Inspelningsteknik (live)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-02 13:29

Tangband skrev:Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!


Har du lust att sälja in det där med dithering lite mer?
Jag förstår inte sånt där mer än på nivån att Nyquist eller Dirac blir glada om det finns lite brus när det ska samplas.
Hur gör man i Audacity? Ska man klicka på nåt varje gång man sparar projektet -eller varje gång man sparar en wav? Eller bara innan man byter samplingsfrekvens -t ex 48 till 44,1 kHz när man sparar filer att bränna på CD?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-03 06:26

”Potentionellt” skrev jag och tyckte ordet såg lite märkligt ut. Nu förstår jag varför. :lol:

Konserten i Ingarö Kyrka blev väldigt lovande upptagen. Det låter lite torrare och renare än i verkligheten.
En lite hård klang, men det kanske beror att jag inte har justerat upp nivån för de lägre frekvenserna som sjunker på större avstånd p g a mikrofontypen.
Hm. Kanske testar att maila Rode igen och frågar exakt hur bastappet ser ut på olika avstånd. Man kan ju alltid hoppas på svar!
Lite diskanthöjning har mickarna också, som man kunde testa att EQ:a.

720EA633-F35E-489D-AB01-C8A1838036B5.jpeg
720EA633-F35E-489D-AB01-C8A1838036B5.jpeg (383.3 KiB) Visad 1066 gånger


Det tog 9 minuter att få svar från Rode angående bastappet. Inte svaret jag hoppats på, men ändå!
”The general consensus is that there are a lot of variables that will affect this, mostly in the room you're recording in and the reflections, so it's really hard to give an accurate answer here. You might just need to employ some trial and error!”

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-14 12:53

960977DF-1E94-42BD-A236-41270CE3EAE2.jpeg
960977DF-1E94-42BD-A236-41270CE3EAE2.jpeg (1.21 MiB) Visad 1029 gånger


Vid närmare undersökning ser det ut som att den ena inspelningsgrunkan drar sig flera millisekunder på en timme.
Jag spelar just nu in ett ett ljudspår som säger blipp en gång i minuten under två timmar för att se om jag kan mäta upp tidsskillnaden mellan apparaterna exakt och sedan applicera en nedsaktning eller uppsnabbning av hela den tidsskeva kanalen på Gustavsbergsinspelningen.

I bästa fall kan jag bara pålitligt köra en sån korrektion om det blir praktiskt att använda separata grunkor i framtiden, men vi får se!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Tangband » 2020-11-14 13:14

Ronnie skrev:
Tangband skrev:Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!


Har du lust att sälja in det där med dithering lite mer?
Jag förstår inte sånt där mer än på nivån att Nyquist eller Dirac blir glada om det finns lite brus när det ska samplas.
Hur gör man i Audacity? Ska man klicka på nåt varje gång man sparar projektet -eller varje gång man sparar en wav? Eller bara innan man byter samplingsfrekvens -t ex 48 till 44,1 kHz när man sparar filer att bränna på CD?


Använd dithering vid all konvertering som är lägre än 32 bit floating point. Det innebär att du dithrar även då du gör en högupplöst fil på 24 bit 192 kHz kopia av inspelningen. Audacity arbetar internt med 32 bit floating point. Använd dithering vid alla lägre upplösningar, även då du ändrar frekvensen på samplingen.

Varje gång du laddar in filen i audacity, om du sparat den på datorn i 24 bit, så konverterar audacity om filen till 32 bit floating point. Detta gäller även om du bara ska redigera musikens längd, dvs klippa i programmet .

Kort sagt: dithering is the shit

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav goat76 » 2020-11-14 14:17

Tangband skrev:
Ronnie skrev:
Tangband skrev:Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!


Har du lust att sälja in det där med dithering lite mer?
Jag förstår inte sånt där mer än på nivån att Nyquist eller Dirac blir glada om det finns lite brus när det ska samplas.
Hur gör man i Audacity? Ska man klicka på nåt varje gång man sparar projektet -eller varje gång man sparar en wav? Eller bara innan man byter samplingsfrekvens -t ex 48 till 44,1 kHz när man sparar filer att bränna på CD?


Använd dithering vid all konvertering som är lägre än 32 bit floating point. Det innebär att du dithrar även då du gör en högupplöst fil på 24 bit 192 kHz kopia av inspelningen. Audacity arbetar internt med 32 bit floating point. Använd dithering vid alla lägre upplösningar, även då du ändrar frekvensen på samplingen.

Varje gång du laddar in filen i audacity, om du sparat den på datorn i 24 bit, så konverterar audacity om filen till 32 bit floating point. Detta gäller även om du bara ska redigera musikens längd, dvs klippa i programmet .

Kort sagt: dithering is the shit


Dither behövs dock bara vid ett tillfälle, vid renderingen av den färdiga mixen till det valda slutformatet.

Om man vill ha flera olika slutformat så bör man för bästa resultat rendera ut dessa separat från slutmixen, och i det läget applicera dither till varje enskilt slutformat.
Om man istället väljer att utgå från ett slutformat och vill skapa separata slutformat ur denna så bör man också lägga till dither vid varje kvalitetsreducering.

MEN, varför pratar vi om dither i detta läge, Ronnie har ju uppenbart långt att gå innan han behöver börja bry sig om dither. :)


————————————————————-


Ronnie: Jag tycker du tar alldeles för stora kliv framåt och börjar med saker i fel ände. Skynda långsamt är ett passande uttryck!

1. Testa dig fram hemna med olika avstånd från ljudkällan tills du får en hum om vad som sker vid olika avstånd vad fäller direktljud och reflekterande ljud. Gör dessa tester med både dina rundtagande mikrofoner och dina mikrofoner med mer riktad karaktär. Vad skiljer dessa åt och vilka ljudkällor passar dessa upptagningar bäst och hur skiljer sig det optimala avståndet åt mellan dessa olika ljudkällor. Gör detta både utförligt och länge så att du börjar förstå skillnaderna.

2. Gör testerna i punkt 1 men denna gång i en större och mer öppen lokal för att skaffa dig en ytterligare förståelse för hur olika rum även det kommer påverka val av mikrofoner och avstånd, samt hur dessa bör riktas.

3. Håll inte på att strula med att försöka synka olika inspelnings-apparater, införskaffa dig den utrustning du behöver för det antal kanaler du vill spela in så att du får alla kanaler samlade i samma DAW med samma klockfrekvens och synkning.

4. När du fått en bra inblick i hur det fungerar i ovanstående punkter, och inte förens du är nöjd med hur dessa inspelningar låter är du redo för skarpt läge att göra dina inspelningar i kyrkan. Om du ska ha en rimlig chans att få till det så går det inte att förlita sig på tur med att ställa upp mikrofonerna lite på måfå, det blir bara bortkastad tid med på sin höjd mediokra resultat. Att spela in musik är as-svårt!

Varför Tangband lyckades såpass bra med sin inspelning av orgeln är för att han läste på en hel massa om hur man bör gå tillväga vid inspelning av just orgel, han gick t.o.m så långt att han frågade en av de bästa i Sverige om tips.

Detta inlägg hoppas jag inte ska tas på fel sätt, jag vill bara hjälpa. Personligen har jag aldrig gjort några inspelningar live som avses här, men om jag skulle ge mig på det hade jag grävt fram all information jag kunde komma åt på nätet och sedan testat mig fram efter de punkter jag skrev här ovan, och först när jag fått lite kött på benen och en viss kunskap om tillvägagångssätt så hade jag gett mig på en inspelning av musikerna i kyrkan. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-14 14:25

goat76 skrev:3. Håll inte på att strula med att försöka synka olika inspelnings-apparater, införskaffa dig den utrustning du behöver för det antal kanaler du vill spela in så att du får alla kanaler samlade i samma DAW med samma klockfrekvens och synkning.


En del inspelare har möjlighet till synkning av flera apparater. Min Edirol R-44 kan synkas med en till, ger då 8 kanaler som mest.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav goat76 » 2020-11-14 14:34

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:3. Håll inte på att strula med att försöka synka olika inspelnings-apparater, införskaffa dig den utrustning du behöver för det antal kanaler du vill spela in så att du får alla kanaler samlade i samma DAW med samma klockfrekvens och synkning.


En del inspelare har möjlighet till synkning av flera apparater. Min Edirol R-44 kan synkas med en till, ger då 8 kanaler som mest.


Det verkar dock inte vara fallet med Ronnies apparatur.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-14 17:11

Ronnie, vad är det för inspelare du använder?

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Kralle » 2020-11-14 18:31


Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-14 19:49

Den finns ju med i denna lista: http://www.avisoft.com/recorder-tests/

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-14 21:44

Mixerface R4R heter de ja. Har mätt upp hur mycket de skiljer sig åt i inspelningshastighet. Audacitys ”Change Speed” går inte att göra riktigt tillräckligt små hastighetsförändringar i, så det blir till att Googla efter alternativ.

@goat76: Lugn i båten! :lol:
Det låter som om du gissar ganska vilt angående hur jag tänkt med mikrofonuppställningar, vad jag läst, vilka jag har pratat med o.s.v.
Du låter väldigt taggad på att hjälpa till, men jag tror du sitter på lite för lite erfarenhet i ämnet. Inte illa ment! Jag hoppar själv gärna in och försöker hjälpa när folk har enklare elektronikfrågor och får moderera mig när jag kommer på att jag inte är bombis på hur nåt funkar i detalj.

@gcs: Jag kopplade inte riktigt hur du tänkte med åtta-koppling gällande Ingarökonserten, men nu har jag smält det. Ja! Mina mikrofoner har bara fasta upptagningsmönster, men visst -det vore intressant att testa att trolla bort ännu mer av sidoväggarna.
Det hade dock varit katastrof med åttor på just den här konserten, eftersom en av sångarna ställde sig rätt exakt 90 grader ifrån mikrofonerna och sjöng, uppe på läktaren.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav goat76 » 2020-11-14 23:07

Ronnie skrev:@goat76: Lugn i båten! :lol:
Det låter som om du gissar ganska vilt angående hur jag tänkt med mikrofonuppställningar, vad jag läst, vilka jag har pratat med o.s.v.
Du låter väldigt taggad på att hjälpa till, men jag tror du sitter på lite för lite erfarenhet i ämnet. Inte illa ment! Jag hoppar själv gärna in och försöker hjälpa när folk har enklare elektronikfrågor och får moderera mig när jag kommer på att jag inte är bombis på hur nåt funkar i detalj.


Jag gissar ingenting och försöker ge dig goda råd som jag vet är riktiga av egna erfarenheter av inspelningar. Och det är ju uppenbart att du inte fått några råd av någon kunnig på området, baserat både på dina frågeställningar och dina placeringar av mikrofonerna vid inspelning. Så ta emot de råd du får och reflektera över dem en stund istället för att vända taggarna utåt.

Du får gärna ta och specificera vilka av mina tips du anser vara felaktiga.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-15 00:03

goat76 skrev:
Ronnie skrev:@goat76: Lugn i båten! :lol:
Det låter som om du gissar ganska vilt angående hur jag tänkt med mikrofonuppställningar, vad jag läst, vilka jag har pratat med o.s.v.
Du låter väldigt taggad på att hjälpa till, men jag tror du sitter på lite för lite erfarenhet i ämnet. Inte illa ment! Jag hoppar själv gärna in och försöker hjälpa när folk har enklare elektronikfrågor och får moderera mig när jag kommer på att jag inte är bombis på hur nåt funkar i detalj.


Jag gissar ingenting och försöker ge dig goda råd som jag vet är riktiga av egna erfarenheter av inspelningar. Och det är ju uppenbart att du inte fått några råd av någon kunnig på området, baserat både på dina frågeställningar och dina placeringar av mikrofonerna vid inspelning. Så ta emot de råd du får och reflektera över dem en stund istället för att vända taggarna utåt.

Du får gärna ta och specificera vilka av mina tips du anser vara felaktiga.


Om du kom till en kyrka med två rundtagande mikrofoner med dig och fick veta på plats att ljudkällorna kommer vara utspridda 20-30 meter ifrån varandra, i olika ändar av lokalen -var ställer du mikrofonerna? Vad tycker du att jag gjorde fel med min uppställning?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav goat76 » 2020-11-15 00:33

Ronnie skrev:
goat76 skrev:
Ronnie skrev:@goat76: Lugn i båten! :lol:
Det låter som om du gissar ganska vilt angående hur jag tänkt med mikrofonuppställningar, vad jag läst, vilka jag har pratat med o.s.v.
Du låter väldigt taggad på att hjälpa till, men jag tror du sitter på lite för lite erfarenhet i ämnet. Inte illa ment! Jag hoppar själv gärna in och försöker hjälpa när folk har enklare elektronikfrågor och får moderera mig när jag kommer på att jag inte är bombis på hur nåt funkar i detalj.


Jag gissar ingenting och försöker ge dig goda råd som jag vet är riktiga av egna erfarenheter av inspelningar. Och det är ju uppenbart att du inte fått några råd av någon kunnig på området, baserat både på dina frågeställningar och dina placeringar av mikrofonerna vid inspelning. Så ta emot de råd du får och reflektera över dem en stund istället för att vända taggarna utåt.

Du får gärna ta och specificera vilka av mina tips du anser vara felaktiga.


Om du kom till en kyrka med två rundtagande mikrofoner med dig och fick veta på plats att ljudkällorna kommer vara utspridda 20-30 meter ifrån varandra, i olika ändar av lokalen -var ställer du mikrofonerna? Vad tycker du att jag gjorde fel med min uppställning?


Först och främst hade jag vetat att det hade varit omöjligt att få till någon bra inspelning under de förutsättningarna, och eftersom jag själv testat mig fram och gjort många egna inspelningar (vilket var ett av mina råd till dig) så vet jag att det omöjligen blir bra att placera ett par mikrofoner i stereouppställning 10-15 meter bort från ljudkällorna.

Ifall jag nu ändå skulle ha försökt göra något av situationen så hade jag placerat en mikrofon vid pianot och den andra vid sångaren, och försäkrat mig om/kommit överens om att han eller hon skulle stå kvar på den platsen genom hela framförandet. Om musikerna inte ställer upp på det så hade jag respekterat det och insett att de möjligtvis hade ett framtränat framträdande som de inte ville avvika ifrån, och respekterat att de själva inte var intresserade av att det gjordes någon inspelning. Har du överhuvudtaget pratat med dem om hur deras framträdande skulle se ut?

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav gcs » 2020-11-15 00:57

Jag hade gjort inspelningen i mono i annat fall ingen inspelning. Den första stereoinspelningen i Sverige som gjordes 1954 på gamla musikaliska akademien. Då hade man två U47:or framför orkestern med 10 meter mellan stativen. Hur blev det? Ja den inspelningen finns på skiva.

Om jag hade spelat in i mono så hade jag senare mixat ihop mickarna med digital ambiens som jag har. 8)

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Anders J » 2020-11-15 19:25

Jag har följt denna tråd med intresse. Men nu börjar bilden klarna, Du använder två st tvåkanaliga USB-interface som antagligen gör jobbet att ta in din mikrofonsignal ganska bra, men du försöker använda två olika för att synka ihop ett stereopar? Om dessa inte kan synkas med någon gemensam referens, tidkod el dyl så tror jag det är dömt att misslyckas. Varför använder du inte båda ingångarna på den ena?

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Anders J » 2020-12-09 23:16

Jag fick ytterligare en indikation på hur besvärligt det kan vara att synka olika inspelningskedjor. Kyrkokören hemma är inaktiv just nu och alla korister har fått ett inspelat pianokomp som MP3 att sjunga till. De flesta har spelat in med sin telefon och det har fallit på min lott att konvertera alltihop till användbart format och synka till en "kör".

Jag tog glad i hågen in alltihop och identifierade att bra ord i början och tänkte att eftersom mobiltelefoner innehåller GPS-mottagare som kan bestämma sattelitsignaler med mikrosekundprecision så skulel det bara röra sig om småkorrigeringar. Men på två minuter musik ("Nu tändas" i Öhrwallsk tappning...) så skilde det mer än en sekund, vilket förvånade mig, i ett fall var det så illa att det krävdes 5-6 % korrigering, vilket ju är en halvton. Så det blev till att identifiera stavelser mot slutet och räkna baklänges innan det så småningom började låta kör.

Mest är jag förvånad, jag föreställde mig att det skulle driva isär, men inte tillnärmelsevis så mycket. De flesta har ju troligen lyssnat via sin dator i lurar och sjungit in i telefonen, men alla varianter finns säkert.

Hela tanken på att göra ett stereo-X/Y eller A/B-par av två separata inspelningskedjor förefaller ännu mera monumentalt omöjligt efter denna erfarenhet.

För andra som funderar på att sätta ihop en isolerad kör på det viset, se till att ge koristerna bästa möjliga synk, t ex genom att knacka pulsen före och efter inspelningen.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-12-10 20:29

Anders J skrev:Jag fick ytterligare en indikation på hur besvärligt det kan vara att synka olika inspelningskedjor. Kyrkokören hemma är inaktiv just nu och alla korister har fått ett inspelat pianokomp som MP3 att sjunga till. De flesta har spelat in med sin telefon och det har fallit på min lott att konvertera alltihop till användbart format och synka till en "kör".

Jag tog glad i hågen in alltihop och identifierade att bra ord i början och tänkte att eftersom mobiltelefoner innehåller GPS-mottagare som kan bestämma sattelitsignaler med mikrosekundprecision så skulel det bara röra sig om småkorrigeringar. Men på två minuter musik ("Nu tändas" i Öhrwallsk tappning...) så skilde det mer än en sekund, vilket förvånade mig, i ett fall var det så illa att det krävdes 5-6 % korrigering, vilket ju är en halvton. Så det blev till att identifiera stavelser mot slutet och räkna baklänges innan det så småningom började låta kör.

Mest är jag förvånad, jag föreställde mig att det skulle driva isär, men inte tillnärmelsevis så mycket. De flesta har ju troligen lyssnat via sin dator i lurar och sjungit in i telefonen, men alla varianter finns säkert.

Hela tanken på att göra ett stereo-X/Y eller A/B-par av två separata inspelningskedjor förefaller ännu mera monumentalt omöjligt efter denna erfarenhet.

För andra som funderar på att sätta ihop en isolerad kör på det viset, se till att ge koristerna bästa möjliga synk, t ex genom att knacka pulsen före och efter inspelningen.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-12-10 20:38

...och där försvann allt jag skrev. Hurra!
Kort version: Gratulerar till det drömläget! :mrgreen:
Fördelar och anledning att ö h t spela in med 2 likadana apparater listade på förra sidan.
Att synka två likadana, kända, apparater är inte jääättesvårt. Med flera okända... inte så kul kanske! :D

Jag har annars pysslat med CD-omslag till de två inspelningarna jag gjort och roar mig nu med att tillverka automatistiska mikrofonflyttar/snurrar/vinklar-grunkor för att underlätta en massa testande. Har tyvärr inga konserter att experimentera nu, eftersom de har ställts in allihop. Hoppas på mer nästa år!

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster