Tangband skrev:Ronnie skrev:Tangband skrev:Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!
Har du lust att sälja in det där med dithering lite mer?
Jag förstår inte sånt där mer än på nivån att Nyquist eller Dirac blir glada om det finns lite brus när det ska samplas.
Hur gör man i Audacity? Ska man klicka på nåt varje gång man sparar projektet -eller varje gång man sparar en wav? Eller bara innan man byter samplingsfrekvens -t ex 48 till 44,1 kHz när man sparar filer att bränna på CD?
Använd dithering vid all konvertering som är lägre än 32 bit floating point. Det innebär att du dithrar även då du gör en högupplöst fil på 24 bit 192 kHz kopia av inspelningen. Audacity arbetar internt med 32 bit floating point. Använd dithering vid alla lägre upplösningar, även då du ändrar frekvensen på samplingen.
Varje gång du laddar in filen i audacity, om du sparat den på datorn i 24 bit, så konverterar audacity om filen till 32 bit floating point. Detta gäller även om du bara ska redigera musikens längd, dvs klippa i programmet .
Kort sagt: dithering is the shit
Dither behövs dock bara vid ett tillfälle, vid renderingen av den färdiga mixen till det valda slutformatet.
Om man vill ha flera olika slutformat så bör man för bästa resultat rendera ut dessa separat från slutmixen, och i det läget applicera dither till varje enskilt slutformat.
Om man istället väljer att utgå från ett slutformat och vill skapa separata slutformat ur denna så bör man också lägga till dither vid varje kvalitetsreducering.
MEN, varför pratar vi om dither i detta läge, Ronnie har ju uppenbart långt att gå innan han behöver börja bry sig om dither.
————————————————————-
Ronnie: Jag tycker du tar alldeles för stora kliv framåt och börjar med saker i fel ände. Skynda långsamt är ett passande uttryck!
1. Testa dig fram hemna med olika avstånd från ljudkällan tills du får en hum om vad som sker vid olika avstånd vad fäller direktljud och reflekterande ljud. Gör dessa tester med både dina rundtagande mikrofoner och dina mikrofoner med mer riktad karaktär. Vad skiljer dessa åt och vilka ljudkällor passar dessa upptagningar bäst och hur skiljer sig det optimala avståndet åt mellan dessa olika ljudkällor. Gör detta både utförligt och länge så att du börjar förstå skillnaderna.
2. Gör testerna i punkt 1 men denna gång i en större och mer öppen lokal för att skaffa dig en ytterligare förståelse för hur olika rum även det kommer påverka val av mikrofoner och avstånd, samt hur dessa bör riktas.
3. Håll inte på att strula med att försöka synka olika inspelnings-apparater, införskaffa dig den utrustning du behöver för det antal kanaler du vill spela in så att du får alla kanaler samlade i samma DAW med samma klockfrekvens och synkning.
4. När du fått en bra inblick i hur det fungerar i ovanstående punkter, och inte förens du är nöjd med hur dessa inspelningar låter är du redo för skarpt läge att göra dina inspelningar i kyrkan. Om du ska ha en rimlig chans att få till det så går det inte att förlita sig på tur med att ställa upp mikrofonerna lite på måfå, det blir bara bortkastad tid med på sin höjd mediokra resultat. Att spela in musik är as-svårt!
Varför Tangband lyckades såpass bra med sin inspelning av orgeln är för att han läste på en hel massa om hur man bör gå tillväga vid inspelning av just orgel, han gick t.o.m så långt att han frågade en av de bästa i Sverige om tips.
Detta inlägg hoppas jag inte ska tas på fel sätt, jag vill bara hjälpa. Personligen har jag aldrig gjort några inspelningar live som avses här, men om jag skulle ge mig på det hade jag grävt fram all information jag kunde komma åt på nätet och sedan testat mig fram efter de punkter jag skrev här ovan, och först när jag fått lite kött på benen och en viss kunskap om tillvägagångssätt så hade jag gett mig på en inspelning av musikerna i kyrkan.