Audiofila nätverksswitchar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav goat76 » 2021-03-12 10:31

jansch, jag vill nog först bara påpeka att jag inte strikt diskuterar överföring med nätverkskablar/nätverksswitchar, utan mer digital överföring i allmänhet. Så hur väl olika typer av "digitala" kablar förmår att undertrycka yttre störningar med exempelvis balanserad överföring är inte till 100% relevent för det jag försöker påpeka.

Det finns inget i sig "digitalt" med själva kabeln för digital signalöverföring, den leder liksom kabeln för analog signalöverföring även den en elektronisk signal och kan därmed föra med diverse "smuts" utöver nyttosignalen p.g.a sin elektriska koppling. Även om den mottagande apparaten vid digital överföring med lätthet kan urskilja nyttosignalen och utan problem återproducera denna så har "smutsen" ändå anlänt till den mottagande apparaten och försvinner inte nödvändigtvis i tomma intet, och bör då kunna påverka de analoga delarna för konverteringen till analog signal i den mottagande apparaten.

Jag vill påstå att två apparater som kopplas ihop med en elektrisk förbindelse kommer ofrånkomligen påverka varandra på både det ena eller andra sättet, och beroende på olika kablars materiella skillnader och egenskaper påverkas olika apparater olika mycket.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-12 11:15

Så H&M´s testare kan mycket väl ha rätt alltså? Ju dyrare desto bättre. Och en gratiskabel är katastrof (sista 50 centimetrarna). Intressant. Nu måste jag hitta på en orsak att implementera en RJ45 kabel. Det har jag förstås anledning till de få gånger jag streamar musik, men att köpa en RJ45 kabel för 49.500 för att streama relativt lågupplöst material, tja, det tar emot lite. Men det finns inga genvägar.
Kollar med revisorn om jag bokföra den på kontot för absolut nödvändiga grunkor.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav goat76 » 2021-03-12 11:21

hifikg skrev:Så H&M´s testare kan mycket väl ha rätt alltså? Ju dyrare desto bättre. Och en gratiskabel är katastrof (sista 50 centimetrarna). Intressant. Nu måste jag hitta på en orsak att implementera en RJ45 kabel. Det har jag förstås anledning till de få gånger jag streamar musik, men att köpa en RJ45 kabel för 49.500 för att streama relativt lågupplöst material, tja, det tar emot lite. Men det finns inga genvägar.
Kollar med revisorn om jag bokföra den på kontot för absolut nödvändiga grunkor.


Varför drar du ihop en sådan svammel-slutsats att en dyr kabel per automatik är en bättre kabel, har jag eller någon annan i tråden påstått något dylikt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-12 11:27

goat76 skrev:
hifikg skrev:Så H&M´s testare kan mycket väl ha rätt alltså? Ju dyrare desto bättre. Och en gratiskabel är katastrof (sista 50 centimetrarna). Intressant. Nu måste jag hitta på en orsak att implementera en RJ45 kabel. Det har jag förstås anledning till de få gånger jag streamar musik, men att köpa en RJ45 kabel för 49.500 för att streama relativt lågupplöst material, tja, det tar emot lite. Men det finns inga genvägar.
Kollar med revisorn om jag bokföra den på kontot för absolut nödvändiga grunkor.


Varför drar du ihop en sådan svammel-slutsats att en dyr kabel per automatik är en bättre kabel, har jag eller någon annan i tråden påstått något dylikt?


Nä, jag drog det lite för långt. Sorry. Men jag tolkade ditt inlägg som att kablarna verkligen kan påverka ljudet hörbart o tråden handlar om switchar o nätverkskablar. Avbeställer kabeln snabbt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav goat76 » 2021-03-12 12:10

hifikg skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:Så H&M´s testare kan mycket väl ha rätt alltså? Ju dyrare desto bättre. Och en gratiskabel är katastrof (sista 50 centimetrarna). Intressant. Nu måste jag hitta på en orsak att implementera en RJ45 kabel. Det har jag förstås anledning till de få gånger jag streamar musik, men att köpa en RJ45 kabel för 49.500 för att streama relativt lågupplöst material, tja, det tar emot lite. Men det finns inga genvägar.
Kollar med revisorn om jag bokföra den på kontot för absolut nödvändiga grunkor.


Varför drar du ihop en sådan svammel-slutsats att en dyr kabel per automatik är en bättre kabel, har jag eller någon annan i tråden påstått något dylikt?


Nä, jag drog det lite för långt. Sorry. Men jag tolkade ditt inlägg som att kablarna verkligen kan påverka ljudet hörbart o tråden handlar om switchar o nätverkskablar. Avbeställer kabeln snabbt!


Personligen har jag rätt svårt att tro att just switchar eller nätverkskablar påverkar det ljudliga resultatet märkbart, men jag har heller inte testat olika kablar av den typen för att med all säkerhet utesluta det.
Det jag skrivit i tråden är bara allmänna reflektioner över "digitala" kablar överlag (nätverkskablar, USB-kablar, koaxial-kablar), och motsätter mig att dessa inte skulle kunna leda annat än själva nyttosignalen mellan två elektriska apparater.

Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.


------------------------------------------------------


Till skillnad från flera här så utesluter jag aldrig saker baserade på utvalda tekniska parametrar, för i de fallen jag faktiskt med egna öron hör en skillnad så kommer jag alltid ifrågasätta ifall de utvalda parametrarna verkligen målar upp den sanna helhetsbilden.

Allt går att mäta, men då måste man också se till att precis allt mäts. Att bara mäta om nyttosignalen vid digital överföring är hel och intakt bevisar inte att inget utöver det inte följt med genom den elektriska anslutningen.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav jansch » 2021-03-12 12:48

petersteindl skrev:Fast, själv ser jag själva signalöverföringen som analog. D v s analog signalöverföring av digital kod, till skillnad från analog signalöverföring av analog kod. Man kan titta på den analoga signalen på ett oscilloskop. Den analoga signalen med sina stigtider till följd av filter innehåller digital kod. Blir ungefär som en fyrkantsvåg som är filtrerad på ett eller annat sätt.

Mvh
Peter


Med den tolkningen finns inte begreppet digital signal. Signalen mellan 2 logikkretsar på ett kretskort är då analog. I själva verket finns då inte digitala logikkretsar och ej heller digital signalbehandling. Alla datorer,routrar, bistabila vippor,processorer, osv är analoga.

Detta stämmer ju! Eller hur?
Digital logik finns ju endast i form av två statuslägen som mänskligheten med alla sina begränsningar försöker visualisera med begreppen "1" och "0" och därmed går det att nyttja i ett binärt talsysten. Så fort vi kopplar samman de logiska statuslägena med ett måttsystem, t.ex spänningspotential eller fasändring eller vad som helst så "skiter det sig".

Så frågan är:
- ska vi förändra världen och kalla ALL elekronik för analog
- eller ska vi sätta gränsen vid att endast vågformer som liknar fyrkantvåg är digital teknik.
- eller kan vi definiera skillnaden mellan analog signalbehandling och digital signalbehandling på något annat sätt?

Jag höll några seminarier i vad digitalteknik var/är på 70-talet vilket gjorde att jag var tvungen att tänka till hur man beskriver det pedagogiskt. På senare tid när CD spelare först kom och sedan digitalisering av inspelningar kom "föll alla bitar på plats".
Jag såg också först signalöverföringen som analog......

Så här ser jag det och det överensstämmer också då med de försök till definitioner man kan hitta på nätet.

- I en digital miljö överförs information genom att representera två statuslägen och därigenom ges möjlighet att koda numeriskt binär information.

- Analog information är okodad och representerar i varje ögonblick tänkt signalstyrka
(Man får viss hjälp i att tolka ordet "analogi")

Så just det faktum att t.ex USB protokollets avsikt att endast överföra två tänkta statuslägen gör överföringen till digital. Detta oavsett vilka "knep" man tar till, t.ex skifte mellan 2 potentialer som inte alls måste vara exakta, som i USB fallet.

Peter, var vill du sätta gränsen mellan digital signal och analog signal?

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav pLudio » 2021-03-12 14:04

Den digitaliserade signalen finns kodad i själva datat och måste kunna tolkas rätt, t ex som PCM. Överföringen av datat är typiskt analog men den kodade signalen i datat är fortfarande digitaliserad och ej rekonstruerad.

Det digitala datat (ej signalen i datat) är sedan typiskt kodat så det går att överföra med analoga pulser för det är svårt att veta om det t ex är 5 eller 6 binära nollor på rad i en signal annars (nu har vi fört in tidsaspekten i överföringen också) så även i enklare överföringar av digital data så är det inte som så att bitarna bara trycks rakt ut som analoga fyrkantsvågor för ettorna.

Vi måste skilja på den analoga signalöverföringen, kodningen av datat som gör det möjligt att föra över datat analogt och själva binära datat som innehåller den kodade signalen. Vi skulle kunna skicka samma data med brevduvor istället för switchar.

Jag är inte längre säker på vad jag ville med inlägget. :-)

Jag tycker jansch har bra poänger men blandar ihop det lite och jag tycker inte att Peters syn på analog signalöverföring är i konflikt med digitaliserade signaler.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

AlbertHall
 
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav AlbertHall » 2021-03-12 14:58

Ljudet uppstår först efter DAomvandlingen. Vad kan det vara för typ av störningar som kan slinka igenom DACen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav sprudel » 2021-03-12 15:52

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Varför drar du ihop en sådan svammel-slutsats att en dyr kabel per automatik är en bättre kabel, har jag eller någon annan i tråden påstått något dylikt?


Nä, jag drog det lite för långt. Sorry. Men jag tolkade ditt inlägg som att kablarna verkligen kan påverka ljudet hörbart o tråden handlar om switchar o nätverkskablar. Avbeställer kabeln snabbt!


Personligen har jag rätt svårt att tro att just switchar eller nätverkskablar påverkar det ljudliga resultatet märkbart, men jag har heller inte testat olika kablar av den typen för att med all säkerhet utesluta det.
Det jag skrivit i tråden är bara allmänna reflektioner över "digitala" kablar överlag (nätverkskablar, USB-kablar, koaxial-kablar), och motsätter mig att dessa inte skulle kunna leda annat än själva nyttosignalen mellan två elektriska apparater.

Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.


------------------------------------------------------


Till skillnad från flera här så utesluter jag aldrig saker baserade på utvalda tekniska parametrar, för i de fallen jag faktiskt med egna öron hör en skillnad så kommer jag alltid ifrågasätta ifall de utvalda parametrarna verkligen målar upp den sanna helhetsbilden.

Allt går att mäta, men då måste man också se till att precis allt mäts. Att bara mäta om nyttosignalen vid digital överföring är hel och intakt bevisar inte att inget utöver det inte följt med genom den elektriska anslutningen.


Ja, det här får man ju ta som om man skrivit det själv. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav petersteindl » 2021-03-12 21:32

Det räcker med att störningar hamnar på jordplan och kontaminerar jordsystemet. Det kan ske resistivt, kapacitivt eller induktivt. Oftast i samband med poler högt upp i frekvens.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-12 21:40

petersteindl skrev:Det räcker med att störningar hamnar på jordplan och kontaminerar jordsystemet. Det kan ske resistivt, kapacitivt eller induktivt. Oftast i samband med poler högt upp i frekvens.


Ska vi tolka det som att H&M inte är ute i ogjort väder?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav petersteindl » 2021-03-12 22:39

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Det räcker med att störningar hamnar på jordplan och kontaminerar jordsystemet. Det kan ske resistivt, kapacitivt eller induktivt. Oftast i samband med poler högt upp i frekvens.


Ska vi tolka det som att H&M inte är ute i ogjort väder?


Jag kan inte svara för H&M och deras tester.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-12 23:06

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:Det räcker med att störningar hamnar på jordplan och kontaminerar jordsystemet. Det kan ske resistivt, kapacitivt eller induktivt. Oftast i samband med poler högt upp i frekvens.


Ska vi tolka det som att H&M inte är ute i ogjort väder?


Jag kan inte svara för H&M och deras tester.


Det behöver du inte, men det du skriver antyder att det trots allt kan finnas en möjlighet att en switch o en kabel kan påverka det ljudliga resultatet. Fast jag kanske övertolkar dig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav petersteindl » 2021-03-13 00:05

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:
Ska vi tolka det som att H&M inte är ute i ogjort väder?


Jag kan inte svara för H&M och deras tester.


Det behöver du inte, men det du skriver antyder att det trots allt kan finnas en möjlighet att en switch o en kabel kan påverka det ljudliga resultatet. Fast jag kanske övertolkar dig.


Jag antyder faktiskt med emfas att det trots på grund av allt finns en klar risk att en switch o en kabel kan påverka det ljudliga resultatet.

Om jag verkligen vill spetsa till det kan jag istället skriva så här:
Jag antyder faktiskt med emfas att det trots allt måhända kan finnas en slumpmässig möjlighet att en switch o en kabel inte påverkar det ljudliga resultatet.
Detta gäller ju förståss alla dylika tingestar som jag inte varit delaktig i som konstruktör. :wink: :)
Har jag varit med som konstruktör så påverkar de ju naturligtvis inte det ljudliga resultatet. Detta är deterministiskt.

Mvh
The Bentley driver

P.S. The modest man drives a Bentley.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 00:23

Har du tjackat en Bentley? Coolt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav petersteindl » 2021-03-13 00:59

hifikg skrev:Har du tjackat en Bentley? Coolt!


Inte reellt, men som Phantom projection. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Michael » 2021-03-13 01:25

goat76 skrev:Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.

Lite försiktigt vill jag kommentera att detta är inte en kabel att rekommendera (vilket du inte gjorde, bra). Att koppla ihop audio utrustning med annan digital utrustning, bör undvikas. Risk för störningar och jordslingor (som kan ge störningar) förligger. Så undvik skärmad nätverkskabel till audio utrustning. Bara dumt dra in onödig ström (störningar) den vägen.

Nu kan det i och för sig va så att ena änden av kabeln sitter i ett nätverksuttag utan jord, då är det inte så farligt med skärmad nätverkssladd.

Även till t.ex. dator kan det va dumt med skärmad nätverkskabel (hela vägen). Om det är lång kabel så kan jordströmmar uppstå p.g.a. potential skillnad i de olika jordarna. ...men ibland vill man kanske jorda en apparat via nätverkskabeln.

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav petersteindl » 2021-03-13 01:33

Michael skrev:
goat76 skrev:Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.

Lite försiktigt vill jag kommentera att detta är inte en kabel att rekommendera (vilket du inte gjorde, bra). Att koppla ihop audio utrustning med annan digital utrustning, bör undvikas. Risk för störningar och jordslingor (som kan ge störningar) förligger. Så undvik skärmad nätverkskabel till audio utrustning. Bara dumt dra in onödig ström (störningar) den vägen.

Nu kan det i och för sig va så att ena änden av kabeln sitter i ett nätverksuttag utan jord, då är det inte så farligt med skärmad nätverkssladd.

Även till t.ex. dator kan det va dumt med skärmad nätverkskabel (hela vägen). Om det är lång kabel så kan jordströmmar uppstå p.g.a. potential skillnad i de olika jordarna. ...men ibland vill man kanske jorda en apparat via nätverkskabeln.

//Michael


Bra inlägg. Skärm på nätverkskabel är inte optimalt under rådande brist på standard hur skärmen ansluts i kontakterna. Då kan det vara bättre att låta störningarna fasas ut i transformator med common mode undertryckning än att ledas ned mot jordplan eller ligga fritt som en antenn.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav goat76 » 2021-03-13 07:45

Michael skrev:
goat76 skrev:Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.

Lite försiktigt vill jag kommentera att detta är inte en kabel att rekommendera (vilket du inte gjorde, bra). Att koppla ihop audio utrustning med annan digital utrustning, bör undvikas. Risk för störningar och jordslingor (som kan ge störningar) förligger. Så undvik skärmad nätverkskabel till audio utrustning. Bara dumt dra in onödig ström (störningar) den vägen.

Nu kan det i och för sig va så att ena änden av kabeln sitter i ett nätverksuttag utan jord, då är det inte så farligt med skärmad nätverkssladd.

Även till t.ex. dator kan det va dumt med skärmad nätverkskabel (hela vägen). Om det är lång kabel så kan jordströmmar uppstå p.g.a. potential skillnad i de olika jordarna. ...men ibland vill man kanske jorda en apparat via nätverkskabeln.

//Michael


Tack för tipset, kanske har jag ljudkvalitet att vinna på ett byte av kabel. :)

EDIT: Var nyss tvungen att kolla och det är inte en skärmad kabel jag har, jag var alldeles säker på att jag hade en kabel med metallhöljen på kontakterna men det måste ha varit något jag hade för länge sen.
Den jag har är en med vanliga plastkontakter, det som skiljer kabeln åt från mina andra nätverkskablar är att det är en tvinnad variant.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Kribban » 2021-03-13 08:25

Så då har dem rätt i videon som jag delade tidigare?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 08:35

Se bara till att den är tvinnad åt rätt håll. Annars måste du vända på den. Glöm inte kryobehandlingen. Har man inte tid/råd/lust att skicka sina kablar till Schweiz ett par gånger om året så förvarar man dem i frysen o tar fram dem när det ska spelas. Kompensera gärna med utvalda kristaller, rökelse och ljudfrämjande trollformler.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 08:56

Kribban skrev:Valde att lämna den där Facebookgruppen. Otroligt frustrerande att läsa om alla dessa kablar och tweaks som ”lyfter” ljudet till oanade höjder. :lol: Inte bra för mig helt enkelt :roll:

Hifi & God ton heter den i alla fall om någon annan vill lösa där 8)


Tror jag ska bli kompis med dem, någon där kanske blir avis på min coconut-snok. Kanske kan byta den mot en Bentley?

Edit: Eller kanske inte...
Bilagor
Skärmavbild 2021-03-13 kl. 08.05.37.png
Skärmavbild 2021-03-13 kl. 08.05.37.png (29.77 KiB) Visad 1752 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Nattlorden » 2021-03-13 10:01

goat76 skrev:Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant. :)


Men då är diskussionen ju över där. Har datat kommit fram så har hur den kommit dit ingen påverkan. Allt troende på något annat bevisar enbart att man inte förstår hur det fungerar (sorry!).

Skulle det på något vis kunna påvisas att mottagaren är känslig på paktetanländande, omsändningar eller något annat normalt förekommande så betyder det bara att man misslyckats med att implementera standarden. I sådant fall byter man inte switch som ett försök till plåster - men byter till en korrekt fungerande mottagare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav goat76 » 2021-03-13 11:07

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant. :)


Men då är diskussionen ju över där. Har datat kommit fram så har hur den kommit dit ingen påverkan. Allt troende på något annat bevisar enbart att man inte förstår hur det fungerar (sorry!).

Skulle det på något vis kunna påvisas att mottagaren är känslig på paktetanländande, omsändningar eller något annat normalt förekommande så betyder det bara att man misslyckats med att implementera standarden. I sådant fall byter man inte switch som ett försök till plåster - men byter till en korrekt fungerande mottagare.


Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?

goat76 skrev:Jag har inte sett någon i tråden påstå att datan inte skulle vara intakt vid överföringen från apparat A till apparat B. Alla kablar är dock analoga även i de fallen då de överför digital data, de består av olika material eller olika kvaliteer av samma typ av material, därav lämnar iallafall jag öppet för att störningar kan uppstå i olika grad i överföringen från en strömdriven apparat till en annan strömdriven apparat som sedermera ger påverkan konverteringen till den analoga signalen.
Alla apparater är väl inte heller uppbyggda exakt likadant eller med exakt samma material, därmed lämnar jag även öppet för att en och samma kabel kan påverka en apparat-kombination annorlunda än en annan apparat-kombination, och viseversa med en annan kabel med annan uppbyggnad.

Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant. :)



P.S Hur diverse människor sedan beskriver de förbättringar de hör kan mycket väl ha att göra med vad just deras hörsel är känsliga för, eller vad de extra noga lyssnar efter. Därav kan det lätt råka leda till diverse beskrivningar som bättre tydligare bas eller liknande, trots att förbättringen bara består av minkade störningar som egentligen är av mindre specificerad och mer generell natur.


Förklara istället varför det jag tog upp är ett icke-problem, vad gäller eventuella störningar som kan nå D/A-omvandlingen p.g.a två elektriskt kopplade apparater?

Om jag tolkar Peters inlägg rätt som han skrev längre upp, så verkar han vara rätt säker på att en påverkan kan ske.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-03-13 15:49

goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?

Och vissa är troligen lika ENORMT trötta på att andra inte väljer ut den text de vill kommentera, så de inte förstår vad svaret syftar på.
= olika perspektiv

Själv tycker jag det är ett otyg att bara slänga in en oneliner som svar till ett massivt inlägg.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-03-13 15:57

Baffel skrev:
hifikg skrev:Och allt det där skulle betyda att det är rimligt att en kabel är så dålig att den borde förbjudas och en annan blir stjärnskådning av natthimmel? Och det i en rigg för en miljon, där borde elektroniken vara genomtänkt så att inga skramlande kretskort ska påverka signalerna så till den grad.

Återigen, jag står i min ringhörna o väntar på en utmanare. Kastar in Coconut-kabeln, en tuner från Technics och två gamla MC-batterier i ekvationen. Utmanaren kan komma naken, med rena öron och öppet sinnel. Välkommen!

Sportis: Jag har provat olika kablar genom åren förstås. I min ungdom lät jag mig förledas av allt ordbajseri, varför skulle jag annars vara innehavare av kablar från vdH mfl? Jag har t o m lyckats inbilla mig att jag hört skillnad på en strömkabel (!!!!) något som snabbt gick över efter ett blindtest. Att testa RJ45 kablar är låååångt under min värdighet (till yttermera visso ingår inga sådana i systemet förutom när jag tankar hem köpta filer).

+1

He he :)

Man behöver inte testa.
Jag har tidigare skrivit om mina blindtester där skeptiker tvingas inse att ALLT påverkar i den digitala domänen. Switchar, kablar, rippar etc. Ja även firmware på streamers.
Jag var själv övertygad om att det INTE kunde påverka men fått inse att jag hade fel.
Dock har jag ingen lust att försöka övertyga andra, de får lyssna själva.

PS
Att göra sig lustig över andra är lågt. Finns en hel del sådant här.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Baffel » 2021-03-13 16:31

Aha, så man kan höra skillnad. Eller påverka som du säger . Intressant . :)
Obs försöker mig inte göra mig lustig när jag säger det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav hifikg » 2021-03-13 16:33

sportbilsentusiasten skrev:...Jag har tidigare skrivit om mina blindtester där skeptiker tvingas inse att ALLT påverkar i den digitala domänen. Switchar, kablar, rippar etc. Ja även firmware på streamers.
Jag var själv övertygad om att det INTE kunde påverka men fått inse att jag hade fel.
...


Länk?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav Nattlorden » 2021-03-13 16:38

goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?


Varför behålla det man INTE svarar på? Gör det ju bara svårare för läsaren att förstå vad det är man talar om...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Audiofila nätverksswitchar

Inläggav VintageHiFi » 2021-03-13 16:39

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?


Varför behålla det man INTE svarar på? Gör det ju bara svårare för läsaren att förstå vad det är man talar om...

+1
Mycket lättare att se vad som diskuteras om den som svarar väljer det han svara på.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster