Moderator: Redaktörer
Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
Almen skrev:Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?
gcs skrev:Jag trodde att Rode NT1 var cardioid mono mikrofon.
Ronnie skrev:Almen skrev:Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?
Stämmer bra. Problemet var att sångaren flyttade sig från 15 meter bakom stativet, på orgelläktaren, till pianot och sen till podiet mitt framför mikrofonerna under konserten.
Almen skrev:Ronnie skrev:Almen skrev:Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?
Stämmer bra. Problemet var att sångaren flyttade sig från 15 meter bakom stativet, på orgelläktaren, till pianot och sen till podiet mitt framför mikrofonerna under konserten.
Aha.Spontant anar jag att kvoten direktljud/rumsljud är för låg för större delen av inspelningen?
Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)
Almen skrev:Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)
Nja, problemet med rundtagande är att du får med så mycket av rummet också, speciellt om du inte kan ha mikrofonerna så nära ljudkällan. Du vill nog kunna styra mängden indirekt ljud på ett bättre sätt i de flesta fall.
RogerGustavsson skrev:Rundtagandet är ju begränsat, mera så ju större mikrofonkapsel. Hade du verkligen sångsolisten 15 m från mikrofonen? Har vid ett tillfälle spelat in en mindre stråkensemble, helt plötsligt reser några upp och ställer sig i mitten och sjunger till musiken. Inga skolade röster som "räckte fram" riktigt till mikrofonparet kanske 3-4 m därifrån. Operasångare kan ha en märklig "räckvidd" i verkligheten och hur de håller stången mot en stor orkester på operascen med orkestern mellan sig och lyssnarna är nästan magiskt.
Ronnie skrev:Almen skrev:Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Nja, problemet med rundtagande är att du får med så mycket av rummet också, speciellt om du inte kan ha mikrofonerna så nära ljudkällan. Du vill nog kunna styra mängden indirekt ljud på ett bättre sätt i de flesta fall.
Jojo, det känner jag till. Men givet att man spelar in med rundtagande -varför inte rikta dem uppåt istället för mot ljudkällorna?
goat76 skrev:Jag skrattade högt av ditt inlägg men inte på ett elakt sätt.![]()
Felet är att du inte lyckats synka kanalerna tillräckligt bra, och kanske har du panorerat de två upptagningarna åt vardera håll i stereofältet? Då räcker det med att de är osynkade med så lite som bara 1-2 ms för att det ska bli som det blev.
Testa att zooma in maximalt både vertikalt och horisontelt och försök hitta något "vågmönster" som ser extra tydligt och skarpt ut, så att det blir lättare att pricka in exakt tajming. Kanske blir det ännu lättare ifall du lyssnar och använder en delay-plugin som du kan ändra 1 ms åt gången stegvis tills det låter rätt, men det blir svårt att höra med hörlurar så du behöver troligtvis högtalare till det.
Jag tror du har lärt dig hur viktigt det är i ett sånt här läge att alla inspelnings-apparaterna är kopplade till en DAW där inspelningarna startas exakt samtidigt med ett knapptryck, helst i ett läge med mikrofonerna placerade så nära varandra rent fysiskt.
Ronnie skrev:goat76 skrev:Jag skrattade högt av ditt inlägg men inte på ett elakt sätt.![]()
Felet är att du inte lyckats synka kanalerna tillräckligt bra, och kanske har du panorerat de två upptagningarna åt vardera håll i stereofältet? Då räcker det med att de är osynkade med så lite som bara 1-2 ms för att det ska bli som det blev.
Testa att zooma in maximalt både vertikalt och horisontelt och försök hitta något "vågmönster" som ser extra tydligt och skarpt ut, så att det blir lättare att pricka in exakt tajming. Kanske blir det ännu lättare ifall du lyssnar och använder en delay-plugin som du kan ändra 1 ms åt gången stegvis tills det låter rätt, men det blir svårt att höra med hörlurar så du behöver troligtvis högtalare till det.
Jag tror du har lärt dig hur viktigt det är i ett sånt här läge att alla inspelnings-apparaterna är kopplade till en DAW där inspelningarna startas exakt samtidigt med ett knapptryck, helst i ett läge med mikrofonerna placerade så nära varandra rent fysiskt.
![]()
Vojne vojne! Det där med panorering i Audacity kan ha förvirrat mig. Men alltså... om vänster kanal står panorerad helt åt vänster och höger helt åt höger -det är väl korrekt för en tvåkanalsinspelning?
Den enda delen av inspelningen jag kunnat tidsjustera utifrån är när jag klappar händerna mitt emellan mikrofonerna innan konserten. Där följer vågformerna varandra tydligt även om de inte ser 100% likadana ut. Osäkert hur exakt mitt emellan dem jag klappade förstås. Ska testa att zooma in max igen och läsa av vad det är för tidsskala det handlar om då.
Vet du om det går att mäta amplituden på en punkt i inspelningen exakt i Audacity på något sätt, eller om det går att lägga kanalerna bredvid varandra, istället för över och under, för att jämföra amplitud?
Imorrn ska jag spela in en konsert i Ingarö kyrka och där blir det iallafall inga problem att dra lite sladdar. Det blir en högst experimentell uppställning dock.
RogerGustavsson skrev:Sämst verkar det bli om ensemblen befinner sig långt ute i lokalen med stora avstånd till begränsningsytor...
Ronnie skrev:Jag hade räknat med för mycket efterklang eftersom jag behövt ställa upp mickarna långt ifrån ljudkällorna, men inte att den skulle låta så pass elakt uppsamlad av två mickar och spelad ur två högtalare.
Jag tänkte mig att jag inte synkat vänster och höger kanal ordentligt, men det såg ut som att de var synkade exakt på samplet.
Almen skrev:Ronnie skrev:Jag hade räknat med för mycket efterklang eftersom jag behövt ställa upp mickarna långt ifrån ljudkällorna, men inte att den skulle låta så pass elakt uppsamlad av två mickar och spelad ur två högtalare.
Alltså det vi pratade om tidigare i tråden? Jag påpekade att det förmodligen skulle bli för mycket efterklang och du sade att du räknade med det, men du är ändå förvånad att det är för mycket efterklang?Jag tänkte mig att jag inte synkat vänster och höger kanal ordentligt, men det såg ut som att de var synkade exakt på samplet.
Har du spelat in två monokanaler separat och försöker synka dem?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster