Inspelningsteknik (live)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-21 17:42

Skapar en tråd för live-inspelningsteknik, då jag inte hittat nån renodlad allmän tråd för sådant.
Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or och håller på att skapa en CD med Audacity.
Först vill jag be om allmänna råd för att det inte ska bli fel vad gäller CD-framställandet; pauser, index, ”låtar”, samplingsfrekvens (projektets) et c.
Just nu är jag där att jag korrigerat de två kanalerna tidsmässigt (inspelade med 2 separata inspelningsenheter), jag har klippt bort inledningspratet (som får vara kvar om jag får till en Blu-Ray-version med video) och sorlet efter applåderna, har justerat för -23 LUFS och gjort fade in och fade out på början och slutet av konserten.

Tacksam för allehanda tips!
Nästa gång tänkte jag använda mina nyuthämtade Röde NT1 och prova att spela in med minimal geometrisk kompression (om framförandet tillåter).

B166386E-D927-49F9-9BC3-A2E6F93A5A88.jpeg
B166386E-D927-49F9-9BC3-A2E6F93A5A88.jpeg (503.36 KiB) Visad 1738 gånger


5BF35758-6B9B-45A6-A2C4-4726CF133E42.jpeg
5BF35758-6B9B-45A6-A2C4-4726CF133E42.jpeg (739.94 KiB) Visad 1738 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Almen » 2020-10-21 18:26

Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
B166386E-D927-49F9-9BC3-A2E6F93A5A88.jpeg

Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav gcs » 2020-10-21 19:09

Jag trodde att Rode NT1 var cardioid mono mikrofon.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-21 22:46

Almen skrev:
Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
B166386E-D927-49F9-9BC3-A2E6F93A5A88.jpeg

Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?

Stämmer bra. Problemet var att sångaren flyttade sig från 15 meter bakom stativet, på orgelläktaren, till pianot och sen till podiet mitt framför mikrofonerna under konserten.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-21 22:47

gcs skrev:Jag trodde att Rode NT1 var cardioid mono mikrofon.

Så är det. Jag har två.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Almen » 2020-10-22 07:38

Ronnie skrev:
Almen skrev:
Ronnie skrev:Jag har nyss spelat in en konsert i Gustavsbergs kyrka med OM1:or
B166386E-D927-49F9-9BC3-A2E6F93A5A88.jpeg

Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?

Stämmer bra. Problemet var att sångaren flyttade sig från 15 meter bakom stativet, på orgelläktaren, till pianot och sen till podiet mitt framför mikrofonerna under konserten.

Aha. :) Spontant anar jag att kvoten direktljud/rumsljud är för låg för större delen av inspelningen?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-22 19:40

Almen skrev:
Ronnie skrev:
Almen skrev:Är det mikrofonstativet som står i gången? Är det inte väldigt långt ifrån flygeln, speciellt med rundtagande?

Stämmer bra. Problemet var att sångaren flyttade sig från 15 meter bakom stativet, på orgelläktaren, till pianot och sen till podiet mitt framför mikrofonerna under konserten.

Aha. :) Spontant anar jag att kvoten direktljud/rumsljud är för låg för större delen av inspelningen?

Det kan jag tro. Min HiFianläggning ser ut såhär just nu, så det blir enklare att analysera upptagningen hemma hos DVD-ai senare. :lol:

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Almen » 2020-10-22 21:53

Spännande! Kul att du delger oss dina erfarenheter. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-23 06:04

Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Almen » 2020-10-23 08:44

Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)

Nja, problemet med rundtagande är att du får med så mycket av rummet också, speciellt om du inte kan ha mikrofonerna så nära ljudkällan. Du vill nog kunna styra mängden indirekt ljud på ett bättre sätt i de flesta fall.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-23 10:26

Almen skrev:
Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)

Nja, problemet med rundtagande är att du får med så mycket av rummet också, speciellt om du inte kan ha mikrofonerna så nära ljudkällan. Du vill nog kunna styra mängden indirekt ljud på ett bättre sätt i de flesta fall.

Jojo, det känner jag till. Men givet att man spelar in med rundtagande -varför inte rikta dem uppåt istället för mot ljudkällorna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-23 12:16

Rundtagandet är ju begränsat, mera så ju större mikrofonkapsel. Hade du verkligen sångsolisten 15 m från mikrofonen? Har vid ett tillfälle spelat in en mindre stråkensemble, helt plötsligt reser några upp och ställer sig i mitten och sjunger till musiken. Inga skolade röster som "räckte fram" riktigt till mikrofonparet kanske 3-4 m därifrån. Operasångare kan ha en märklig "räckvidd" i verkligheten och hur de håller stången mot en stor orkester på operascen med orkestern mellan sig och lyssnarna är nästan magiskt.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-23 12:49

RogerGustavsson skrev:Rundtagandet är ju begränsat, mera så ju större mikrofonkapsel. Hade du verkligen sångsolisten 15 m från mikrofonen? Har vid ett tillfälle spelat in en mindre stråkensemble, helt plötsligt reser några upp och ställer sig i mitten och sjunger till musiken. Inga skolade röster som "räckte fram" riktigt till mikrofonparet kanske 3-4 m därifrån. Operasångare kan ha en märklig "räckvidd" i verkligheten och hur de håller stången mot en stor orkester på operascen med orkestern mellan sig och lyssnarna är nästan magiskt.

Japp, ungefär 15 meter när han stod bakom oss på orgelläktaren och sjöng. 4-5 meter när han satt vid pianot och slutligen ca 6 meter när han slutligen stod rakt framför mikrofonerna. Hade gärna flyttat framåt lite, men ville inte att pianot skulle flytta extremt långt till vänster i ljudbilden. Det kanske det gjorde ändå -har fortfarande bara lyssnat i hörlurar.
Det var helt otroligt vad högt det lät när han tog i, oavsett var han befann sig i kyrkan. Hade gärna haft en ljudtrycksmätare med mig. :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-23 13:06

Ah. Jag tror jag förstår hur du missförstod mig, Almen.
Med ”vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner[...]” menade jag ”vore inte att rikta dem uppåt typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner[...]” -inte att rundtagande mikrofoner alltid skulle vara bra att använda.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Almen » 2020-10-23 13:36

Ronnie skrev:
Almen skrev:
Ronnie skrev:Hm. Hade jag haft några goda skäl att inte rikta mikrofonerna rakt uppåt egentligen?
Och därmed sagt -vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner, för att få en jämn tonkurva från alla instrument även om den kanske blir någon aning diskantdämpad p g a av viss direktionalitet även i rundtagande mikrofoner? (Allt hamnar 90 grader off-axis)

Nja, problemet med rundtagande är att du får med så mycket av rummet också, speciellt om du inte kan ha mikrofonerna så nära ljudkällan. Du vill nog kunna styra mängden indirekt ljud på ett bättre sätt i de flesta fall.

Jojo, det känner jag till. Men givet att man spelar in med rundtagande -varför inte rikta dem uppåt istället för mot ljudkällorna?

Aha! Jag läste "vore inte det typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner" fristående från det, men nu förstår jag att du menade "vore inte det [= att spela in på det sättet] typ alltid en god idé med rundtagande mikrofoner".

Jo, det är nog ganska vanligt att rikta dem uppåt.

P.S. OK, nu läste jag ditt senaste inlägg. :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-24 14:37

65A6200B-95BF-47CD-9AAF-D78791F94FEF.jpeg
65A6200B-95BF-47CD-9AAF-D78791F94FEF.jpeg (631.9 KiB) Visad 1523 gånger

Lite fix och trix: Gradskiva/gradringar skrivs ut och monteras på riktade mikrofoner. Ska fylla i markeringar med nån färg så de syns ordentligt.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-31 20:46

Nu har jag lyssnat på inspelningen hemma hos DVD-ai och det var ganska förvirrande.
Det enda positiva var att brusnivån var lägre än jag trott och att det inte plockades upp alltför mycket oljud trots att mikrofonerna var stumt monterade.

Jag hade räknat med för mycket efterklang eftersom jag behövt ställa upp mickarna långt ifrån ljudkällorna, men inte att den skulle låta så pass elakt uppsamlad av två mickar och spelad ur två högtalare.

Ett piano stod alltså långt åt vänster framför mickarna och en orgel långt bakom dem samt en sångare som förflyttade sig ifrån längst ut på sidan på orgelbalkongen till rakt framför mikrofonerna.
Inspelningen börjar med sångaren på balkongen och det låter som att sången kommer ifrån ett rimligt håll, mestadels långt till höger i ljudbilden. Sen sätter han sig vid pianot och spelar och nu är pianot också långt till höger fast det borde vara långt till vänster. :o
Jag måste ha vänt kanalerna tänker vi, även om sången i början kom från rätt håll.
Sist står han rakt framför mickarna, 5-6 meter ifrån dem och rör sig inte mycket alls, men rösten flyttar sig mycket både hit och dit på inspelningen.
Han vaggade bara lite åt sidorna och vred lite på huvudet.
DVD-ai satt mest centrerad när vi lyssnade på den här delen av inspelningen och kommenterade att det lät som att sången lät som om den kom från båda högtalarna och aldrig från mitt emellan dem.

Jag tänkte mig att jag inte synkat vänster och höger kanal ordentligt, men det såg ut som att de var synkade exakt på samplet. Tänkte att nivån på kanalerna kanske blivit lite olika också, men de ser synnerligen jämna ut. Långt ifrån likadana dock. Nu har jag bara hörlurar att testa i här hemma, så det är svårt att justera lite och lyssna på förändringarna.

Fattar ungefär ingenting men tänker att:
-Kanske är det reflexer från bänkarna som ställer till det. Allt var dock väldigt symmetriskt uppställt. Endast pianot som störde symmetrin.
-Kanske är det reflexer från inspelningsapparater och stativ som skevar till saker.
-Kanske gör den breda inspelningsvinkeln (bara 40cm mellan mikrofoner) att allt blir väldigt riktningskänsligt på nåt vis, fast jag tänker att det borde bli tvärt om när ca 120 graders inspelningsvinkel ska komprimeras till 45 graders uppspelningsvinkel. Att det blir gott om geometrisk distorsion med två rundtagande vet jag, men kan det göra att det blir så helfel?

Nån som har en tanke?
Ska höra med musikerna om jag får dela med mig av en snutt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav goat76 » 2020-10-31 22:01

Jag skrattade högt av ditt inlägg men inte på ett elakt sätt. :D

Felet är att du inte lyckats synka kanalerna tillräckligt bra, och kanske har du panorerat de två upptagningarna åt vardera håll i stereofältet? Då räcker det med att de är osynkade med så lite som bara 1-2 ms för att det ska bli som det blev.

Testa att zooma in maximalt både vertikalt och horisontelt och försök hitta något "vågmönster" som ser extra tydligt och skarpt ut, så att det blir lättare att pricka in exakt tajming. Kanske blir det ännu lättare ifall du lyssnar och använder en delay-plugin som du kan ändra 1 ms åt gången stegvis tills det låter rätt, men det blir svårt att höra med hörlurar så du behöver troligtvis högtalare till det.

Jag tror du har lärt dig hur viktigt det är i ett sånt här läge att alla inspelnings-apparaterna är kopplade till en DAW där inspelningarna startas exakt samtidigt med ett knapptryck, helst i ett läge med mikrofonerna placerade så nära varandra rent fysiskt. :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-10-31 22:30

goat76 skrev:Jag skrattade högt av ditt inlägg men inte på ett elakt sätt. :D

Felet är att du inte lyckats synka kanalerna tillräckligt bra, och kanske har du panorerat de två upptagningarna åt vardera håll i stereofältet? Då räcker det med att de är osynkade med så lite som bara 1-2 ms för att det ska bli som det blev.

Testa att zooma in maximalt både vertikalt och horisontelt och försök hitta något "vågmönster" som ser extra tydligt och skarpt ut, så att det blir lättare att pricka in exakt tajming. Kanske blir det ännu lättare ifall du lyssnar och använder en delay-plugin som du kan ändra 1 ms åt gången stegvis tills det låter rätt, men det blir svårt att höra med hörlurar så du behöver troligtvis högtalare till det.

Jag tror du har lärt dig hur viktigt det är i ett sånt här läge att alla inspelnings-apparaterna är kopplade till en DAW där inspelningarna startas exakt samtidigt med ett knapptryck, helst i ett läge med mikrofonerna placerade så nära varandra rent fysiskt. :)


:D
Vojne vojne! Det där med panorering i Audacity kan ha förvirrat mig. Men alltså... om vänster kanal står panorerad helt åt vänster och höger helt åt höger -det är väl korrekt för en tvåkanalsinspelning?
Den enda delen av inspelningen jag kunnat tidsjustera utifrån är när jag klappar händerna mitt emellan mikrofonerna innan konserten. Där följer vågformerna varandra tydligt även om de inte ser 100% likadana ut. Osäkert hur exakt mitt emellan dem jag klappade förstås. Ska testa att zooma in max igen och läsa av vad det är för tidsskala det handlar om då.

Vet du om det går att mäta amplituden på en punkt i inspelningen exakt i Audacity på något sätt, eller om det går att lägga kanalerna bredvid varandra, istället för över och under, för att jämföra amplitud?

Imorrn ska jag spela in en konsert i Ingarö kyrka och där blir det iallafall inga problem att dra lite sladdar. Det blir en högst experimentell uppställning dock. :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav goat76 » 2020-10-31 23:11

Ronnie skrev:
goat76 skrev:Jag skrattade högt av ditt inlägg men inte på ett elakt sätt. :D

Felet är att du inte lyckats synka kanalerna tillräckligt bra, och kanske har du panorerat de två upptagningarna åt vardera håll i stereofältet? Då räcker det med att de är osynkade med så lite som bara 1-2 ms för att det ska bli som det blev.

Testa att zooma in maximalt både vertikalt och horisontelt och försök hitta något "vågmönster" som ser extra tydligt och skarpt ut, så att det blir lättare att pricka in exakt tajming. Kanske blir det ännu lättare ifall du lyssnar och använder en delay-plugin som du kan ändra 1 ms åt gången stegvis tills det låter rätt, men det blir svårt att höra med hörlurar så du behöver troligtvis högtalare till det.

Jag tror du har lärt dig hur viktigt det är i ett sånt här läge att alla inspelnings-apparaterna är kopplade till en DAW där inspelningarna startas exakt samtidigt med ett knapptryck, helst i ett läge med mikrofonerna placerade så nära varandra rent fysiskt. :)


:D
Vojne vojne! Det där med panorering i Audacity kan ha förvirrat mig. Men alltså... om vänster kanal står panorerad helt åt vänster och höger helt åt höger -det är väl korrekt för en tvåkanalsinspelning?
Den enda delen av inspelningen jag kunnat tidsjustera utifrån är när jag klappar händerna mitt emellan mikrofonerna innan konserten. Där följer vågformerna varandra tydligt även om de inte ser 100% likadana ut. Osäkert hur exakt mitt emellan dem jag klappade förstås. Ska testa att zooma in max igen och läsa av vad det är för tidsskala det handlar om då.

Vet du om det går att mäta amplituden på en punkt i inspelningen exakt i Audacity på något sätt, eller om det går att lägga kanalerna bredvid varandra, istället för över och under, för att jämföra amplitud?

Imorrn ska jag spela in en konsert i Ingarö kyrka och där blir det iallafall inga problem att dra lite sladdar. Det blir en högst experimentell uppställning dock. :D


Saken är den att de ljudkällor du tänkte spela in har varit på ett extremt långt avstånd, därav har det korta avståndet mellan de två mikrofonerna varit så kort relativt avståndet från ljudkällorna så att de i princip fångat samma ljud. När två helt identiska eller som i det här fallet nästan helt identiska upptagningar panoreras 100% till vänster och 100% till höger, så räcker det med endast den där ynka 1-2 ms tidsförskjutningen för att "störa" stereosystemet och den tänkta fontomprojiceringen. Det blir därmed två enskilda ljud från varsin ljudkälla/högtalare.

Jag har därmed kommit fram till följande lösning:
Du kan bara rädda ditt "experiment" genom att helt skippa en av kanalerna och placera den kvarvarande kanalen i mitten, och helt enkelt nöja dig med att du gjort en mono-inspelning. För även om du skulle lyckas tidsjustera dessa två kanaler så bra det bara går så kommer de på sin höjd ändå bara låta som en mono-inspelning, MEN med nackdelen att det kommer uppstå diverse fasförskjutningar eftersom en av ljudkällorna (sångaren) flyttar på sig hela tiden. Din inspelning kommer därmed låta bäst med en ensam mikrofon i mono. :)

(Så du kan skippa mitt tidigare tips om att zooma in och försöka synka kanalerna, det är bara bortkastad tid.)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Tangband » 2020-11-01 09:25

Mikrofonen och hörseln fungerar helt olika . Det är det viktigaste att ta i beaktning.
Ta reda på critical distance i lokalen . Du behöver provinspela för att få 50/50 direktljud och efterklang.
Critical distance är ofta inom en meter från instrumenten. Det måste dock ske en avvägning beroende på hur stor musikkällan är. Orgel är konstruerad att samverka med rummet så där blir avståndet längre.
Använd 52 cm mellan kapslarna om du använder omni mikar, riktade mot källan. Placera de två mikrofonerna så de är ca 170 cm ovanför golvet ( alltså ca 5 ms ljudavstånd ) . Panorera fullt vänster och fullt höger i audacity.
Spela in så du har ca 10 dB marginal till 0:an. Använd dithering vid precis alla konverteringar då du redigerar eller sparar.
Använd WASAPI eller ASIO till ljudkortet om du använder Windows-mög.
Lycka till!

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Anders J » 2020-11-01 10:34

Jag har liksom inte riktigt förstått den här tråden, men nu börjar det gå upp. Det är alltså två olika inspelningskedjor och tanken är att synka dem till stereopar.

Men antag att en tagning kan vara en halvtimme och du lyckats synka exakt på sampel. Efter en halvtimme så krävs det ett tidsonoggrannhet på 1 x 10'**-8 om du samplat med 48 kHz för att inte komma fel på sampelnivå!

Det skulle jag aldrig ge mig på, det blir ju oerhört känsligt. Omöjligt snudd på. Bättre med några meter mikrofonkabel. Själv använder jag en F8n och kör med 96 kHz/24 bit, men har inte använt mer än 4 kanaler ännu.

Men, men, kära vänner, skulle vi inte övertyga webmaster (eller hur han nu tituleras) om att vi borde ha en avdelning just för inspelningsteknik? Kanske med ett klistrat inlägg om att delade tagningar endast är avsedda för inspelnngstekniska diskussioner? Tangbands orgelinspelning tidigare gav ju upphov till intressanta (och vänliga!!!) diskussioner med många seriösa inlägg!

Jag tror vi är några stycken som släpar med mikrofonstativ och kabel till våra körer, gamba consorts eller folkmusikgäng och det vore kul att

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-01 13:08

Tackar för de tankvärda inläggen!
Nu har jag förstås blivit tvungen att koppla ihop stereon och ratta lite här hemma.
Det låter inte alldeles oävet nu, med den här lilla närfältiga setupen och idogt vridande på delayratten! :)
Önskar jag hade köpt så långa kablar att jag kunde sitta med delayburken i knät bara.
Får bestämma mig för nåt som låter vettigt. Man kan ju alltid släppa en remaster senare. :D

Mmm... undrar om inspelningsapparaterna håller tiden över hela de ca 45 minuterna, Tangband. Vet icke.

Det förvånar fortfarande hur pass mycket ljud rör sig i sidled, men det kanske inte är så skumt som jag kan tro. Pianot var nog riktigt väl intäckt av stereoinspelningsvinkeln och sedan ihoptryckt mot mitten när det spelas upp. Och ljud kommande nära på, men inte riktigt rakt framifrån ska ju distas geometrisk som värst. Och det är en ganska liten och väääldigt klangig kyrka.

Jajja. Här sitter jag och kör iP fullrange och smånjuter iallafall av det hela. Och snart är det dags att spela in en konsert till.

508C4158-BD19-43EC-A113-239F2986FC71.jpeg
508C4158-BD19-43EC-A113-239F2986FC71.jpeg (1.07 MiB) Visad 1404 gånger


6A030888-64C1-4493-9391-599A2B5757A2.jpeg
6A030888-64C1-4493-9391-599A2B5757A2.jpeg (905.83 KiB) Visad 1404 gånger

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-01 19:52

ACEB114F-4C3D-4253-AA8E-E18475EABB60.jpeg
ACEB114F-4C3D-4253-AA8E-E18475EABB60.jpeg (592.26 KiB) Visad 1378 gånger

Inspelning i min gamla bykyrka på Ingarö.

Hade glömt hur pyttig kyrkan är; 9 meter mellan sidväggarna mätte jag upp.
Fantastisk konsert igen! Dock skrattretande mycket oljud. Folk kom upp på läktaren och tappade saker i golvet, gick upp och ner i trapporna och en liten skvätt barngråt fick vi höra m.m. m.m. -det ska höras att det är live! :D
Återigen hade jag ingen aning om att det skulle spelas orgel och att en baryton skulle ställa sig på läktaren -den här gången några meter till vänster om mikrofonerna och i linje med dem. Det börjar bli dags att researcha lite innan konserterna. :lol:
Undrar hur det hela ska låta med njurarna -eller hypernjurar kanske det passar bättre att kalla Rode NT1.

Musiken finns bara i datorn nu, men jag ska skicka över den till blåskivespelarn och lyssna ikväll. Månne min spelare spola bättre än DVD-ais! Mycket dammsugning och slikt spelades nämligen in innan konsertstart.

P.S. Det var inte meningen att blanda ihop Anders J och Tangband.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-01 21:12

Just kommen från en konsert i kyrka och då får man lite perspektiv på hur olika det kan låta. I detta fall en mindre stenkyrka med livlig akustik. Var riktigt resonant i några lägen. Den kyrk som ligger närmast mig har riktigt behaglig akustik och den är inte så där lådormad utan mera korsformad och så är det mycket trä med inte så stora kala ytor. Jag har hört allt från kör till jazz i den kyrkan och vid några tillfällen har jag även spelat in. De andra kyrkorna jag spelat in i har inte bjudit på lika behagligt ljud. Sämst verkar det bli om ensemblen befinner sig långt ute i lokalen med stora avstånd till begränsningsytor, blir nästan som utomhus. Har också råkat ut för överraskningar, att ensemblen inte befinner i sig på samma ställe som vid repetition och uppförande. Blev snabbt att tänka om beträffande mikrofonriggning och val av upptagningskaraktäristik.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav gcs » 2020-11-01 22:09

Jag såg just bilden på de två mickarna uppe på orgelläktaren. För att minska ambiensen från kyrkorummet skulle jag med endast två mikrofoner åttakoppla båda mickarna eftersom en åtta inte tar upp reflexer från sidan.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Anders J » 2020-11-01 23:43

RogerGustavsson skrev:Sämst verkar det bli om ensemblen befinner sig långt ute i lokalen med stora avstånd till begränsningsytor...


Så sant. Jag är med i körer i Ösmo kyrka, underbart vacker på alla vis och ganska liten, men väl mycket klang. Kyrkomusikerna verkar ha en inbyggd instinkt att flytta kör och musiker närmare åhörarna, trots att jag ständigt försöker övertyga dem om att flytta närmare väggar, mitt ständiga mantra "tidiga reflexer" kanske ändå sakta sjunker in.

Det ständiga problemet är att där man skulle vilja ha mikrofonerna för att få en vettig stereobild ger för mycket efterklang och rundtagande mikrofoner är inte att tänka på om man inte gör en multimikrofontagning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Almen » 2020-11-02 09:30

Ronnie skrev:Jag hade räknat med för mycket efterklang eftersom jag behövt ställa upp mickarna långt ifrån ljudkällorna, men inte att den skulle låta så pass elakt uppsamlad av två mickar och spelad ur två högtalare.

Alltså det vi pratade om tidigare i tråden? Jag påpekade att det förmodligen skulle bli för mycket efterklang och du sade att du räknade med det, men du är ändå förvånad att det är för mycket efterklang? :)

Jag tänkte mig att jag inte synkat vänster och höger kanal ordentligt, men det såg ut som att de var synkade exakt på samplet.

:?: Har du spelat in två monokanaler separat och försöker synka dem?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-02 13:08

Almen skrev:
Ronnie skrev:Jag hade räknat med för mycket efterklang eftersom jag behövt ställa upp mickarna långt ifrån ljudkällorna, men inte att den skulle låta så pass elakt uppsamlad av två mickar och spelad ur två högtalare.

Alltså det vi pratade om tidigare i tråden? Jag påpekade att det förmodligen skulle bli för mycket efterklang och du sade att du räknade med det, men du är ändå förvånad att det är för mycket efterklang? :)

Jag tänkte mig att jag inte synkat vänster och höger kanal ordentligt, men det såg ut som att de var synkade exakt på samplet.

:?: Har du spelat in två monokanaler separat och försöker synka dem?


Min herre missförstår och förstår. :D
Jag hade räknat med mycket efterklang. Jag hade inte räknat med att det skulle vara så jobbigt för öronen med mycket efterklang när jag lyssnade hemma hos DVD-ai. Här hemma, efter att ha rattat lite delay, tyckte jag inte att ljudet var jobbigt. Min initiala förvåning var alltså befogad. Tror jag. Ska lyssna och ratta mer.

Ja. Två monokanaler. Av två anledningar. Tre anledningar! Nja. Två anledningar: synintryck och praktikalitet.
-Stativet skulle placeras mitt i gången i en kyrka och jag ville störa synintrycket för publiken så lite som möjligt. Tanken var att använda två stativ egentligen, vilket skulle innebära två vertikala hinder för publikögonen istället för ett potentionellt mer blockerande horisontellt hinder i form av en stereo...bar? Stereobom?
-Sladdar och inspelningsgrunka på golvet inte särskilt tjusigt. Fäster man sladdarna på stativen kan man få till ett lite tjusigare synintryck, men då bråkar man med möjligheten att enkelt kunna höja och sänka dem.
-Beroende på hur långt isär man vill ha mikrofonerna och hur bred gången i aktuell kyrka är kan två stativ utan sladdar emellan vara enklare för publiken att gå förbi (mellan dem) än ett stativ med stereobom. Förutsatt att det inte ligger sladdar på golvet mellan stativen.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inspelningsteknik (live)

Inläggav Ronnie » 2020-11-02 13:17

...Jo -en grej till med separata stativ och inspelningsgrunkor som jag hade tänkt på lite i förväg:
Surroundmikrofoner. Om man vill kunna ställa upp ett par såna fritt (kanske brett isär långt bak i kyrkan?) så vore det praktiskt att kunna ha även dem på varsitt stativ utan sladdar fram till en för alla kanaler gemensam inspelare.
Har dock inte stött på mycket teori om surroundupptagningar på nätet. Böcker finns vet jag.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster