Verkligt högklassiga högtalarelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-13 17:03

I denna tråd diskuterar vi riktigt högklassiga högtalarelement. Och vi diskuterar vad som gör ett element riktigt högklassigt.

Några enheter som har varit uppe är Purifis mellanbaselement, som visserligen har låg spänningskänslighet men i alla andra avseende prestanda i toppklass.

Tidigare har Scan-Speak 30w/4558t00 nämnts.

Jag slänger ut en trevare så får vi se om ni hugger. Ett element som har synnerligen låg distorsion och rak frekvensgång inom sitt arbetsområde är Seas W22EX. För mig är det mer eller mindre oanvändbart trots detta. Är det någon som hugger på betet? 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-13 17:17

Oj, den enorma resonanstoppen var ju något besvärlig...
...liksom allt susande från det otäta talspolegapet.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Tangband » 2020-11-13 17:51

jonasp skrev:I denna tråd diskuterar vi riktigt högklassiga högtalarelement. Och vi diskuterar vad som gör ett element riktigt högklassigt.

Några enheter som har varit uppe är Purifis mellanbaselement, som visserligen har låg spänningskänslighet men i alla andra avseende prestanda i toppklass.

Tidigare har Scan-Speak 30w/4558t00 nämnts.

Jag slänger ut en trevare så får vi se om ni hugger. Ett element som har synnerligen låg distorsion och rak frekvensgång inom sitt arbetsområde är Seas W22EX. För mig är det mer eller mindre oanvändbart trots detta. Är det någon som hugger på betet? 8)


I en 4- vägare med aktiva brantare filter borde väl Seas w22ex vara rätt användbart ? Dvs då det bara spelar mellan 80 - 800 Hz .
Disten är ju låg.
Faspluggen, om den är otät, är kanske mindre bra.

Det hindrar ju inte GRIMM audio att använda elementet i en två- vägare som delas vid 1,55 kHz.
Är de fel ute ?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... pdf.68390/

Jonasp - vad som är ett jättebra element beror ju på och det beror på mycket. Ska det användas i en passiv eller aktiv högtalare ? Vid vilken frekvens ska det delas ? Hur högt ska det kunna spela ? Element med stora uppbrytningar är ju nästan oanvändbara i passiva högtalare. Men kan passa bra vid aktiv drift med brantare filter.

Detdär vet du ju redan förstås. :)

En fråga istället till dig :
Jag skulle vilja veta om det finns något riktigt högklassigt mellanregister på 3-4 tum som finns att köpa nytt idag ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:02

Jag jobbar själv inte med så små mellanregisterelement, det minsta jag någonsin kommer att använda är sannolikt 7" - jag återkommer till detta senare på annan plats - men följande element tycker jag du ska titta på:

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf ... 731t00.pdf

Frekvensgången är mycket jämnare i 4 Ohms-varianten.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav rajapruk » 2020-11-13 19:05

”Prestanda i toppklass”.
Definiera gärna mer exakt vad kriterierna är för det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:10

Den otäta faspluggen (avskyr det ordet, för övrigt) på W22EX för med sig två problem - man tappar eventuellt lite verkningsgrad i kraft av den minskade membranarean, samt risken för blåsljud. Om de är ett praktiskt problem eller ej vill jag låta vara osagt. Dock har jag för mina egna konstruktioner ofta en önskan om att dela vid ganska hög frekvens, vilket skulle innebära att jag antingen tvingas klämma in ett mellanregisterelement mellan 8" och diskant, eller måste ha en ganska gigantisk vågguide (den är redan gigantiskt på Acoustic Illusion m9!!!) och extremt hög effekttålighet hos diskanten.

Har hört några säga att Grimm-högtalaren låter väldigt bra, och Linkwitz Orion är väl också ett fint bygge, men jag skippar personligen W22EX. Jätteresonansen bekymrar mig inte så mycket, dock.

Sedan kan man konstatera att den nyare W22NX har 40% längre slaglängd och något längre känslighet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:12

rajapruk skrev:”Prestanda i toppklass”.
Definiera gärna mer exakt vad kriterierna är för det.


Några förslag på bedömningskriterier:
- God frekvensgång
- Vettiga spridningsegenskaper
- Rimlig känslighet och impedans
- Låg distorsion
- Goda dynamiska egenskaper
- Linjär induktans
- Linjärt mekaniskt system

Jag lämnade medvetet öppet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Erik_Johansson » 2020-11-13 19:37

Tangband skrev:Jag skulle vilja veta om det finns något riktigt högklassigt mellanregister på 3-4 tum som finns att köpa nytt idag ?


Jag kommer i mina kommande 3-vägare (eventuellt 4--vägare...) använda Scan-Speak 10F/4424G00. Har inte lyckats hitta något annat som kan konkurrera om man ser till helheten (jämn tonkurva, jämn spridning, låg dist, tillräckligt hög känslighet för att fungera i applikationen, etc...).

Behöver man inte riktigt lika hög känslighet finns den även i 8 ohm.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:44

Ja 10F är också fantastisk.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Tangband » 2020-11-13 19:44

Erik_Johansson skrev:
Tangband skrev:Jag skulle vilja veta om det finns något riktigt högklassigt mellanregister på 3-4 tum som finns att köpa nytt idag ?


Jag kommer i mina kommande 3-vägare (eventuellt 4--vägare...) använda Scan-Speak 10F/4424G00. Har inte lyckats hitta något annat som kan konkurrera om man ser till helheten (jämn tonkurva, jämn spridning, låg dist, tillräckligt hög känslighet för att fungera i applikationen, etc...).

Behöver man inte riktigt lika hög känslighet finns den även i 8 ohm.

/Erik


Jo det där verkar vara ett intressant element.
Visaton B80 är ett annat , som vunnit en stor blindtest tävling på diy-forumet.
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... b-80-8-ohm

Lite låg känslighet, men bra resultat på dibirama.
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Denna, ihop med Seas er18rnx och vifas 0,75 tumsdiskant med aluminiummembran ( sitter i Genelec 8030 ) skulle kunna utgöra en bra 3 -vägs stativare ?
Senast redigerad av Tangband 2020-11-13 20:13, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav rajapruk » 2020-11-13 20:05

jonasp skrev:
rajapruk skrev:”Prestanda i toppklass”.
Definiera gärna mer exakt vad kriterierna är för det.


Några förslag på bedömningskriterier:
- God frekvensgång
- Vettiga spridningsegenskaper
- Rimlig känslighet och impedans
- Låg distorsion
- Goda dynamiska egenskaper
- Linjär induktans
- Linjärt mekaniskt system

Jag lämnade medvetet öppet.


Kan du försöka sätta siffror på detta? Annars är det nog många med mig som inte har en aning om vad som är toppklass och inte.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-13 20:35

Jag kan, eller har en uppfattning, men hoppas att några fler som har pulat mycket med högtalare kan tänkas dyka upp i tråden!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Baffel » 2020-11-14 11:49

Här testas några diskanter. Vet inte om de är i världsklass men en del verkar ju prisvärda och vettiga i alla fall.

Speak Discovery D2604 / 833000 vekar bra .

Peerless XT19TD00-04 (Vifa XT-200 K4). Bra mätvärden i förhållande till pris.

https://heissmann-acoustics.de/en/treibertests/

Om inte pris är en del i ekvationen ser väl denna hyfsad ut:

https://www.hifikit.se/jdt-1024-diamond ... zontalTab1

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Helmut » 2020-11-14 20:32

Tycker att det kan vara lite bökigt med att skicka efter högtalarelement från utlandet när det är ytterst sällan man gör affärer med utländska företag. Är lite osäker på hur man för över pengarna om man inte vill skicka över bankomatkortskoden om man dessutom har flera hundra tusen på kontot. Funderar på vilka företag det finns i Sverige som säljer högtalar element eller kan på beställning ta hem element. Var en gång i tiden storkund hos Hifi kitt som numera inte verkar ha några Perrless element.
Och så det här med vilka element som är bra?
Har byggt en hel del högtalare under mitt liv. Ibland har jag köpt dyra element och vid några tillfällen har jag köpt massor med billiga element som jag både parallell och seriekopplat. Min erfarenhet är att står man i valet och kvalet mellan att köpa ett dyrt element eller massor med billiga element kan man ibland få skapligt ljud med flera billiga element som ska återge ljudet med mycket små konrörelser.
Fanns en gång i tiden en biograf som var omskriven i någon av Hifi tidninarna runt 70 80 talet. Biografen var utrustad med tre öppna bafflar för höger mitt och vänster och mellan dessa paneler fanns ytterligare två paneler för subb basen. Kommer ihåg att samtliga elementen var av 6-8 tums bredbands typ. Och när man klämde in med kanonmuller från filmen dansa med vargar kunde journalisten inte upptäcka minsta konrörelsen hus subbas elementen. Även de tre andra bafflarna presterade ett ljud som imponerade på journalisten.
Kanske någon annan på forumet som kommer ihåg vilken biograf jag syftar på och kanske kan leta reda på klippet eller tom vet vem som stod bakom konstruktionen.
Är faktiskt ganska sugen på att bygga nya högtalare till min biograf enligt systemet med öppen baffel. Har tänkt mig tre bafflar med 6,5 tums element över duken och tre till under duken för att få bred ljudfront på höjden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav hifikg » 2020-11-14 20:39

Betala med kortet, kanske via PayPal, kräver inte att du lämnar ut några koder. Viktigt bara att sidan där du lämnar alla kortuppgifter är seriös. Jag använder allt oftare PayPal, då är det bara de som har kortuppgifterna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav avr7000 » 2020-11-14 22:04

Allt beror ju på hur man tänkt använda dem....

Några jag själv har testat som jag gillar är:

https://voltloudspeakers.co.uk/wp-conte ... 2500.1.pdf
Som jag kör 2 +2 smalbandigt som midbas 60-300 Hz.... I det lilla området har den naturligt inga större hyss för sig och det ger bra knuff i ljudet.

Denna har jag köpt att köra ovanför 300 Hz upp till delning diskant, har inte hunnit testa än men den verkar lovande som mellanregister.

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18m-4631t00.pdf


Denna har jag kört under en längre tid och den låter rent och upplöst

https://www.scan-speak.dk/product/18wu-8741t00/


Denna håller jag med flera ovan om...

https://www.scan-speak.dk/product/10f-4424g00/

Kör den i "lill-Stig" och har även ett par monterat i ett par Coral Aluminiumhorn (för dynamiska element som går ner till drygt 400 Hz.
Har inte hunnit utvärdera hornen....
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Harryup » 2020-11-15 15:52

Helmut skrev:Tycker att det kan vara lite bökigt med att skicka efter högtalarelement från utlandet när det är ytterst sällan man gör affärer med utländska företag. Är lite osäker på hur man för över pengarna om man inte vill skicka över bankomatkortskoden om man dessutom har flera hundra tusen på kontot. Funderar på vilka företag det finns i Sverige som säljer högtalar element eller kan på beställning ta hem element. Var en gång i tiden storkund hos Hifi kitt som numera inte verkar ha några Perrless element.
Och så det här med vilka element som är bra?
Har byggt en hel del högtalare under mitt liv. Ibland har jag köpt dyra element och vid några tillfällen har jag köpt massor med billiga element som jag både parallell och seriekopplat. Min erfarenhet är att står man i valet och kvalet mellan att köpa ett dyrt element eller massor med billiga element kan man ibland få skapligt ljud med flera billiga element som ska återge ljudet med mycket små konrörelser.
Fanns en gång i tiden en biograf som var omskriven i någon av Hifi tidninarna runt 70 80 talet. Biografen var utrustad med tre öppna bafflar för höger mitt och vänster och mellan dessa paneler fanns ytterligare två paneler för subb basen. Kommer ihåg att samtliga elementen var av 6-8 tums bredbands typ. Och när man klämde in med kanonmuller från filmen dansa med vargar kunde journalisten inte upptäcka minsta konrörelsen hus subbas elementen. Även de tre andra bafflarna presterade ett ljud som imponerade på journalisten.
Kanske någon annan på forumet som kommer ihåg vilken biograf jag syftar på och kanske kan leta reda på klippet eller tom vet vem som stod bakom konstruktionen.
Är faktiskt ganska sugen på att bygga nya högtalare till min biograf enligt systemet med öppen baffel. Har tänkt mig tre bafflar med 6,5 tums element över duken och tre till under duken för att få bred ljudfront på höjden.


Till att börja med så skaffar man ett betalkort som man använder att betala med när man inte känner sig riktigt komfortabel med att använda ett kort med en massa pengar på. Med betalkortet kopplat till pay-pal så riskerar du bara så mycket som du flyttat över till kortet. Sen kan du ju använda kortet i vardagen också eftersom fula fiskar inte bara finns utomlands.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Baffel » 2020-11-15 16:34

avr7000 skrev:Allt beror ju på hur man tänkt använda dem....

Några jag själv har testat som jag gillar är:

https://voltloudspeakers.co.uk/wp-conte ... 2500.1.pdf
Som jag kör 2 +2 smalbandigt som midbas 60-300 Hz.... I det lilla området har den naturligt inga större hyss för sig och det ger bra knuff i ljudet.

Denna har jag köpt att köra ovanför 300 Hz upp till delning diskant, har inte hunnit testa än men den verkar lovande som mellanregister.

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18m-4631t00.pdf


Denna har jag kört under en längre tid och den låter rent och upplöst

https://www.scan-speak.dk/product/18wu-8741t00/


Denna håller jag med flera ovan om...

https://www.scan-speak.dk/product/10f-4424g00/

Kör den i "lill-Stig" och har även ett par monterat i ett par Coral Aluminiumhorn (för dynamiska element som går ner till drygt 400 Hz.
Har inte hunnit utvärdera hornen....


En sak som jag har märkt är att jag tycker att 8or som mid passar bra till röster , sång,körer . Det ger kropp åt den som sjunger. Är det något du också upplevt ? För små element kan känns lite tunnt . Kanske bara något jag fått för mig. Kan beror på bristande erfarenhet från min sida. Har nog inte hört några riktig bra mindre mid element.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Baffel » 2020-11-15 16:34

avr7000 skrev:Allt beror ju på hur man tänkt använda dem....

Några jag själv har testat som jag gillar är:

https://voltloudspeakers.co.uk/wp-conte ... 2500.1.pdf
Som jag kör 2 +2 smalbandigt som midbas 60-300 Hz.... I det lilla området har den naturligt inga större hyss för sig och det ger bra knuff i ljudet.

Denna har jag köpt att köra ovanför 300 Hz upp till delning diskant, har inte hunnit testa än men den verkar lovande som mellanregister.

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18m-4631t00.pdf


Denna har jag kört under en längre tid och den låter rent och upplöst

https://www.scan-speak.dk/product/18wu-8741t00/


Denna håller jag med flera ovan om...

https://www.scan-speak.dk/product/10f-4424g00/

Kör den i "lill-Stig" och har även ett par monterat i ett par Coral Aluminiumhorn (för dynamiska element som går ner till drygt 400 Hz.
Har inte hunnit utvärdera hornen....


En sak som jag har märkt är att jag tycker att 8or som mid passar bra till röster , sång,körer . Det ger kropp åt den som sjunger. Är det något du också upplevt ? För små element kan känns lite tunnt . Kanske bara något jag fått för mig. Kan beror på bristande erfarenhet från min sida. Har nog inte hört några riktig bra mindre mid element.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-15 16:46

Tråden handlar faktiskt.io inte om betalkort eller biografer!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav juanth » 2020-11-15 18:21

Acoustic Elegance har väl ett gäng element som bör platsa i tråden?

http://aespeakers.com/shop/td/td8m/
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Morello » 2020-11-15 21:08

Någon som vet hur Scanspeak 18W8545 står sig ifråga om distorsion?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-15 21:31

Morello skrev:Någon som vet hur Scanspeak 18W8545 står sig ifråga om distorsion?


Kanske inte helt lysande om man kikar på
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 8w/8545-01 .

Snubben är ju fenomenal på att mäta på många element! :P
//Johan Lindroos

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav JM » 2020-11-15 22:47

Hificompass mätningar har visar ovanligt tydligt hur andratonsdistorsionen ökar med ökande insignal. Hos i stort sett hos alla högtalare blir andratonsdistorsionen dominerande och gör närliggande distorsionstyper ohörbara genom maskering.
Finns det högtalare där andratonensdistorsionen inte är dominerande med ökande SPL.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-15 22:57

Johan_Lindroos skrev:
Morello skrev:Någon som vet hur Scanspeak 18W8545 står sig ifråga om distorsion?


Kanske inte helt lysande om man kikar på
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 8w/8545-01 .

Snubben är ju fenomenal på att mäta på många element! :P


Notera att detta är 18W/8545-01, som skiljer sig något från den äldre 18W/8545.

En liten lustighet är att vid 2,83V inspänning finns en tydlig distorsionstopp vid 800 Hz. När insignalen ökas till 16V drunknar denna av att distorsionen stiger generellt. Det är betydligt vanligare att sådana toppar ökar med insignalen eller till och med ökar snabbare i vissa fall.

18w8545-01_315mm_2v83_hpf2-50.png
18w8545-01_315mm_2v83_hpf2-50.png (126.27 KiB) Visad 7368 gånger


18w8545-01_315mm_16v_hpf2-50.png
18w8545-01_315mm_16v_hpf2-50.png (130.24 KiB) Visad 7368 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-15 22:58

JM skrev:Hificompass mätningar har visar ovanligt tydligt hur andratonsdistorsionen ökar med ökande insignal. Hos i stort sett hos alla högtalare blir andratonsdistorsionen dominerande och gör närliggande distorsionstyper ohörbara genom maskering.
Finns det högtalare där andratonensdistorsionen inte är dominerande med ökande SPL.

JM


Ja, t ex ScanSpeak 26W/4534G00:
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Helmut » 2020-11-16 02:59

jonasp skrev:Tråden handlar faktiskt.io inte om betalkort eller biografer!!!


I min ungdom köpte jag ett par Bose 901 högtalare. Har för mig att det var 9 bredbandselement i lådan och med en eualizer ställde man in frekvenskurvan.
Ska visst finnas reservelement till lådan. Vet inte om det är samma element men misstänker att det är kopior med 1 ohms impendans.
https://www.amazon.de/-/en/RSB901-1-Rep ... B0049GKFX8 Pris ca 300:- styck
Dessvärre sålde jag mina Bose 901 eftersom jag ville ha lådor med mera bas.
Har alltid ångrat att jag sålde lådorna. Borde ha kompletterat med en subbas.
Tror att Bose är ett bra bevis för att 9 billiga halvdåliga element kan låta bättre än ett dyrt element.
Brukar inte lyssna på folk som utnämner ett element till ett bra element eftersom jag föredrar att använda två till fyra mindre och billigare element. Sällan större än 6,5 tumare.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav juanth » 2020-11-16 06:29

Helmut skrev:
jonasp skrev:Tråden handlar faktiskt.io inte om betalkort eller biografer!!!



Brukar inte lyssna på folk som utnämner ett element till ett bra element eftersom jag föredrar att använda två till fyra mindre och billigare element. Sällan större än 6,5 tumare.




Hur tänker du här?
Om du tar två till fyra riktigt bra element då? :!: :idea:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Morello » 2020-11-16 11:24

Jonasp, kan man tänka sig att du lyfter de riktigt fina elementen till trådens första inlägg, dvs ditt inlägg? Kanske en rubrik för diskant, mellanreg osv?

Isidor kanske kan utses till domare?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-16 11:29

Jag är med! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster