Transmission Line högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-22 12:32

Förklara vad är det för "ny kunskap" du refererar till. Jag gillar ny kunskap.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-22 12:51

JM skrev:Förklara vad är det för "ny kunskap" du refererar till. Jag gillar ny kunskap.

JM

Ännu ej etablerad eller känd. Min kristallkula har slut på batterier så jag vet inte vad denna nya
kunskap består i . Men jag kan inte utesluta att det kommer kunskap som omprövar frågan vi ältar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav paa » 2020-11-22 12:56

Det vore kanske intressantare att fokusera på skillnader som vattenfallsdiagram kan visa än skillnaderna mellan tonkurvorna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-22 13:04

peterh skrev:
JM skrev:Förklara vad är det för "ny kunskap" du refererar till. Jag gillar ny kunskap.

JM

Ännu ej etablerad eller känd. Min kristallkula har slut på batterier så jag vet inte vad denna nya
kunskap består i . Men jag kan inte utesluta att det kommer kunskap som omprövar frågan vi ältar.

Det finns uppenbarligen ingen ny kunskap!
Utan ny kunskap blir fortsatt diskussion meninglös.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-22 13:19

Ja, men vi måste också hålla isär begreppen. Jag tvivlar inte på att det finns välljudande konstruktioner med transmissionslinjer. Det är inget konstigt med det, och det är inget som motsagts i tråden heller. På samma vis finns det välljudande basreflexkonstruktioner och slutna lådor. (Och dåliga!)

Men det går inte att trolla med fysikens lagar. Att det skulle återstå att upptäcka något som plötsligt gjorde att transmissionslinjer kan få lika låg distorsion och lika hög bandbredd som basreflexhögtalare är helt enkelt fullständigt orimligt. Arbetsprinciper för kvartsvågspipor och Helmholzresonanser har varit kända under mycket, mycket lång tid. Hermann von Helmholz levde på 1800-talet. Vad gäller förståelsen för dessa system talar vi inte om ny kunskap, utan gammal skåpmat.

Landvinningar skulle snarare göra det lättare att dimensionera system av respektive art, snarare än att utöka gränserna för vad som är möjligt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-22 13:26

Fascinerande detta med mätningar och data på högtalare.

Vilken är då världens bästa högtalare ? Det måste ju vara busenkelt att läsa sig fram till det utifrån mätningar genomförda.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-22 13:27

jonasp skrev:Ja, men vi måste också hålla isär begreppen. Jag tvivlar inte på att det finns välljudande konstruktioner med transmissionslinjer. Det är inget konstigt med det, och det är inget som motsagts i tråden heller. På samma vis finns det välljudande basreflexkonstruktioner och slutna lådor. (Och dåliga!)

Men det går inte att trolla med fysikens lagar. Att det skulle återstå att upptäcka något som plötsligt gjorde att transmissionslinjer kan få lika låg distorsion och lika hög bandbredd som basreflexhögtalare är helt enkelt fullständigt orimligt. Arbetsprinciper för kvartsvågspipor och Helmholzresonanser har varit kända under mycket, mycket lång tid. Hermann von Helmholz levde på 1800-talet. Vad gäller förståelsen för dessa system talar vi inte om ny kunskap, utan gammal skåpmat.

Landvinningar skulle snarare göra det lättare att dimensionera system av respektive art, snarare än att utöka gränserna för vad som är möjligt.

Väl formulerat. Men fortfarande vet vi inte vad kommande generationer kan få fram, därav mitt
motstånd mot förstenade "vi vet allt" dogmer.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-22 13:30

jonasp skrev:
Vad gäller förståelsen för dessa system talar vi inte om ny kunskap, utan gammal skåpmat.



Helt riktigt, helt korrekt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-22 17:34

peterh skrev:
jonasp skrev:Ja, men vi måste också hålla isär begreppen. Jag tvivlar inte på att det finns välljudande konstruktioner med transmissionslinjer. Det är inget konstigt med det, och det är inget som motsagts i tråden heller. På samma vis finns det välljudande basreflexkonstruktioner och slutna lådor. (Och dåliga!)

Men det går inte att trolla med fysikens lagar. Att det skulle återstå att upptäcka något som plötsligt gjorde att transmissionslinjer kan få lika låg distorsion och lika hög bandbredd som basreflexhögtalare är helt enkelt fullständigt orimligt. Arbetsprinciper för kvartsvågspipor och Helmholzresonanser har varit kända under mycket, mycket lång tid. Hermann von Helmholz levde på 1800-talet. Vad gäller förståelsen för dessa system talar vi inte om ny kunskap, utan gammal skåpmat.

Landvinningar skulle snarare göra det lättare att dimensionera system av respektive art, snarare än att utöka gränserna för vad som är möjligt.

Väl formulerat. Men fortfarande vet vi inte vad kommande generationer kan få fram, därav mitt
motstånd mot förstenade "vi vet allt" dogmer.


Bara för att vi (dvs mänskligheten sammanlagt) vet, betyder inte att den som står och bygger en högtalare vet. Första gränsen att nå innan man börjar leta ny förståelse är att faktiskt ta till sig all kunskap som faktiskt finns.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Maarten » 2020-11-22 22:18

Angående det fysikaliska och det vetenskapsteoretiska; det ska nog enormt mycket till för att något så beprövat som mekanik ska omprövas. Jag tycker att det är rimligt att hävda att nästan all teknikutveckling sedan 1500-talet bygger på mekanik, om med små korrektioner för extrema förhållanden (kvant resp relativitetsteori). Den generella onnogrannheten kan räknas till storleksordningen 10^-13 (förenklad tumregel inom området. Vad jag vet har man lyckats mäta fenomen ända ner till 10^-20).

Det jag vet om högtalare är att principerna bygger på jämförelsevis enkel mekanik (bortsett från turbulens o sånt som Isidor, Anders och Svante gick igenom i den klassiska tråden om portar från 2004). Det är förstås en hel del parametrar att hålla reda på inom högtalarkonstruktion, så på så vis är det ändå komplext. Jag upplever att man här lära sig mycket kring detta just här på faktiskt, om man är öppen för det :wink:.

Att det psykologiska inkl. perception (sk "mjuk vetenskap") inte är lika "mekanistisk", mer svårutforskad och mer benägen till paradigmskiften (Kuhn) är förstås också en aspekt. Men mekanik, psykologi, perception och slutligen "ren subjektivitet" är olika domäner som bör hållas isär för att inte prata förbi varandra, som iofs alla har beröring till ljudåtergivning.

Att högtalare har följt olika skolor tror jag beror på att det inte har varit ovanligt att man konstruerar på "känsla" och kanske också prioriterade olika egenskaper, inte sällan utifrån bristande helhetsgrepp men också utifrån vissa subjektiva val. Med god kunskap inom mekanik så kommer man förstås mycket längre och kan optimera på ett helt annat sätt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-22 23:27

Mycket bra inlägg! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-23 08:22

Maarten skrev:Att det psykologiska inkl. perception (sk "mjuk vetenskap") inte är lika "mekanistisk", mer svårutforskad och mer benägen till paradigmskiften (Kuhn) är förstås också en aspekt. Men mekanik, psykologi, perception och slutligen "ren subjektivitet" är olika domäner som bör hållas isär för att inte prata förbi varandra, som iofs alla har beröring till ljudåtergivning.

Håller inte med att Kuhns paradigmskife till fullo är applicerbar på fysiken - neuropsykologin - neurofysiologin inom ljud i vid bemärkelse.
Kuhns filosofiska tankar är mer förenlig med paradigmskiften typ atom - neutroner/protoner/elektroner - kvarkar (quarks) - strängar (strings) som jag ser det.
Fysiken - neuropsykologin - neurofysiologi - neuropsykologi delar en delmängd av information vilken är relaterad till de olika synsätten på ljud i vid bemärkelse. Synsätten på ljud är mer likt olika entiteter av världen likt mekanik - filosofi - biologi.
Håller om att tydlig separeringen av dessa entiteter och ha en entydigt språkbruk relaterat till varje enskild entitet är en förutsättning för att kunna föra en givande diskussion. Separeringen är inte lätt med helt avgörande för konstruktivt tänkande.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-23 09:28, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-23 08:37

Poängen var förstås att funktionen hos kvartsvågspipor och basreflex är välkänd i detalj idag, vilket jag tycker framgår från inlägget.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-23 08:40

jonasp skrev:Poängen var förstås att funktionen hos kvartsvågspipor och basreflex är välkänd i detalj idag, vilket jag tycker framgår från inlägget.

Instämmer!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-23 09:45

JM skrev:Instämmer!

JM


För övrigt läste jag om Kuhn med visst intresse, och reflekterade även över att du använde översättningen av engelskans entity till entitet - jag har själv brukat den översättningen, och i mitt stilla sinne tänkt att det borde finnas ett bättre ord på svenska (men ej funnit det).
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-23 10:13

Entity i min värld vid samtal med mina UK-anställda är mer typ avgränsad företeelse, händelse eller väsen. Entitet är ett svenskt ord om jag fattat rätt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2020-11-23 10:14

Min upplevelse av TL jämför med BR är att TL låter renare och tajtare i basen även om det är samma princip.
Körde många år med TABAQ som låter fantastiskt och den tråden lever fortfarande efter starten 2006.
https://www.diyaudio.com/forums/full-ra ... -band.html
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-23 10:42

JM skrev:Entity i min värld vid samtal med mina UK-anställda är mer typ avgränsad företeelse, händelse eller väsen. Entitet är ett svenskt ord om jag fattat rätt.

JM


Kolla valfri spökfilm på engelska . Många entitetys som svävar omkring :)

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Maarten » 2020-11-23 11:16

Tack Jonas och visst var det så jag menade:
jonasp skrev:Poängen var förstås att funktionen hos kvartsvågspipor och basreflex är välkänd i detalj idag, vilket jag tycker framgår från inlägget.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav paa » 2020-11-23 12:48

Olika ljudledningar kan vara ganska olika konstruerade, precis som "hornhögtalare" kan betyda hemskt olika saker.
Jag nämnde vattenfallsdiagram tidigare i tråden, men ingen högg på det.
Det kan ju vara så att en välkonstruerad ljudledning möjligen kan minska kvarvarande inre resonanser bättre än en basreflexlåda.
Men även en basreflexlåda kan optimeras ganska mycket i den genren, med hur dämpmaterialet fördelas och var element och port är placerade i lådan och i förhållande till varann.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Maarten » 2020-11-23 12:56

Paa, noterade det och nog vore det intressant med vattenfallsdiagram.
Sen, kommer inte BR alltid ha fördelen att du kan dämpa avsevärt mer så länge det inte är i portens närhet?

Pedagogisk fundering: Dämpning av ljud-ledning är väl snarare att likna med att dämpa i själva porten i en BR? Dvs, hög flödesresistans införs, vilket minskar verkningsgraden?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-23 13:19

Vattenfallsdiagram ger ingen ytterligare information eftersom frekvensgången räcker för att beskriva systemegenskaperna. Detta är minimumfassystem och uppträdandet i tidsplanet är direkt kopplat till frekvensplanet, m.a.o. ett snyggt uppträdande i frekvensplanet motsvaras av ett likaledes snyggt impulssvar.

För övrigt leder högre ordningens moder i kvartsvågspipor till att de uppträder betydligt sämre i vattenfallsdiagram än basreflexdito. Ni vill inte ens veta hur skräckexemplet Alta Audio Alyssa ser ut i ett vattenfallsdiagram.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-23 14:45

I-or skrev: Ni vill inte ens veta hur skräckexemplet Alta Audio Alyssa ser ut i ett vattenfallsdiagram.


Jo! 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-23 14:54

Nattlorden skrev:
I-or skrev: Ni vill inte ens veta hur skräckexemplet Alta Audio Alyssa ser ut i ett vattenfallsdiagram.


Jo! 8) :mrgreen:


Exakt! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-23 15:58

Tänk er framförallt två tydliga resonanser vid ca 185 Hz och 300 Hz med Q-värden om ca 6 respektive 30. I tidsplanet faller de ca 30 dB på i sammanhanget evighetslånga 36 respektive 110 ms. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-23 17:10

I-or skrev:Tänk er framförallt två tydliga resonanser vid ca 185 Hz och 300 Hz med Q-värden om ca 6 respektive 30. I tidsplanet faller de ca 30 dB på i sammanhanget evighetslånga 36 respektive 110 ms. 8O


Oh gudars skymning! 8O Ja detta matchar förvisso vad som syns i båda impedans- och tonkurva. Men 110 ms!!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-23 18:42

Hifi är fullt av knäppgökar:

"Alta Audio's Michael Levy recently told me that he refuses to use a certain technique that would make his speakers measure better because it would make them sound less like live music." Stereophile As We See It https://www.stereophile.com/content/you-too-can-listen-pro.

Det finns ingen mätteknik känd av vetenskapen som får Alyssa att mäta bra, men det är klart, musikinstrument producerar ljud via resonanser, så varför inte bjuda på några extra? :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-25 12:33

:-)

Minns en kille som i sin lilla bod snickrade småhögtalare, som han sedan åkte runt och sålde i "radioaffärer". I hans reklamblad kunde man läsa: "Alla våra högtalare är gjorda i äkta lövträ, vilket ger en bra resonans".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav paa » 2020-11-25 12:39

MacBruce skrev::-)

Minns en kille som i sin lilla bod snickrade småhögtalare, som han sedan åkte runt och sålde i "radioaffärer". I hans reklamblad kunde man läsa: "Alla våra högtalare är gjorda i äkta lövträ, vilket ger en bra resonans".

Men det är ju gran i locken på fiolerna, hur förklarar han det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-25 13:22

paa skrev:
MacBruce skrev::-)

Minns en kille som i sin lilla bod snickrade småhögtalare, som han sedan åkte runt och sålde i "radioaffärer". I hans reklamblad kunde man läsa: "Alla våra högtalare är gjorda i äkta lövträ, vilket ger en bra resonans".

Men det är ju gran i locken på fiolerna, hur förklarar han det?


Glömde jag att fråga, när han besökte mig. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster