Transmission Line högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav JM » 2020-11-26 21:43

Ett otal gånger har jag påstått att TL högtalare är helt ok inom 3 oktaver ovan avstämningsfrekvensen utan att någon förkastat eller bekräftat.
Sant?
Ytterligare undring är varför många hgtelement uppenbarligen går sönder ffa i TL hgt?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Solveit
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2019-11-05

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Solveit » 2020-11-27 09:55

Om dom går sönder så är det av ren spelglädje! :D
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 02:10

Jaha så slutade basen att fungera i en av TDL högtalarna. Det är en sk TL konstruktion , eller? Baselementet i sig funkar , har kollat. Hursomhelst skruvade ur elementen och delningsfiltret. Så här ser den ut , genomskärning sett från sidan.

IMG_20201129_004634 (1)_copy_2340x2340_1 (2).jpg
IMG_20201129_004634 (1)_copy_2340x2340_1 (2).jpg (828.08 KiB) Visad 3221 gånger


Bild tagen ned i

IMG_20201129_004126_copy_2340x2340_1 (1).jpg
IMG_20201129_004126_copy_2340x2340_1 (1).jpg (601.59 KiB) Visad 3221 gånger


Denna högtalare. Är det en TL konstruktion? Hade nog aldrig köpt dessa högtalare om jag vetat om nu vad ni skrivit om TL. Det där den sk viktiga dämpningen . Lite bakom elementet och sen längst ned vid porten . Hum. Verkar ju ytterst uträknat. Not.

http://www.hifi-review.com/153343-tdl-rtl2.html

Jo sen har de små svi...på TDL meckat ihop delningsfiltret så man inte kommer åt komponenterna ! Ska nog lista ut hur jag ska göra. Startar en tråd på DIY om det skulle börja jävlas .

IMG_20201129_004716 (1)_copy_2340x2340.jpg
IMG_20201129_004716 (1)_copy_2340x2340.jpg (842.69 KiB) Visad 3221 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-29 10:25

Fixa avbrottet i delningsfiltret så funkar det nog igen.
Och, det är inget fel på TL högtalare, felet ligger nog mera i fundamentalisters begreppsvärld.
Låter det bra så är det bra !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 10:39

Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 10:39

Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav peterh » 2020-11-29 10:45

Baffel skrev:Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.

Vi skall ju aldrig glömma att upplevelsen av återgiven musik är subjektiv. Trots avancerade mätningar
så är återgiven musik så långt från verkligheten att man knappast kan kalla resultatet naturtroget. Då blir
den subjektiva upplevelsen viktigare än teorier.
Nu skall detta inlägg tolkas som att mätningar och teorier är onödiga, tvärtom, det är det vi har för
att förstå bristerna i anläggningarna och förhoppningsvis kunna närma det naturliga ljudet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav paa » 2020-11-29 13:34

Baffel skrev:Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.

Jo, men att JM Lab Focal har överbetonad diskant beror ju inte på att det är en basreflex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 13:39

Basen var skräp med.

Obalanserad högtalare, enligt i alla fall mina preferenser. För tunn bas, för övertydlig diskant. Men som sagt. Andra verkar älska det . Nämn inte JM Lab/Focal för tex FBK. Då kommer det gå en propp hos han.

JM Lab / Focal 905 handlade det om. De kanske gör andra högtalare som har helt annat ljud. Det vet jag inget om.
https://www.rehifi.se/arkivet/2015/jm-lab-electra-905
( de var ej köpta av Rehifi)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav PerStromgren » 2020-11-29 14:16

Baffel, var det inte du som tog över ett par CM3 av min kompis på Rindö?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 14:23

Yes. Ny vända. Jag ger inte upp. De ser ju riktigt trevliga ut. :)

Får väl fixa nya diskanter till dem (de var visst kaputt) eller byta band om det är en gamma banddiskant i dem. Kommer bli riktigt kul och spännande! :D Gillar baselementen i dem.

Teori en sak. I praktiken, i mitt lyssningsrum och mina preferenser en annan sak. Jag kanske kommer älska dem där någon annan inte alls skulle göra det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav paa » 2020-11-29 15:43

Det är gammadiskanter i CM3 men Bosse tillverkade egna membran, så det är ju inte säkert att det funkar med originalmembran. Jag vet inte om han samtidigt ändrade på trafon som sitter i diskanterna, kanske någon vet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-29 16:51

Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje! :D


Näe - skadeglädje! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 17:02

Hören ni av klen tro. Ty jag säger till eder alla; snart äro , förhoppningsvis, delningsfiltret fixat och det gudomliga ljudet skolen spridas. :)

Får väl se hur de låter.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Helmut » 2020-11-29 23:01

Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje! :D

Mina tl element har alla gått sönder för att membranen går obelastade under 20 Hz . Medger att jag inte varit så noga när jag valt passande element. Målet med mina Tl byggen har varit att få fram in subb som ska jobba mellan 20 - 100 hz. Har testat att bygga Tl lådor som jobbar upp till ca 700 Hz men alla sådana projekt har jag total misslyckats med.
Höll mest på med Tl lådor på den tiden då jag spelade musik på skivspelare. Spelade jag för högt började skivspelaren vibrera med i bastonerna, vilket kanske var orsaken till att talspolen kom för långt ut.
Har alltid inbillat mig att en basreflex har lite svårt att svänga igång. När membranet rör sig utåt blir det undertryck i basporten vilket borde motverka de första bastonerna. Tl lådorna har en längre pip vilket borde innebära att det tar en längre tid för luften att passera genom porten.
Frågan är om bästa alternativet vore en stor sluten kammare. I min ungdom hade jag en 100 liters låda med ett 12 tums element i basen. Märket var Luxor men alla element var från Peerless. Jag gillade basen i den lådan. Dessvärre klarade den bara 100 watt och det var på den tiden då man räknade 5 watt till diskanten, 20 watt till mellanregistret och resterande 75 watt till basen!
Orsaken till att jag valde Tl lådor när jag byggde minbiograf var att jag efter mina tidigare högtalarprojekt kom fram till att Tl lådorna svänger igång snabbare vilket passar till att återge pistol och kanonskott. Vet inte om jag har fel om jag påstår att basreflex passar bäst till att återge sinustoner?

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-30 08:35

Baffel skrev:Jaha så slutade basen att fungera i en av TDL högtalarna. Det är en sk TL konstruktion , eller? Baselementet i sig funkar , har kollat. Hursomhelst skruvade ur elementen och delningsfiltret. Så här ser den ut , genomskärning sett från sidan.

IMG_20201129_004634 (1)_copy_2340x2340_1 (2).jpg


Bild tagen ned i

IMG_20201129_004126_copy_2340x2340_1 (1).jpg


Denna högtalare. Är det en TL konstruktion? Hade nog aldrig köpt dessa högtalare om jag vetat om nu vad ni skrivit om TL. Det där den sk viktiga dämpningen . Lite bakom elementet och sen längst ned vid porten . Hum. Verkar ju ytterst uträknat. Not. [...]


Enligt din skiss är det en 1/4-vågspipa. Typ Voigt-horn — utan jämförelser i övrigt.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 10:56

Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?

TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-30 14:27

JM skrev:Ett otal gånger har jag påstått att TL högtalare är helt ok inom 3 oktaver ovan avstämningsfrekvensen utan att någon förkastat eller bekräftat.
Sant?
Ytterligare undring är varför många hgtelement uppenbarligen går sönder ffa i TL hgt?

JM


Nej, frekvensgången blir alltid mer eller mindre ojämn och dessutom blir verkningsgraden låg. Ett par oktaver över avstämningsfrekvensen avtar dock inverkan från högre ordningens moder i pipan och här fungerar den i praktiken som en sluten låda eller basreflex.

Jag tror knappast att det är vanligt med havererade element, men det är lika lätt att överstyra en kvartsvågspipa som en basreflexlösning under avstämningsfrekvensen eftersom konrörelserna blir stora här. För övrigt är den låga verkningsgraden ingen fördel när det gäller livslängden för högtalaren.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-30 14:28

Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?

TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.


"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar... :-)

"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav I-or » 2020-11-30 14:35

Helmut skrev:
Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje! :D

Mina tl element har alla gått sönder för att membranen går obelastade under 20 Hz . Medger att jag inte varit så noga när jag valt passande element. Målet med mina Tl byggen har varit att få fram in subb som ska jobba mellan 20 - 100 hz. Har testat att bygga Tl lådor som jobbar upp till ca 700 Hz men alla sådana projekt har jag total misslyckats med.
Höll mest på med Tl lådor på den tiden då jag spelade musik på skivspelare. Spelade jag för högt började skivspelaren vibrera med i bastonerna, vilket kanske var orsaken till att talspolen kom för långt ut.
Har alltid inbillat mig att en basreflex har lite svårt att svänga igång. När membranet rör sig utåt blir det undertryck i basporten vilket borde motverka de första bastonerna. Tl lådorna har en längre pip vilket borde innebära att det tar en längre tid för luften att passera genom porten.
Frågan är om bästa alternativet vore en stor sluten kammare. I min ungdom hade jag en 100 liters låda med ett 12 tums element i basen. Märket var Luxor men alla element var från Peerless. Jag gillade basen i den lådan. Dessvärre klarade den bara 100 watt och det var på den tiden då man räknade 5 watt till diskanten, 20 watt till mellanregistret och resterande 75 watt till basen!
Orsaken till att jag valde Tl lådor när jag byggde minbiograf var att jag efter mina tidigare högtalarprojekt kom fram till att Tl lådorna svänger igång snabbare vilket passar till att återge pistol och kanonskott. Vet inte om jag har fel om jag påstår att basreflex passar bäst till att återge sinustoner?


En kvartsvågspipa med samma frekvensgång som en basreflexlösning har också samma impulssvar. Transientegenskaperna blir alltså desamma. Skillnaden blir dock att för att erhålla en jämn frekvensgång för kvartsvågspipan måste den dämpas så att hårt att verkningsgraden blir kraftigt reducerad. Dessutom blir reduktionen av konrörelserna runt avstämningsfrekvensen mindre för kvartsvågspipan, vilket leder till högre distorsion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-11-30 14:47

MacBruce skrev:
Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?

TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.


"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar... :-)

"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.



Okej . Tja dämpningen i dem kan jag ju, om jag känner för det, pilla med hur mycket som helst. Testar för skoj skull sen när jag meckat ihop delningsfilter att ta bort all dämpning i dem . Lär väl låta skräp, men då har jag i alla fall testat det. :) ..eller :idea: jag jämför utan dämpning vs totalt knöfullt med dämpning i hela lådan . För skoj skull (kanske inte blir så roligt resultat i och för sig :) )

Men hur tusan fick TDL ihop detta med en 1/4 avstämning i modell rtl 3 (se länk) , där sitter ju basarna på olika avstånd . Fast det var väl kanske det med fåglarna. :)

https://images.app.goo.gl/wXDSRhTdk2Rc8bCu9

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav MacBruce » 2020-11-30 15:38

Baffel skrev:
MacBruce skrev:
Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?

TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.


"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar... :-)

"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.



Okej . Tja dämpningen i dem kan jag ju, om jag känner för det, pilla med hur mycket som helst. Testar för skoj skull sen när jag meckat ihop delningsfilter att ta bort all dämpning i dem . Lär väl låta skräp, men då har jag i alla fall testat det. :) ..eller :idea: jag jämför utan dämpning vs totalt knöfullt med dämpning i hela lådan . För skoj skull (kanske inte blir så roligt resultat i och för sig :) )

Men hur tusan fick TDL ihop detta med en 1/4 avstämning i modell rtl 3 (se länk) , där sitter ju basarna på olika avstånd . Fast det var väl kanske det med fåglarna. :)

https://images.app.goo.gl/wXDSRhTdk2Rc8bCu9


Ja — jag kan omöjligt veta hur upphovsmakarna tänkte, utan att ha tillgång till alla data. Men — om du är intresserad av ämnet: fortsätt att labba. Det var så jag kom till insikt om, att "pipan" bara tar upp onödigt utrymme för att komma fram till en (onödigt stor) basreflexlåda. Själv betraktade jag mig som "upplyst amatör" på den tiden, men nu har jag ju också fått stöd av i-or - med odiskutabla kunskaper. :-)
"Resan" var dock intressant och informativ.

( Beträffande fåglar: "om det låter som en anka och mäter som en anka, är det troligen en — basreflexlåda" ;-) ).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav avr7000 » 2020-12-06 16:10

Kopplade igår in ett par gamla TDL RTL2.
Låter ganska trevligt men det är också tydligt att bra drivning bakom gör skillnad....

De låter förvånansvärt bra med Rotel Michi RC5 och Hypex NC400.
De lät lite mindre bra med enklare drivning...

Jag har ett par tomlådor (likadana RTL2) i källaren.
Något speciellt att tänka på när det gäller lämpligt element?
Tänkte väl kanske trycka i ett scan-speak 8545 eller 8542 som experiment när jag får tid...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-12-06 16:35

Jag kan i alla fall imorgon alt tisdag redovisa mina subjektiva lyssningsintryck , hårt dämpat vs ingen dämpning alls. Gällande TDL rtl2

Tänkte du behålla TM konstruktionen(eller vad det nu är) eller tex plugga igen och köra sluten ?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav avr7000 » 2020-12-06 16:45

Baffel skrev:Jag kan i alla fall imorgon alt tisdag redovisa mina subjektiva lyssningsintryck , hårt dämpat vs ingen dämpning alls. Gällande TDL rtl2

Tänkte du behålla TM konstruktionen(eller vad det nu är) eller tex plugga igen och köra sluten ?


behålla
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav imac » 2020-12-14 16:11

Dämpningen påverka lufthastigheten oxå.

Half of transmissionline is to be filled with damping material

Therefore, the velocity of speed in the TML duct drops by 20% to approx. 275 m/sstrong>

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav pLudio » 2020-12-14 19:08

Baffel skrev:PMC är framgångsrika med sina TL högtalare

De mäter inte så bra för att vara från The Professional Monitor Company i Stereophile heller.


Men jag tycker PMC SE-serien är fulsnygg. Kanske mäter lite bättre med? Alldeles för dyra.

Salk har flertalet TL-högtalare och populära SongTower verkar mäta bättre än PMC. Jag vet inte om det finns några riktigt bra mätningar på dem.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 19:13

Se sidan 2 i denna tråd , PMC tas upp.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav pLudio » 2020-12-14 19:25

Baffel skrev:Se sidan 2 i denna tråd , PMC tas upp.

Men inte Stereophiles tester som stärker bilden av ett högtalarmärke som mäter dåligt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Transmission Line högtalare

Inläggav Baffel » 2020-12-14 19:29

Säkerligen inte men varför detta men? Sa bara att PMC är framgångsrika. Inte om de var bra eller dåliga .

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: -micke-, BellsnWhistles och 5 gäster