Audiofila nätverksswitchar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Audiofila nätverksswitchar

Inläggav pontareee » 2020-10-25 11:16

Gick för ett tag sen med i en roon grupp på facebook och där diskuterar folk seriöst audiofila nätverksswitchar för hutlösa summor som folk säger ger dem bättre "ljud".

Hur kommer det sig att det diskuteras seriöst när det finns noll belägg för att en nätverksswitch (som inte gör något med ljudet du strömmar, såvida du inte lider av kraftig packet loss) skulle ge bättre ljud?

Har du en fungerande switch och streamar så har du inga problem...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav sprudel » 2020-10-25 11:45

Känner till en hel del ljudvänner som upplever en förbättring med vissa switchar. Har du provat?
Jag har ingen switch alls om man inte räknar router för inkommande signal dit?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

pontareee
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav pontareee » 2020-10-25 12:10

sprudel skrev:Känner till en hel del ljudvänner som upplever en förbättring med vissa switchar. Har du provat?

Har absolut inte provat då jag jobbar med IT och nätverk dagligen, det är nätverkspaket som levereras genom en switch inte ljud. Så, sålänge du inte tappar paket pga en undermålig (troligen trasig) switch eller överbelastning i nätverket så finns det inget att förlora i ljudkvalitet.

sprudel skrev:Jag har ingen switch alls om man inte räknar router för inkommande signal dit?

De flesta routrar har en inbyggd switch om du har fler än 1 lokal port (LAN portar).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2020-10-25 13:32

sprudel skrev:Känner till en hel del ljudvänner som upplever en förbättring med vissa switchar. Har du provat?
Jag har ingen switch alls om man inte räknar router för inkommande signal dit?


Voodoo eller? Då tror de säkert på RJ45 kablar i prisklass >1000 kronor per meter också. För att inte tala om USB-kablar. Hör de skillnad på dataöverföring från olika hårddiskar också?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jonasp » 2020-10-25 14:08

Jag tycker det här är galenskap. Nej, jag har inte provat.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-10-25 14:31

Bondfångeri som så mycket annat i denna bransch.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav matssvensson » 2020-10-25 15:27

Jag prövade helt ovetenskapligt mellan en vanlig Netgear och en äldre men mer avancerad från Cisco som var rekommenderad i någon av dessa forumtrådar. Beggad gick den på under tusenlappen och den har fått stanna i systemet sen dess. Om inte annat för feelgood känsla.

Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav petersteindl » 2020-10-25 16:06

matssvensson skrev:Jag prövade helt ovetenskapligt mellan en vanlig Netgear och en äldre men mer avancerad från Cisco som var rekommenderad i någon av dessa forumtrådar. Beggad gick den på under tusenlappen och den har fått stanna i systemet sen dess. Om inte annat för feelgood känsla.

Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.

mvh, mats


+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav peterh » 2020-10-25 16:21

Begreppet "switch" i nätverkssammanhang är en oxymoron. Switchar är långsamma saker som kopplar in
en utgång i taget. Korrekta uttrycket är brygga för att visa att den fördelar paket på nivå 2 i OSI modellen.

Uttrycket föddes av calpana som tillverkade bryggor, de började med att skicka paketet vidare så snart
de första 6 byten kommit in på ethernetporten med ledning av den interna forwardtabellen. Detta gav någon
millisekund kortare tid på 10Mb ethernet, men ställde till det vid kollisioner och trasiga paket. Sedan
följde nätets alla försäljarkreatur använda begreppet då de trodde att det var bättre.

AlltsÅ . brygga om det är MAC adressen som bestämmer vart det skall ( OSI nivå 2 ) ,
router om det är ip-adressen ( nivå 3 )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jonasp » 2020-10-25 16:25

Ändock är "switch" ett vedertaget begrepp. Jag håller med i sak.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Harryup » 2020-10-25 17:21

Nu råkar ju bridge redan finnas när det gäller nätverk så det kommer inte jag använda för en switch i vart fall.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav peterh » 2020-10-25 19:21

Harryup skrev:Nu råkar ju bridge redan finnas när det gäller nätverk så det kommer inte jag använda för en switch i vart fall.

Upprepa : en "switch" är en brygga ; en switch är en brygga , en bridge är engelska för brygga
switch är engelska för strömbrytare
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jonasp » 2020-10-25 19:25

Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav peterh » 2020-10-25 19:34

jonasp skrev:https://www.hpe.com/us/en/networking/switches.html


Sales creature mumbo jumbo. Hp har aldrig varit framstående på networking, de anställer ju mest säljare.
Jag kallar en häst för en häst och en gris för en gris. Att kon döps om i mataffären är att förleda ungdomen :-)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Grahnbarr
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2004-01-26
Ort: Trollhättan

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Grahnbarr » 2020-10-25 19:41

HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jonasp » 2020-10-25 21:07

peterh skrev:
jonasp skrev:https://www.hpe.com/us/en/networking/switches.html


Sales creature mumbo jumbo. Hp har aldrig varit framstående på networking, de anställer ju mest säljare.
Jag kallar en häst för en häst och en gris för en gris. Att kon döps om i mataffären är att förleda ungdomen :-)


Okej, den här hästhandlaren säljer sjyssta grisar:
https://www.cisco.com/c/en/us/products/ ... index.html
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav peterh » 2020-10-25 21:35

jonasp skrev:
peterh skrev:
jonasp skrev:https://www.hpe.com/us/en/networking/switches.html


Sales creature mumbo jumbo. Hp har aldrig varit framstående på networking, de anställer ju mest säljare.
Jag kallar en häst för en häst och en gris för en gris. Att kon döps om i mataffären är att förleda ungdomen :-)


Okej, den här hästhandlaren säljer sjyssta grisar:
https://www.cisco.com/c/en/us/products/ ... index.html

Håller med. Men jag släpper nomenklaturen, trådens ämne är trots allt viktigare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jonasp » 2020-10-25 22:44

peterh skrev:Håller med. Men jag släpper nomenklaturen, trådens ämne är trots allt viktigare.


Jag ska också släppa det här med nomenklaturen, vill bara påpeka att vi är helt eniga om vad det borde heta. Håller man för hårt på idealen kan det ibland bli svårt att göra sig helt förstådd!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Kribban » 2021-03-09 20:23

Stötte på det här fenomenet i en Facebookgrupp som jag gick med i. Där hävdar man att en nätverksswitch för 25000 riksdaler ger ett lyft för ljudet. Denna videon delades för att man skulle få grundläggande förståelse för komplexiteten inom detta område. Jag kommenterade men det var inte populärt och mina inlägg raderades


Det är en rätt trevlig grupp med mycket kunskaper men många tror på alla möjliga tweaks som för mig låter osannolikt. Jag undviker att kommentera då det finns risk att man blir utslängd. Väldigt frustrerande :lol:

/Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Baffel » 2021-03-09 20:31

Ho ho . 25000 riksdaler . Joda det bränner i plånboken hos en del. Säger som hifikg: Ge pengarna till några musiker istället så kanske det i alla fall finns en chans att du kommer höra trevlig musik. :mrgreen:

Här lite mer jordnära om switchar:
viewtopic.php?f=10&t=71747

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jansch » 2021-03-09 22:36

petersteindl skrev:
matssvensson skrev:Jag prövade helt ovetenskapligt mellan en vanlig Netgear och en äldre men mer avancerad från Cisco som var rekommenderad i någon av dessa forumtrådar. Beggad gick den på under tusenlappen och den har fått stanna i systemet sen dess. Om inte annat för feelgood känsla.

Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.

mvh, mats


+1


Alltså.... då varje bit nyskapas för varje enskild krets den förmedlas till kan inte bits överföra störningar. Detta beror ju på att en bit representerar ett statusläge (etta eller nolla) och kan se ut precis hur som helst så länge den tolkas rätt.

För att vidarebordra störningar ända fram til D/A omvandling där störningen kan ha en en påverkan på signalkvalitet (och endast där) från en "nätverksswitch" känns långt från rimligt/verkligheten - som att vinna 70 miljoner på Eurolotto.

Hur många kretsar/buffrar/kablar/ minnen / osv måste störningen lyckas ta sig igenom mellan "nätverksswitch:en" och fram till D/A omvandling?
Man måste nog anstränga sig ganska hårt för att lyckas med en sådan bravad...

"Känslig elektronik"...... Vad är det för elektronik i hifivärlden? D/A omvandlare eller förförstärkare/slutsteg? knappast......

Ok då, jordslingor, "spikar" och liknande kan föras över via apparater etc men "nu mejslas fagottens toner fram med större auktoritet" och andra guldöronupplevelser kan man glömma.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-09 22:42

petersteindl skrev:Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.

+1


Om man kör fiber istället så torde de eventuella problem med att störningar kan fortplanta sig via TP-kablar vara löst.

Det man då behöver är en "switch" med SFP portar, SFP to fiber converters, fiberkablar, samt fiber till TP-Converter
detta är betydligt billigare sätt att lösa problemet på om man känner att man har sådana när man kör kabelanslutet istället för trådlöst.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jansch » 2021-03-09 22:49

VintageHiFi skrev:
petersteindl skrev:Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.

+1


Om man kör fiber istället så torde de eventuella problem med att störningar kan fortplanta sig via TP-kablar vara löst.

Det man då behöver är en "switch" med SFP portar, SFP to fiber converters, fiberkablar, samt fiber till TP-Converter
detta är betydligt billigare sätt att lösa problemet på om man känner att man har sådana när man kör kabelanslutet istället för trådlöst.


Är du säker på att en "audiofil" inte anser att störningen kan moduleras på optisk signal? :wink:

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav peterh » 2021-03-09 23:15

Kribban skrev:Stötte på det här fenomenet i en Facebookgrupp som jag gick med i. Där hävdar man att en nätverksswitch för 25000 riksdaler ger ett lyft för ljudet. Denna videon delades för att man skulle få grundläggande förståelse för komplexiteten inom detta område. Jag kommenterade men det var inte populärt och mina inlägg raderades
[youtube_quote]https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR39uSINFyKy77Laypp7-3pc26pJ--m6bvA9Tc6hwwDS7vccbduvSWReKyk&v=l_fsgtV1vEs&feature=youtu.be[/youtube_quote]

Det är en rätt trevlig grupp med mycket kunskaper men många tror på alla möjliga tweaks som för mig låter osannolikt. Jag undviker att kommentera då det finns risk att man blir utslängd. Väldigt frustrerande :lol:

/Kribban


Om åsikten är representativ för gruppen så skulle jag inte kalla dem kompetenta utan snarare scharlataner.
Du kan lugnt bli utslängd, du förlorar ingenting snarare har du mer tid till faktiskt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-09 23:18

jansch skrev:
VintageHiFi skrev:
petersteindl skrev:Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.

+1


Om man kör fiber istället så torde de eventuella problem med att störningar kan fortplanta sig via TP-kablar vara löst.

Det man då behöver är en "switch" med SFP portar, SFP to fiber converters, fiberkablar, samt fiber till TP-Converter
detta är betydligt billigare sätt att lösa problemet på om man känner att man har sådana när man kör kabelanslutet istället för trådlöst.


Är du säker på att en "audiofil" inte anser att störningen kan moduleras på optisk signal? :wink:

Det har du rätt i det missade jag :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Baffel » 2021-03-09 23:52

Audiofila nätverksswitchar, smakar på de orden . Hmm, som att hamna hos Alice i Underlandet. Eller den verkliga världen som en audiofil nätverksswitchförespråkare skulle säga. :)

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Kribban » 2021-03-10 00:58

peterh skrev:
Kribban skrev:Stötte på det här fenomenet i en Facebookgrupp som jag gick med i. Där hävdar man att en nätverksswitch för 25000 riksdaler ger ett lyft för ljudet. Denna videon delades för att man skulle få grundläggande förståelse för komplexiteten inom detta område. Jag kommenterade men det var inte populärt och mina inlägg raderades
[youtube_quote]https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR39uSINFyKy77Laypp7-3pc26pJ--m6bvA9Tc6hwwDS7vccbduvSWReKyk&v=l_fsgtV1vEs&feature=youtu.be[/youtube_quote]

Det är en rätt trevlig grupp med mycket kunskaper men många tror på alla möjliga tweaks som för mig låter osannolikt. Jag undviker att kommentera då det finns risk att man blir utslängd. Väldigt frustrerande :lol:

/Kribban


Om åsikten är representativ för gruppen så skulle jag inte kalla dem kompetenta utan snarare scharlataner.
Du kan lugnt bli utslängd, du förlorar ingenting snarare har du mer tid till faktiskt.


Funderar på att lämna den igen. Jag är ju kabelskeptiker så den passar inte riktigt för mig. Man ska hålla god ton och inte ifrågasätta folks tro och upplevelser. Ett inlägg idag handlade om inspelning av kabel. 400 h rekommenderas av leverantören, efter 150h så börjar ljudet ”släppa”. Jag har svårt att ta till mig det och ännu svårare att inte kommentera. Vi får se hur länge jag orkar med det :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-10 01:05

Det bästa jag läst om såna där kablar o annat jönseri är att de måste spelas in på nytt igen om man kopplar ur dem... 12, 24, 48 timmar eller varför inte en månad. Det gör det svårt att blindtesta.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav MacBruce » 2021-03-10 05:40

Äsch! Dina 52:or avslöjar nog väldigt tydligt, när ljudet "släpper". ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hcl » 2021-03-10 08:21

Är vi här igen?

I den röda ringhörnan har vi de tekniskt upplysta. De som vet hur all teknik fungerar och vet att digitalt är fullkomligt.

I den blå ringhörnan har vi de upplevelsemässigt upplysta. De som har en skeptisk hållning till att digitalt inte per automatik är perfekt och även förhåller sig intresserade till lyssningsorienterade iakttagelser.

Jag tror att man med säkerhet kan konstatera att det är mycket lätt att vilseledas av lyssningsintryck, men även att en förhärskande majoritet av alla som tycker sig veta tillräckligt mycket om hur tekniken fungerar saknar pinsamt mycket insikt i hur det faktiskt ligger till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster