Stora polypropylenmembran(??)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

matson
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2003-06-15

Stora polypropylenmembran(??)

Inläggav matson » 2003-06-27 15:43

Läste på Lynn Olsens sida och han avråder ju från att använda PP på större element än 8" pga IM-dist.

http://www.aloha-audio.com/ME2txt.html

Är IM-dist det samma som dopplerdist? :?: 8O

Om han har rätt så undrar man ju varför Dynaudio och Skaaning har stora PP-element.

Någon som vet vad Ino har för material i sina stora element?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2003-06-27 17:04

Jag har också läst det tidigare hos Lynn. Själv vet jag inte, jag har ganska nyligen hört att doppler-dist är ett mycket mindre problem än vad de flesta tror (mycket mycket litet problem :o ).
Däremot membrandist kan det tydligen bli ibland, men ett polyproplyenmembran går nog också bra, så länge det är rätt utformat, se på NHT1259, som ska vara fint. Dåliga magnetsystem kan nog ge värre IM-dist än membranet, men det är bara en vild gissning.

Annars är det ju så att med styva membran så får man liten membrandist men taskiga uppbrytningar högt i frekvens, men i basen passar ju detta ändå bra.

Ino lär använda styva i basmodulerna. Men deras dopade fullregister polymembran låter ju absolut inte fel i basen heller. :)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2003-06-27 17:07

Gömde det där med IM-dist och Dopplerdist: Jag är inte alls säker, så detta blir min gissning:

Dopplerdist beror på begränsad ljudhastighet. IM-dist beror på olinjäriteter. Någon annan får rätta mig...

matson
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2003-06-15

Inläggav matson » 2003-06-27 17:21

Hej Mårten!

Ja, Linkwitz skriver ju något om detta(Doppler) på sin sida också, men jag orkade inte läsa så noga.... :oops:

http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#J

Att det inte skulle ha någon betydelse låter ju misstänksamt likt marknadsföring för produkter med just såna här problem! 8O 8)

Inos "vanliga" element låter ju kanon, men dom är ju inte tillräckligt stora för att få problemen som Lynn pratar om!

Jag inser ju dock nu att Doppler och IM är helt olika saker när jag läste lite bättre! IM verkar ju kopplat till motorsystemen, medan Doppler har med själva membranet att göra.

Mvh/Mats

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2003-06-29 20:31

Dopplerdist kan man få i ett system även om där inte finns några olinjäriteter. Det beror på elementens rörelser.

IM-dist är normalt associerade med olinjäriteter av jämn ordning men kan även bildas i ett system där man har udda ordningens dist.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2003-06-30 10:07

Men vilken betydelse har doppler-dist egentligen?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster