Varför brum i min HK AVR5500? Problemet löst.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Varför brum i min HK AVR5500? Problemet löst.

Inläggav STDI » 2020-11-13 20:38

I vardagsrummet har jag en snart 20 år gammal HK AVR5500 5.1-reciever. Den går i stort sett dagligen, mest till TVn.

Igår var den igång som vanligt till frukost och morgonTV utan problem. På kvällen så brummade det i högtalarna efter påslag. Åtminstone i center- och fronthögtalare. Jag kan inte svära på det men jag tror inte att det brummade i surroundhögtalarna.

Brummet varierar inte med volym. Jag har testat att dra ut alla kablar en efter en förutom högtalarkablarna. Inget hjälper.

Jag har haft den strömlös sedan igår kväll och testade den nu igen. Samma brum.

Jag har ännu inte öppnat och tittat i den eller letat schema.

Vad kan det bero på och vad kan jag göra för att fixa det?

Edit: Rubriken kompletterad.
Senast redigerad av STDI 2020-11-19 13:04, redigerad totalt 1 gång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Varför brum i min HK AVR5500?

Inläggav peterh » 2020-11-13 21:12

Kan vara elektrolyter i nätdelen som torkat.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Varför brum i min HK AVR5500?

Inläggav STDI » 2020-11-13 21:16

Märks det i så fall från den ena gången till den andra? Det var alltså tyst som vanligt på morgonen och brummade nästa gång jag slog på den. Inget brum som kommit smygande.

Kan jag kolla på något sätt om det är det som är felet?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Varför brum i min HK AVR5500?

Inläggav peterh » 2020-11-13 21:31

STDI skrev:Märks det i så fall från den ena gången till den andra? Det var alltså tyst som vanligt på morgonen och brummade nästa gång jag slog på den. Inget brum som kommit smygande.

Kan jag kolla på något sätt om det är det som är felet?

Det bästa du kan göra är att lämna in den på en verkstad, detta för att inte förvärra felet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Varför brum i min HK AVR5500?

Inläggav STDI » 2020-11-13 21:54

Jag vet inte om det är värt att lägga den kostnaden på den. Men skruva, löda och mäta kan jag om jag får veta vad jag/kan ska göra. Vanligt mätinstrument har jag men ingen LCR-mätare. Jag har respekt för det elektriska så därför ska jag inte ge mig på något riskfyllt och farligt.

En grej jag kan testa när jag får tid är att köra förstegen resp slutstegen var för sig och se om jag kan få fram om felet ligger i den ena eller andra. Men det är väl samma transformator till dessa.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Varför brum i min HK AVR5500?

Inläggav peterh » 2020-11-14 00:00

STDI skrev:Jag vet inte om det är värt att lägga den kostnaden på den. Men skruva, löda och mäta kan jag om jag får veta vad jag/kan ska göra. Vanligt mätinstrument har jag men ingen LCR-mätare. Jag har respekt för det elektriska så därför ska jag inte ge mig på något riskfyllt och farligt.

En grej jag kan testa när jag får tid är att köra förstegen resp slutstegen var för sig och se om jag kan få fram om felet ligger i den ena eller andra. Men det är väl samma transformator till dessa.


Du kan ju alltid be om kostnadsförslag.
Om du hade haft din bostadsort i profilen kanske någon kan tipsa dig om reparatör i ditt område.

Om du skall ge dig på den själv, byt ut de största ellyterna du hittar i nätdelen, bry dig inte om att mäta bara byt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Varför brum i min HK AVR5500?

Inläggav RJohan » 2020-11-14 10:27

peterh skrev:
STDI skrev:Märks det i så fall från den ena gången till den andra? Det var alltså tyst som vanligt på morgonen och brummade nästa gång jag slog på den. Inget brum som kommit smygande.

Kan jag kolla på något sätt om det är det som är felet?

Det bästa du kan göra är att lämna in den på en verkstad, detta för att inte förvärra felet.


Jag har en nära kollega, AVR2000, den vill också brumma. Tidigare försvann det när den blev varm, nu är det kvar.

DOCK! I mitt fall gäller det inte slutstegen, då är tysta och fina, så jag använder dem separat till subbar.

Hur som helst. En 20 år gammal HT-receiver är värd i stort sett ingenting, jag köpte minn för tre år sen för 500:- Så 'lämna in' är seriöst slöseri med pengar. Jag köpte en annan, 'bara' 10 år gammal för inte många pengar.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Varför brum i min HK AVR5500? Problemet löst.

Inläggav STDI » 2020-11-19 13:08

Visst är det kul att få veta slutet på en historia.

Nu är den tyst.

Jag kopplade ur allting utom högtalarna. Även byglarna mellan för och slutsteg. Det hjälpte inte. Jag gjorde fabriksinställning. Det hjälpte inte (jag hade inte heller förväntat mig det).

Jag öppnade locket men hittade inga kondensatorer som såg buckliga ut.
Jag öppnade botten där man kommer åt lödningarna på åtminstone de stora kondensatorerna. Och där hittade jag en kondensator vars två lödningar var "spruckna". Jag lödde dessa två. Letade efter andra dåliga lödningar men hittade inga. Sen skruvade jag ihop och testade. Nu är den tyst.

Nu är den inkopplade på rätt ställe och det återstår alla inställningar som ska göras. Men det får man stå ut med.

Tack för råd och stöd.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Varför brum i min HK AVR5500? Problemet löst.

Inläggav RJohan » 2020-11-20 08:20

Kul att det löste sej och gratis dessutom.

Hmm, nu måste jag också in och rota i min...


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster