Motional Feedback (MFB) - Reciver Philips AH 794

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Motional Feedback (MFB) - Reciver Philips AH 794

Inläggav Baffel » 2020-11-07 22:33

Har jag aldrig hört talas om .

Denna jag pillar lite med nu mest för skoj skull har en MFB ingång.

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... h794.shtml

Där har jag nu pluggat in mobilen. Låter förvånansvärt bra. Eller kul kanske jag ska säga . Eller jag vet i tusan hur jag ska beskriva det . Volymen på förstärkaren går ej då att ändras . Signalstyrkan varierar jag med mobilen. Himla rent och fint ljud i alla fall. Fylligt. Sång låter bra.
Ska dra på mer imorgon , volym, och undersöka .

MFB ingången 1V , 50 ohm

https://en.wikipedia.org/wiki/Motional_Feedback

https://www.circuitstoday.com/motional- ... -amplifier

Har ni något liknande , eller heter det något annat nu för tiden .

Fattar inte hur det funkar . Jag testar med ett par helt vanliga högtalare . Dali 505.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-03 12:52, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav STDI » 2020-11-07 22:40

Här finns mycket att läsa om MFB:
https://www.mfbfreaks.nl/

Edit: Fast den länken (nästan) stod ju även i Wikipedia som du länkat till ser jag.
Senast redigerad av STDI 2020-11-07 22:44, redigerad totalt 1 gång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-07 22:43

Det där måste studeras :)

Och Wiki.

Var mest nyfiken på om någon annan har testat det.

Så en form av ljudkorrigering . Jag kanske bara inbillar mig att ljudet blir bättre via den ingången , trots att jag har vanliga högtalare och inte :

The loudspeakers have built-in amplifiers and feature a feedback sensor on the woofer.


Undras om det går att få tag i sådana högtalare .

Feedback (MFB) is an active high fidelity loudspeaker system[1] which was developed by the Dutch Philips brand in the early 1970s. The loudspeakers have built-in amplifiers and feature a feedback sensor on the woofer. The sensor measures the output signal of the woofer and compares it to the amplifier input signal.[2] This results in a very low[clarification needed] distortion and furthermore a more extended low frequency response in a relatively small enclosure. Any distortion induced by the enclosure or the woofer itself is immediately corrected by the feedback loop.[3] To a degree, the sensor-feedback system also compensates for non-optimal room acoustics.

Plugg in å i skolen finnen :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-07 23:30


JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav JM » 2020-11-07 23:38

viewtopic.php?f=19&t=60173&p=1753361&hilit=mfb#p1753361

Bra teknik med möjlighet att minska distorsionen i basen ner mot 1 %.. Finns nu med bättre komponenter än i de gamla Philipshögtalarna.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-07 23:57

Aha några sådan vore ju intressant att höra.

Nu har jag ju inga högtalare inkopplade som kan ge feedback så varför jag tycker det låter bättre med den ingången än de andra, den andra som fungerar... ibland, vet jag inte. Det laddas i alla fall upp något hiskligt i förstärkaren via den ingången . Tar längre tid innan ljudet försvinner i Philipsen jmf med min lilla rörförstärkare när jag stänger av. Inga kontroller på förstärkaren med signalen in i MFB ingången , tex volymkontrollen, fungerar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-08 15:53

Läser i servicemanualen för Philips AH794 och testar .

BU5, 1 V , 50ohm MFB . DIN koppling. Det framgår inte hur detta ska kopplas in ihop med högtalare MFB för att få igång loppen så högtalarelementen korrigeras. Inte vad jag kan uttyda i alla fall. Nu har jag, säkert helt fel, kopplat IN signal från mobilen där . Det låter i högtalarna men jag kan inte då vrida på volymen på förstärkaren. Den kopplas ur. Är den där MFB är någon slags separering av för och slutsteg ?

Förstärkaren måste med MFB laddas upp något rejält . Tar lång tid för ljudet att försvinna när jag stänger av förstärkaren men har kvar signalen, från mobilen in till MFB ingången (eller utgång eller vad det är). Signalen från de aktiva MFB högtalarna borde väl pluggade i däri förstärkaren tillsammans med högtalarkablarna som pluggas in i högtalarutgångarna för resp höger och vänster kanal. Men om så är fallet det finns ju bara en MFB ingång , eller utgång på förstärkaren så hur fungerar det med två högtalare ?

Edit: men vänta om det är så att jag tack vare MFB in/utgången separerar för och slutsteg och kör in signalen direkt till slutsteget så kan det väl vara det som gör att jag upplever att det blir bättre ljud? Jag kopplar då förbi förstärkarens förförstärkardel som kan förvränga och försämra ljudkvalitén på signalen , eller ?

Någon kunnig som har lust att reda ut det vore jag tacksam.

Service manual med kopplingsschema:

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... h794.shtml
Bilagor
shot_2020-11-07_11-56-48 (1).png
shot_2020-11-07_11-56-48 (1).png (976.43 KiB) Visad 1849 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav STDI » 2020-11-08 16:12

Förstärkaren gör inget som har med MFB att göra. MFB är högtalarna. De är aktiva (inbyggda slutsteg) och använder sig av MFB, alltså styrs av en "tillbakasignal".

DIN-kontakten i din förstärkare som är märkt MFB gör det möjligt att separera försteg och slutsteg. När du kopplar in din telefon med en adapter så kopplar du den direkt till slutsteget och telefonen agerar försteg. Därför fungerar inte volymkontrollen på förstärkaren.

Varför det låter bättre med telefonen vet jag inte. Antingen är det något fel på försteget, eller så är någon inställning gjord så att det inte låter bra. Eller så är det någon inställning i telefonen som gör att det låter "bra", t ex extra bas. Å andra sidan borde det märkas även om du använder en vanlig linjeingång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-08 16:21

Tackar för feedbacken :D

Då var jag inne på rätt spår . Att det låter bättre kan mycket väl bero på att förförstärkaren inte är helt optimal. Den är ju ändå ganska gammal och/eller att signalen blir renare om man kopplar förbi förförstärkaren.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav jansch » 2020-11-09 00:49

Kolla in piratelogic.nl hemsida samt deras youtubeklipp (sök på piratelogic).
Finns mycket matnyttigt....

Dom har hållit på några år och gjort tekniken billig och tillförlitlig.

Undrar när dom blir uppköpta (eller överkörda) av någon av de större "drakarna"........

Ett av Youtubeklippen är på holländska.... fast de språket förstår väl alla...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 01:04

Det där var ju riktigt spännande. Borde väl någon DIYare här testa på :D
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Undras varför inte MFB högtalare är vanligare ?. För dyra tillverkningskostnader sett till vad som det ger ljudmässigt kanske ?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav jansch » 2020-11-09 05:38

Baffel skrev:Det där var ju riktigt spännande. Borde väl någon DIYare här testa på :D
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Undras varför inte MFB högtalare är vanligare ?. För dyra tillverkningskostnader sett till vad som det ger ljudmässigt kanske ?


Numer är det inte dyrt, varenda mobil har inbyggd accelerometer med halvledarteknik.
För kommersiellt bruk i hifi- högtalare får man nog anta att endast aktiva högtalare gäller.
Tekniken bygger ju på en återkopplingsslinga i förstärkaren/slutsteget där accelerometern ingår. Detta med tanke på det är det ju lite "kinkigt" med bl.a fas samt undre och övre gränsfrekvens om man skall få systemet optimalt. En viktig parameter är ju också att membranet går bara att styra vettigt så länge det arbetar kolvformigt.

Piratelogic:s verksamhet får man nog se som fou och glada entusiaster .
I serieproduktion borde inte merkostnaden överstiga en 100-lapp eller under en 1000-lapp för slutkund. Alltså i tilläggskostnad för MFB .
I ett längre perspektiv är det billig teknik. Kan nog t.ex bli "standard" i blåtandshögtalare.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 08:20

Aha. Men ta min förstärkare som har MFB ingång . Låt säga att återkopplingsfunktionen verkligen är intakt och fungerar . Hur skulle man då gå tillväga för att montera in ett chip i en högtalare och få det att fungera, vara i fas , med förstärkaren ? Det kan väl bara gälla ett element , tex en subwoofer? För hur tusan kan förstärkaren läsa av informationen från fyra element och sedan korrigera signalen och få alltihop att lira i fas , rätt frekvens osv. Måste det inte till fyra separata slutsteg då , som på något sätt och viskorrigerar för varje element och sedan är ihopmatchade sinsemellan, eller ?

Detta är alldeles för avancerat för mig att pyssla med rent praktiskt men jag kan tänka mig om någon som är intresserad av att testa montera in ett par av de där chippen i en högtalare så kan jag låna ut förstärkaren . Eller något. Mäta på förstärkaren .Har inte riktigt tänkt ut något vettigt än. Jag brukar köra bil runt kring Östergötland och Västergötland. Kan lämna förstärkaren vid en av mina turer. Några högtalare kan jag alltid slänga med som får pillas med. De där små chippen kan jag köpa in. Bara skicka ett PM om intresse finns.

När jag kopplar in mobilen via MFB ingången kopplar jag förbi förförstärkaren och kör direkt på slutsteget. Då går det in en signal till förstärkaren . Undras vad förstärkaren gör med den signalen i dagsläget , utöver att förstärka den? Om den MFB behandlas på något sätt?

I MFB ingången kopplar jag nu in mobilen tillsammans med en liten USB C DAC som förstärker signalen en aning. Men skulle man köra med MFB så skulle ju det väl behövas matas information från högtalarna in i MFB och sedan tillbaka ut till högtalarna , men när jag lirar via MFB nu så kopplar jag ju förbi förförstärkaren . Så det måste väl också behövas en separat förförstärkare eftersom signalen från tex en CD måste ju in till förstärkaren. Ähä det där går jag fullständigt bet på.

Så här ser det ut .

Här är den DAC jag använder
https://www.clipthat.vip/
Bilagor
IMG_20201107_112658.jpg
IMG_20201107_112658.jpg (1.86 MiB) Visad 1766 gånger
Senast redigerad av Baffel 2020-11-09 09:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav STDI » 2020-11-09 09:02

Baffel skrev:Aha. Men ta min förstärkare som har MFB ingång . Låt säga att återkopplingsfunktionen verkligen är intakt och fungerar . Hur skulle man då gå tillväga för att montera in ett chip i en högtalare och få det att fungera, vara i fas , med förstärkaren ? Det kan väl bara gälla ett element , tex en subwoofer? För hur tusan kan förstärkaren läsa av informationen från fyra element och sedan korrigera signalen och få alltihop att lira i fas , rätt frekvens osv. När jag kopplar in mobilen via MFB ingången kopplar jag förbi förförstärkaren och kör direkt på slutsteget. Då går det in en signal till förstärkaren . Undras vad förstärkaren gör med den signalen i dagsläget , utöver att förstärka den? Om den MFB behandlas på något sätt ?

Detta är alldeles för avancerat för mig att pyssla med rent praktiskt men jag kan tänka mig om någon som är intresserad av att testa montera in ett par av de där chippen i en högtalare så kan jag låna ut förstärkaren . Eller något. Mäta på förstärkaren Har inte riktigt tänkt ut något vettigt än. Jag brukar köra bil runt kring Östergötland och Västergötland. Kan lämna förstärkaren vid en av mina turer. Några högtalare kan jag alltid slänga med som får pillas med. De där små chippen kan jag köpa in. Bara skicka ett PM om intresse finns.

Din förstärkare gör inget alls som har med MFB att göra. Den har en 5-polig DIN-kontakt märkt MFB. Detta eftersom det är en Philips och det var Philips som hade MFB-högtalare (det är kanske t om Philips som ägde/äger MFB-namnet). Därför märktes den MFB men är en "vanlig" utgång från försteg och ingång till slutsteg. Såsom många förstärkare har. Alltså möjlighet att dela för- och slutsteg. All återkoppling sker mellan elementen och de i MFB-högtalarna inbyggda förstärkarna.

Jag ska erkänna att jag inte vet något om Philipsförstärkare utan detta är bara en "erfarenhetsmässig" analys av mig. Det stämmer också bra med vad du tidigare skrivit om din telefon som du kopplar in där, dvs använder bara slutsteget. Men så länge ingen visat att det finns något speciellt med MFB i förstärkaren så är det min uppfattning.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 09:21

Så borde det ju vara . Jag får i alla fall inte riktigt ihop det i min skalle . Detta om förstärkaren verkligen skulle ha någon aktiv MFB mottagare/omvandlare/ processor så verkar det ju helt obegripligt hur det skulle fungera.

Undrar varför Philips kallade ingången för MFB, om det egentligen inte har något med MFB i sig att göra? Varför inte bara kalla ingången för pre amp?

Vill verkligen vara säker så jag inte gör bort mig och säljer ett guldkorn till förstärkare . Alltså detta gällande MFB . Dvs att det bara är en "vanlig" förstärkare.

Superrörigt för mig detta, men riktigt roligt :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav STDI » 2020-11-09 09:33

Baffel skrev:Undrar varför Philips kallade ingången för MFB, om det egentligen inte har något med MFB i sig att göra? Varför inte bara kalla ingången för pre amp?

Därför att MFB var Philips namn och de ville naturligtvis pusha för sina högtalare. Och då visa att deras förstärkare minsann var förberedd för dessa.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 09:40

Så någon, som jansch nämner, accelerometer finns inte i förstärkaren .

Sabla Philips . Trodde jag hittat ett riktigt guldkorn :D
Senast redigerad av Baffel 2020-11-09 09:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-09 09:42

Jag tycker det verkar som att MFB-kontakten är till för att hänga på MFB-högtalare med sina slutsteg. Det är linjenivå på signalen där I V och utgångsimpedansen 50 Ohm. MFB-högtalarna kommunicerar med sina egna inbyggda slutsteg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 09:58

Men vart kopplar man då in ljudsignalen till högtalarna? Och om högtalarna har egna slutsteg , är aktiva högtalare vad fyller då philipförstärkaren , specifikt MFB ingången, för roll i det sammanhanget?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav jansch » 2020-11-09 10:03

Baffel skrev:Men vart kopplar man då in ljudsignalen till högtalarna? Och om högtalarna har egna slutsteg , är aktiva högtalare vad fyller då philipförstärkaren , specifikt MFB ingången, för roll i det sammanhanget?


Det är nog som Roger skriver. Alltså, en linjeutgång.

Dom kanske skulle kunna ha döpt den till "PRE OUT" istället. Det är väl en utgång, inte ingång!?
Senast redigerad av jansch 2020-11-09 10:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav RogerGustavsson » 2020-11-09 10:05

Precis. För MFB-högtalarna är det en utsignal via den kontakten. Lite märkligt att slutstegen i receivern inte avaktiveras men det kanske var tänkt att köra flera högtalare? Det kanske räckte att inte ansluta högtalare till de inbyggda slutstegen? Att det även är en ingång till slutstegen är konstigt. MFB-högtalarna ser jag som ett högvärdigare alternativ till de vanliga passiva Philips hade att erbjuda.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav jansch » 2020-11-09 10:10

RogerGustavsson skrev:Precis. För MFB-högtalarna är det en utsignal via den kontakten. Lite märkligt att slutstegen i receivern inte avaktiveras men det kanske var tänkt att köra flera högtalare? Det kanske räckte att inte ansluta högtalare till de inbyggda slutstegen? Att det även är en ingång till slutstegen är konstigt. MFB-högtalarna ser jag som ett högvärdigare alternativ till de vanliga passiva Philips hade att erbjuda.


Det kan ju vara så att det bara är en "avtappning" mellan för- och slutsteg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 10:16

Om det nu är en utgång hur kommer det sig att jag kan använda den som ingång?

Jag pluggar in min mobil med kabel in i MFB ingången och ut kommer ljud i högtalarna. I samband med det så kopplas alla kontroller ur i förstärkaren. Precis som om jag kör direkt på slutsteget utan att använda Philipsens förförstärkardel . Volymen ändrar jag på mobilen och min USB DAC förstärker signalen lite så det hjälper till. Jag får det att väl räcka till för normal lyssningsvolym och lite till.

Är det både en in och en utgång? Verkar ju helsnurrigt.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav jansch » 2020-11-09 10:20

jansch skrev:
RogerGustavsson skrev:Precis. För MFB-högtalarna är det en utsignal via den kontakten. Lite märkligt att slutstegen i receivern inte avaktiveras men det kanske var tänkt att köra flera högtalare? Det kanske räckte att inte ansluta högtalare till de inbyggda slutstegen? Att det även är en ingång till slutstegen är konstigt. MFB-högtalarna ser jag som ett högvärdigare alternativ till de vanliga passiva Philips hade att erbjuda.


Det kan ju vara så att det bara är en "avtappning" mellan för- och slutsteg.


Oj............

Det är ju en 4 kanalsförstärkare

Kolla bilden, det str ju LF, RF, LR och RR på uttagen alltså "left front" och "left rear" osv.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 10:34

Va va :?: Spännande
Bilagor
IMG_20201109_090811 (1)_copy_2340x2340_1 (1).jpg
IMG_20201109_090811 (1)_copy_2340x2340_1 (1).jpg (969.16 KiB) Visad 1733 gånger
IMG_20201109_090826 (2)_copy_2340x2340.jpg
IMG_20201109_090826 (2)_copy_2340x2340.jpg (837.86 KiB) Visad 1733 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 10:35

Bild
Bilagor
IMG_20201109_090818 (2)_copy_2340x2340.jpg
IMG_20201109_090818 (2)_copy_2340x2340.jpg (1.08 MiB) Visad 1733 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 10:47

Några till

Står : 2x40 W Sine Wave , 2x60 W Music Power

System 3 head , 2 head kan man välja. Moni.-B, PU,
Bilagor
PhotoPictureResizer_201109_092551447_copy_2448x1836 (1).jpg
PhotoPictureResizer_201109_092551447_copy_2448x1836 (1).jpg (438.07 KiB) Visad 1729 gånger
PhotoPictureResizer_201109_092359941_copy_2448x1836 (1).jpg
PhotoPictureResizer_201109_092359941_copy_2448x1836 (1).jpg (321.36 KiB) Visad 1729 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav Baffel » 2020-11-09 11:09

Jo en annan mysko grej. När jag kopplar in enligt beskrivet ovan och testar att vrida på linjeväljaren och väljer FM så får jag både musik från mobilen och radioljud samtidigt. Aha! Då måste den ju ha flera slutsteg :D eller ?

Man kan välja mellan stereo och stegvis mono. Undrar vad stegvis mono är bra för ?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav rolfzetterberg » 2020-11-09 21:07

Rolig tråd med många gissningar...!
Om vi kanske skulle komma överens om att det är en UTGÅNG till MFB högtalare,så kanske det går att komma vidare.
Hur det ska kopplas är nog enklast att läsa USER manual för AH793-en lillebror.

Där står att man kan ansluta 4 högtalare enligt "stereo 2x2"(i schemat kallas det double stereo)
eller vanliga högtalare ihop med MFB högtalare.

.https://www.manualslib.com/download/122 ... h-793.html

där står det också hur man bäst placerar de olika högtalarna.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Motional Feedback (MFB)

Inläggav STDI » 2020-11-09 21:43

Ja men tydligen också en ingång, alltså till slutsteget eftersom Baffel kan lyssna på sin telefon när han kopplar in den där. Dock utan att förstärkarens volymkontroll påverkar nivån.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster