Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Inläggav Adhoc » 2020-10-18 20:09

Svante Granqvist har på Tolvan.com en del bra program. Bland annat XDir som kan användas för indikation på loobning i vertikalled då bas- och diskantelement är förskjutna mot varandra: http://www.tolvan.com/index.php?page=/xdir/xdir.php

Man kan kryssa i hur elementen ligger i förhållande till varandra, ange tänkt delningsfrekvens samt centrumavstånd mellan elementen. I Help:en till programmet står dock inte om elementen anges uppifrån och ned eller nedifrån och upp. Grafen för loobningen blir helt olika beroende på vilket val man kryssar i. Enkel fråga för den som vet ...

Tolvan XDir Tweeter -Woofer 1250 Hz vs 280 mm.JPG
Tolvan XDir Tweeter -Woofer 1250 Hz vs 280 mm.JPG (61.83 KiB) Visad 1159 gånger
Tolvan XDir Woofer -Tweeter 1250 Hz vs 280 mm.JPG
Tolvan XDir Woofer -Tweeter 1250 Hz vs 280 mm.JPG (56.84 KiB) Visad 1159 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Inläggav Morello » 2020-10-18 20:26

Om du summerar med tex första ordningens flanker och har basen under diskanten, så pekar huvudlooben mot golvet eftersom diskantens relativa fasläge retarderas när du du rör dig nedåt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Inläggav juanth » 2022-08-24 21:51

Försöker förstå mig på XDir och googlade, hamnade här. :)

Det Morello säger gör inte mig klokare.

Någon som har koll på detta?
Jag hittar inte något hjälpavsnitt för XDir på tolvan.com…

Om jag klickar i Tweeter Woofer, är då diskanten överst?
Är lyssningsriktningen från vänster till höger? Dvs jag står/sitter till höger med näsan pekandes till vänster i 2-D?

Hur vet jag vilken som är huvudloob?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Inläggav I-or » 2022-08-25 00:15

Svante definierar elementplaceringen nedifrån och upp. Woofer-Tweeter motsvarar alltså en typisk högtalare. Diagrammet visar den vertikala spridningen från -90 (nedåt) till +90 (uppåt) grader för en typisk högtalare med elementen monterade vertikalt. Den virtuella baffeln är placerad längst till vänster i diagrammet. Huvudloben är vanligtvis definierad som den lob som ligger närmast nollgradersriktningen i centrum av diagrammet.

För övrigt gillar jag inte denna presentation särskilt mycket, men det är en smaksak hur man väljer att presentera det hela. Jag använder ett enkelt Matlab-skript, där man kan flytta runt källorna i två dimensioner med olika delningsfilterkonfigurationer och tidsfördröjningar (vilket tillsammans ger motsvarigheten till Xdirs fasfördröjning) och titta på frekvensgången i olika mottagarpositioner istället. Dessutom har jag lagt till lite enkla spridningseffekter för elementen. I grunden samma sak, men kanske lite mer användbart.

(För övrigt måste språkpolisen göra en utryckning, vilken gäller för de flesta inläggen angående strålningslober på detta forum. Den enda Loob som jag känner till är en f.d. ishockeyspelare i Färjestad och Calgary Flames. :mrgreen: )
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Inläggav juanth » 2022-08-25 01:12

I-or skrev:Svante definierar elementplaceringen nedifrån och upp. Woofer-Tweeter motsvarar alltså en typisk högtalare. Diagrammet visar den vertikala spridningen från -90 (nedåt) till +90 (uppåt) grader för en typisk högtalare med elementen monterade vertikalt. Den virtuella baffeln är placerad längst till vänster i diagrammet. Huvudloben är vanligtvis definierad som den lob som ligger närmast nollgradersriktningen i centrum av diagrammet.

För övrigt gillar jag inte denna presentation särskilt mycket, men det är en smaksak hur man väljer att presentera det hela. Jag använder ett enkelt Matlab-skript, där man kan flytta runt källorna i två dimensioner med olika delningsfilterkonfigurationer och tidsfördröjningar (vilket tillsammans ger motsvarigheten till Xdirs fasfördröjning) och titta på frekvensgången i olika mottagarpositioner istället. Dessutom har jag lagt till lite enkla spridningseffekter för elementen. I grunden samma sak, men kanske lite mer användbart.

(För övrigt måste språkpolisen göra en utryckning, vilken gäller för de flesta inläggen angående strålningslober på detta forum. Den enda Loob som jag känner till är en f.d. ishockeyspelare i Färjestad och Calgary Flames. :mrgreen: )


På A, svarar jag tack.
På B, svarar jag Håkan :mrgreen: (Det var Morello! som började…och adhoc)

Woofer phase lag är alltså 90 grader om jag har 1:a ordningen i basen och 2:a ordningen i diskanten, dvs den skiljer sig 90 grader mot diskant?
Om båda är 1:a ordningen så blir det 0?
Alternativt förskjutning i djupled…
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Inläggav I-or » 2022-08-25 13:45

Xdir förutsätter att källorna summerar utifrån noll graders relativ fasvinkel i nollgradersriktningen (eftersom -3 dB för båda källorna ger +3 dB i nollgradersriktningen). Symmetriska filterflanker ger också symmetri runt nollgradersriktningen om Woofer phase lag sätts till noll. Om basens akustiska centrum sitter bakom diskantens, blir Woofer phase lag större än noll och huvudloben riktas nedåt och tvärtom.

Delningsfiltrets egenskaper vid delningsfrekvensen får man peta in i Woofer phase lag om det handlar om någon knasig variant med asymmetriska flanker (vilket för övrigt ger icke-konstant frekvensgång), men man bör även känna till att Xdir hanterar akustiska egenskaper, d.v.s. man måste inkludera elementens eventuella knepigheter om de påverkar frekvenssvaret.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Klargörande Tolvan XDir vertikal lobning?

Inläggav juanth » 2022-08-26 01:31

Tack för svar I-or!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster