Moderator: Redaktörer
I-or skrev:[...]
Den HiFi-försäljning som var vanlig på 70-, 80- och 90-talet (och finns kvar i betydligt mindre grad idag) måste dock ha varit oerhört kostsam. Folk kom in och skulle lyssna och ofta bara snacka i någon timme för att sedan lämna butiken utan att ha köpt något. Ibland fick man även låna hem utrustning, något som är en nästan helt okänd företeelse i andra branscher.
I-or skrev:Purifis element är hårt nischade mot tvåvägskonstruktioner av fullspektrumtyp. Om man utnyttjar basmoduler eller trevägskonstruktioner kan man som Maarten noterar ovan lika gärna välja element från SB för en bråkdel av priset. Exempelvis kan man köpa en hel uppsättning element för ett par verkliga toppklasshögtalare bestående av 2 st bättre 12"-element, 2 st SB 5"- eller 6,5"-element och 2 st högklassiga diskantelement för något under priset av 1 st Purifi 8"-element.
Trots höga prestanda skulle jag därför tro att Purifi får väldigt svårt att klara av konkurrensen. Hela affärsidén framstår som ganska märklig, faktiskt.
petersteindl skrev:Purifi - inte Purify.
avr7000 skrev:Tjatar igen.... Purifi 6.5 tum i papper (som jag har kört en del med nu) är lätt värd de 4500 kr den kostar att få hem till Sverige.
Detta då i en applikation som bas/mellan i en högtalare. Jag har även fått hem 6.5 tum i aluminium men har inte testat den ännu.
Jag har även ett antel SB-Acoustic 6.5 tum aluminiumbasar som jag inte heller hunnit testa men dessa kommer att vara sämre i basen även om de har en nog så konkurenskraftig distortionsnivå över 100 Hz, kanske till o med bättre.
Scan-Speak elementen i samma prisklass låter inte lika bra.
Man får även betänka att Purifi bör/måste prisa dem så att det finns plats för 1 eller 2 led till som skall tjäna pengar senare även om man säljer direkt just nu...
Kraniet skrev:Ser nu att Punktkilde har börjat bli tillgängliga. Någon tanke/info om dessa?
"Perfekt balans mellan Scan-Speak teknik och Eastech tillverkning"
Tex
https://www.punktkilde.com/augwl0016-jn03
Kostar ca 1000 kr
Låg induktans vittnar om nåt gjort i magnetsystemet. Står dock inget om eventuella kortslutningsringar, kopparklädda polstycken osv.
Jonasp Skrev:
För att fortsätta med ännu ett ytterst prisvärt element föreslår jag Scan-Speak 18W/8434. Även här är prestanda helt oantastliga i förhållande till priset enligt min mening (utan att för den skull nå den ultralåga distorsionen i mellanregistret som man får med Purifi eller SB17NBAC).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster