Verkligt högklassiga högtalarelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-10 10:17

Visst, magkänslan må vara sådan men inte ens handel direkt med producenten är så mycktet billigare, denne vet vad han kan tänkas ta ut för pris. Direkt till kund var till en början rejält mycket billigare men det verkar inte synas längre. Ibland sätter producenten ett minimipris som ingen detaljhandlare får underskrida. Det handlar då ofta om kända varumärken.

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Kermit116 » 2022-06-10 11:14

Jag kan förstå varför Dewpo tänker som han tänker, men att få en vara hem till en slutanvändare handlar om mer än att utveckla en fiffig pryl.

Ur ett helt annat perspektiv så är det den som känner slutanvändaren, dess faktiska och/eller upplevda behov och framförallt betalningsvilja som sitter på den kritiska kompetensen.

Att någon i en näringskedjan tillåts ha avsevärt högre lönsamhet än någon annan i näringskedjan fungerar, i normalfallet (livsmedelssektorn verkar tyvärr vara ett undantag), inte över en längre tid. Hade för några månader sedan en dialog med en annan faktisktian varvid jag kikade på de finansiella nyckeltalen för en av återförsäljarna av audiofil esoterika och ormolja. Inget bolag som jag skulle vilja vara aktieägare i.

De olika marginaler som Peter Steindl beskriver beträffande marknaden för högtalarelement skapar sannolikt över tid en balans som gör att hela näringskedjan tuffar vidare i någon form av symbios.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav I-or » 2022-06-10 11:18

Det är ovanligt med så stora påslag som Peter beskriver ovan inom teknikorienterade branscher åtminstone. Som jag var inne på ovan ligger OEM/ODM-tillverkarens utpris oftast på i runda slängar 15-20 % av slutpriset till kund (inklusive moms) för hemelektronikprodukter (den lägre delen av intervallet gäller för billigare produkter som t.ex. hörlurar).

En kollega frågade en gång en bekant som drev modebutik vilken marginal hon hade och hon svarade att hon inte visste: "Jag tar bara inköpspriset gånger 10." :mrgreen:

Den HiFi-försäljning som var vanlig på 70-, 80- och 90-talet (och finns kvar i betydligt mindre grad idag) måste dock ha varit oerhört kostsam. Folk kom in och skulle lyssna och ofta bara snacka i någon timme för att sedan lämna butiken utan att ha köpt något. Ibland fick man även låna hem utrustning, något som är en nästan helt okänd företeelse i andra branscher.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kermit116
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Kermit116 » 2022-06-10 11:47

Till vad jag skrivit ovan kan också göras en kort reflektion beträffande Purifi (inte läst några finansiella data för bolaget och känner ingen verksam i bolaget).

I ägarkretsen återfinns Peter Lyngdorf som har en dokumenterad erfarenhet av att hoppa mellan olika led i näringskedjan och med Hifiklubben varit med och skurit bort led i kedjan förr.

Att som nu med Purifi, om jag förstår det rätt, försöka skära bort led av distributörer och återförsäljare och endast sälja direkt till kvalificerad DIY eller tillverkare av dyrare högtalare kommer, om jag får rätt, leda till att antingen funktionssättet för marknaden för högtalarelement förändras eller att priset på Purifis element (ut från Purifi) kommer att behöva sänkas till den nivå där regionala distributörer och återförsäljare finner det lönsamt att sälja elementen.

Om det senare blir utfallet så kommer priset på elementen till DIY-marknaden att stiga allteftersom Purifi tvingas förändra sin distribution och till dess det kommer andra element som anses mer prisvärda. Samtidigt har då redan priset ut från Purifi börjat sjunka.

Tror jag.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 12:09

Jag tror Purifi snarast vill åt oem/odm-marknaden och bli leverantör till högtalartillverkare, exempelvis Revel, men även Dali. I så fall blir de konkurrent till Seas, Scan-Speak och SB, speciellt på deras dyrare element. De kan ha trampat snett, beroende på vilket oem-pris de har.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav I-or » 2022-06-10 12:24

Purifis element är hårt nischade mot tvåvägskonstruktioner av fullspektrumtyp. Om man utnyttjar basmoduler eller trevägskonstruktioner kan man som Maarten noterar ovan lika gärna välja element från SB för en bråkdel av priset. Exempelvis kan man köpa en hel uppsättning element för ett par verkliga toppklasshögtalare bestående av 2 st bättre 12"-element, 2 st SB 5"- eller 6,5"-element och 2 st högklassiga diskantelement för något under priset av 1 st Purifi 8"-element. 8O

Trots höga prestanda skulle jag därför tro att Purifi får väldigt svårt att klara av konkurrensen. Hela affärsidén framstår som ganska märklig, faktiskt.

Revel har tidigare köpt vissa element av SB, men har sedan en tid bytt leverantör, antagligen av prisskäl. Purifi passar förstås inte riktigt in under de förutsättningarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav MacBruce » 2022-06-10 12:50

I-or skrev:[...]
Den HiFi-försäljning som var vanlig på 70-, 80- och 90-talet (och finns kvar i betydligt mindre grad idag) måste dock ha varit oerhört kostsam. Folk kom in och skulle lyssna och ofta bara snacka i någon timme för att sedan lämna butiken utan att ha köpt något. Ibland fick man även låna hem utrustning, något som är en nästan helt okänd företeelse i andra branscher.


Japp, så vare' ! Som återförsäljare av t.ex förstärkarbyggsatser hade man 15 - 20% rabatt av tillverkarens eget utpris till kund. Och då måste man vanligtvis ha ett eget, färdigbyggt exemplar för kunderna att lyssna på... Oftast en ren förlustaffär om man inräknar frakter, lokalhyra, egen arbetsinsats, etc.

Jag rekommenderar Dewpo att själv besöka tillverkarna och på plats inhandla de varor han är intresserad av... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav DQ-20 » 2022-06-10 13:05

I-or skrev:Purifis element är hårt nischade mot tvåvägskonstruktioner av fullspektrumtyp. Om man utnyttjar basmoduler eller trevägskonstruktioner kan man som Maarten noterar ovan lika gärna välja element från SB för en bråkdel av priset. Exempelvis kan man köpa en hel uppsättning element för ett par verkliga toppklasshögtalare bestående av 2 st bättre 12"-element, 2 st SB 5"- eller 6,5"-element och 2 st högklassiga diskantelement för något under priset av 1 st Purifi 8"-element. 8O

Trots höga prestanda skulle jag därför tro att Purifi får väldigt svårt att klara av konkurrensen. Hela affärsidén framstår som ganska märklig, faktiskt.


Detta är även min bild, inkl. fördelarna med SB:s nuvarande element. Enda problemet jag ser är att hålla uppe kapaciteten och nere distorsionen i området 80-120 Hz om man delar till basmoduler vid traditionella 80 Hz. Men det är egentligen dock svårt att utifrån allmänna antaganden om konkurrensens mekanismer uttala sig om enskilda företag, i synnerhet när det gäller mindre företag (vilket jag gjorde i mitt förra inlägg). Man kan (som jag) t.ex. anta att Purify är rationella och beter sig om en vinstmaximerande enhet. Men man kan lika gärna anta att det är kassa på att driva företag och helt enkelt fattar "fel" beslut. Just nu verkar Purify ha en "unique selling point" med sitt 6,5" element som både har låg distortion och relativt stor slaglängd. Vill man ha det till en tvåvägare kan man tillgodogöra sig elementets "unika" egenskaper. Kan man tänka sig andra elementkonfigurationer, t.ex. de som du föreslår, så finns det inte längre någon övertygande fördel ens om man bortser från priset. Och de är fula.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 13:25

Purifi - inte Purify. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav DQ-20 » 2022-06-10 17:05

petersteindl skrev:Purifi - inte Purify. :D


Purifi, Schmurifi...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav avr7000 » 2022-06-10 23:59

Tjatar igen.... Purifi 6.5 tum i papper (som jag har kört en del med nu) är lätt värd de 4500 kr den kostar att få hem till Sverige.
Detta då i en applikation som bas/mellan i en högtalare. Jag har även fått hem 6.5 tum i aluminium men har inte testat den ännu.
Jag har även ett antel SB-Acoustic 6.5 tum aluminiumbasar som jag inte heller hunnit testa men dessa kommer att vara sämre i basen även om de har en nog så konkurenskraftig distortionsnivå över 100 Hz, kanske till o med bättre.
Scan-Speak elementen i samma prisklass låter inte lika bra.

Man får även betänka att Purifi bör/måste prisa dem så att det finns plats för 1 eller 2 led till som skall tjäna pengar senare även om man säljer direkt just nu...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Maarten » 2022-06-11 21:24

Jag hoppas ju att Purifi får genomslag, eftersom de verkar ha ambitionen att driva utvecklingen framåt. Om man ska bygga tvåvägare finns ju idag inga bättre konventionella element. Men mer optimalt är ju trevägare med tidigare nämnda SbA-element.
Och visst är i princip alla andra element avsevärt sämre än Purif och SBA's metallelement (ffa gällande distorsion men det är ju också den faktor som generellt sett skiljer olika element mest).


Här är en jmf av Erin's THD-mätningar vid lite högre ljudtryck. Enligt dessa är SBA väl så bra som Purifi. Man får anta att ERin's mätningar är gjorda på samma sätt. Dock lite märkliga peakar för två av elementen i övre basen.

Enligt dessa mätningar finns inget skäl till att välja PTT6_5M-08-NFA-01A framför sb17cac.

Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA.png
Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA.png (119.07 KiB) Visad 1923 gånger


Här är basregistret och där syns att de nya Purifi-elementen är vassare:
Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA-bas.png
Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA-bas.png (82.72 KiB) Visad 1923 gånger
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Kraniet » 2022-06-30 08:36

Ser nu att Punktkilde har börjat bli tillgängliga. Någon tanke/info om dessa?

"Perfekt balans mellan Scan-Speak teknik och Eastech tillverkning"

Tex
https://www.punktkilde.com/augwl0016-jn03

Kostar ca 1000 kr

Låg induktans vittnar om nåt gjort i magnetsystemet. Står dock inget om eventuella kortslutningsringar, kopparklädda polstycken osv.
Mvh
Magnus

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Maarten » 2022-06-30 10:27

De har ju varit återkommande på Testbench-AudioExpress: https://audioxpress.com/search/Punktkilde

Här är en med inte jättelåg schistordon: https://audioxpress.com/article/test-be ... ass-driver
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Morello » 2022-06-30 10:44

avr7000 skrev:Tjatar igen.... Purifi 6.5 tum i papper (som jag har kört en del med nu) är lätt värd de 4500 kr den kostar att få hem till Sverige.
Detta då i en applikation som bas/mellan i en högtalare. Jag har även fått hem 6.5 tum i aluminium men har inte testat den ännu.
Jag har även ett antel SB-Acoustic 6.5 tum aluminiumbasar som jag inte heller hunnit testa men dessa kommer att vara sämre i basen även om de har en nog så konkurenskraftig distortionsnivå över 100 Hz, kanske till o med bättre.
Scan-Speak elementen i samma prisklass låter inte lika bra.

Man får även betänka att Purifi bör/måste prisa dem så att det finns plats för 1 eller 2 led till som skall tjäna pengar senare även om man säljer direkt just nu...


4 500 är absurt mycket pengar för ett element - för mindre pengar köper du ett mellanregister (5") och en bas (10") som spelar skjortan av en ensam 6,5"-bas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Kraniet » 2022-06-30 15:24

Kraniet skrev:Ser nu att Punktkilde har börjat bli tillgängliga. Någon tanke/info om dessa?

"Perfekt balans mellan Scan-Speak teknik och Eastech tillverkning"

Tex
https://www.punktkilde.com/augwl0016-jn03

Kostar ca 1000 kr

Låg induktans vittnar om nåt gjort i magnetsystemet. Står dock inget om eventuella kortslutningsringar, kopparklädda polstycken osv.


Ja det såg ju inte så roligt ut alls det..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav petersteindl » 2022-06-30 17:39

Det är alltså Eastech som äger Scan Speak sedan år 2015. Frågan är om Eastech håller på att flytta monteringslinor från Danmark till Kina för billigare tillverkning.

Jag kan inte se några fördelar med dessa högtalarelement. Jag har sett olika induktanskurvor för deras 6,5".
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasz » 2022-06-30 17:50

Den här videon kanske kan vara intressant för tråden. :)

https://youtu.be/i1sa50hzEcM
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster