Fas mellan element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Fas mellan element

Inläggav platon1980 » 2020-11-02 19:13

Svårformulerad trådtitel, för mig.

Alltså, delningsfilter kan simuleras för att få fram hur pass väl elementen ligger i fas med varandra, yes?
Gjorde så med min fyrvägare.
Men så behöver man ju ändra ett komponentvärde, eller lägga till en komponent m.m.
Hur fasen vet man när fasen stämmer överens?
Hade en fin upplevelse med en tvåvägare jag byggde, med Inos T22oa (valde den enbart p.g.a. designen), himla smidigt att flytta den ovanpå lådan tills maxdjup vid delningen uppstod, sedan polvända den och skruva fast på rätt plats.
Men så kan man inte göra med elementen fästa i baffel.
Hur gör man?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fas mellan element

Inläggav Tangband » 2020-11-02 23:53

platon1980 skrev:Svårformulerad trådtitel, för mig.

Alltså, delningsfilter kan simuleras för att få fram hur pass väl elementen ligger i fas med varandra, yes?
Gjorde så med min fyrvägare.
Men så behöver man ju ändra ett komponentvärde, eller lägga till en komponent m.m.
Hur fasen vet man när fasen stämmer överens?
Hade en fin upplevelse med en tvåvägare jag byggde, med Inos T22oa (valde den enbart p.g.a. designen), himla smidigt att flytta den ovanpå lådan tills maxdjup vid delningen uppstod, sedan polvända den och skruva fast på rätt plats.
Men så kan man inte göra med elementen fästa i baffel.
Hur gör man?


Det är nog tyvärr omöjligt att kunna avgöra utan mätningar med mikrofon. Även det kan bara lurigt eftersom fasen kan glida lite vid delningen beroende på olika avstånd till högtalaren .

Såhär gör jag med dsp-filter :

1. Mäter individuella element utan filter
2. Mäter individuella element med filter.
3. Kollar så att den akustiska avrullningen med filter på individuella element verkligen är 4:e ordningens akustiskt ( om jag valt det )
4. Eftersom jag vet att en 4:e ordningens linkwitz Riley filter akustiskt beter sig som så, att det ger en stor dipp vid delningen om utifall att man fasvänder ett av elementen till fel polaritet, så kan jag därefter , med ett av elementen felvända, successivt fördröja diskanten i 1 cm intervaller. Mäta igen och studera dippen vid delningen som blir. Vid perfekt förskjutning av diskanten blir dippen maximalt djup. Där är rätt fas om jag polvänder elementen rätt igen.

5. Då vänder jag tillbaka polariteten så den blir rätt för elementen och kontrollmäter- det ska se rakt ut rakt framifrån och vid vinklar upp mot 30 grader.

6. Denna metod fungerar inte med udda ordningens filter akustiskt.

Det behövs en bra mätmik, mikrofonstativ och ett ljudkort/dator för att fixa detta.
Det är ganska omöjligt att optimera med endast hörseln.
Ljudbilden blir väldigt exakt vid optimering.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fas mellan element

Inläggav Morello » 2020-11-03 00:35

Man mäter helt sonika upp fasgången med mikrofon när respektive element sitter baffeln, sedan ser man fasdifferensen vid tilltänkt delning och tar den informationen med sig till ritbordet och konstruerar ett filter.

Om man vill att fasdifferensen skall vara noll inklusive filter kan detta verifiera genom att polvända ett element och/eller mäta frekvensgången i vid olika men relativt små vinklar vertikalplanet för att säkerställa att huvudlooben pekar rakt framåt (om det är vad man önskar).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Re: Fas mellan element

Inläggav platon1980 » 2020-11-03 09:04

Tackar!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fas mellan element

Inläggav jansch » 2020-11-03 11:00

Morello skrev:Man mäter helt sonika upp fasgången med mikrofon när respektive element sitter baffeln, sedan ser man fasdifferensen vid tilltänkt delning och tar den informationen med sig till ritbordet och konstruerar ett filter.

Om man vill att fasdifferensen skall vara noll inklusive filter kan detta verifiera genom att polvända ett element och/eller mäta frekvensgången i vid olika men relativt små vinklar vertikalplanet för att säkerställa att huvudlooben pekar rakt framåt (om det är vad man önskar).


Oj..... det där är inte lätt.

Eller rättare sagt - hur menar du.... lite mer exakt?

Jämför du utsignal från förstärkaren och signal från mic:en, extremt närmic:at ? Missförstår jag?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fas mellan element

Inläggav Kraniet » 2020-11-04 09:30

Det kan som sagt vara svårt att mäta fas om man inte har bra utrustning.

Men man kan lösa det utan utrustning som mäter fas genom att mäta:

Varje element var för sig.
Alla element kopplade parallellt utan delningsfilter.

Plocka in de separata kurvorna i ett simuleringsprogram och låt de summeras i programmet.
Plocka in kurvan med alla elementen uppmätta samtidigt.
Jämför kurvorna och justera varje element i z-led tills den summerade kurvan ser ut som den uppmätta totalkurvan.
Nu har du rätt fasförhållanden mellan elementen i programmet och kan simulera delningsfilter korrekt.

Förutsätter förstås ett simuleringsprogram där man kan justera elementens koordinater.

Tipset kommer från allas vår Naqref.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Fas mellan element

Inläggav dewpo » 2020-11-07 19:19

Så här gör jag när jag generar ett FIR delnings filter med hjälp av REW och Rephase :|

# Först generar jag ett allpass filter med den impuls centrering jag tänkt att använda för varje kanal och laddar i DSP processorn.

# Sedan mutar jag alla kanaler utan diskanten. Och mäter upp den genom DSP processorn med REW, Jag använder akustisk tids referens.

# Sedan använder jag EQ funktionen i REW och generar en kompensation
+ Att jag exporterar mätvärdena efter att jag lagt på ett tidsfönster oftast ett frekvensberoende fönster 1/(8-12) oktaver, (Man ser på fasen när man får bort tillräckligt med reflexer)

# I Rephase nollar jag sedan fasen så att diskanten får ett fas-linjärt beteende samt laddar EQ inställningarna från REW och hög-passar diskanten med valfritt linjärt filter. Och genererar ett nytt filter.

# Där efter brukar jag mäta upp diskanten och verifiera att den mäter som den ska, Det gör den oftast :D

# Sen tillämpar jag ett litet trick, Jag skickar Höger signal till Vänster diskant och Mäter upp de övriga elementen med akustisk timing från diskanten (Höger signal i vänster kanal) :D .

# Allt detta genom allpass filtren jag förs genererade, Sedan kompenserar jag övriga register på likande sätt som diskanten,
Hög- och låg-passar mellan registret och låg-passar Bas registret. Oftast använder jag även ett SUB saver filter :oops:

# SEN aktiverar jag alla kanaler och mäter upp slutresultatet, En helt fas-linjär högtalare med perfekt impuls samt steg respons :twisted:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster