Transmission Line högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav pLudio » 2020-12-14 19:31

Baffel skrev:Säkerligen inte men varför detta men? Sa bara att PMC är framgångsrika. Inte om de var bra eller dåliga .

Nästan hela tråden handlar ju om Transmission Line är bra eller dåligt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 19:33

Okej du menar att ekonomiskt framgångsrika företag som säljer TM högtalare är något dåligt i sig. Tja , så kan man ju se det.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav pLudio » 2020-12-14 19:45

Baffel skrev:Okej du menar att ekonomiskt framgångsrika företag som säljer TM högtalare är något dåligt i sig. Tja , så kan man ju se det.

Nej, dåliga högtalare är dåligt. Jag har inget emot TL-högtalare som mäter bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-12-14 23:43

imac skrev:Dämpningen påverka lufthastigheten oxå.

Half of transmissionline is to be filled with damping material

Therefore, the velocity of speed in the TML duct drops by 20% to approx. 275 m/sstrong>


Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker eftersom fibrerna svänger med och adderar massa. Man kan se det hela som en kvasifluid som består delvis av luft och delvis av det fibrösa materialet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav STDI » 2020-12-15 08:47

imac skrev:...påverka lufthastigheten...


I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...

:?:
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Maarten » 2020-12-15 11:19

@STDI: Nu är ju endast ett frågetecken och de fetstilade orden öppet för tolkning, men lufthastighet är nog inte ett vedertaget begrepp (annat än för strömning av luft)? Om möjligt kanske man kan likställa det med partikelhastighet? Vilket då inte är detsamma som ljudhastighet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Almen » 2020-12-15 12:27

STDI skrev:
imac skrev:...påverka lufthastigheten...


I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...

:?:


Du missade kanske följande, som du klippte bort:
imac skrev:...the velocity of speed...


Det är väl ganska tydligt att han syftar på ljudhastigheten?

Haha, nu såg jag: "velocity of speed", vad är det? :D Nåja, han menar nog också ljudhastigheten. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 12:40

Superfart

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav STDI » 2020-12-15 12:40

Almen skrev:
STDI skrev:
imac skrev:...påverka lufthastigheten...


I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...

:?:


Du missade kanske följande, som du klippte bort:
imac skrev:...the velocity of speed...


Det är väl ganska tydligt att han syftar på ljudhastigheten?

Haha, nu såg jag: "velocity of speed", vad är det? :D Nåja, han menar nog också ljudhastigheten. :)

"Velocity of speed" hjälper också till i förvirringen. Jag tänker nog mest på hur det är med att ljudhastigheten ändras. För vi är väl fortfarande i luft? Men jag är inte riktigt överens med mig själv här.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-12-15 12:53

STDI skrev:"Velocity of speed" hjälper också till i förvirringen. Jag tänker nog mest på hur det är med att ljudhastigheten ändras. För vi är väl fortfarande i luft? Men jag är inte riktigt överens med mig själv här.


Jo, trots ett lite otydligt språkbruk förstår man vad som avses. Som jag skrev ovan får man ett nytt sammansatt "material" i pipan som består av både luft och dämpmaterial. Luften har "styvhet" via kompressionsmodulen K och har en viss densitet rho, medan dämpmaterialet huvudsakligen bidrar med lite extra densitet. Följden blir att ljudhastigheten sjunker enligt c = (K/rho)^1/2.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2021-03-06 05:05

MacBruce skrev:
Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?

TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.


"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar... :-)

"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.


Håhå, jaja. Fick frågan, vad jag menade med den fetade meningen i mitt svar ovan. Det undrar jag också... :oops: Beklagar mitt slarv med korrekturläsningen.

Så här skulle det ha stått, ungefär: "i ett försök att dämpa pipans andra resonans, 3/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant."
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2021-03-06 09:59

Det lurade du på i tre månader, ungefär . Hängivenhet MacBruce, hängivenhet säger jag bara. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Nattlorden » 2021-03-06 11:28

Det roliga med Tyrlands arbete var ju att han hade en "bättre" line än den som slutades med - eftersom det inte var "användbart" med element uppåt eller ha lådan liggande. Det var ett antal personer i Lund som tog fasta på den modellen dock och byggde sub med KEF B-139. Hade en sådan ett tag som jag fick tag på från en i ursprungsgruppen där som byggt två men aldrig kommit loss att bygga klart nr2. Första gången jag såg ett par OA-51 dessutom - för det var sådana han hjälpte upp botten hos med den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2021-03-06 23:52

Baffel skrev:Det lurade du på i tre månader, ungefär . Hängivenhet MacBruce, hängivenhet säger jag bara. :D


:oops: Tackar ödmjukast! Jag tar gärna åt mig även sådant beröm som jag inte förtjänar. 8) En av mina kompisar, som inte är medlem men ibland läser de "öppna" avdelningarna, påpekade "konstigheten".
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2021-03-08 09:14

Nattlorden skrev:Det roliga med Tyrlands arbete var ju att han hade en "bättre" line än den som slutades med - eftersom det inte var "användbart" med element uppåt eller ha lådan liggande. Det var ett antal personer i Lund som tog fasta på den modellen dock och byggde sub med KEF B-139. Hade en sådan ett tag som jag fick tag på från en i ursprungsgruppen där som byggt två men aldrig kommit loss att bygga klart nr2. Första gången jag såg ett par OA-51 dessutom - för det var sådana han hjälpte upp botten hos med den.


Det hade jag ingen aning om... Tyvärr hade jag inte tid att "följa" Tyrlands arbeten efter att jag hade drabbats av en hörselskada, men desförinnan lyssnade jag nog på ett tidigt ex av hans TL, då Tommy Jenving en gång visade mig runt bland "hifi-tokarna" i Göteborg, någon gång under andra halvan av 70-talet. Troligen var det hos Stridbeck. På den tiden var man ju mest imponerad av basåtergivningen, men på det hela taget tyckte vi nog att Tyrlands låda lät väldigt bra.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2021-03-14 22:35

Appropå ljudhastigheten i TL som jag själv inte begriper något av. :)

"There are new and improved versions of the worksheets but I have no plans to make them available. The new worksheets run in MathCad 15 and cannot be saved in a format that uses the free MathCad 8 Explorer program, this severely limits the number of potential DIY users. I do intend to add more documentation to my site and more of my designs.

With respect to the speed of sound comment, the thing that allowed accurate computer simulations of TLs was the recognition that the speed of sound is not dramatically slowed by the fiber stuffing. This myth dated back to the Bailey and Bradbury papers on TL design. Claims of 50% reduction in the speed of sound can still be found in some discussions on TL design. I wrote the following post in the Facebook group last week on the speed of sound in fiber filled TLs.

"The speed of sound is a property of the gas itself (oxygen will have a different speed of sound than nitrogen or helium for example) and the thermodynamic process the sound waves undergo. The equation for the speed of sound is shown below.

c^2 = gamma x Po / density

where gamma is a ratio of the specific heats which is process dependent and Po is the ambient pressure. For an adiabatic process, which is sound traveling in air, gamma is 1.4 so the speed of sound is approximately 344 m/sec. For an isothermal process, constant temperature expansion and contraction brought about by the fibers absorbing and releasing the heat of compression and expansion, gamma is 1.0 and the speed of sound drops to approximately 290 m/sec. The reduction is about 15%. In reality it is hard to approach isothermal in a fiber filled TL and I limit the reduced speed of sound to correspond with a gamma of 1.2 which yields about 318 m/sec or a 10% reduction.

The confusion starts when estimating the quarter wave resonant frequency of a TL. For a straight constant area TL open at one end and closed at the other the fundamental frequency can be accurately calculated as follows.

f = c / (4 x L)

The problem started when people tried to use this equation to calculate the fundamental frequency for a stuffed tapered TL and compared the value to a measured result. The measured result came out much lower so they assumed that the fiber in the TL slowed the speed of sound by viscous coupling the air to the mass of the fibers effectively increasing the density of the vibrating air column. This is wrong, the reduced frequency is caused by the tapered geometry and the speed of sound is minimally impacted.

In conclusion, be highly suspicious of any information that claims the speed of sound in a TL is reduced by more than 10%. Anybody who claims a 50% reduction in the speed of sound does not understand how a stuffed TL behaves and neglects the impact of the geometry on the resonant frequency."

There is still a lot of bad information circulating on the Internet with respect to TL design, fiber stuffing, and the speed of sound."

http://techtalk.parts-express.com/forum ... l-software
http://www.quarter-wave.com/ samma Martin skriver i parts-express.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2021-03-14 23:00

Bilagor
Tl.png
Tl.png (124.44 KiB) Visad 2694 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2021-03-15 00:02

Fast sista meningen : not too well designed bass -reflex systems.

Tja ,det är väl ett rimligt antagande att något dåligt designat låter dåligt.

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2021-03-15 09:18

Baffel skrev:Fast sista meningen : not too well designed bass -reflex systems.

Tja ,det är väl ett rimligt antagande att något dåligt designat låter dåligt.


Jag nöjer mig med att avsluta meningen så här:
" I think these are the aspects that lead to the typical dry and controlled bass of the transmission lines, without any trace of the pumping.
:wink:
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2021-03-15 09:56

Jo, men om jag fattade det hela rätt så är det numera enklare , tack vare bättre programvaror/ beräkningsmodeller, att skapa riktigt bra basreflexlösningar. Säkert spelar även utvecklingen av material/ element in med. Därmed får du det du tar upp att en TL producerar i en BR. . Dessutom med mindre distorsion. Den gamla föreställningen om att BR är "sladdrig" " svamplig" ickeaudiofil och mest dunka på ett simpelt sätt gäller ju inte längre. Det är väl bra, så slipper man krångla med byggnation av TL. :)

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2021-03-15 10:20

Baffel skrev:Jo, men om jag fattade det hela rätt så är det numera enklare , tack vare bättre programvaror/ beräkningsmodeller, att skapa riktigt bra basreflexlösningar. Säkert spelar även utvecklingen av material/ element in med. Därmed får du det du tar upp att en TL producerar i en BR. . Dessutom med mindre distorsion. Den gamla föreställningen om att BR är "sladdrig" " svamplig" ickeaudiofil och mest dunka på ett simpelt sätt gäller ju inte längre. Det är väl bra, så slipper man krångla med byggnation av TL. :)


Skulle vilja säga samma sak om TL att den gamla föreställningen inte gäller...
Men var och en får välja själv och jag väljer TL framför BR.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2021-03-15 15:29



Ja, där var det många konstigheter. Vad som inte nämns är att när man "kontrollerar", d.v.s. reducerar, förskjutningen för konen, så reducerar man även känsligheten. Mindre konrörelser motsvaras självklart av lägre ljudtryck. Ett ännu effektivare sätt att "kontrollera" konrörelserna är förstås att sänka nivån via volymkontrollen.

Problemet med kvartsvågspipor är att man dels tappar massor i spänningskänslighet/verkningsgrad när man dämpar pipan och dels att frekvensgången blir ojämn eftersom högre ordningens resonanser inte går att dämpa bort helt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2021-03-16 22:00

Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.
Bilagor
Left RTA2.jpg
Left RTA2.jpg (105.23 KiB) Visad 2554 gånger
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2021-03-16 22:21

8O

Va?! Den är ju i det närmaste spikrak.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2021-03-16 23:47

Spikrak tonkurva behöver inte vara distorsionsfri.
Hellre initial krokig tonkurva med låg distorsion uträtad med PEQ.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2021-03-17 00:16

JM skrev:Spikrak tonkurva behöver inte vara distorsionsfri.
Hellre initial krokig tonkurva med låg distorsion uträtad med PEQ.

JM

Naturtroget ljud är ännu bättre !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2021-03-17 11:52

Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.


Tramsa inte, en välbyggd kvartsvågspipa får alltid en ojämnare frekvensgång än en likaledes välbyggd basreflexlösning. Detta är ett fysikaliskt faktum. Resultat från okontrollerade mätningar kan i princip "bevisa" vad som helst.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Morello » 2021-03-17 12:01

peterh skrev:
JM skrev:Spikrak tonkurva behöver inte vara distorsionsfri.
Hellre initial krokig tonkurva med låg distorsion uträtad med PEQ.

JM

Naturtroget ljud är ännu bättre !


Vilket kan översättas till konstant frekvensgång och god linjäritet, vilket inte är något som kännetecknar kvartsvågspipor.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Solveit
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2021-03-17 12:05

I-or skrev:
Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.


Tramsa inte, en välbyggd kvartsvågspipa får alltid en ojämnare frekvensgång än en likaledes välbyggd basreflexlösning. Detta är ett fysikaliskt faktum. Resultat från okontrollerade mätningar kan i princip "bevisa" vad som helst.

Det var inte ironi utan jag är väl medveten om det och köper det.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2021-03-17 12:46

I-or skrev:
Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.


Tramsa inte, en välbyggd kvartsvågspipa får alltid en ojämnare frekvensgång än en likaledes välbyggd basreflexlösning. Detta är ett fysikaliskt faktum. Resultat från okontrollerade mätningar kan i princip "bevisa" vad som helst.

När argumenten tryter kommer invektiven fram !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster