylen så pass dåligt att ev lagerskillnader drunknar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav paa » 2020-10-20 01:04

I-or skrev:Luft- eller magnetlager har fördelen att man slipper de olika former av ojämnheter, glapp och stick-slip som alltid finns i kullager, vilket leder till oljud av både tonal och brusartad typ vid drivning av skivtallriken.

Vilka skivspelare har kullagrad skivtallrik?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav I-or » 2020-10-20 10:53

Egentligen borde det ha stått kullager och glidlager där eftersom det var en allmän beskrivning av lagerproblem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Morello » 2020-10-20 11:06

Bill50x skrev:Så för min del får förskönande dist och allmänt rumble vara så lite som möjligt!

/ B


Lösningen heter kompaktskiva eller disco compacto som spanjoren sade.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1566
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav jockewe » 2020-10-20 11:40

Nej, jag ville INTE spåra ur den här tråden. Jag är vinylentusiast själv ..
Försöker bara få in två andra vinklar;
1) Alla större förändringar av en skivspelare borde både kunna höras och mätas. (rätt säker på det i detta fallet till exempel)
2) Även om syftet med en uppgradering uppnås (lägre rumble) så betyder det inte att man för den skull älskar slutresultatet mer.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2020-10-20 12:16

Fast frågan om det är lägre möjligen hörbart rumble som var enda målet. Skulle inte tro det utan över åren har ju LP12 gått ifrån resonanta plåtdelar, lynninga fjädrar, ynke pynke skruvar till tonarmsplattan i trä till allmänt tyngre och solidare utförande. Personligen ser jag skivspelarlager som så viktigt att jag köpte en Karousell-sats direkt, även med tanke på att spelaren var en tidig 90-talare som jag köpte begagnad. Jag hörde inget rumble så som man tror rumble låter när jag spelade musik innan och gör det inte nu heller så jag är nöjd. Tycker däremot att jag fick ett slankare piggare ljud men möjligen är det inte så men mycket mer feelgood blev det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan lager i vinylspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2020-10-20 14:57

Harryup skrev:Fast frågan om det är lägre möjligen hörbart rumble som var enda målet. Skulle inte tro det utan över åren har ju LP12 gått ifrån resonanta plåtdelar, lynninga fjädrar, ynke pynke skruvar till tonarmsplattan i trä till allmänt tyngre och solidare utförande. Personligen ser jag skivspelarlager som så viktigt att jag köpte en Karousell-sats direkt, även med tanke på att spelaren var en tidig 90-talare som jag köpte begagnad. Jag hörde inget rumble så som man tror rumble låter när jag spelade musik innan och gör det inte nu heller så jag är nöjd. Tycker däremot att jag fick ett slankare piggare ljud men möjligen är det inte så men mycket mer feelgood blev det.

Nä, det handlar inte alls om ngt rumble. Men visst kan en minskad störnivå bidra till en ökad klarhet. För min del var det nog mest den ökade detaljrikedomen som var påtaglig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster