Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Inläggav Baffel » 2020-10-16 20:25

Läste på lite om min gamla Technics SU V40 som jag hade för många år sedan . Mest för att jag var nyfiken . Jaha, vad sägs det då. Ljudkaraktär varm . Rent ljud . Självklart talar de som har (haft) en sådan i enbart egen sak, men strunt samma. Det intressanta är vad många på det forumet påpekade var att karaktären på ljudet Technics stärkare generellt skapar. De tyckte det var så mycket mer njutbart än Yamaha stärkande som de ansåg har/hade en strikt analytiskt och kall ljudkaraktär. Varför de just hakade upp sig på Yamaha vet jag inte.

Till frågan. Om nu två förstärkare på pappret har hyfsat lika spec , dist, watt osv. Kan det då skilja så mycket i ljudbild, karaktären mellan dem? I så fall vad beror det på? Kvalité på komponenter , eller är det något annat konstruktörerna skruvar och trixar med.

Eller är det som sas på det forumet om Technics vs Yamaha bara snömos?

Klass A, AB och skillnad rörförstärkare trisse hänger jag med på. Men två klass A trisseförstärkare som har samma effekt kan de ha olika karaktär på ljudet ?

Min gamla stärkare:

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -v40.shtml

P.s vad fan är klass AA som den drevs i ? Låter som något hittepå från Technics sida , men vad vet jag.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Inläggav Baffel » 2020-10-16 22:51

Jag lånar polarens NVA AP20 nu. En liten trisseförstärkare . Här aldrig hört talas om märket tidigare. Litet esoteriskt nicshat hifi märke. Nåväl . Den låter ju riktigt bra. Väger inte så mycket. Vet inte vad den har för effekt . Byggt enligt principen less is more. Ingen knepig konstruktion. Enkelt och snyggt byggt. Det är NVAs konstruktionsfilosofi. Den verkar ju ha helt bananas värden. Dist tex . Men den låter ju bra..Skitskumt. Detta angående mätvärden och ljudkaraktär. NVA satsar inte på massa watt , vad jag förstår , för att få bra ljud .vem vet de kanske har rätt.

Misstänker att min fråga i denna tråd är svår att svara på . Det skulle väl kräva en mindre avhandling men skriv i så fall bara vad du tycker. Behöver inte vara belagt med objektiva fakta. Även om det vore kul om några sådana dyker upp.

Testas det vin eller förstärkarljud ?
https://nvahifi.co.uk/pages/nva-ap20-hi ... ice-review

Filosofin kring konstruktionen

https://nvahifi.co.uk/pages/nva-philosophy

Mästerfotografen tog en bild på den

.....någon röris singel end är den ju dock inte i och för sig . Men ändock.
Bilagor
IMG_20201016_221137 (1).jpg
IMG_20201016_221137 (1).jpg (1.85 MiB) Visad 482 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Inläggav Baffel » 2020-10-17 00:32

Sitter och jämför NVAn och min lilla 2*5W plåtröris. Hum. Klara skillnader. Rörisen har ett smalt spektrum där den excellerar. Röster, vissa instrument speciellt gitarr tex . Där är det som det går på på steroider . Boostat. Mycket rymd . Det är som man sitter i en konsertsal. Men så fort det blir fler instrument , speciellt instrument som går längre ned i tonerna så hänger den inte med. Det separeras inte så bra då. Det blir lite grötigt . Där är NVAn mycket bättre . Även om NVAn är bra på tex sång, röster och att återge tex gitarrer så blir det lite anemiskt på just den punkten jmf med rörisen. Men som helhet är den bättre allround . En shysst liten maskin det med.

Så lilla rörisen får liras med viss typ av musik.

Testade och jämförde dem med sånger från

https://open.spotify.com/track/3aXrWtxY ... Wm-Vc-_BLA

Nu jäklar ska jag testa och jämföra med denna så får jag se...

Slåk

tidal.com/browse/track/78374876?play=true

Okej detta hade kanske inte så mycket att göra med denna tråd men när jag ändå nämnde NVA så...

Nop jag lirar inte med dem så. Enbart för fotot... :)
Bilagor
IMG_20201017_002033 (1)_copy_2340x2340.jpg
IMG_20201017_002033 (1)_copy_2340x2340.jpg (679.52 KiB) Visad 467 gånger

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Inläggav Anders J » 2020-10-17 06:40

När jag läser på NVA:s hemsida om deras förstärkare står det: "For operational stability this amplifier must only be used with NVA low capacitance speaker cable. Use of other makes of speaker cable will invalidate our warranty."

Oblygt försäljningsknep eller den vanliga ormoljan?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Inläggav Baffel » 2020-10-17 07:37

Kan såklart enbart vara ett försäljningstrix. Men gissning så menar de nog bara att fel typ av dimensionerad kabel, fel ipluggad kan bränna stärkaren. En friskrivningsklausul . Vet inte vad det står i det finstilta om du köper en ny stärkare idag , oavsett märke. Det finns säkert förbehåll ur ett handhavande perspektiv som ogiltigförklarar garantin.

Detta skriver nuffe i tråden om högtalarkablar

Bara håll dig borta från så kallade "högtalarkablar" med genomskinlig isolering.
Min erfarenhet är att de oxiderar kopparn mycket snabbt och ljudet blir skit.
Sen ta inte för grov kabel, 0,75-1,5 mm2 räcker i de flesta sammanhang om man inte har 10 tals meter till sina högtalare.
Ja jag har haft jättegrov kabel en gång, ca 4 mm2, det kostade mig en förstärkar renovering. Det är svårt att terminera o svårt att dra snyggt
Om man ska en-kardel eller flera-kardeler är nästan bara en smaksak


viewtopic.php?f=4&t=70975

Det är kanske i så fall läge för en ny tråd om just högtalarkablar och vilka som kan bränna förstärkare..

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Inläggav jansch » 2020-10-17 09:08

Anders J skrev:När jag läser på NVA:s hemsida om deras förstärkare står det: "For operational stability this amplifier must only be used with NVA low capacitance speaker cable. Use of other makes of speaker cable will invalidate our warranty."

Oblygt försäljningsknep eller den vanliga ormoljan?



Oj........Det verkar som det behövs en fri översättning:

"vi har konstruerat en kass förstärkare som inte tål kapacitiv last, glöm garantier"

Eller....

"Va f..n är Zobel- och Thiele-länkar för nåt?"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar det? Ljudkaraktär, basic

Inläggav Baffel » 2020-10-17 09:12

De verkar lite flummiga de där NVA :? Mysko tillverkare .

Hursomhelst låter stärkaren bra.

Ska bli jävligt intressant när jag får den digitala lilla tpa3255. Nyfiken på hur den låter.

Technics och klass AA vad tusan är det ?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster