Högtalare med variabla delningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Högtalare med variabla delningar

Inläggav rajapruk » 2020-10-21 14:53

Jag läste någonstans att högtalaren Kii Three har variabel delningsfrekvens. Beroende på hur hög SPL den skall spela så flyttar den delningsfrekvenserna för att elementen skall klara av jobbet.
https://www.kiiaudio.com

Genialt eller Gimmick?

Kul idé tycker jag iaf. Skulle jag kunna implementera rent tekniskt i min dsp, men känns väldigt överkomplicerat, och ser inte direkt vitsen i mitt system iaf. Jag har valt delningsfrekvens för att matcha direktivitet i första hand. Men en djupare analys av distorsion på olika SPL kanske skulle ge mig motivation att gräva djupare i detta.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-21 15:28

Kan du precisera i länken? Det är för mycket att klicka runt och leta bland.
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Högtalare med variabla delning

Inläggav rajapruk » 2020-10-21 15:32

Någon skrev det på ASR-forumet. Jag såg det inte utskrivet på Kiis hemsida.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav I-or » 2020-10-21 17:55

Ganska smart, speciellt om man försöker dölja bristerna i en dynamiskt mycket begränsad konstruktion som Kii THREE. Allsköns DSP-trixande av liknande slag är standard i olika BT-skräphögtalare av modernt snitt, liksom mobiler och laptops, men det är kanske inte den jämförelsen tillverkaren vill att man ska göra...
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav Tangband » 2020-10-21 19:25

rajapruk skrev:Jag läste någonstans att högtalaren Kii Three har variabel delningsfrekvens. Beroende på hur hög SPL den skall spela så flyttar den delningsfrekvenserna för att elementen skall klara av jobbet.
https://www.kiiaudio.com

Genialt eller Gimmick?

Kul idé tycker jag iaf. Skulle jag kunna implementera rent tekniskt i min dsp, men känns väldigt överkomplicerat, och ser inte direkt vitsen i mitt system iaf. Jag har valt delningsfrekvens för att matcha direktivitet i första hand. Men en djupare analys av distorsion på olika SPL kanske skulle ge mig motivation att gräva djupare i detta.


Jag tycker det är rätt smart att de ger lite valmöjligheter. Själv har jag tre olika presets med olika brantheter ( akustiskt sett verifierat med mätningar ) i min dsp. Alla mäter bra , alla tre låter lite olika (12 db-filter 2,6 kHz akustiskt, 24 dB 2,4 kHz akustiskt och 36 dB 2,3 kHz akustiskt.)

Jag tycker efter ett års lyssnande att 4:e ordningens linkwitz Riley ( akustiskt ) låter bäst av de tre alternativen, med mina element. Ingen stor skillnad, men bättre. :)

Ingen av alternativen har skolboks-inställningar elektriskt i dsp:n . De har jag lämnat för länge sedan eftersom det enda som är intressant är det som sker akustiskt och som kan verifieras med mik-mätningar. Dbx filtret klarar ”non-school” delningar tack vare att delningsfrekvenserna kan dras isär elektriskt med lite olika ingreppspunkter och ordningstal, fördröjning av elementen och tack vare variabel shelvingfunktion med ställbart Q.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav I-or » 2020-10-21 23:11

Mja, detta är alltså en lösning som automagiskt tittar på överstyrningsrisken för signalen och löpande justerar systemets undre gränsfrekvens därefter:

"Below 100Hz the THREE reverts to being omnidirectional, as conventional monopole speakers are at low frequencies, which assists with power handling given that the response is extended, again courtesy of the DSP to below 20Hz. Of course, those four small bass drivers don't have the displacement capability to provide high output at such low frequencies, so the DSP is again called upon to provide driver excursion protection. This is achieved by a high-pass bass filter with dynamically variable corner frequency, configured to keep the driver movement within safe bounds."

https://www.kiiaudio.com/media/GENERAL/docs/reviews/kii3hfn818lowrez.pdf

Det är t.o.m. så att trots att högtalaren går mer eller mindre rakt ner till 20 Hz med rumsbidrag, är den maximala någorlunda odistorderade ljudtrycksnivån här så låg att den nätt och jämnt är hörbar i ett lite större rum. Dessutom är distorsionen generellt skyhög för denna konstruktion för frekvenser under ca 300 Hz:

kii distortion.png
kii distortion.png (11.18 KiB) Visad 828 gånger

(ovanstående är med stor sannolikhet mätt på 1 meters avstånd)


Jag avhåller mig från att kommentera prestanda/pris-förhållandet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav rajapruk » 2020-10-22 07:29

Aha. Då missförstod jag vad det handlade om.
En inbyggd dynamisk skyddskompression av låga frekvenser liksom. Inte lika sexigt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav I-or » 2020-10-22 11:49

Ja, först konstruerar man en svindyr relativt liten högtalare med alldeles för låg luftpumpningskapacitet och sedan lägger man till en basmodul för ännu mer pengar med ett sammanlagt systempris som en hygglig bil. Teknikinnehållet är dock inte försumbart, det finns betydligt värre syndare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav 944_Driver » 2020-10-22 23:34

Det vore intressant att veta mera om hur de rent praktiskt lyckas rikta ljudet ner till omkring 100 Hz? Högtalaren är ju inte stor och våglängden rätt lång även vid 100 Hz.. Min 70-80 cm långa line array riktade inte några ljud i närheten av så låg frekvens.

// Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav I-or » 2020-10-23 00:23

Kii har konstruerat en högtalare med njurformat spridningsmönster. Detta gör man akustisk genom att koppla ihop en monopol och en dipol (akustisk addition i 0-gradersriktningen och subtraktion i 180-gradersriktningen), vilket är väldigt vanligt i mikrofonsammanhang. För mikrofoner är detta förfarande inget problem (även om det leder till vissa avståndsberoende effekter), men för högtalare är problemet att dipoldelen via akustisk kortslutning är väldigt ineffektiv och ljudtryckskapaciteten blir därför lidande för låga frekvenser.

Rent konstruktionsmässigt yttrar sig njurkarakteristiken i att elementen i samma frekvensområde delvis jobbar i motfas i Kii THREE.

En linjekälla uppnår märkbar riktverkan först när dess längd motsvarar ca en halv våglängd, d.v.s. runt 230 Hz i ditt fall.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Rollo
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Stockholm

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav Rollo » 2020-10-23 07:24

Texas Instruments har liknande funktioner i sina Smart Amp- och IV Sense-produkter. De verkar kunna anpassa tonkurvan för att inte överskrida högtalarens Xmax eller talspolens värmetålighet och dessutom göra något med ljudet för att få högtalaren att psykoakustiskt framstå som baskapablare än vad den är (Puckel på tonkurvan? Falska övertoner?).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6171
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Högtalare med variabla delningar

Inläggav I-or » 2020-10-23 18:29

Ja, den typen av produkter har jag råkat på många gånger, bl.a. för några år sedan när jag skulle "fixa" ljudet från en liten BT-högtalare med kinesisk tillverkare som såldes under eget namn av ett svenskt företag. Detta var alltså en kinesisk förstärkare med allehanda oerhört överdrivna tramseffekter - det var nästan omöjligt att mäta frekvensgången för den eftersom de medvetna olinjäriteterna var enorma. Slutresultatet blev ändå riktigt bra med tanke på omständigheterna, men det hade gått fortare och blivit bättre utan tramset.

Det finns en jättemarknad för den här typen av "enhancements" (TI:s variant kallas Smart Bass) och varje audioelektroniktillverkare med självaktning har detta i listan över "features". Själv tycker jag mest att det låter ganska illa och att man bara ska implementera de delar som skyddar elementen från skada.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster