Moderator: Redaktörer
I-or skrev:.....men det finns förstås en gräns för hörbarhet.
solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.
Jag hör knappt en andratonsdistorsionnivå på -50 dB vill jag minnas.
E skrev:Skall man nöja sig med mojänger med så små olinjäriteter att distorsionen blir ohörbar, eller bör man ta en viss höjd?
(Ja, så vitt jag vet stavas det distorsion på svenska.)
Mvh E*
Baffel skrev:solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.
-50 dB bjudet. Okej . Ska bli intressant om andra kastar in andra bud .
PerStromgren skrev:Baffel skrev:solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Det finns gott om forskning på området att tillgå! Men det är lärorikt att prova själv.
Tangband skrev:PerStromgren skrev:Baffel skrev:
Det finns gott om forskning på området att tillgå! Men det är lärorikt att prova själv.
Lägre dist än 0.1 % genom en hel kedja tror jag upplevs väldigt transparent . Jag har svårt att höra skillnad med mindre än 0,1 % distorsion på de filer som presenterats där man kunde lyssna på original, samt olika mängd distorsion som tillsats.
Även 1% dist kan vara svårt att höra beroende på vilket material det är.
Nån som hittar den länken igen ?
Bara för att vi ska prata samma språk - är vi överens om att 0.1 % distorsion motsvarar -60 dB ?
Läs här :
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... ot-percent
Tangband skrev:
snip
Bara för att vi ska prata samma språk - är vi överens om att 0.1 % distorsion motsvarar -60 dB ?
snip
Baffel skrev:
snip
Nu börjar det likna något. Låt mig då fråga detta . I princip de flesta förstärkare har ju lägre THD än 0,1% dist så varför ens då bry sig om vad för dist en förstärkare producerar ? Varför då denna eufori kring tex Aiyama tpa3251s låga dist om det ändå i praktiken inte spelar några roll , för ljudet skull, om den så hade 10 ggr mer dist än uppgivet?
I-or skrev:Det har tjatats mycket om detta, men det tål tydligen att upprepas:
1. Med musiksignaler är det IM-produkter som stör hörseln. Vad man hör och inte hör med sinusvågor har mindre betydelse.
2. Förstärkare har ett annat distorsionsspektrum med större andel högre ordningens produkter, vilket gör maskeringen från nyttosignalens frekvenskomponenter mindre effektiv.
I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.
FBK skrev:I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.
Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört. På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.
jonasp skrev:FBK skrev:I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört. På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.
På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.
jansch skrev:jonasp skrev:FBK skrev:Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört. På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.
Ett rum "tillför" bara "jämn harmonisk dist" så länge efterklangstiden inte är hysterisk - extremt lång.
jonasp skrev:jansch skrev:jonasp skrev:
Ett rum "tillför" bara "jämn harmonisk dist" så länge efterklangstiden inte är hysterisk - extremt lång.
Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
jonasp skrev:FBK skrev:I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
JM skrev:Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse.
Även inga reflexer i ett ekofrittrum färgar upplevelsen. Förväntan på reflexer i ekofriarummet färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna.
JM
I-or skrev:JM skrev:Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse.
Även inga reflexer i ett ekofrittrum färgar upplevelsen. Förväntan på reflexer i ekofriarummet färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna.
JM
Man bör komma ihåg att distorsion i dessa sammanhang är liktydigt med olinjär distorsion. Linjär distorsion, som t.ex. överdrivna rumsbidrag, är en annan sak.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster