Hur funkar distorsion i praktiken?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Morello » 2020-11-17 16:42

Vad beträffar undre gränsfrekvens bör man kontemplera konsekvenser som inte har med återgivning att göra - en ytterst låg undre gränsfrekvens medför att konsekvensen av tex eventuella av- och påslagstransienter från signalkällor blir mer besvärande eller till och med direkt skadliga. Jag glömmer aldrig då jag hemma hos en kamrat drog ut strömsladden till ett aktivt filtret, som uppenbarligen saknar logik för att hantera ljus avslag, varpå RS200 skickade ut en ytterligt obehagligt signal till de tvenne tornen av 12"-basar. Tack och lov gick inget sönder, men en mer konventionell högtalare hade gissningsvis strukit med.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Morello » 2020-11-17 16:43

I-or skrev:
Morello skrev:
Jag är fortfarande försiktigt skeptisk till uppgiften om 0,003% som nämnts ovan. Jag gör den bedömningen baserat på stegets arkitektur och transkonduktans i utgångskomplementet samt dess bestyckning.


THD låg som nämnts ovan runt 0,003 % vid 1 kHz och 200 W 8 ohm i oberoende tester. Utgående från likaledes oberoende IM-mätningar bör THD ha stigit till ca 0,01 % vid 20 kHz och 100 W 8 ohm.


Jag tvivlar inte en sekund på att du talar sanning, men jag har ju inte sett det oberoende testet och kan ju inte veta huruvida mätningen är adekvat -messen ist Wissen , aber messen ohne Wissen ist kein Wissen, som Siemens sade.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav music4ever » 2020-11-17 17:12

music4ever skrev:Det vore intressant och höra åsikter hur låg distorsionen i basen (ca 20-80 hz) behöver vara för man inte ska uppfatta den (säg från kapabla basmoduler)? Finns det några blindtester på detta?


Nog för förstärkaredistorsion är intressant så vill jag åter ställa frågan om distorsion i basområdet (säg ca 20-80hz). Hur låg behöver den vara för inte uppfattas? Är det något som främst man behöver lära sig med erfarenhet av extrem låg distorsion i basområdet (något jag själv tror på)?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav rajapruk » 2020-11-17 18:51

Skulle man kunna mäta upp den totala distorsionen i en hel uppspelningskedja (inklusive högtalare), och sedan kompensera bort den digitalt tidigt i ljudkedjan i runtime?
Anti-dist kan vi kalla apparaten/funktionen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav hifikg » 2020-11-17 18:56

0,03%, hör man om det är ännu mindre? Datablad för känd konstruktion ;)
Bilagor
data.png
data.png (113.94 KiB) Visad 2766 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav goat76 » 2020-11-17 19:01

rajapruk skrev:Skulle man kunna mäta upp den totala distorsionen i en hel uppspelningskedja (inklusive högtalare), och sedan kompensera bort den digitalt tidigt i ljudkedjan i runtime?
Anti-dist kan vi kalla apparaten/funktionen.


Bra ide, sen kanske den apparaten även skulle kunna ha filterinställningar för att simulera olika högtalare, typ JBL, Revel, KEF och en massa andra fabrikat? :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-17 19:09

goat76 skrev:
rajapruk skrev:Skulle man kunna mäta upp den totala distorsionen i en hel uppspelningskedja (inklusive högtalare), och sedan kompensera bort den digitalt tidigt i ljudkedjan i runtime?
Anti-dist kan vi kalla apparaten/funktionen.


Bra ide, sen kanske den apparaten även skulle kunna ha filterinställningar för att simulera olika högtalare, typ JBL, Revel, KEF och en massa andra fabrikat? :D


https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-17 19:14

hifikg skrev:0,03%, hör man om det är ännu mindre? Datablad för känd konstruktion ;)


Jag skulle säkerligen aldrig höra något. Vana distdetekorsöron tex I-ors, kanske . Vem vet .

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav solhaga » 2020-11-17 20:06

rajapruk skrev:Skulle man kunna mäta upp den totala distorsionen i en hel uppspelningskedja (inklusive högtalare), och sedan kompensera bort den digitalt tidigt i ljudkedjan i runtime?
Anti-dist kan vi kalla apparaten/funktionen.


Jo, Digital PreDistortion kallas det dock.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav jansch » 2020-11-17 20:19

petersteindl skrev:Ett rum tillför väl ingen harmonisk distorsion! Jag förstår inte resonemanget? Man skulle i och för sig kunna tänka sig att man spelar 1000 Hz sinus i 10 ms med en anläggning med 1% 2a-ton och 1 % 4e-ton och rummet råkar ha en efterklangstid på 0,02 s vid 1000 Hz och 10 s vid 2 kHz och 10 s vid 4 kHz. Sedan integrerar man i 2 sekunder och gör en fft i rummet och simsalabim så får man ett mätresultat som kan tolkas lite hursomhelst.

Eller menar ni luftens harmoniska dist vid exempelvis ljudnivåer kring 165 dB?

Mvh
Peter


Alltså.... man kan ju fråga sig om "rumsbidrag" ( i form av reflektioner) kan definieras som harmonisk distorsion.
Jag tycker det, framförallt om man definierar direktdjud så som du gör och även jag gör där t.ex bakre vägg kan påverka direktljudet och dess frekvensgång.*

Sedan kan man ju i sig också föra en mer teoretisk diskussion generellt om eftergivliga avgränsningsytor osv och då komma fram till att icke linjär distorsion uppstår. Fast då blir det lite väl "nördigt".

Luftens harmoniska dist (d v s när man inte längre kan ignorerat det dynamiska trycket i relation till det statiska) kan man ju också diskutera men det blir ju också lite väl nördigt OM det inte gäller ljudtryck inuti kaviteter - T.ex baslådor.

Man blir ju lite kluven var man skall sätta gränsen och huruvida man skall se frekvensgång som en presentation av distorsion. Sak samma med brus men visst är det distorsion.

* Här på faktiskt är väl de flesta överens om att lyssningsrummets egenskaper och högtalarplaceringar är vitala för Hifi-återgivning. De flesta är också överens om att enbart klassiska frifältsmätningar inte täcker in en högtalares egenskaper. Ändå försöker vi förstå, genom sådana mätningar, hur en högtalare låter i "normal mlijö".... visst är det lite skumt...

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav jansch » 2020-11-17 21:16

Baffel skrev:Tackar för all input. Detta tycker jag blev och är en riktigt intressant och lärorik tråd :D

Ner på jorden för att exemplifiera kruxet man , med rudimentära kunskaper, kan ställas inför :
...Vad är nu detta ....intressant, men vad billigt . Det kan ju inte vara något att ha...

Gainclone LM3886 slutsteg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/g ... 113711.htm

Kolla nätet. Aha något slags DIY. Kan tydligen låta bra , om den är välbyggd. Hum hur vet jag det ....Finns det några data ..leta , kolla. Lite om dist går att läsa.
Lyssning är ju såklart för de där inte aktuellt . Finns i annan del av Sverige.

Obs detta var bara en annons jag tog och lekte med tanken hur jag skulle resonera och fundera . Medges att jag valde , tror jag, något svårt att få grepp om.

Lösningen stavas såklart att höra sig för med någon med erfarenhet av just detta slutsteg .

Om vi utgår ifrån att denna DIY fungerar. Säljaren säger den fungerar felfritt. Återkopplar till det som avhandlades teoretiskt i denna tråd om bla dist. Skulle ni kört en rövare och köpt den eller hoppat det tåget (om ni letade efter ett slutsteg i den effektklassen dvs).

Här är uppgiven dist att ta ställning till.

Maximum output power: 68W RMS - 108W Peak (Peak)
THD: 0.03% @ 60W
SNR: 110dB @ 60W - 92.5 dB @ 1W
PSRR: 120dB
Protection Circuits: DC / AC Short circuit protection, Thermal protection
Output Class: Conjugate EU-A

http://electronics-diy.com/gainclone-po ... lm3886.php


Baffel - det finns mängder av "gainclone:ar" byggda med LM3886 men få är bra. Jag byggde för många år sedan en "mätförstärkare" för att driva högtalare vid olika högtalarmätnigar vilket blev en tuff erfarenhet då chip:et är lite "kinkigt", framförallt med kapacitiv last och få till fullt sving vid/över 20kHz utan att ge avkall på andra parametrar.

Vill du ha en riktigt bra genomgång hur en bra förstärkare med LM3886 skall vara konstruerad bör du gå in på "neurochrome.com", gå in under "Resources" och läsa under "Taming the LM3886 chip amplifer".

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav jonasp » 2020-11-17 21:18

Här är länken: https://neurochrome.com/pages/taming-th ... -amplifier

Det torde finnas tämligen många kommersiellt tillgängliga förstärkare som är baserade på LM3886.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav MorganM » 2020-11-17 21:36

jonasp skrev:Här är länken: https://neurochrome.com/pages/taming-th ... -amplifier

Det torde finnas tämligen många kommersiellt tillgängliga förstärkare som är baserade på LM3886.

Ja,amp sixteen låter förträffligt!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav hifikg » 2020-11-17 21:49

Baffel skrev:
hifikg skrev:0,03%, hör man om det är ännu mindre? Datablad för känd konstruktion ;)


Jag skulle säkerligen aldrig höra något. Vana distdetekorsöron tex I-ors, kanske . Vem vet .


Om jag någonsin hört det så har jag vuxit ifrån det. Både vad gäller förmågan att höra det och, kanske ännu mer, förmågan att bry mig om det. Men Frisk har hotat med att bota min skepsis mot slutsteg, han fick mig att inse nyttan av ett försteg, så vem vet!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-17 21:56

music4ever skrev:
music4ever skrev:Det vore intressant och höra åsikter hur låg distorsionen i basen (ca 20-80 hz) behöver vara för man inte ska uppfatta den (säg från kapabla basmoduler)? Finns det några blindtester på detta?


Nog för förstärkaredistorsion är intressant så vill jag åter ställa frågan om distorsion i basområdet (säg ca 20-80hz). Hur låg behöver den vara för inte uppfattas? Är det något som främst man behöver lära sig med erfarenhet av extrem låg distorsion i basområdet (något jag själv tror på)?


För sinussignaler går den vetenskapligt fastställda hörbarhetsgränsen under 100 Hz vid ca 3 % andraton och ca 1 % tredjeton enligt JAES-rapporten Fielder & Benjamin, Subwoofer performance for accurate reproduction of music.

Detta faktum baserar sig dock på maskeringskurvor, vilka är asymmetriska i frekvensled med en betydligt lägre grad av maskering nedåt i frekvens (dessutom stämmer deras resultat inte så väl med typiska maskeringskurvor uppåt i frekvens heller). För IM-produkter från musiksignaler är det alltså möjligt att hörbarheten är större. För alltför låga ljudtrycksnivåer i basen hamnar dock alla distorsionsprodukter under hörtröskeln, vilket förstås gör att vi omöjligen kan höra dem oavsett var de hamnar i spektrum.

Studerar man maskeringströsklarna och hörtröskeln närmare ser man tydligt att vi har lättast att höra skillnadstonerna och om man ska göra en lång historia kort så är det i bästa fall vid riktigt höga ljudtrycksnivåer och frekvenser upp mot 80 Hz teoretiskt möjligt att höra skillnadstoner runt 45 dB under grundtonerna, vilket man lite slarvigt skulle kunna översätta till ca 0,5 % THD.

I det stora hela tror jag den absoluta undre gränsen för hörbarhetsnivå med musiksignaler mellan tummen och pekfingret skulle landa på en THD om ca 5 % vid 20 Hz, fallande till ca 0,5 % vid 80 Hz.

Slutligen måste man hålla i huvudet att det är ganska stora skillnader mellan olika individer eftersom både maskeringströsklar och framför allt hörtröskel varierar långt mer än man skulle kunna tro även för normalhörande personer, men ovanstående gräns är fortfarande en ganska bra utgångspunkt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-17 23:01

jansch skrev:
Baffel skrev:Tackar för all input. Detta tycker jag blev och är en riktigt intressant och lärorik tråd :D

Ner på jorden för att exemplifiera kruxet man , med rudimentära kunskaper, kan ställas inför :
...Vad är nu detta ....intressant, men vad billigt . Det kan ju inte vara något att ha...

Gainclone LM3886 slutsteg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/g ... 113711.htm

Kolla nätet. Aha något slags DIY. Kan tydligen låta bra , om den är välbyggd. Hum hur vet jag det ....Finns det några data ..leta , kolla. Lite om dist går att läsa.
Lyssning är ju såklart för de där inte aktuellt . Finns i annan del av Sverige.

Obs detta var bara en annons jag tog och lekte med tanken hur jag skulle resonera och fundera . Medges att jag valde , tror jag, något svårt att få grepp om.

Lösningen stavas såklart att höra sig för med någon med erfarenhet av just detta slutsteg .

Om vi utgår ifrån att denna DIY fungerar. Säljaren säger den fungerar felfritt. Återkopplar till det som avhandlades teoretiskt i denna tråd om bla dist. Skulle ni kört en rövare och köpt den eller hoppat det tåget (om ni letade efter ett slutsteg i den effektklassen dvs).

Här är uppgiven dist att ta ställning till.

Maximum output power: 68W RMS - 108W Peak (Peak)
THD: 0.03% @ 60W
SNR: 110dB @ 60W - 92.5 dB @ 1W
PSRR: 120dB
Protection Circuits: DC / AC Short circuit protection, Thermal protection
Output Class: Conjugate EU-A

http://electronics-diy.com/gainclone-po ... lm3886.php


Baffel - det finns mängder av "gainclone:ar" byggda med LM3886 men få är bra. Jag byggde för många år sedan en "mätförstärkare" för att driva högtalare vid olika högtalarmätnigar vilket blev en tuff erfarenhet då chip:et är lite "kinkigt", framförallt med kapacitiv last och få till fullt sving vid/över 20kHz utan att ge avkall på andra parametrar.

Vill du ha en riktigt bra genomgång hur en bra förstärkare med LM3886 skall vara konstruerad bör du gå in på "neurochrome.com", gå in under "Resources" och läsa under "Taming the LM3886 chip amplifer".


Denna alltså

https://neurochrome.com/products/lm3886-done-right

With some careful parts scrounging, it is realistic to complete a stereo LM3886DR with power supply and home made chassis for less than $200.

Spännande. Är det prisvärd förstärkare ? Pris/prestanda.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav JM » 2020-11-17 23:53

I-or skrev:
music4ever skrev:
music4ever skrev:Det vore intressant och höra åsikter hur låg distorsionen i basen (ca 20-80 hz) behöver vara för man inte ska uppfatta den (säg från kapabla basmoduler)? Finns det några blindtester på detta?


Nog för förstärkaredistorsion är intressant så vill jag åter ställa frågan om distorsion i basområdet (säg ca 20-80hz). Hur låg behöver den vara för inte uppfattas? Är det något som främst man behöver lära sig med erfarenhet av extrem låg distorsion i basområdet (något jag själv tror på)?


För sinussignaler går den vetenskapligt fastställda hörbarhetsgränsen under 100 Hz vid ca 3 % andraton och ca 1 % tredjeton enligt JAES-rapporten Fielder & Benjamin, Subwoofer performance for accurate reproduction of music.

Detta faktum baserar sig dock på maskeringskurvor, vilka är asymmetriska i frekvensled med en betydligt lägre grad av maskering nedåt i frekvens (dessutom stämmer deras resultat inte så väl med typiska maskeringskurvor uppåt i frekvens heller). För IM-produkter från musiksignaler är det alltså möjligt att hörbarheten är större. För alltför låga ljudtrycksnivåer i basen hamnar dock alla distorsionsprodukter under hörtröskeln, vilket förstås gör att vi omöjligen kan höra dem oavsett var de hamnar i spektrum.

Studerar man maskeringströsklarna och hörtröskeln närmare ser man tydligt att vi har lättast att höra skillnadstonerna och om man ska göra en lång historia kort så är det i bästa fall vid riktigt höga ljudtrycksnivåer och frekvenser upp mot 80 Hz teoretiskt möjligt att höra skillnadstoner runt 45 dB under grundtonerna, vilket man lite slarvigt skulle kunna översätta till ca 0,5 % THD.

I det stora hela tror jag den absoluta undre gränsen för hörbarhetsnivå med musiksignaler mellan tummen och pekfingret skulle landa på en THD om ca 5 % vid 20 Hz, fallande till ca 0,5 % vid 80 Hz.

Slutligen måste man hålla i huvudet att det är ganska stora skillnader mellan olika individer eftersom både maskeringströsklar och framför allt hörtröskel varierar långt mer än man skulle kunna tro även för normalhörande personer, men ovanstående gräns är fortfarande en ganska bra utgångspunkt.

Fletcher Munsons isophon kurvor gäller för sinusar. I minnet och vid snabb sökning hittar jag inga liknade kurvor för IM-produkter.
Imponerad över att du har koll på maskeringseffekterna i relation till frekvens, hörtröskel och "loudness".
Köper din förklaring på varför bra rörförstärkare låter mindre vassa i diskanten än flesta bra transistorförstärkarna.
Slutligen har du något förslag på ett bra transistorslutsteg i rimlig prisklass utan hörbar distorsion i diskanten.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-18 00:12, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-18 00:11

jansch skrev:
petersteindl skrev:Ett rum tillför väl ingen harmonisk distorsion! Jag förstår inte resonemanget? Man skulle i och för sig kunna tänka sig att man spelar 1000 Hz sinus i 10 ms med en anläggning med 1% 2a-ton och 1 % 4e-ton och rummet råkar ha en efterklangstid på 0,02 s vid 1000 Hz och 10 s vid 2 kHz och 10 s vid 4 kHz. Sedan integrerar man i 2 sekunder och gör en fft i rummet och simsalabim så får man ett mätresultat som kan tolkas lite hursomhelst.

Eller menar ni luftens harmoniska dist vid exempelvis ljudnivåer kring 165 dB?

Mvh
Peter


Alltså.... man kan ju fråga sig om "rumsbidrag" ( i form av reflektioner) kan definieras som harmonisk distorsion.
Jag tycker det, framförallt om man definierar direktdjud så som du gör och även jag gör där t.ex bakre vägg kan påverka direktljudet och dess frekvensgång.*

Sedan kan man ju i sig också föra en mer teoretisk diskussion generellt om eftergivliga avgränsningsytor osv och då komma fram till att icke linjär distorsion uppstår. Fast då blir det lite väl "nördigt".

Luftens harmoniska dist (d v s när man inte längre kan ignorerat det dynamiska trycket i relation till det statiska) kan man ju också diskutera men det blir ju också lite väl nördigt OM det inte gäller ljudtryck inuti kaviteter - T.ex baslådor.

Man blir ju lite kluven var man skall sätta gränsen och huruvida man skall se frekvensgång som en presentation av distorsion. Sak samma med brus men visst är det distorsion.

* Här på faktiskt är väl de flesta överens om att lyssningsrummets egenskaper och högtalarplaceringar är vitala för Hifi-återgivning. De flesta är också överens om att enbart klassiska frifältsmätningar inte täcker in en högtalares egenskaper. Ändå försöker vi förstå, genom sådana mätningar, hur en högtalare låter i "normal mlijö".... visst är det lite skumt...


Rumsbidrag i form av reflektioner kan anses utgöra s.k. linjär distorsion, d.v.s. frekvenssvarsavvikelser. Harmonisk distorsion kan man dock endast erhålla i ett olinjärt system.

Allmänt sett tycker jag att man bör undvika att blanda in begrepp som linjär distorsion eftersom man i princip alltid avser olinjär distorsion när man diskuterar distorsion inom audioområdet utanför den akademiska sfären.

Det är heller inte konstigt att separera källegenskaper (högtalarens frekvensgång och spridning) från omgivningsegenskaper (rummet), detta görs överallt inom diverse tekniska system.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav JM » 2020-11-18 00:37

För att förstå hur vi hör i rum är vissa mätningar i den tekniska dimensionen avgörande för att förstå om det finns förutsättningar för optimalt hörande i lyssningspositionen enligt neuropsykologin.
Frifältsmätning är helt avgörande för fastslående av att direktljudet har rak tonkurva,
Mätning av reflexerna från en högtalare ffa lateralt bör ge tonkurva liknade direktljudet, 6dB dämpning eller något mer och ca 20 ms fördröjning relativt direktljudet vid lyssnade på gles musik, sång och tal. Övriga reflexer utom golvreflexen bör vara dämpade med mer än 30 dB.
Vid dessa mätvärden finns förutsättningar för optimalt lyssnande utan upplevd förvrängning hos en normalhörande individ.
Med ökande avvikande uppmätta värden från ovan kommer resultera i suboptimalt lyssnande pga att direktljudet kommer i ökande grad maskeras av reflexerna - dvs upplevelsen av ljudet förvrängs.
I våra vanliga små rum är det ffa frotala och laterala väggarna samt till viss del tak/bakväggar som ger maskerande reflexer och suboptimalt ljud.
För tätare musik gäller andra värden.
Denna upplevda totala förvrängning ljudet kommer från rummet i den neuropsykologiska dimensionen samt uppmätta distorsionen i den tekniska dimensionen.

JM
Senast redigerad av JM 2020-11-18 00:51, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-18 00:48

JM skrev:Fletcher Munsons isophon kurvor gäller för sinusar. I minnet och vid snabb sökning hittar jag inga liknade kurvor för IM-produkter.
Imponerad över att du har koll på maskeringseffekterna i relation till frekvens, hörtröskel och "loudness".
Köper din förklaring på varför bra rörförstärkare låter mindre vassa i diskanten än flesta bra transistorförstärkarna.
Slutligen har du något förslag på ett bra transistorslutsteg i rimlig prisklass utan hörbar distorsion i diskanten.

JM


IM-produkterna är också sinusar, vilket gör att de kan hanteras som alla andra sinusar relativt hörseltröskeln. Maskeringskurvorna är ganska väl utredda och dessutom har lågfrekvensflankerna ett lågt beroende av ljudtrycksnivån. Sedan är det bara att räkna på. Man kommer ändå inte fram till några exakta värden på det här sättet, bara utgångsvärden, men detta är bättre än ingenting.

Transistorslutsteg utan hörbar distorsion vill nog alla ha tag på, men det finns betydligt bättre personer än jag på att rekommendera apparater. Med en från oberoende och vettiga test verifierad THD om maximalt 0,01 % strax under klippning upp till ca 10 kHz (över 10 kHz faller signalnivån för musik snabbt) har man en riktigt bra kandidat för normala förhållanden åtminstone.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav JM » 2020-11-18 00:53

Vad är det för linjehögtalare du har? Perfect8?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav music4ever » 2020-11-18 00:58

I-or skrev:För sinussignaler går den vetenskapligt fastställda hörbarhetsgränsen under 100 Hz vid ca 3 % andraton och ca 1 % tredjeton enligt JAES-rapporten Fielder & Benjamin, Subwoofer performance for accurate reproduction of music.

Detta faktum baserar sig dock på maskeringskurvor, vilka är asymmetriska i frekvensled med en betydligt lägre grad av maskering nedåt i frekvens (dessutom stämmer deras resultat inte så väl med typiska maskeringskurvor uppåt i frekvens heller). För IM-produkter från musiksignaler är det alltså möjligt att hörbarheten är större. För alltför låga ljudtrycksnivåer i basen hamnar dock alla distorsionsprodukter under hörtröskeln, vilket förstås gör att vi omöjligen kan höra dem oavsett var de hamnar i spektrum.

Studerar man maskeringströsklarna och hörtröskeln närmare ser man tydligt att vi har lättast att höra skillnadstonerna och om man ska göra en lång historia kort så är det i bästa fall vid riktigt höga ljudtrycksnivåer och frekvenser upp mot 80 Hz teoretiskt möjligt att höra skillnadstoner runt 45 dB under grundtonerna, vilket man lite slarvigt skulle kunna översätta till ca 0,5 % THD.

I det stora hela tror jag den absoluta undre gränsen för hörbarhetsnivå med musiksignaler mellan tummen och pekfingret skulle landa på en THD om ca 5 % vid 20 Hz, fallande till ca 0,5 % vid 80 Hz.

Slutligen måste man hålla i huvudet att det är ganska stora skillnader mellan olika individer eftersom både maskeringströsklar och framför allt hörtröskel varierar långt mer än man skulle kunna tro även för normalhörande personer, men ovanstående gräns är fortfarande en ganska bra utgångspunkt.


Tack för svaret. Intressant att man kanske behöver ner mot 0,5% vid 80 Hz, något som kräver en hel del för oss som ibland spelar ganska starkt. Det skulle krävas än fler basar i mitt system. :lol:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 01:08

I-or skrev:
JM skrev:Fletcher Munsons isophon kurvor gäller för sinusar. I minnet och vid snabb sökning hittar jag inga liknade kurvor för IM-produkter.
Imponerad över att du har koll på maskeringseffekterna i relation till frekvens, hörtröskel och "loudness".
Köper din förklaring på varför bra rörförstärkare låter mindre vassa i diskanten än flesta bra transistorförstärkarna.
Slutligen har du något förslag på ett bra transistorslutsteg i rimlig prisklass utan hörbar distorsion i diskanten.

JM


IM-produkterna är också sinusar, vilket gör att de kan hanteras som alla andra sinusar relativt hörseltröskeln. Maskeringskurvorna är ganska väl utredda och dessutom har lågfrekvensflankerna ett lågt beroende av ljudtrycksnivån. Sedan är det bara att räkna på. Man kommer ändå inte fram till några exakta värden på det här sättet, bara utgångsvärden, men detta är bättre än ingenting.

Transistorslutsteg utan hörbar distorsion vill nog alla ha tag på, men det finns betydligt bättre personer än jag på att rekommendera apparater. Med en från oberoende och vettiga test verifierad THD om maximalt 0,01 % strax under klippning upp till ca 10 kHz (över 10 kHz faller signalnivån för musik snabbt) har man en riktigt bra kandidat för normala förhållanden åtminstone.


Men hey vänta här nu. Min plutt https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
2x45 W , 0,003% THD , mot låt säga NAD 208 2x250 W 0,03%THD.

Finns ju inte på världskartan att Technicsen skulle låta bättre än en så kraftfull NAD. Även om den, på pappret, har 10 ggr längre THD än NADen. Mätt hur, över hela frekvensregistret , det med klippning du tar upp osv. Vad tusan säger egentligen den där nuffran THD som Hifiengin uppger.

Så frågan är väl hur man ska rangordna disten i förhållande till annat att ta hänsyn till vad det gäller hur kapabel en förstärkare är prestandamässigt.
Senast redigerad av Baffel 2020-11-18 01:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-18 01:28

JM skrev:Vad är det för linjehögtalare du har? Perfect8?

JM


Hade. De var av egen konstruktion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav I-or » 2020-11-18 01:34

Baffel skrev:
Men hey vänta här nu. Min plutt https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
2x45 W , 0,003% THD , mot låt säga NAD 208 2x250 W 0,03%THD.

Finns ju inte på världskartan att Technicsen skulle låta bättre än en så kraftfull NAD. Även om den, på pappret, har 10 ggr längre THD än NADen. Dessutom THD 0,003% . Mätt hur, över hela frekvensregistret , det med klippning du tar upp osv. Vad tusan säger egentligen den där nuffran THD som Hifiengin uppger.

Så frågan är väl hur man ska rangordna disten i förhållande till annat att ta hänsyn till vad det gäller hur kapabel en förstärkare är prestandamässigt.


Tja, så länge som du håller dig inom det linjära området för din "plutt", så kan den vara väl så bra som en större förstärkare. NAD:en är framförallt populär i kraft av sin extremt höga uteffekt. Sedan säger specar inte allt, NAD:en distar betydligt mindre vid lägre effekter.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Vinylcalle » 2020-11-18 04:06

Morello skrev:Isidor, specifikationer på slutsteg är nästan regelmässigt felaktiga. Jag skulle bli pyramidalt förvånad (jag tankade hem schemat) om Pioneer M90, som jag antar du syftar på, är i närheten av 0,003% vid 20 kHz, 3dB under full nivå, lastat med 8 ohm och med en mätbandbredd om i alla fall 80 kHz.

Bortser vi från rena knaskonstruktioner så domineras THD i ett mottaktkopplat steg av K2 och framförallt K3 - högre ordningen övertoner skall vara begravda runt -100 dB eller lägre.


Nu har jag bara mätt upp M-90A iofs men där är distorsion vid precis ovan nämnda kriterier 0.00096 % i en kanal och 0.00111% i den andra.

2:a ton vid 1 kHz ligger på -125 dB och 3:e ton -117 dB. Övriga övertoner kan inte urskiljas.

Så den klarar det med marginal.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Vinylcalle » 2020-11-18 04:15

Har även mätt upp M-73.

Det har högre THD+N än M-90A men fortfarande helt okej. I klass A läget får man lägre distorsion men brus eller vad det nu kan vara ökar.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Morello » 2020-11-18 10:28

Gäller dina siffror vid 20 kHz - att slutsteget presterar runt -100 dB eller lägre vid låga och mellanhöga frekvenser är inte konstigt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Baffel » 2020-11-18 11:58

Inte många vuxna, lite äldre, som hör toner vid 20kHz , så vad spelar det för roll vad det är för dist vid den frekvensen? Fast det är klart barnen ska ju inte lida. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hur funkar distorsion i praktiken?

Inläggav Almen » 2020-11-18 12:12

Baffel skrev:Inte många vuxna, lite äldre, som hör toner vid 20kHz , så vad spelar det för roll vad det är för dist vid den frekvensen? Fast det är klart barnen ska ju inte lida. :)

20 kHz + 21 kHz = 1 kHz
:)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster