Transmission Line högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-16 12:14

Vad jag förstår så finns det fördelar med en sådan konstruktion eftersom impedanserna blir jämnare och att det minskar distortionen, samt att de ger bra sk soundstage .

Rent teoretiskt verkar man inte kunna använda Thiele/Small parametrar på samma sätt som vid tex konstruktion av en basreflex utan mer utgå från relation area på baselement ,längd pipan och stämma av vid rätt frekvens 1/4 våglängd vid fs element . Sedan är det väldigt viktigt med vad och hur man dämpar lådan. Detta finns det bara allmänna råd och riktlinjer kring men det är inget man kan räkna på. Ju mer dämpning ju mer likt en sluten låda ju mindre likt en basreflex. Det är svårt att veta vilken typ av baselement som passar bra för en TL.

Nackdel TM låg verkningsgrad.

Är jag ute och cyklar eller ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-17 02:12

Teorin kring TL-högtalare är ganska komplicerad, men det finns en del grundläggande förutsättningar som trattats ner till tabeller och formler som går att tillämpa för beräkning av högtalare. Men startsträckan är rätt så lång. Själv har jag försökt - men gett upp. Det finns en del trådar här på forumet om du söker lite. Du kan också googla på t.ex. George Augspurger och Martin J King. Här är ett kompendium av den senare, att börja läsa: http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Anatomy.pdf

Här är en lärorik artikel om Seas Thor, en legendariskt lyckad TL-konstruktion: https://audioxpress.com/article/thor-a- ... ssion-line

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9598
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav sprudel » 2020-11-17 08:57

Var det inte Thor som Kalle Dussin hade?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav jonasp » 2020-11-17 09:20

Bo Bengtson skrev ju någonstans att han höll på i åratal med att få rätt på transmissionslinjen till Audio Tronic CM3. Jag har respekt för de som ger sig på transmissionslinjehögtalare - det är svårt och kräver massiva mängder tålamod.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-17 09:41

Jag har sedan många år ett pass crescendo TL högtalare av bo hanssons konstrutktion. Vad jag minns av
bo's budskap var att beton var en förutsättning för att få rätt form på röret och samtidigt slippa resonanser
i väggarna.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-17 09:54

Men är det så svårt om man testar den engelska varianten av TL som är att efterlikna den slutna lådan , dämpning i hela lådan. Varför göra sig besväret att få bygga en TL och inte en sluten låda? Jo för att TM konstruktionen jämförelsevis andra konstruktioner främst basreflex men även sluten låda minskar distorsionen och förbättrar impedanserna.

I den engelsk variant av TM är det mindre problematiskt med var man placerar dämpningen eftersom den ska vara överallt. If I got that right.

Nackdel återigen låg verkningsgrad.

Jag lurar såklart på detta eftersom jag har två Seas basar , seas ca21 rex/dd. De har 93dB känslighet så jag har lite att spela med nedåt i känslighet så att säga. Det gör mig inget om känsligheten skulle droppa till 88-89 om de sätts i en TM om ljudkvalitén förbättras jmf med att placera dem i en basreflexlåda. De bör förbättras ganska markant för att det ska vara värt bygga en TL.

Det verkar ju i alla bedrägligt enkelt att bygga en TM . Men om en van byggare som kalejdokom gått bet på att konstruera en TL så nja man kanske ska hoppa det där med att DIYa en TL.

http://www.mh-audio.nl/Calculators/TML.html
Om jag fattar det rätt enligt den länken så om man överdimensionerad en sluten låda så åstadkommer man delvis de positiva egenskaperna som en TL ger. Fast med nämda Seas bas som har : fs31, qts 0,34, VAS 81,3, så lär det ju bli en helvetes stor låda. :)

PMC är framgångsrika med sina TL högtalare

https://www.ljudkallarn.com/tillverkare/visa/pmc
Senast redigerad av Baffel 2020-11-17 11:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-17 10:03

Kalejdokom skrev:Teorin kring TL-högtalare är ganska komplicerad, men det finns en del grundläggande förutsättningar som trattats ner till tabeller och formler som går att tillämpa för beräkning av högtalare. Men startsträckan är rätt så lång. Själv har jag försökt - men gett upp. Det finns en del trådar här på forumet om du söker lite. Du kan också googla på t.ex. George Augspurger och Martin J King. Här är ett kompendium av den senare, att börja läsa: http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Anatomy.pdf

Här är en lärorik artikel om Seas Thor, en legendariskt lyckad TL-konstruktion: https://audioxpress.com/article/thor-a- ... ssion-line


Vad var det som gjorde att du gav upp?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Nattlorden » 2020-11-17 10:31

( Sen måste man inte enbart tänka "bas" för transmissionslinjer. Von Schweikert har nyttjat principen för mellanregistret. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav RJohan » 2020-11-17 10:55

Och sen har vi ju B&W's urnautilus, TL i alla register, och observera, inga hål i ändarna. Alltså 'äkta' TL, det herrarna pratar om är underformen RTL (utläses reflex transmission line). I en 'äkta' transmission line är ledningen så lång och väl dämpad att inget ljud når fram till änden, all energi skall ha absorberats. Sannolikt fungerar det inte fullt ut i basen i B&W's exempel nedan.
Med RTL dämpas inte basen utan kommer ut genom hålet i änden, fördröjt genom tunneln. Funktionen påminner då om basreflex.

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-19 16:43

Det korta svaret är att man bör undvika transmissionsledningar så långt som möjligt. Nackdelarna överväger fördelarna. För basändamål handlar det i praktiken om kvartsvågspipor (eftersom det inte går att skapa en reflektionsfri avslutning) och här vinner både slutna lådor och basreflexdito överlägset. Kvartsvågspipor är helt enkelt hopplösa i högtalarsammanhang och bör endast användas i musikinstrument - i orglar passar de bra. 8)

Endast när man har stor area och mycket låg rörlig massa (läs band- eller elektrostatelement), och membranet därmed blir mycket känsligt för reflektioner på baksidan, kan det finnas skäl att utnyttja en transmissionsledning.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-19 17:34

Tja, Kalejdokom gav ju upp försöken. Jag kollade runt lite mer och visst det stämmer . Verkar i princip tex vara hopplöst med dämpning och att få till det på rätt sätt. Just Voightpipor vad jag kunde se hade testats på men än har jag inte läst om någon som var riktigt nöjd.

För egen del skippar jag TL /Voight byggplanerna.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-19 17:37

Baffel skrev:Tja, Kalejdokom gav ju upp försöken. Jag kollade runt lite mer och visst det stämmer . Verkar i princip tex vara hopplöst med dämpning och att få till det på rätt sätt. Just Voightpipor vad jag kunde se har ganska många prövat på. Än har jag inte läst om någon som var riktigt nöjd.

För egen del skippar jag TL /Voight byggplanerna.

Bo Hanssons crescendo är väl beviset på att det går att få det bra med TL. Inga basresonanser, och låg
undre gräns.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-19 17:39

Och Rauna Njord :) oj oj vad RSG meckade med mina gamla Njordar.

viewtopic.php?f=3&t=68377&hilit=Rauna+njord

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-19 18:48

King på http://www.quarter-wave.com har några tumregler för TL högtlare. Täcker hgt mer än 3 oktaver kommer reflexer i kaviteten vilka är mycket svåra att ta bort.
Upptill 3 oktaver kan både TL och horn vara relativt ok. King ser både bashorn o TL som varianter ljudledningshögtalare. Stora diskanthorn med mun/halsarea > 300 har färre störande reflexer och uppfyller mer hornekvationerna.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-19 19:26

peterh skrev:Bo Hanssons crescendo är väl beviset på att det går att få det bra med TL. Inga basresonanser, och låg
undre gräns.


Konstruktionen hade varit betydligt effektivare med en annan princip för samma elementbestyckning och kavitetsvolym. För att få till någorlunda konstant frekvensgång måste man tillföra massor av akustisk dämpning och då går verkningsgraden åt skogen. Om man inte dämpar behåller man verkningsgraden, men erhåller istället svåra toppar och dalar i frekvensgången.

Mitt korta och välgrundade råd efter att ha studerat teorin bakom kvartsvågspipor, tagit del av diverse avhandlingar och provat på principen praktiskt, är att man inte ens bör tänka tanken.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-19 20:39

I-or skrev:
peterh skrev:Bo Hanssons crescendo är väl beviset på att det går att få det bra med TL. Inga basresonanser, och låg
undre gräns.


Konstruktionen hade varit betydligt effektivare med en annan princip för samma elementbestyckning och kavitetsvolym. För att få till någorlunda konstant frekvensgång måste man tillföra massor av akustisk dämpning och då går verkningsgraden åt skogen. Om man inte dämpar behåller man verkningsgraden, men erhåller istället svåra toppar och dalar i frekvensgången.

Mitt korta och välgrundade råd efter att ha studerat teorin bakom kvartsvågspipor, tagit del av diverse avhandlingar och provat på principen praktiskt, är att man inte ens bör tänka tanken.

Och ändå låter de bra !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-19 22:24

Tja, man kan tycka vad man vill, men suboptimerade är de likafullt. Det är ingen slump att de sällan används, speciellt nuförtiden när man har blivit klokare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-19 22:40

peterh skrev:Och ändå låter de bra !


Påståendet är problematiskt då det inte innehåller någon information i egentlig mening - definiera "låter bra".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-19 22:44

Morello skrev:
peterh skrev:Och ändå låter de bra !


Påståendet är problematiskt då det inte innehåller någon information i egentlig mening - definiera "låter bra".

Jag kan bara se till mig själv, jag har betat av marknadens högtalare, från braun kef canton etc. När dessa
betonklumpar hamnade hemma slutade jag att leta.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-19 22:57

Morello skrev:
peterh skrev:Och ändå låter de bra !


Påståendet är problematiskt då det inte innehåller någon information i egentlig mening - definiera "låter bra".


Låter bra, smakar gott eller vad som helst. Man kan ju tycka att ett äpple smakat gott . Säger inget om näringsvärdet i själva äpplet . Sen kan ju någon annan tycka att just den äppelsorten inte är god, men det hindrar ju inte att man själv tycker om den. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2020-11-19 23:11

Baffel skrev:Vad var det som gjorde att du gav upp?

Som antytts i tråden är det ganska tålamodskrävande att få till en välfungerande ljudledningshögtalare. Jag har några fina Peerless 6,5" HDS-basar som jag försökt att hitta något intressant projekt för dom att komma till användning i; basreflex, isobarik, bandpass, slavbas - och TL. Jag var helt enkelt för ivrig och trodde att det skulle funka att planka t.ex. Seas Thor design, omskalad till lite mindre storlek och med profilskum och fårull enligt alla råd och anvisningar. Men icke!

I-or avfärdar konceptet hänsynslöst och det är nog med rätta, sett till dagens element och möjligheter att simulera välkonstruerade lådor. Men har man hört en IMF TLS80 är det svårt att inte bli överväldigad över ljudet, särskilt med inspelningar av akustiska instrument, typ klassiskt/jazz o.d. Någon gång kanske jag bygger en klon eftersom jag har en komplett uppsättning KEF-element i garaget, från en tidigare slakt av ett par KEF Kit 3:
viewtopic.php?f=19&t=49962

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-20 00:06

Kommer bli kul att följa , om du ger dig i kast med det projektet :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-20 02:07

I-or skrev:Tja, man kan tycka vad man vill, men suboptimerade är de likafullt. Det är ingen slump att de sällan används, speciellt nuförtiden när man har blivit klokare.


Jag sysslade ju en del med 1/4-vågspipor (aka Voigt-horn) på 70-talet. Hoppade "rakt in i smeten" genom att försöka anpassa en kompis lådor till "moderna" element. Det blev väl rätt bra med den tidens mått. Sedan tittade jag på "riktiga" TL-konstruktioner — och efter mycket labbande kom jag att betrakta dem som "basreflexlådor med storhetsvansinne". Förlåt mig mina synder innan dess! :oops: ( ;-) )
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-20 12:01

SUBBAS-TL är mycket bra i teorin och i praktiken enligt mina erfarenheter. Det är viktigt att konstruktionen är enkel och är gjord i enlighet med TLs teoretiska begränsningar. Jag har byggt en TL-subbas utan dämpmaterial avstämd till 20 Hz med en 1/20 relation port/element. Inga hörbara förvrängningar.

Hemligheten är att inte frestas att utöka frekvensområdet över 3 oktaver och inte använda dämpmaterial.

Om jag minns rätt är en area relation vid port och element på 1/20 optimalt. Längre ljudledning med frekvensområde över 3 oktaver är inte att rekommendera. Nästintill omöjligt projekt att släcka reflexernas interferenser med dämpmaterial. Möjligen kan tonkurvan i lyssningspositionen vara uppmätt rak men ljudupplevelsen är inte ok.

King på http://www.quarter-wave.com visar tydligt i mätningar och simuleringar att problemen med reflexer i ljudledningen kommer först över 3 oktaver.

En annan aspekt är att en TL-högtalare inte är en omnipol. Endast porten och högtalarelementet har möjlighet att radiera avstämningsfrekvensen i fas. Förövrigt utstrålas från lådans olika delar olika frekvenser inte alltid i fas med port och högtalarelement. Således kommer interferenser i tryckmax/min i rummet exciteras mer heterogent pga fasskillnader i ljudet från TL-lådan än med konventionell högtalarlåda.
Detta medför enligt mina tankar att den upplevda basen kan bli mer jämn/oförvrängd i rummet centralt och lyssningspositionen centralt än med vanlig låda.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-20 12:28

Intressant. Vad för element använde du? Har du några ritningar? Tror du det är någon en nybörjare kan ge sig på?

Skulle den låta bättre än om man byggde en väl avstämd sub i denna storlek?
viewtopic.php?f=3&t=70980

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 13:00

Kalejdokom skrev:Teorin kring TL-högtalare är ganska komplicerad, men det finns en del grundläggande förutsättningar som trattats ner till tabeller och formler som går att tillämpa för beräkning av högtalare. Men startsträckan är rätt så lång. Själv har jag försökt - men gett upp. Det finns en del trådar här på forumet om du söker lite. Du kan också googla på t.ex. George Augspurger och Martin J King. Här är ett kompendium av den senare, att börja läsa: http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Anatomy.pdf

Här är en lärorik artikel om Seas Thor, en legendariskt lyckad TL-konstruktion: https://audioxpress.com/article/thor-a- ... ssion-line


Tack för länkarna. SEAS THOR som tydligen anses vara "legendariskt lyckad" får tjäna som jämförelseobjekt. Nedan framgår vad som händer när man utgår ifrån samma kavitetsvolym och element som i THOR och använder basreflex, sluten låda och kvartsvågspipa. Behöver vi verkligen orda mer om detta?

Thor.jpg
Thor.jpg (22.52 KiB) Visad 3722 gånger
Senast redigerad av I-or 2020-11-20 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-20 13:08

Nej, vi behöver inte orda mer om detta, vi låter öronen avgöra vad som låter bra.
Simuleringar är alltid - simuleringar med begränsad verklighet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-20 13:15

Tråkig inställning - vi kan väl tillåta oss ett vetenskapligt samtal om tekniken utan att blanda in subjektiva preferenser?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-20 13:19

Antagligen är det så att de högtalare du förespråkar har en frekvensgång som passar bra i ditt rum och med din uppställning. Med ekvalisering garanterar jag att man skulle kunna få vilken hygglig högtalare som helst att låta likadant eller bättre och dessutom skulle man inte behöva lika stor kavitet. Detta är för övrigt exakt vad som framgår ur diagrammet ovan.

Dessutom är TL-data i diagrammet förstås uppmätta och inte simulerade.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2020-11-20 13:30

Det torde väl också vara så att basreflexkonstruktionen, relativt sluten dito samt ljudledningskonstruktion, uppvisar större kapacitet - i synnerhet i en omgivning runt von Helmholtzresonansfrekvensen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster