Linns syn på analoga resp. digitala försteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Linns syn på analoga resp. digitala försteg

Inläggav hcl » 2020-10-26 21:18

Av en slump (nåja...) snubblade jag över detta ”white paper” som Linn skrivit på temat analoga v.s. digitala förförstärkare och primärt avs. prestanda vid låga nivåer. Kudos för att dom så öppet visar mätningar på egna apparater.

https://small.linncdn.com/white-papers/evolution-of-the-pre-amp.pdf
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linns syn på analoga resp. digitala försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-26 21:37

hcl skrev:Av en slump (nåja...) snubblade jag över detta ”white paper” som Linn skrivit på temat analoga v.s. digitala förförstärkare och primärt avs. prestanda vid låga nivåer. Kudos för att dom så öppet visar mätningar på egna apparater.

https://small.linncdn.com/white-papers/evolution-of-the-pre-amp.pdf


Den där tekniken att omsampla och uppsampla med dithering och använda fler bitar än 16 internt i dacen används i liknande form även av ESS Sabre dac sedan 2011 och den tekniken finns även i Yamaha wxc50:s inbyggda voymkontroll i ess9006 dacen .

Det är ett sätt att undvika att upplösningen blir lägre då nivån sänks i ett digitalt system . Dvs då man använder en digital volymkontroll. Det innebär också att signalen inte lägre är bitidentisk utan den är uppsamplad och om-kvantiserad och antalet bitar har höjts genom den processen.

Nästan alla tillverkare av dac-chip använder numera liknande tekniker, tex akm och Burr-Brown.

Läs mer här :
https://hifiduino.wordpress.com/2012/01 ... an-analog/

”I completely agree with this article and recommendations, even though I was trying to escape digital volume as far as possible. Now in my system I have two volume controls. One is within the ESS DAC with remote and the second one is my relay controlled resistor based volume control. I compared both and found no difference between the two. After my test I disabled the analog one and will not be looking to go back. The volume control on ESS is exceptional and very simply and elegantly implemented. This approach is completely against our common wisdom, but this article gives excellent explanation why.”
Senast redigerad av Tangband 2020-10-26 21:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linns syn på analoga resp. digitala försteg

Inläggav hcl » 2020-10-26 21:43

Tangband skrev:
hcl skrev:Av en slump (nåja...) snubblade jag över detta ”white paper” som Linn skrivit på temat analoga v.s. digitala förförstärkare och primärt avs. prestanda vid låga nivåer. Kudos för att dom så öppet visar mätningar på egna apparater.

https://small.linncdn.com/white-papers/evolution-of-the-pre-amp.pdf


Den där tekniken att uppsampla med dithering och använda fler bitar än 16 används även av ESS Sabre dac sedan 2011 och den tekniken finns även i Yamaha wxc50:s inbyggda voymkontroll i ess9006 dacen .

Det är ett sätt att undvika att upplösningen blir lägre då nivån sänks i ett digitalt system . Dvs då man använder en digital volymkontroll. Det innebär också att signalen inte lägre är bitidentisk utan den är uppsamplad och om-kvantiserad och antalet bitar har höjts genom den processen.

Jag tror du slår in öppna dörrar. Uppsampling är en sak. Dithering en annan. Fler än 16 bitar är nödvändigt för att kunna konkurrera med bra analoga försteg.

Har du läst artikeln?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linns syn på analoga resp. digitala försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-26 21:49

hcl skrev:
Tangband skrev:
hcl skrev:Av en slump (nåja...) snubblade jag över detta ”white paper” som Linn skrivit på temat analoga v.s. digitala förförstärkare och primärt avs. prestanda vid låga nivåer. Kudos för att dom så öppet visar mätningar på egna apparater.

https://small.linncdn.com/white-papers/evolution-of-the-pre-amp.pdf


Den där tekniken att uppsampla med dithering och använda fler bitar än 16 används även av ESS Sabre dac sedan 2011 och den tekniken finns även i Yamaha wxc50:s inbyggda voymkontroll i ess9006 dacen .

Det är ett sätt att undvika att upplösningen blir lägre då nivån sänks i ett digitalt system . Dvs då man använder en digital volymkontroll. Det innebär också att signalen inte lägre är bitidentisk utan den är uppsamplad och om-kvantiserad och antalet bitar har höjts genom den processen.

Jag tror du slår in öppna dörrar. Uppsampling är en sak. Dithering en annan. Fler än 16 bitar är nödvändigt för att kunna konkurrera med bra analoga försteg.

Har du läst artikeln?


Javisst det var inga nyheter för mig- själva dokumentet. Även om det är väldigt komplicerade saker att förstå och hur uträkningarna går till. Poängen är att tekniken finns allmänt tillgänglig numera och det är ju bra. Genom omsampling, uppsampling och dithering kan man öka upplösningen från cd:ns 96 dB till 135 dB internt.
Då kan man sänka volymen med upp till 39 dB innan det går att höra nån försämring och innan bitreducering sker.

http://www.esstech.com/files/3014/4095/ ... ontrol.pdf

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Linns syn på analoga resp. digitala försteg

Inläggav hcl » 2020-10-26 22:08

Tangband skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:
Den där tekniken att uppsampla med dithering och använda fler bitar än 16 används även av ESS Sabre dac sedan 2011 och den tekniken finns även i Yamaha wxc50:s inbyggda voymkontroll i ess9006 dacen .

Det är ett sätt att undvika att upplösningen blir lägre då nivån sänks i ett digitalt system . Dvs då man använder en digital volymkontroll. Det innebär också att signalen inte lägre är bitidentisk utan den är uppsamplad och om-kvantiserad och antalet bitar har höjts genom den processen.

Jag tror du slår in öppna dörrar. Uppsampling är en sak. Dithering en annan. Fler än 16 bitar är nödvändigt för att kunna konkurrera med bra analoga försteg.

Har du läst artikeln?


Javisst det var inga nyheter för mig. Poängen är att tekniken finns allmänt tillgänglig numera och det är ju bra. Genom omsampling, uppsampling och dithering som i ess -dacarna kan man öka upplösningen från cd:ns 96 dB till 135 dB internt.
Då kan man sänka volymen med upp till 39 dB innan det går att höra nån försämring och innan bitreducering sker.

http://www.esstech.com/files/3014/4095/ ... ontrol.pdf

Vare sig dither eller uppsampling är något nytt. Den kvalitet man kan uppnå, givet en god implementation är dock intressant. Det Linn skriver om handlar specifikt om deras implementation och som jämförelse har de sitt referensförsteg. Det var det jag tänkte kunde vara av intresse. Detta papper är dock 5 år gammalt. Idag tycks de sampla upp till 768 kHz före D/A-omvandling.
Senast redigerad av hcl 2020-10-26 22:12, redigerad totalt 1 gång.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Linns syn på analoga resp. digitala försteg

Inläggav Tangband » 2020-10-26 22:11

hcl skrev:
Tangband skrev:
hcl skrev:Jag tror du slår in öppna dörrar. Uppsampling är en sak. Dithering en annan. Fler än 16 bitar är nödvändigt för att kunna konkurrera med bra analoga försteg.

Har du läst artikeln?


Javisst det var inga nyheter för mig. Poängen är att tekniken finns allmänt tillgänglig numera och det är ju bra. Genom omsampling, uppsampling och dithering som i ess -dacarna kan man öka upplösningen från cd:ns 96 dB till 135 dB internt.
Då kan man sänka volymen med upp till 39 dB innan det går att höra nån försämring och innan bitreducering sker.

http://www.esstech.com/files/3014/4095/ ... ontrol.pdf

Vare sig dither eller uppsampling är något nytt. Den kvalitet man kan uppnå, givet en god implementation är dock intressant. Det Linn skriver om handlar specifikt om deras implementation och som jämförelse har de sitt referensförsteg. Det var det jag tänkte kunde vara av intresse.


Ja, och Linns teknik är kanske den allra bästa ? Det är inte så många tillverkare som använder en dedikerad FPGA krets för uträkningarna.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster