Transmission Line högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-20 13:55

Finns det inte någon konstruktion som är en kombination av basreflex och horn/TL

Svante:
"Med detta i ryggmärgen förvånar det mig lite att man ser så få projekt med Phontrattar där man har gjort porten rejält stor och vid, men inte gått till full ljudledning. Det borde finnas nåt optimum där nånstans."

viewtopic.php?t=25080#p585320

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 14:05

Tja, ju mer basreflex och ju mindre kvartsvågspipa man utnyttjar, desto bättre blir det. Optimum ligger alltså vid 100 % basreflex. Här har vi ett exempel på en blandning mellan principerna, vilket minst sagt inte är speciellt lyckat:

https://www.stereophile.com/content/alta-audio-alyssa-loudspeaker-measurements
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-20 14:08

Det såg ju inte så bra ut.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-20 14:25

I-or skrev:Tja, ju mer basreflex och ju mindre kvartsvågspipa man utnyttjar, desto bättre blir det. Optimum ligger alltså vid 100 % basreflex. Här har vi ett exempel på en blandning mellan principerna, vilket minst sagt inte är speciellt lyckat:

https://www.stereophile.com/content/alta-audio-alyssa-loudspeaker-measurements



Söte jesus vilket missfoster till högtalare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 14:29

Stereophile bjuder inte sällan på stor humor. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-20 14:51

Morello skrev:Tråkig inställning - vi kan väl tillåta oss ett vetenskapligt samtal om tekniken utan att blanda in subjektiva preferenser?

Är inte upplevelse av återgiven musik höggradigt subjektiv ??

Vilket naturligvis förutsätter att fysiken bakom anordningen inte luras och inte förvränger.

Diskussionen om teoretiska fördelar kontra upplevd ljudkvalitet är förvisso inte ny, och det är här
man behöver ett öppet sinne och inte fastna i dogmer och simuleringar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 15:16

Ja, man kan ju utvärdera högtalarna lyssningsmässigt också om man har svårt att ta till sig den vetenskapliga delen. Själv har jag varit i besittning av två kvartsvågspipekonstruktioner och har dessutom hört något halvdussin till, varav ingen presterade väl av precis de skäl som redovisades i exemplet ovan (ojämn frekvensgång och låg verkningsgrad).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Kraniet » 2020-11-20 16:04

PMC är ju särdeles framgångsrikt företag som använder TM.

Seas Thor mäter ju väldigt fint så det verkar ju absolut gå att få till det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-20 16:22

Kraniet skrev:PMC är ju särdeles framgångsrikt företag som använder TM.


Jomensåatteh:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14442/
Bilagor
PMC Twenty.21 stand mount bookshelf speaker Spinorama CEA-2034 frequency response measurements.png
PMC Twenty.21 stand mount bookshelf speaker Spinorama CEA-2034 frequency response measurements.png (29.31 KiB) Visad 2306 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-20 16:23

Seas Thor verkar i sammanhanget MYCKET roligare!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-20 16:54

jonasp skrev:
Kraniet skrev:PMC är ju särdeles framgångsrikt företag som använder TM.


Jomensåatteh:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14442/


Hur har de mage att sälja sådana högtalare för 15 000 kr 8O

Hyllas gör de med

https://www.whathifi.com/pmc/twenty-21/review

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 16:56

Kraniet skrev:PMC är ju särdeles framgångsrikt företag som använder TM.

Seas Thor mäter ju väldigt fint så det verkar ju absolut gå att få till det.


Ja, men det handlar inte om "att få till det". Det handlar om att optimera konstruktionen vad gäller frekvensgång, spänningskänslighet/verkningsgrad och distorsion inom ramen för elementkostnad, kavitetsvolym m.m. Här lämnar SEAS THOR en hel del övrigt att önska, basreflexlösningen kör över den totalt på alla parametrar. Om jag t.ex. konstruerar en högtalare med en volym om 300 liter och ett högklassigt 15"-element som får en hyggligt konstant frekvensgång ned till 20 Hz, men med en känslighet om 80 dB, 2,83 V 1 m halvrymd, så har jag möjligen "fått till det" enligt din definition, men icke desto mindre har jag suboptimerat konstruktionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-20 16:57

I-or skrev:Ja, man kan ju utvärdera högtalarna lyssningsmässigt också om man har svårt att ta till sig den vetenskapliga delen. Själv har jag varit i besittning av två kvartsvågspipekonstruktioner och har dessutom hört något halvdussin till, varav ingen presterade väl av precis de skäl som redovisades i exemplet ovan (ojämn frekvensgång och låg verkningsgrad).

Jag inser att IOR har svårt att få TL att bli bra. Andra har andra erfarenheter. Det är bra, vägen till
utveckling går genom att lära. Det primära är ljudåtergivningen ( tycker jag) inte andra parametrar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-20 17:05

Men det jag hört om just ljudledningshögtalare, horn är att i och med att hornet förstärker ljudet så behöver inte baselementet arbeta så hårt. 98dB vs 87dB känslighet på högtalare tex är ju lite skillnad in inmatning av W för att få ut normal lyssningsvolym mellan dessa . I och med det sjunker distorsionen som elementet skapar och det skapar ett bättre ljud. Påstås bla här :

https://youtu.be/2-9QQb8mtO4

Eller var det gårdagens "sanning"? I dagsläget har elementen blivit så mycket bättre så just denna distorsionsaspekt har spelat ut sin roll, eller? . Dvs dagens bra element fixar att spelas i normal lyssningsvolym utan att dista så mycket, även om de bara har tex 87dB känslighet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-20 17:22

Nja. Ofta stiger distorsionen när man konstruerar ett element med högre känslighet. Massan är i sig linjäriserande. För vissa PA-element prioriteras verkningsgrad över lägsta möjliga distorsion. Notera att jag anser att det finns en hel del goda PA-element och många duktiga ingenjörer som jobbar med detta; det handlar om prioriteringar.

Horn är jättefräcka men det är opraktiskt att bygga horn med rimlig djupbasåtergivning (<30 Hz).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 17:36

peterh skrev:
I-or skrev:Ja, man kan ju utvärdera högtalarna lyssningsmässigt också om man har svårt att ta till sig den vetenskapliga delen. Själv har jag varit i besittning av två kvartsvågspipekonstruktioner och har dessutom hört något halvdussin till, varav ingen presterade väl av precis de skäl som redovisades i exemplet ovan (ojämn frekvensgång och låg verkningsgrad).

Jag inser att IOR har svårt att få TL att bli bra. Andra har andra erfarenheter. Det är bra, vägen till
utveckling går genom att lära. Det primära är ljudåtergivningen ( tycker jag) inte andra parametrar.


Tja, jag vet inte vad mina eventuella svårigheter har att göra med saken. En av de kvartsvågspipekonstruktioner som jag var i besittning av var ansedd som en av de bästa inom området på marknaden. Ovan ser vi att vare sig SEAS THOR eller Alta Audio Alyssa är optimala och t.o.m. i det ena fallet katastrofalt usel. Dessa exempel är ganska allmängiltiga och kan lätt mångfaldigas.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 17:45

Baffel skrev:Men det jag hört om just ljudledningshögtalare, horn är att i och med att hornet förstärker ljudet så behöver inte baselementet arbeta så hårt. 98dB vs 87dB känslighet på högtalare tex är ju lite skillnad in inmatning av W för att få ut normal lyssningsvolym mellan dessa . I och med det sjunker distorsionen som elementet skapar och det skapar ett bättre ljud. Påstås bla här :

https://youtu.be/2-9QQb8mtO4

Eller var det gårdagens "sanning"? I dagsläget har elementen blivit så mycket bättre så just denna distorsionsaspekt har spelat ut sin roll, eller? . Dvs dagens bra element fixar att spelas i normal lyssningsvolym utan att dista så mycket, även om de bara har tex 87dB känslighet.


Kvartsvågspipor är definitivt inte horn. Det förhållandevis låga bidrag som pipans mynning ger till det totala ljudtrycket är inte mycket värt när man har dämpat högre ordningens moder så pass mycket att konstruktionen blir användbar. Hur det blir när man inte dämpar pipan framgår med all önskvärd tydlighet för Alta Audio Alyssa ovan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-20 18:27

I-or skrev:
peterh skrev:
I-or skrev:Ja, man kan ju utvärdera högtalarna lyssningsmässigt också om man har svårt att ta till sig den vetenskapliga delen. Själv har jag varit i besittning av två kvartsvågspipekonstruktioner och har dessutom hört något halvdussin till, varav ingen presterade väl av precis de skäl som redovisades i exemplet ovan (ojämn frekvensgång och låg verkningsgrad).

Jag inser att IOR har svårt att få TL att bli bra. Andra har andra erfarenheter. Det är bra, vägen till
utveckling går genom att lära. Det primära är ljudåtergivningen ( tycker jag) inte andra parametrar.


Tja, jag vet inte vad mina eventuella svårigheter har att göra med saken. En av de kvartsvågspipekonstruktioner som jag var i besittning av var ansedd som en av de bästa inom området på marknaden. Ovan ser vi att vare sig SEAS THOR eller Alta Audio Alyssa är optimala och t.o.m. i det ena fallet katastrofalt usel. Dessa exempel är ganska allmängiltiga och kan lätt mångfaldigas.

Ja, detta är ju din åsikt. Alla har vi rätt att ha en åsikt. Själv sitter jag nöjd med mina TL.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Helmut » 2020-11-20 19:28

Kommer ihåg att tidningen Radio & television någon gång på 70 talet presenterade att projekt av några KTH studenter i Göteborg som tog fram ett projektarbete i hur man konstruerade en nästan identisk kopia av Uppsala basen. Byggde själv två lådor med lös front så jag kunde testa med en 10 tummare, 4 st 6,5 tumare och 2 st 8 tumare. Fick hårdaste basenmed 8 tumarna och djupaste basen med med Philips 10-100 basarna. Blev nog lite för mycket djupbas för en lägenhet och så hade jag problem med att jag fick alldeles för långa konutslag under resonans frekvensen vilket tog livet av upphängningen. I tidningen fanns alla måtten men jag har för mig att det var något mått som saknades men köpte man baselementet hos Hi-fi kitt så skickade dom men den kompletta ritningen.
I min biograf har jag två lådor byggda enligt denna ritningen "Rewvisiing https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited
Hideaway TL Sub Revisited
Kör den som subbas mellan 20 till 80 hz via slutsteget direkt in till BL spelarens 7.1 dekoder Och 15 db extra tryck i basen. Högtalaren är en tio tumare "SEAS? eller Scan speak" med metallkon. Tog lite tid att få till det med all fårull. Kanske inget dunderbas som får grannarna att gå i taket men fördelen är att lådan passar bra i min biograf om man ställer tornet på högkant. Nackdelen med stora TL lådor är att man får massor med bas som inte hörs men får hela huset att vibrera. Fast ganska festligt när allt i rummet börjar vibrera och skramla fast man knappast hör någon bas. Drar man på ohörbar lågbas och man pratar med någon i rummet kan man inte höra vad personen säger.
Misstänker också att folk som klagar på Tl lådor menar att frekvenskurvan är svår att få till om man vill att lådan ska gå upp mot 1000 Hz?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 19:45

Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-20 20:42

I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.

Du låter lite fundamentalistisk och oförmögen att se vidare än redan tänkta tankar. Att kunna
ändra sig och att ta åt sig andra tankar är de redan tänkta är att utvecklas.
Lyssna, använd öronen, var lite ödmjuk. Under tiden använder jag mina TL med välbehag.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-21 02:18

I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.


+1! — för vad det nu är värt... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-21 17:02

peterh skrev:
I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.

Du låter lite fundamentalistisk och oförmögen att se vidare än redan tänkta tankar. Att kunna
ändra sig och att ta åt sig andra tankar är de redan tänkta är att utvecklas.
Lyssna, använd öronen, var lite ödmjuk. Under tiden använder jag mina TL med välbehag.


I-or har sakligt redogjort för principens begränsningar - det är snarast du som demonstrerar en ovilja att ta till dig av den information I-or bjudit på.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-21 19:19

Morello skrev:
peterh skrev:
I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.

Du låter lite fundamentalistisk och oförmögen att se vidare än redan tänkta tankar. Att kunna
ändra sig och att ta åt sig andra tankar är de redan tänkta är att utvecklas.
Lyssna, använd öronen, var lite ödmjuk. Under tiden använder jag mina TL med välbehag.


I-or har sakligt redogjort för principens begränsningar - det är snarast du som demonstrerar en ovilja att ta till dig av den information I-or bjudit på.

Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.

Jag tror det finns mer att lära här.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6261
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-21 19:40

peterh skrev:Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.

Jag tror det finns mer att lära här.


Och detta har du naturligtvis verifierat genom att se till att frekvensgången är lika i båda fallen? Det är fullt möjligt att stämma av en basreflexhögtalare så att den får principiellt samma (men jämnare) frekvensgång som dina kvartsvågspipor, men då har den även lägre distorsion och en högre verkningsgrad eller en mindre kavitetsvolym. Fysiken är vad den är, oavsett vad man tycker om den.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-21 20:46

I-or skrev:
peterh skrev:Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.

Jag tror det finns mer att lära här.


Och detta har du naturligtvis verifierat genom att se till att frekvensgången är lika i båda fallen? Det är fullt möjligt att stämma av en basreflexhögtalare så att den får principiellt samma (men jämnare) frekvensgång som dina kvartsvågspipor, men då har den även lägre distorsion och en högre verkningsgrad eller en mindre kavitetsvolym. Fysiken är vad den är, oavsett vad man tycker om den.

Alltså,
det är möjligt att du har rätt. Men det är också möjligt att du har fel.
Att uttrycka sig så kategoriskt som du gör i denna fråga visar bara att du är inlåst i din bur av kunskap.
Det har hänt mer än en gång i historien att ny kunskap låter ompröva gamla sanningar och att
nuvarande kunskap visar sig vara ett specialfall. Lite ödmjukhet i stil med "av det jag vet så ..." skulle
vara klädsamt i stället för att försöka kväva en diskussion genom härskarteknik.
Detta om det vetenskapsfilosofiska.

Högtalare har haft olika skolor genom åren med olika prioriteringar och kommer sannolikt att omprövas med tiden. Vad gäller TL i allmänhet är vi inte överens. Fine, det köper jag. Du tycker en sak jag en annan.
Detta att lufta ( och våga lufta en avvikande åsikt) är viktigt i en öppen diskussion. Vad jag hela tiden
sagt i frågan är att "JAG tycker en viss TL låter bättre än annat jag provat". Acceptera att jag tycker detta !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-22 11:30

peterh skrev:
I-or skrev:
peterh skrev:Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.

Jag tror det finns mer att lära här.


Och detta har du naturligtvis verifierat genom att se till att frekvensgången är lika i båda fallen? Det är fullt möjligt att stämma av en basreflexhögtalare så att den får principiellt samma (men jämnare) frekvensgång som dina kvartsvågspipor, men då har den även lägre distorsion och en högre verkningsgrad eller en mindre kavitetsvolym. Fysiken är vad den är, oavsett vad man tycker om den.

Alltså,
det är möjligt att du har rätt. Men det är också möjligt att du har fel.
Att uttrycka sig så kategoriskt som du gör i denna fråga visar bara att du är inlåst i din bur av kunskap.
Det har hänt mer än en gång i historien att ny kunskap låter ompröva gamla sanningar och att
nuvarande kunskap visar sig vara ett specialfall. Lite ödmjukhet i stil med "av det jag vet så ..." skulle
vara klädsamt i stället för att försöka kväva en diskussion genom härskarteknik.
Detta om det vetenskapsfilosofiska.

Högtalare har haft olika skolor genom åren med olika prioriteringar och kommer sannolikt att omprövas med tiden. Vad gäller TL i allmänhet är vi inte överens. Fine, det köper jag. Du tycker en sak jag en annan.
Detta att lufta ( och våga lufta en avvikande åsikt) är viktigt i en öppen diskussion. Vad jag hela tiden
sagt i frågan är att "JAG tycker en viss TL låter bättre än annat jag provat". Acceptera att jag tycker detta !

Subjektiva bedömningar har vi alla i olika sammanhang. Många variabler ffa i rummet och i hjärnan påverkar upplevelsen av högtalarljudet.
Att utifrån din egen enskilda bedömning i ditt hem dra hållbara/signifikanta slutsatser angående ljudledningshögtalare och basreflexhögtalare har inget värde generellt.
I psykologins värld kan endast dubbelblind/trippelblind studier antyda rangordning av undersökt högtalarljud i vetenskaplig mening.
I fysikens värld finns obestridiga objektiva resultat att ljudledningshögtalare genererar reflexioner vilka skapar kraftigt oregelbunden tonkurva vid frekvensområde över 3 oktaver. Reflektionerna ger hörbara resonanser. Dämpmaterial i pipan kan sänka resonanser men genererar tyvärr andra problem mätmässigt och hörbart.
Var glad att du är nöjd med ditt ljud hemma men förstå att dina argument saknar värde i ett vidare sammanhang.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-22 11:58, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-22 11:57

Men om man nu gillar ett visst typ av ljud vad är det för fel med det?

Undrar tex om alla ljudtekniker som dagarna i ända rimligtvis borde lyssna till det mest korrekta, exakta , distorsionsfria , rakaste frekvensgång osv ljudet har samma typ av lösning/ ljud när de är hemma och kopplar av med musik? Vem vet de kanske på friden tom lyssnar på en rörförstärkare ihop med ett par ljudledningshögtalare. :)

De teoretiska aspekterna av , fördelarna med basreflex vs ljudledningshögtalare det framgår tydligt här. De argumenten , fakta köper jag . Det köper säkert Peter också.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-22 12:26

JM skrev:
peterh skrev:
I-or skrev:
Och detta har du naturligtvis verifierat genom att se till att frekvensgången är lika i båda fallen? Det är fullt möjligt att stämma av en basreflexhögtalare så att den får principiellt samma (men jämnare) frekvensgång som dina kvartsvågspipor, men då har den även lägre distorsion och en högre verkningsgrad eller en mindre kavitetsvolym. Fysiken är vad den är, oavsett vad man tycker om den.

Alltså,
det är möjligt att du har rätt. Men det är också möjligt att du har fel.
Att uttrycka sig så kategoriskt som du gör i denna fråga visar bara att du är inlåst i din bur av kunskap.
Det har hänt mer än en gång i historien att ny kunskap låter ompröva gamla sanningar och att
nuvarande kunskap visar sig vara ett specialfall. Lite ödmjukhet i stil med "av det jag vet så ..." skulle
vara klädsamt i stället för att försöka kväva en diskussion genom härskarteknik.
Detta om det vetenskapsfilosofiska.

Högtalare har haft olika skolor genom åren med olika prioriteringar och kommer sannolikt att omprövas med tiden. Vad gäller TL i allmänhet är vi inte överens. Fine, det köper jag. Du tycker en sak jag en annan.
Detta att lufta ( och våga lufta en avvikande åsikt) är viktigt i en öppen diskussion. Vad jag hela tiden
sagt i frågan är att "JAG tycker en viss TL låter bättre än annat jag provat". Acceptera att jag tycker detta !

Subjektiva bedömningar har vi alla i olika sammanhang. Många variabler ffa i rummet och i hjärnan påverkar upplevelsen av högtalarljudet.
Att utifrån din egen enskilda bedömning i ditt hem dra hållbara/signifikanta slutsatser angående ljudledningshögtalare och basreflexhögtalare har inget värde generellt.
I psykologins värld kan endast dubbelblind/trippelblind studier antyda rangordning av undersökt högtalarljud i vetenskaplig mening.
I fysikens värld finns obestridiga objektiva resultat att ljudledningshögtalare genererar reflexioner vilka skapar kraftigt oregelbunden tonkurva vid frekvensområde över 3 oktaver. Reflektionerna ger hörbara resonanser. Dämpmaterial i pipan kan sänka resonanser men genererar tyvärr andra problem mätmässigt och hörbart.
Var glad att du är nöjd med ditt ljud hemma men förstå att dina argument saknar värde i ett vidare sammanhang.

JM

Du snuddade inte ens vid den viktiga frågan om att kunskap är relativ och att ny kunskap / ny teknik
kan få gamla sanningar att bli fel. Så att tala om "obestridiga objektiva resultat " är att visa sin
dogmatism och ovillighet att acceptera möjligheten av att ny kunskap kan kullkasta nuvarande
teorier. Med nuvarande teoretiska underbyggnas kan man möjligtvis hävda att basreflexlåda
är bättre. Men att hävda detta som en "obestridiga objektiv kunskap" är att förneka utveckling.

F.ö. låter mina TL utmärkt även med transistorförstärkare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-22 12:32

peterh skrev:
Morello skrev:
peterh skrev:Du låter lite fundamentalistisk och oförmögen att se vidare än redan tänkta tankar. Att kunna
ändra sig och att ta åt sig andra tankar är de redan tänkta är att utvecklas.
Lyssna, använd öronen, var lite ödmjuk. Under tiden använder jag mina TL med välbehag.


I-or har sakligt redogjort för principens begränsningar - det är snarast du som demonstrerar en ovilja att ta till dig av den information I-or bjudit på.

Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.

Jag tror det finns mer att lära här.


Ja, du har mycket att lära i ämnet - börja med att läsa allt vad Isidor skrivit i ämnet här på forumet. Det torde vara en bra start.

För övrigt är elektroakustiska system av typen sluten låda, basreflexlåda och ljudledningshögtalare inte speciellt avancerade saker - man har kunnat räkna och simulera på dessa principer i decennier. Ännu lättare är det förstås att mäta resultat med mikrofon. Det föreligger inte heller någon dissonans mellan modellerna för simulering och faktiska mätdata.

Som Isidor redan påpekat - frågan är utredd.

Att du uppskattar dina ljudledningshögtalare är ju trevligt för dig , men förändrar absolut ingenting i sak.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster